Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Motor OS MAX GT33
PříspěvekNapsal: úte 26.12.2017 17:24 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 28.3.2016
Příspěvky: 12
Zdravím a prosím o pomoc.Dostal jsem k vánocum motor OS MAX GT 33,benzín.Problém je , že nemohu nikde najít manual v češtině,vše jenom v angl.Prosím,nevíte kde to najdu.Dík R.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor OS MAX GT33
PříspěvekNapsal: stř 27.12.2017 0:37 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 11.3.2009
Příspěvky: 33
Součástí balení by měl být i český návod pokud nebylo koupeno v cizině.Já mám OS.GT22 návod bude určitě stejný jen soupis náhradních dílů bude jiný.Pokud máš zájem mohu oskenovat a poslat.Stačí když zde napíšeš svou email adresu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor OS MAX GT33
PříspěvekNapsal: pon 16.04.2018 14:24 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.4.2018
Příspěvky: 4
Ahoj Rudlo,
mám dva tyto motory a provozuji je celkem dlouho (cca každý 150 hod provozu). Návod nemám, ale mohu ti k čemukoliv kolem nich říci. Pokud chceš zavolej mi 724 964 036, ideálně vždy mezi 20. a 22. hodinou. Můžu ti předat i informace, jak motor spolehlivě a rychle zničíš :lol: Hezký den Honza


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor OS MAX GT33
PříspěvekNapsal: sob 13.10.2018 13:33 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.4.2018
Příspěvky: 4
Ještě jednou zdravím přátele modeláře.
Jelikož jsem zde v předchozím příspěvku nechal telefonní číslo a dost lidí mi volá s požadavkem o informace, tak se pokusím základní info napsat nyní. To co níže uvádím je bez jakýchkoliv komerčních zájmů, tzn. pokud kritizuji nebo doporučuji některé příslušenství, tak pouze a jen na základě dlouhodobých testů a zkušeností. Jinak vše co jsem testoval jsem prováděl na poloprofesionální úrovni, jsem původně letecký mechanik pro vojenská letadla, motorář (druhá kategorie jsou drakaři, proto to uvádím).

Motory jsem celkem měl v ruce 4, z toho jsem provozoval/provozuji 2. naběháno součtem cca 400 hodin. Rozdělím text do několika bodů:

1. Nákup motoru - jednoznačně doporučuji koupit od českého prodejce, jelikož první motor, který jsem měl, byl v průběhu 4 let dvakrát vyměněn za nový - i když byl dávno po záruce firma Pelikán mi jej vyměnila, resp. vyřídila s výrobcem výměnu (motor byl po záruce ale závada byla prokazetelně chybou z výroby)

2. Záběh motoru a seřízení: Záběh provádějte určitě za letu (důvodem je nejen chlazení, ale především dosahování otáček a střídání teplot, které na zemi nezajistíte). Záběh na zemi nebo na stolici je ztráta času a především se motor nezaběhne. K záběhu se držte poměru oleje 1:25. Doporučuji olej MOTUL 800 (https://www.alza.cz/hobby/motul-800-2t- ... 90.htm?o=1), je to extrémní kvalita. Po záběhu (určitě dodržte po tuto dobu poměr 1:25 a to min 5 litrů paliva) můžete snížit poměr na 1:40 (opět uvedený olej). Poměr již dál nesnižujte, jinak přidřete ložiska!! První litr paliva moc motor nehoňte, další litr max otáčky vždy tak 10 vteřin po 2 minutách, 3-5 litr můžete max otáčky už cca 30 vteřin co 2 minty. Motor už moc nešetřete, jinak ho nezaběhnete. Výroba je totiž velice přesná a typ motoru (vložka/kroužek) je sice zárukou životnosti, ale záběh je zdlouhavý a velice háklivý na správné provedení.

3. Vrtule - záběh provádějte výhradně s vrtulí 18x8, menší ani větší nepoužívejte, jinak motor zničíte. Po záběhu (tedy cca 5 litrů paliva) použijte vhodnou vrtuli ke svému modelu. Při použití na akrobatickém modelu (aktuálně Edge 540 od Pilot-rc) se jednoznačně ukázala, při použití dodávaného výfuku, nejlepší Mejzlik 20X8. Do vrtulí jsem při testování skutečně finančně vykrvácel,ale vše řádně měřil (statický tah, hlučnost, spotřebu paliva - má vliv na teplotu motoru, teplotu motoru, otáčky, vibrace). V žádném případě nedoporučuji na model, kde chcete maximální výkon a skvělý chod na volnoběh, použití dřevěné vrtule. U nich dochází jak k nedodržení stoupání se zvyšujícími se otáčky motoru (dřevo neudrží v záběru tvar) tak ke kmitání listů (výrazně zvyšuje hlučnost a efektivita přenostu energie klesá až o 20 %, tedy "mácháte" listy ve vzduchu ale nezabíráte). Držte se pravidla, že otáčky by na zemi neměly přesáhnout 7200 - 7500 ot/min, jeliož při těchto otáčkách na zemi máte cca 8900 - 9100 za letu. Měřeno otáčkoměrem v reálném čase v letadle pomocí Hall Jetimodel (používám soupravu Jeti DS-16). A to je opravdu hodně, tzn. pokud budete na zemi točit 8000 ot/min, tak ve vzduchu až 10000 ot/min, což je neprosto neefektivní k přenosu energie a přetěžující zbytečně součástky motoru. Uvědomte si, že motor je výrazně nadčtvercový (nebudu vysvětlovat, to si najděte na netu), tedy díky tomu má raději větší kroutící moment než otáčky (tzn. větší vrtuli/optimální otáčky než malou vrtuli/vysoké otáčky).


4. Seřízení motoru - Tento návod je až po záběhu!! Seřízení motoru provedete (logicky) v základu na zemi. Po prohřátí motoru (doporučuji 1 minutu po startu max 1/2 maximálních otáčrek, poté 1 min plný plyn). Následně, při plném plynu začnete postupně přivýrat jehlu maximálních otáček (označena "H"). V okamžiku kdy motor při přivýrání jehly dosáhne max otáček a začne je snižovat (tzv. vadnout) otevřete jehlu cca o 30 stupňů. Následně snižte otáčky servem na udržitelný volnoběh, nechte motor cca 15 vteřin v tomto režimu, a následně prudce přidejte na max. Pokud motor začne "kuckat", kouřit a do otáček se mu nechce, přivřete jehlu nízkých otáček (označená "L") a postup opakujte. Naopak, pokud snížíte otáčky na volnoběh a po prudkém přidání motor do otáček nejde a je tam "propad" než se roztočí, případně se zastaví, je směs chudá a jehlu musíte více otevřít. Teprve po tomto seřízení si nastavte volnoběh na servu (tedy trimem vysilače). Bouhžel pohybem jehly "L" ovlivníte i maximální otáčky, které jsme nastavovali jehlou "H", tedy znovu dejte plný plyn a dolaďte maximální otáčky. Pamatujte, že je lepší nechat motor lehce bohatší, jelikož, jak jsem již uváděl, ve vzduchu točí o dost více než na zemi a mohl by být za letu chudý - v extrémní situaci se může i zastavit. A to je další bod seřizování - s lehce bohatším motorem odstarujte a sledujte, jak se motor chová za letu - pokud model uvedete svisle do stoupání a při plném plynu motor vadne - je chudý a muste pootevřít jehlu "H". Naopak, pokud motor "chrchlá" a trvá mu než se roztočí, jehlu "H" přivřete. Až toto doladíte, leťte s modelem cca na 50 % plynu a prudce přidejte. Pokud motor začne "tarokovat"(vybrace a nechce do otáček) je nutné jehlu "L" přivřít. Pokud naopak má tendenci zhasnout nebo nechce otáčky zvýšit a jen stažením plynu a znovu přidáním jej udržíte v chodu, musíte jehlu "L" více otevřít. Pamatujte - motor raději lehce bohatší, než chudší.

5. Volnoběh - nechal jsem toto jako specifické téma tohoto motoru - s ohledem na konstrukci nadčtvercového zdvihu má motor obecně dost vysoký volnoběh (výrobce uvádí 1800 ot/min) Se špatnou vrtulí a špatným záběhem budou tyto otáčky pro Vás velmi rizikové, motor v nich nebude míst spolehlivý chod a příležitostně vám zhasne. Obecně doporučuji u tohoto motoru nastavení "letového" volnoběhu a "přistávacího volnoběhu". Letový je optimální 2100 - 2200 ot/min, to je spolehlvě zajišťeno, že se správně seřízený motor v žádné poloze nezastaví. A teď k přistávacímu volnoběhu - u všech motorů jsem narazil na zvláštní chování při stažení motoru na volnoběh z plného výkonu. Volnoběh byl seřízen na 1800 otáček, ale po prudkém stažení plynu se otáčky snížily cca na 2 vteřiny až na 1450 ot/min a motor někdy zhasnul, někdy se po uvedených 2 vteřinách vrátil na 1800 ot/min. Předesílám, že to dělaly všechny moje GT-33. Má to několik řešení - mnou uváděná vtrule tento efekt zmírnila, dále jsem na vysilači nastavil zpoždění pohybu serva motoru na 0,2 sec (obecně benzinové motory nemají rádi rychlý pohyb digitálních serv), což za letu nepoznáte, ale stačí to k zajištění lepšího chodu, a třetí věc - použití benzinu Verva (tedy 100 oktanového). Poslední uvedená věc nemá - dle měření - vliv na výkon motoru, ale na spolehlivost chodu ano. Přičítám to lehce vyšší tepltě hlavy (ani zdaleka nepřesáne max povolenou teplotu). Tímto způsobem jsem u plně zaběhnutého motoru (cca 30 hodin běhu) dosáhl spolehlivého a relativně klidného volnoběhu 1600 otáček, aniž by byl sebemenší náznak zastavení motoru. Přistávací volnoběh nyní držím na 1600 ot/min, letový/akrobatický na 2100 ot/min.

6. Úpravy na motoru - Motor sám o sobě úpravy nepotřebuje, ale výfuk ano. Změřte si výfukový otvor z válce motoru a pak změřte vstupní otvor příruby výfuku: co zjistíte - že vstupní otvor do výfuku je výrazně menší než výstupní z motoru. Ani po konzultaci s odborníky nebylo dospěno k závěru, zda je to záměr či chyba při výrobě. Nicméně otvor v přírubě výfuku jsem upravil na rozměr výfukového otvoru z motoru. Druhá věc, která zaslouží pozornost je hadička (žlutá, cca 4 cm) mezi zadním výkem motoru a karburátorem. Je tak nešťastně umístěna, že přiléhá k ostrému výstupku na zadním víku a o něj se časem prodře. Tento výstupek na víku jsem odbrousil.

Tak to je asi vše, v případě dotazu napšte. Věřím, že to někomu pomůže a já tím přispěji k spokojenosti kamaráda modeláře.
S pozdravem Honza


Naposledy upravil Jenda1975 dne ned 14.10.2018 10:43, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor OS MAX GT33
PříspěvekNapsal: sob 13.10.2018 13:33 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.4.2018
Příspěvky: 4
A zapomněl jsem kontakt: 724 964 036


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz