Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 16:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 8493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Vážení, nevíte prosím někdo zda chybějící český návod u poměrně složitého elektronického zařízení je možno považovat za důvod vrácení zboží v kamený prodejně i po více než 10 dnech? Na netu jsem se dočetl, že záleží jestli bylo v objednávce ičo, či ne. Pokud ne, tak je to podle občanskýho zákoníka zboží s právní vadou a vrátit snad lze. Pokud s ičo, tak je to podle obchodního zákoníka a tam je to jinak ale nenašel jsem to.
Vyznáte se v tom prosím někdo?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 17:14 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 12.6.2020
Příspěvky: 64
Žádný prodej podle obchodního zákoníku neexistuje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 18:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7220
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Dnes už je opravdu jen občanský zákoník, který nyní obsahuje §§ z dříve obchodního zákoníku (rozdíly bys musel dostudovat). Ale v každém případě zkus zítra zavolat na ČOI, kde by to měli vědět nejlépe, případně nějaké spolky na ochranu spotřebitele. V každém případě už dlouhou dobu je povinnost mít český návod, neb úřední řečí je v tomto státě čeština.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 18:42 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 12.6.2020
Příspěvky: 64
Na ČOI ti asi neporadí. Neradi dělají něco, co není přímo v jejich kompetenci.
Ale jinak je to tak, že pokud máš na faktuře IČ, nepovažuješ se za spotřebitele. Pokud ale jsi spotřebitelem, máš např. právo na 24 měsíční záruku, v prvních šesti měsících tzv. zvýhodněnou. Pokud má prodávaný předmět právní vadu (chybějící český návod), můžeš záruku uplatnit. Pokud dodavatel neuvede předmět do bezvadného stavu (nedodá návod), máš právo na odstoupení od smlouvy. Jen tak ale odstoupit nemůžeš, prodávající třeba jen zapomněl návod přiložit. V kamenné prodejně nemáš (ze zákona) právo předmět vrátit ani do deseti dnů.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 19:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11050
Bydliště: Břeclav
dTest k tomu říká toto:

Doporučení časopisu dTest
Chybějící návod k montáži může být důvodem k odstoupení od kupní smlouvy pro rozpor s kupní smlouvou, pokud ještě neuplynula doba 6 měsíců od koupě. V § 617 občanského zákoníku je uvedeno, že prodejce má zákonnou povinnost Vás seznámit s návodem k výrobku. V § 616 občanského zákoníku je uvedeno, že rozporem s kupní smlouvou je i to, že výrobek neodpovídá právním předpisům (např. chybí návod). Nejlepší postup je jít za prodejcem, vyžadovat návod, pokud ho nedostanete, požadovat odstoupení od kupní smlouvy pro rozpor s kupní smlouvou z důvodu neodstranitelné vady (prodejce návod neposkytl). Termíny "rozpor s kupní smlouvou" a "vyřešit odstoupením od kupní smlouvy" musíte výslovně do protokolu uvést a pohlídat si, aby byla v protokolu uvedena.

Doporučení časopisu dTest
Dle zákona o ochraně spotřebitele je prodejce povinen je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá. Počítač jistě tyto podmínky splňuje. Pokud tedy není návod dodán na Vaši výzvu do 30-ti dnů, postupuje se jako by se jednalo o neodstranitelnou vadu a můžete od smlouvy odstoupit.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 22:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4956
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
NÁVOD v ČJ prodejce je povinen přikládat k výrobku český návod.
Prodejce má povinnost poskytnout spotřebiteli návod v písemné formě a českém jazyce,
nejsou-li pravidla užití výrobku obecně známá. - Zákonný podklad:
§ 9, § 10 odst. 2, § 11, § 24 odst. 7 písm. d) a h) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634

ZÁRUČNÍ DOBY: Výrazný rozdíl mezi občanem a podnikatelem (právnickou osobou nebo podnikající
fyzickou osobou) je v záruční lhůtě. Občan (až na stanovené výjimky) má u spotřebního zboží nárok na 2 roky
"U spotřebního zboží je to 24 měsíců (u použitých věcí lze zkrátit až na 12 měsíců), u potravin 8 dní
(může být zkrácena nebo prodloužena; toto musí být uvedeno na obale), u krmiv 3 týdny,
při prodeji zvířat 6 týdnů, při zhotovení věci na zakázku 6 měsíců, u opravy 3 měsíce,
u stavby 3 roky, na stavební práce 18 měsíců. Je-li však u věci vyznačena lhůta k použití
(např. v návodu nebo na obalu), končí záruka uplynutím této lhůty."
U podnikatele plynou podmínky (včetně délky záruční doby) z uzavřené smlouvy o koupi.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 22:27 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4956
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Názor dTestu. (Pokud se mýlím opravte mne)
Elektronickým nebo papírovým dopisem zaslaný www odkaz na Manuál návodem není. Pokud vám zašlou
papírové vyhotovení s názvem Návod nebo Manuál kde budou www stránky, kde je návod dostupný. Tak je to OK!
dTest: " Pokud by byl však v odkazech uvedených v zaslané příručce návod dostupný, potom lze dovodit,
že prodejce svoji informační povinnost splnil a nic dalšího dodávat nemusí."

#12409Nedodání úplného návodu v češtině
https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/12409/nedodani-uplneho-navodu-v-cestine


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 22:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 8493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak jo, díky za poučení.
Pro úplnost jak by to bylo ve stejným případě (chybí český návod) u zboží objednanýho v e-shopu, který má doménu cz, zaplaceno kartou v CZK, když zboží následně přijde od odesílatele z některýho státu EU s fakturou vystavenou v tom samým státě? To zrovna řeší můj kámoš, konkrétně s navigací TomTom co si koupil k Jezuchovi. Na webu českej návod není, navigace česky mluví, píše a rozeznává hlasový pokyny, takže je zjevně určena pro český trh.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 23:46 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4956
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Chybí CZ návod k navigaci zjevně určené pro český trh. Tak to je složitější a z voleje to nedám.
_ Jedná se o přeshraniční obchod (známější pojem je činnosti přeshraniční služby).
Obecně tam platí, že národní legislativy musí být harmonizovány na direktivy EU (v daném termínu).
_ Pokud je to mimo EU je to ještě složitější. Někdo dostal zaplaceno za mutaci SW do ČJ. Ne za cz manuál.
_ CZ doména a platba CZ kartou, nic neříká o domovské zemi e-shopu jehož legislativou se musí vlastník řídit.
Obecně platí, že při působení za hranicemi jiného než domovského státu, se dodavatel musí řídit
legislativou státu kde prodej realizuje. Vymahatelnost je však složitá a prakticky nulová.

Při odběru předmětů IT charakteru se většinou předpokládá vládnutím některým obvyklým jazykem např. AJ


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 17.11.2020 23:47 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2008
Příspěvky: 7114
Bydliště: Moravský kras
Doménu .cz může vlastnit kdokoli na světě, to nic nevypovídá o sídle firmy. Když něco nakupuju z neznámého eshopu, první na co se dívám je kontakt a sídlo firmy, pokud budí pochyby, nejmenší co se dá udělat je zagooglit po referencích.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.11.2020 5:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.8.2015
Příspěvky: 260
Bydliště: Královéhradecko
Obrázky: 9
guchar píše:
NÁVOD v ČJ prodejce je povinen přikládat k výrobku český návod.
Prodejce má povinnost poskytnout spotřebiteli návod v písemné formě a českém jazyce,
nejsou-li pravidla užití výrobku obecně známá. - Zákonný podklad:
§ 9, § 10 odst. 2, § 11, § 24 odst. 7 písm. d) a h) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634

ZÁRUČNÍ DOBY: Výrazný rozdíl mezi občanem a podnikatelem (právnickou osobou nebo podnikající
fyzickou osobou) je v záruční lhůtě. Občan (až na stanovené výjimky) má u spotřebního zboží nárok na 2 roky
"U spotřebního zboží je to 24 měsíců (u použitých věcí lze zkrátit až na 12 měsíců), u potravin 8 dní
(může být zkrácena nebo prodloužena; toto musí být uvedeno na obale), u krmiv 3 týdny,
při prodeji zvířat 6 týdnů, při zhotovení věci na zakázku 6 měsíců, u opravy 3 měsíce,
u stavby 3 roky, na stavební práce 18 měsíců. Je-li však u věci vyznačena lhůta k použití
(např. v návodu nebo na obalu), končí záruka uplynutím této lhůty."
U podnikatele plynou podmínky (včetně délky záruční doby) z uzavřené smlouvy o koupi.


Platí to samé i u výrobků, u kterých je v Eshopu napsáno "Rozbaleno"? Já takhle koupil v Alze koptéru, která neměla nejen návod, ale i nabíječku. Na moji stížnost mi Alza odpověděla, že u zboží, které bylo na prodejně rozbaleno, nemusí být kompletní výbava...

_________________
Graupner V-Venture, SkySurfer X8, SkySurfer 800, Stingray EDF
Eachine EV200D FPV brýle


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.11.2020 8:50 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 12.6.2020
Příspěvky: 64
Nejdůležitější je vždycky si přečíst obchodní podmínky, které musí být umístěny na webu e-shopu. Obecně nelze uplatnit reklamaci na to, kvůli čemu byla poskytnuta sleva. Např. u výrobku může být napsáno "Sleva - nekompletní příslušenství". Pro spotřebitele ale stále platí možnost vrácení do 14 dnů bez udání důvodu.
Pokud vím, tak Alza prodává slevněné zboží ve třech kategoriích - Rozbalené, Zánovní a Použité. Stav zboží a podmínky záruky se liší.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.11.2020 9:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7220
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Trochu bokem, jak už uvedl Helisek, měl by vzdy být uveden obsah balení. Např Wasserfták píše, že jde o zboží z předvádění, nebo má poškození a uvede jaké. Ale k rozbalenému zboží (třeba zrovna z Alzy), holka si tam kdysi koupila mobil, označeno jako "rozbalené" (jestli si dobře pamatuju). V podstatě šlo o vrácené zboží. Do večera jsme to vraceli také, protože tam minimálně zůstaly kontakty a SMS předchozího spotřebitele a byl tam ještě nějaký další problém (už si nepamatuju). Takový nákup tedy muze být jak výhra v Bingu, ale také sázka do loterie.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.11.2020 17:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5661
Bydliště: Praha ČR
Co se týče Alza, tak s nákupy v kategorii "Rozbaleno" mám zkušenosti vesměs dobré, je to prakticky bez výjimky zboží vrácené do 14ti dní a problémy s tím nejsou. Tedy aspoň ne takové, které by souvisely s tímto typem nákupu, šmejd to jistě být může :-) A určitě to je kompletní, pouze se připouští náhradní obal (typicky ty věci v blistru, které nelze rozbalit bez poškození obalu).
Kategorie "použité" a "zánovní" je trochu složitější, mimo jiné má i kratší záruku, jsou i možná omezení kompletnosti atd., ale mimochodem to je v popisu dost jasně uvedeno, pokud v této souvislosti někdo brblá na Alza, tak si za to popravdě vesměs může sám, že nečte :-)
Je lehce komické, že se někdo diví, že rozbalené zboří je vrácené, když je popis "Nové zboží s plnou zárukou, jež bylo otevřeno, nebo má náhradní obal, případně bylo vráceno jinými zákazníky."

Co se týče návodu, tak podle mne při nákupu na IČO povinnost jeho přiložení není. Tedy minimálně to tak bylo ne až tak dávno, ale legislativa se mění celkem divoce, takže změna by mne nepřekvapila.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.11.2020 7:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.8.2015
Příspěvky: 260
Bydliště: Královéhradecko
Obrázky: 9
Já ale Tomáši brblal u "rozbalené" koptéry z Alzy hlavně proto, protože v ní nebyla nabíječka a zboží tak bylo po zakoupení nefunkční, to je docela rozdíl :)

_________________
Graupner V-Venture, SkySurfer X8, SkySurfer 800, Stingray EDF
Eachine EV200D FPV brýle


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz