jio píše:Malíku, když jsi tu mapu tady dala je to tvé téma, mohl bys pro nepiloty vysvětlit jak ji číst?
Vidím tam:
- prostor ohraničený oranžovou, červenou a modrou barvou (co ty barvy znamenají)
- kolečka se směry přistávacích drah (proč jsou někdy kolečka bez vyhrazeného prostoru, např. Šumperk, ale i Moravské Třebová)
- co znamenají ty zkratky a čísla (vím, že je tady často používáš, ale nehovoříš jazykem mého kmene)
- proč jsou některé barevné oblasti mnohoúhelníky a některé (oranžové) nudle
- proč jsou kolem Prahy soustředné modré kruhy
Určitě ti tady nevysvětlím na pár příspěvkách diskuse to na co se ptáš, protože tohle je záležitost na delší dobu a vyžaduje nějaké znalosti souvislostí kolem převodů výšek, letových hladin, přepočtu tlaků atd.
Ale pár základních informací:
Na mapě jsou označené prostory a v nich jsou omezení. Co znamená CTR,MCTR,TMA..., se dá v definicích snadno dohledat na netu. Potom jsou tam vojenské prostory a zakázané prostory.
Z modelářského hlediska stačí vědět co znamenají ty čísla a písmenka s lomítky v těchto prostorech.
Označují výšku toho omezení.
Pro piloty to znamená, že některé prostory je možné nadletět, některé podletět, jiné lze jen oblétnout, případně si do nich vyžádat vstup.
Modeláři nemohou prostory nadlétnout, ani oblétnout, takže zbývají jen ty, se spodním výškovým omezení.
důležité jsou např. prostory s označením za lomítkem GND. To zanamená, že výškové omezení je až na zem. Tady je dobré rozlišovat např. prostory CTR (např. Ruzyně) a zakázané prostory ( např. Temelín).
Je jasné, že kolem té Ruzyně to nepůjde ani s metrovým EPPéčkem v padesáti metrech. Naproti tomu v prostoru Temelín to bude celkem možné.
Ruzyně má to omezení GND z hlediska leteckého provozu. Temelín z bezpečnostních důvodů sabotáže, terorismu..... Takže je jasné, že na to EPPéčko u Ruzyně snadno pošlou vrtulník. Na druhou stranu bych neriskoval start nějakého obříka na hranici zakázaného prostoru Temelín, protože dřív tohle kolečko bylo mnohem větší a letadla ( i UL) musela mít povinné pojištění proti terorismu.
Potom bývá za lomítkem na konci místo GND nějaké číslo. Např. XX / 3500/ 1050 AMSL.
Tohle označení udává, že letové omezení končí výškou 3500 ft ( 1050 metrů) AMSL. Do téhle výšky může létat neřízený letový provoz, nad tuto výšku je to vyhrazené např. civilní dopravě, případně ve vojenských koridorech vojákům. Jestli tam budu s modelem ve 300m, nebo 400m , bych já osobně nějak kategoricky neřešil, protože ostatní letový provoz má k dispozici tu výšku do 1050m.
Problém je v prostorech, kde je výškové omezení ještě nižší ( např. 300m). Tam neřízený letový provoz nemůže použít vyšší hladinu ale hlavně řízený provoz absolutně nepředpokládá nějaký letící verk v 1000 metrech !!!
Tohle zásadní. Nejde o omezování UL jak si tady někteří mylně představují, ale o nebezpečné narušení letových hladin řízeného provozu.
(Ty výšky je třeba ještě rozlišovat nejen v metrech, stopách a letových hladinách ( označení např. FL 65), ale ujasnit si, jestli se jedná o výšku nad mořem, nad terénem, převodní výšku..... Zase se snadno vyhledávačem zjistí co znamená to GND, AMSL......)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka