Kde se smí létat

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#46 Příspěvek od JMalik »

Lukas píše:Myslím mé letiště, to bych si všim:D

Lukáš


To tam ještě asi nebylo letiště, když jsem tamtudy pochodoval po přistání s glidem zpátky na Javorový.
Za nějakých podmínek když nosil prakticky jen svah Javorového jsme s kamarádem zkusili otočit Kykulu? (jestli si to jméno dobře pamatuji) a vrátit se zpátky na Javorový. Je to kousek vedle sebe, ale asi příliš mnoho optimismu na danné podmínky. Myslím, že jsme ten den dali asi tři pokusy a jednou jsem sedal i přímo někam kde je teď to letiště. V tu dobu jsem byl taky modelářem, tak to tak nějak bylo.
(Vím, že ta plocha je soukromá, už tenkrát nás někdo od vedle povzbuzoval vidlema z té trávy. :wink: )
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
bigpoint
Příspěvky: 14
Registrován: pon 28.10.2013 8:42

Re: Kde se smí létat

#47 Příspěvek od bigpoint »

Obcas chodívám litat na tuto louku:

http://rcmapy.com/?locid=828

Lítám s EasyGliderem, tak cca do cca 30m vysoko. Letadla z Ruzyně lítají odhadem tak 1-2km mimo tuto louku. Smí se zde podle Vás lítat a jak vysoko? Když něco letí tak radši lítám směrem na druhou stranu.

Vyzdušnou čarou může být ruzyně tak 5km daleko.

Díky!!
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#48 Příspěvek od JMalik »

bigpoint píše:Obcas chodívám litat na tuto louku:

http://rcmapy.com/?locid=828

Lítám s EasyGliderem, tak cca do cca 30m vysoko. Letadla z Ruzyně lítají odhadem tak 1-2km mimo tuto louku. Smí se zde podle Vás lítat a jak vysoko? Když něco letí tak radši lítám směrem na druhou stranu.

Vyzdušnou čarou může být ruzyně tak 5km daleko.

Díky!!


Je tady odkaz na leteckou mapu ČR.
Podívej se na ty výšky.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#49 Příspěvek od 2952 »

Malíkovo oblíbené théma :-))) navíc odkaz nevidím:-)
Nicméně by ti beztak asi moc neřekl...
Tedy sestupová osa na dráhu je severně od Tebe...Se svým papíráčkem v klidu létej a používej rozum. Velká letadla , přistávající zpravidla pomocí ILS budou spolehlivě mimo Tebe...Případné vizuální přiblížení tak bokem od dráhy je málo pravděpodobné, ale přesto: počítej s tím, že TY musíš dávat pozor na velká letadla a uhnout se!...A věř, že Tvůj model nikdo 1/ hledat před sebou nebude...
2/ i kdyby hledat chtěl, neuvidí Tě!

Je to tedy na Tobě. Opakuji: používej rozum a užívej si své malé létání :-)
bigpoint
Příspěvky: 14
Registrován: pon 28.10.2013 8:42

Re: Kde se smí létat

#50 Příspěvek od bigpoint »

2952 píše:Malíkovo oblíbené théma :-))) navíc odkaz nevidím:-)
Nicméně by ti beztak asi moc neřekl...
Tedy sestupová osa na dráhu je severně od Tebe...Se svým papíráčkem v klidu létej a používej rozum. Velká letadla , přistávající zpravidla pomocí ILS budou spolehlivě mimo Tebe...Případné vizuální přiblížení tak bokem od dráhy je málo pravděpodobné, ale přesto: počítej s tím, že TY musíš dávat pozor na velká letadla a uhnout se!...A věř, že Tvůj model nikdo 1/ hledat před sebou nebude...
2/ i kdyby hledat chtěl, neuvidí Tě!

Je to tedy na Tobě. Opakuji: používej rozum a užívej si své malé létání :-)


OK Díky za info. Ta mapa, mě nějak na PC nefunguje:
http://www.airquest.cz/Map.aspx

Jinak s těmi 30m jsem to spíš nadhodnotil a když vidím přilétat letadlo tak počkám a startuji později případně lítám na druhé straně louky a níž. Nicméně i tak jsou letadla přistávající na Ruzyň vždy tak daleko, že bych svůj EPP viděl tak jedině dalekohledem.:) Taky mě šlo o to, jestli to náhodou není zakázané. Jinak je jasný, že nikdo nebude počítat s EPP a hledat ho na obloze.:)
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#51 Příspěvek od JMalik »

2952 píše:Malíkovo oblíbené théma :-))) navíc odkaz nevidím:-)
Nicméně by ti beztak asi moc neřekl...
Tedy sestupová osa na dráhu je severně od Tebe...Se svým papíráčkem v klidu létej a používej rozum. Velká letadla , přistávající zpravidla pomocí ILS budou spolehlivě mimo Tebe...Případné vizuální přiblížení tak bokem od dráhy je málo pravděpodobné, ale přesto: počítej s tím, že TY musíš dávat pozor na velká letadla a uhnout se!...A věř, že Tvůj model nikdo 1/ hledat před sebou nebude...
2/ i kdyby hledat chtěl, neuvidí Tě!

Je to tedy na Tobě. Opakuji: používej rozum a užívej si své malé létání :-)



http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/rozdeleni-vp/mapa%20rozdeleni%20VP.gif

Už se tomu jenom směju.
Myslel jsem si, že máš piloťák, snad instruktora?
To jsi se do té mapy vůbec nepodíval, nebo mu vědomě doporučuješ létat v CTR Ruzyně ( jestli je to 2000/600AMSL/ GND, nebo 3500/1050AMSL /GND ani hledat nebudu, to už si vyzvětšuj sám.)
To CTR je až na zem - došlo ti to vůbec? ( Taky bych chtěl vidět ten odhad 30m s EG)
Úplně nejvíc se mi ale líbí to heslo: " Dávat pozor a uhnout se" :lol:
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#52 Příspěvek od jio »

Malíku, když jsi tu mapu tady dala je to tvé téma, mohl bys pro nepiloty vysvětlit jak ji číst?
Vidím tam:
- prostor ohraničený oranžovou, červenou a modrou barvou (co ty barvy znamenají)
- kolečka se směry přistávacích drah (proč jsou někdy kolečka bez vyhrazeného prostoru, např. Šumperk, ale i Moravské Třebová)
- co znamenají ty zkratky a čísla (vím, že je tady často používáš, ale nehovoříš jazykem mého kmene)
- proč jsou některé barevné oblasti mnohoúhelníky a některé (oranžové) nudle
- proč jsou kolem Prahy soustředné modré kruhy
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#53 Příspěvek od 2952 »

Pro Malik:

...jasně...a Sobínka je mimo CTR, že? :-)))

Prosím-řekni bez obalu těm "tupcům" , jaká pravidla platí pro modeláře pro létání v CTR...
Zatím jsou to jen samé kecy a nic :-)

Děkuji, těším se na konkrétní poučení :-)
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#54 Příspěvek od 2952 »

jio píše:Malíku, když jsi tu mapu tady dala je to tvé téma, mohl bys pro nepiloty vysvětlit jak ji číst?
Vidím tam:
- prostor ohraničený oranžovou, červenou a modrou barvou (co ty barvy znamenají)
- kolečka se směry přistávacích drah (proč jsou někdy kolečka bez vyhrazeného prostoru, např. Šumperk, ale i Moravské Třebová)
- co znamenají ty zkratky a čísla (vím, že je tady často používáš, ale nehovoříš jazykem mého kmene)
- proč jsou některé barevné oblasti mnohoúhelníky a některé (oranžové) nudle
- proč jsou kolem Prahy soustředné modré kruhy


No vidíš...a podle některých odborníků "na všechno" bys tohle vše měl znát :-))))))
Sice se mi Malik vysmál, ale přesto myslím, že to co jsem napsal platí. Pokud chceš pro zajímavost pokecat, co znamenají ty čára a kroužky na mapě, zavolej mi :-) Posílám SZ :-)
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Kde se smí létat

#55 Příspěvek od kope »

jio píše:Malíku, když jsi tu mapu tady dala je to tvé téma, mohl bys pro nepiloty vysvětlit jak ji číst?
Vidím tam:
- prostor ohraničený oranžovou, červenou a modrou barvou (co ty barvy znamenají)
- kolečka se směry přistávacích drah (proč jsou někdy kolečka bez vyhrazeného prostoru, např. Šumperk, ale i Moravské Třebová)
- co znamenají ty zkratky a čísla (vím, že je tady často používáš, ale nehovoříš jazykem mého kmene)
- proč jsou některé barevné oblasti mnohoúhelníky a některé (oranžové) nudle
- proč jsou kolem Prahy soustředné modré kruhy


Jo, tak tohle už mi taky několikrát napadlo. Ta mapa je děs - zatím jsem jí snad neviděl nikde s legendou a s nějakými vysvětlivkami (což by měla býžt nedílná součást mapy), naprosto nepřehledná...Mapy mne tak trochu živí a z tohohle se mi fakt ježí chlupy :x . Možná, že piloti "velkých" to mají nadrcené a vyznají se v tom, ale teď je tady situace, kdy se chce, aby věci v té mapě zakreslené znála i řekněme laická veřejnost. A tohle fakt není materiál, který by laikovi vnesl do věci jasno. Už jsem měl i nápad, že bych zkusil sehnat tu mapu v nějakém rozumném rozlišení, "rozebral" jí na jednotlivé tematické vrstvy, ty zvektorizoval a přidal to jako uživatelské layery třeba na Google Earth nebo na nějaký mapový server. Aby si jakýkoliv uživatel-nepilot mohl zapnout vrstvy s omezením např 300m nebo úplně zakázané prostory a pod. To všechno nad nějakým rozumným topopodkladem, takže by hned viděl, jaká je situace v místě, kde lítá. Ale odrazuje mne od toho právě nepřehlednost té mapy a již zmíněná absence legendy. No a taky teda trochu i nedostatek času :(, ale to by se po večerech dalo vyřešit.
Naposledy upravil(a) kope dne úte 25.02.2014 9:45, celkem upraveno 1 x.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#56 Příspěvek od jio »

Dík, zavolám.

Myslím si ale, že by to zajímalo více lidí. Zejména když Malík toto téma založil, tak by mohl v osvětě pokračovat. Já třeba nevím co to je to CTR a další zde používané zkratky. A protože nemám letadlo ale model a zákon o letectví se mě tak přímo netýká, tak to z hlediska běžného občana ani nepotřebuji vědět. Ale když už se tady o tom často mluví, tak by bylo vhodné to laikům vysvětlit co ty zkratky i grafické značky znamenají. Jinak to vypadá jen jako čiré machrování.

Navíc ta mapa je v poměrně velkém měřítku a půlmilimetrová čára tak znamená kus země. Co když jsem cca na té čáře, jak zjistím, co se mě přesně týká? Z hlediska 747 asi nehraje ta čára velkou roli, protože ta letí jak má určeno a nějakých +-100m neřeší. Já ale stojím dole na zemi na konkrétním bodě. Jak mám vědět, že už jsem nebo nejsem v tom bodě v zóně s nějakým omezením.

Stejně tak Česko a Slovensko není jen Sobinka a Bubákov.
Přílohy
Výstřižek.PNG
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#57 Příspěvek od 2952 »

No právě !...to je to, co mne taky zajímá :

Kde je napsáno, že modelář musí znát ICAO mapu a jaké omezení se nás modelářů týkají....

Jinak tuto mapu samozřejmě znám a používám při létání s ULL a větroni....
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#58 Příspěvek od JMalik »

Večer sem k tomu něco dám.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#59 Příspěvek od JMalik »

2952 píše:Pro Malik:

...jasně...a Sobínka je mimo CTR, že? :-)))

Prosím-řekni bez obalu těm "tupcům" , jaká pravidla platí pro modeláře pro létání v CTR...
Zatím jsou to jen samé kecy a nic :-)

Děkuji, těším se na konkrétní poučení :-)


Pro Sobínku platí specifická pravidla písemně dojednaná s ŘLP Ruzyně, odsouhlasená modelářským klubem a schválená ÚCL. Nebylo by na škodu se s tím seznámit, protože rozhodně takhle nejde létat na jiné louce vedle.
Takže bez obalu - V tomhle CTR se "normálně" s modely létat nedá.
(Samozřejmě nikdo nebude řešit EPPéčko kličkující někde na sídlišti ve výšce okolních baráků - to pro šťouraly)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#60 Příspěvek od JMalik »

jio píše:Malíku, když jsi tu mapu tady dala je to tvé téma, mohl bys pro nepiloty vysvětlit jak ji číst?
Vidím tam:
- prostor ohraničený oranžovou, červenou a modrou barvou (co ty barvy znamenají)
- kolečka se směry přistávacích drah (proč jsou někdy kolečka bez vyhrazeného prostoru, např. Šumperk, ale i Moravské Třebová)
- co znamenají ty zkratky a čísla (vím, že je tady často používáš, ale nehovoříš jazykem mého kmene)
- proč jsou některé barevné oblasti mnohoúhelníky a některé (oranžové) nudle
- proč jsou kolem Prahy soustředné modré kruhy


Určitě ti tady nevysvětlím na pár příspěvkách diskuse to na co se ptáš, protože tohle je záležitost na delší dobu a vyžaduje nějaké znalosti souvislostí kolem převodů výšek, letových hladin, přepočtu tlaků atd.
Ale pár základních informací:
Na mapě jsou označené prostory a v nich jsou omezení. Co znamená CTR,MCTR,TMA..., se dá v definicích snadno dohledat na netu. Potom jsou tam vojenské prostory a zakázané prostory.
Z modelářského hlediska stačí vědět co znamenají ty čísla a písmenka s lomítky v těchto prostorech.
Označují výšku toho omezení.
Pro piloty to znamená, že některé prostory je možné nadletět, některé podletět, jiné lze jen oblétnout, případně si do nich vyžádat vstup.
Modeláři nemohou prostory nadlétnout, ani oblétnout, takže zbývají jen ty, se spodním výškovým omezení.
důležité jsou např. prostory s označením za lomítkem GND. To zanamená, že výškové omezení je až na zem. Tady je dobré rozlišovat např. prostory CTR (např. Ruzyně) a zakázané prostory ( např. Temelín).
Je jasné, že kolem té Ruzyně to nepůjde ani s metrovým EPPéčkem v padesáti metrech. Naproti tomu v prostoru Temelín to bude celkem možné.
Ruzyně má to omezení GND z hlediska leteckého provozu. Temelín z bezpečnostních důvodů sabotáže, terorismu..... Takže je jasné, že na to EPPéčko u Ruzyně snadno pošlou vrtulník. Na druhou stranu bych neriskoval start nějakého obříka na hranici zakázaného prostoru Temelín, protože dřív tohle kolečko bylo mnohem větší a letadla ( i UL) musela mít povinné pojištění proti terorismu.
Potom bývá za lomítkem na konci místo GND nějaké číslo. Např. XX / 3500/ 1050 AMSL.
Tohle označení udává, že letové omezení končí výškou 3500 ft ( 1050 metrů) AMSL. Do téhle výšky může létat neřízený letový provoz, nad tuto výšku je to vyhrazené např. civilní dopravě, případně ve vojenských koridorech vojákům. Jestli tam budu s modelem ve 300m, nebo 400m , bych já osobně nějak kategoricky neřešil, protože ostatní letový provoz má k dispozici tu výšku do 1050m.
Problém je v prostorech, kde je výškové omezení ještě nižší ( např. 300m). Tam neřízený letový provoz nemůže použít vyšší hladinu ale hlavně řízený provoz absolutně nepředpokládá nějaký letící verk v 1000 metrech !!!
Tohle zásadní. Nejde o omezování UL jak si tady někteří mylně představují, ale o nebezpečné narušení letových hladin řízeného provozu.

(Ty výšky je třeba ještě rozlišovat nejen v metrech, stopách a letových hladinách ( označení např. FL 65), ale ujasnit si, jestli se jedná o výšku nad mořem, nad terénem, převodní výšku..... Zase se snadno vyhledávačem zjistí co znamená to GND, AMSL......)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“