DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

Fórum pro všechny DJI Phantomy.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#316 Příspěvek od gardenroute »

gardenroute píše:...NICMÉNĚ Assistant umožňuje přemapovat pouze 3.polohu přepínače letových režimů (aspoň u P1), a to na Manual, ATTi a FailSafe. To by býval musel @Basil přepnou až na 3.polohu, což nepotvrdil...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#317 Příspěvek od dt »

gardenroute píše:No právě proto, že manuál je u NAZA "skutečný", tzn. jsou vypnuty veškeré stabilizační-polohové systémy

Tady bych si dovolil trošku oponovat (a nebo jsem jenom nepochopil, co jsi tím chtěl přesně říct), protože režim "manual" u Nazy rozhodně nevypíná tříosé gyro. Bez gyra totiž žádný člověk není schopen koptéru udržet v luftě. Z jednoduchého důvodu - "řídící smyčka" v podobě model-oko-mozek-ruka-tx-rx-model má prostě příliš velkou latenci. Ze stejného důvodu mají modely vrtulníků padla nebo u bezpadlových mechanik stabilizační jednotku (s čím? no s tříosým gyrem).

Naza v režimu "manual" je o řád klidnější stroj než jakýkoliv akrobatický vrtulník. Ten se musí řídit prakticky furt. Nazu když uvedu v manuálu do vodorovné polohy (a pokud nefučí víc než je zdrávo), tak než mi někam uteče, můžu dát ruce z páček klidně na 4-5 vteřin. Toto klidně na požádání opakovaně předvedu osobně.

Ale potvrzuji jednu věc - náhlé přepnutí do manuálu, když to pilot nečeká a/nebo když to neví, to je problém. Manuál má rychlejší reakce (není tam omezení na náklon a rychlost rotace) a člověku trvá minimálně vteřinu, než si uvědomí co se stalo. Za tu dobu může stroj změnit polohu tak, že pilot ztratí orientaci. Takže v tomhle souhlasím s gardenroute - netrénovaný pilot to při nečekaném přepnutí zaryje.

Proto tvrdím od samého počátku - lidi by s tím neměli chodit do luftu v režimu atti(+gps), dokud si neosvojili ovládání modelu v manuálu. A to ne že s tím odstartují, zavisí a přistanou, ale že s tím dokážou v pohodě lítat v jakýchkoliv polohách vůči své osobě.

Problém je, že to nevysvětlíš. Zkušenost je nepřenositelná. :wink:
Uživatelský avatar
SAT-HOFMAN
Příspěvky: 221
Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
Bydliště: Svoboda nad Úpou
Kontaktovat uživatele:

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#318 Příspěvek od SAT-HOFMAN »

gardenroute píše:
Neměj jsi na tom další ATTI přepínači nastaven plný manuál? To je pak vpodstatě neovladatelné.

Nestrašil bych nikoho manuálním režimem! Je právě velká chyba ho mít nenastavený na ovladači režimů. Manuální režim právě eliminuje pád, nebo úlet coptery při možné chybě či závadě (nebo zanedbání úkonů před startem) na magnetometru, gps, akcelerometru a barometru! Je pravda, že pilot na zvládnutí letového režimu s podporou pouze gyroskopů musí hodně potrénovat (pokud nemá zkušenosti s řízením helin) a né ho zkoušet ve stresu až při případné chybě. Pilotáž právě bez kompromisů se dá pořádně vychutnat pouze v manuálním režimu.
V případě diskutovaného pádu manuální režim asi zapnutý nebyl, Bazil píše…coptera přidala plný plyn… (škoda, třeba by stroj s kamerou zachránil). V manuálním režimu coptera velmi přesně reaguje na plyn oproti poněkud tupým reakcím kniplu plynu v GPS a ATTI módu, který spíše koriguje letovou výšku.
Přeji rychlé uzdravení coptery.
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#319 Příspěvek od dt »

SAT-HOFMAN píše:V případě diskutovaného pádu manuální režim asi zapnutý nebyl, Bazil píše…coptera přidala plný plyn…

Já se obávám, že příčinou je přesně totéž co při tom předchozím úletu. Akorát že tentokrát se to kouslo "blbě".
Znova otevírám otázku - všimli jste si, že při tom předchozím úletu kamera natočila, že se po pádu naza restartovala? Máte někdo ověřeno, jak se chovají regly phantomu, když s roztočenými motory vypnete napájení nazy? Nemůžu se zbavit pocitu, že příčinou je výpadek napájení nazy, proto nereagovala na pokyny ani přepínání letových režimů, ani v letu nesignalizovala chybu nebo přechod do FS.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#320 Příspěvek od gardenroute »

dt píše:Tady bych si dovolil trošku oponovat (a nebo jsem jenom nepochopil, co jsi tím chtěl přesně říct), protože režim "manual" u Nazy rozhodně nevypíná tříosé gyro. Bez gyra totiž žádný člověk není schopen koptéru udržet v luftě. Z jednoduchého důvodu - "řídící smyčka" v podobě model-oko-mozek-ruka-tx-rx-model má prostě příliš velkou latenci. Ze stejného důvodu mají modely vrtulníků padla nebo u bezpadlových mechanik stabilizační jednotku (s čím? no s tříosým gyrem).... :wink:
Ano, gyro bezi, nicmene jen v tom smyslu, ze nedovoli samovolne obraceni koptery (a také to není uplne pravda), podobne jako heli se to musí korigovat neustále. Zadna další stabilizace nebezi (akcelerometry, kompas a baro mimo funkci), neudrzuje vysku ani smer.
Nechci tady polemizovat o tom, co se s tim da a neda všechno delat, nicmene jsem stále presvedcen o tom, ze není nutne zvládat pilotaz v manualu, mozna pro nejakeho akrobat pilota. Pro "filmmakera" a rekreacniho pilota to ani nemá zadny smysl, uz kvůli tomu, ze manual nejde standardne ani navolit bez předchozího premapovani prepinace letovych rezimu.
A na rozdil @SAT-HOFMAN jsem presvedcen, ze uzitecnejsi a bezpecnejsi pro sebe, letadlo i pro sve okoli je mit na 3.volbe nastaveny FailSafe (to samozrejme tehdy, když je éro v poradku). Trochu me to evokuje ten "slavny" epos o "pilotech - strojnicich (kdo nezna, at si vygoogli)"...
Ale nechci z toho delat zadnou kovbojku, naopak se domnivam, ze rada lidi by se svými zkušenostmi a praxi letadlo v manualu velmi rychle rozbila, zvlaste v kriticke situaci - když vysadi u hexy s NAZA jeden motor/regulator, NAZA to uchodi (v ATTi ci GPS ATTi), v manualu samozrejme spadne, stejne jako quad.
A když se na tom nosi další velmi, velmi drahe vybaveni, tak je to opravdu nesmysl. Ne pro pilota, který si to poridi pro akrobacii, s tim nemam problém.
Jakou velkou chybu vidim, ze @Bazil, sel znova letat nekam na asfalt s drahym gimbalem a kamerou, bez dalšího zkoumani ci zjisteni předchozího padu - uletu (napr. nizkym test letem nekde nad travou). Budiz to varovanim pro další...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
SAT-HOFMAN
Příspěvky: 221
Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
Bydliště: Svoboda nad Úpou
Kontaktovat uživatele:

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#321 Příspěvek od SAT-HOFMAN »

dt píše:Já se obávám, že příčinou je přesně totéž co při tom předchozím úletu. Akorát že tentokrát se to kouslo "blbě".
Znova otevírám otázku - všimli jste si, že při tom předchozím úletu kamera natočila, že se po pádu naza restartovala? Máte někdo ověřeno, jak se chovají regly phantomu, když s roztočenými motory vypnete napájení nazy? Nemůžu se zbavit pocitu, že příčinou je výpadek napájení nazy, proto nereagovala na pokyny ani přepínání letových režimů, ani v letu nesignalizovala chybu nebo přechod do FS.

Pokud dojde u NAZY ke krátkodobému výpadku pohonné baterie 0V (třeba 0,3s) a pokud je jako jediná (nemá zvláštní baterii na řídící jednotku) okamžitě vypíná motory ve všech letových režimech.
Uživatelský avatar
Bazil
Příspěvky: 156
Registrován: pát 24.01.2014 20:02
Bydliště: Kroměříž

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#322 Příspěvek od Bazil »

Dneska trochu nestiham, jsem na kongresu v Mikulově, tady je mist k nataceni sakra :-(

Ne manual vubec namapovanej nemam, na treti poloze mam FS a ten jsem nezapnul.
gardenroute píše:[Jakou velkou chybu vidim, ze @Bazil, sel znova letat nekam na asfalt s drahym gimbalem a kamerou, bez dalšího zkoumani ci zjisteni předchozího padu - uletu (napr. nizkym test letem nekde nad travou). Budiz to varovanim pro další...


Lital jsem u sebe na chate, bohuzel prijezdova cesta je asfaltova.... Phantoma jsem po prvnim uletu, podrobil nekolika zkusebnim letum bez cehokoliv, byl kompletne odstrojen. Pote jsem navesil gimbal, opet nekolik zkusebnich letu, pote jsem navesil FPV. Vcera jsem FPV opet sundal pro test, zda li nema na chovani koptera nahodou nejaky vliv. Evidentne ne.... Nastaveni zisku jsem mel neco vyssi nez default, adekvatne AUW, se stejnym nastavenim, jsem odlital hodne letu bez potizi s nestabilitou.

K pricine: Jak pise SAT-HOF, reset Nazy za letu? Mozny to je. Nereagovalo to na nic, To by slo vyzkouset experimentalne. Obecne za pricinu povazuji chybny udaj z nejakeho senzoru, ktery krmi nazu udajema a ta podle toho stabilizuje kopteru. Naza se snazi vystabilizovat chybny udaj treba o naklonu na jednu stranu a pretoci to na stranu druhou. Nemam tuseni jaky algoritmus naza pouziva, v jakem rezimu a do jake letove obalky ma navrch uzivatel a kdy uz ma navrch Naza atd. Ale vzhledem k tomu, ze to nereaguje na nic z Tx, tak by reset Nazy za letu mohl byt realny.
DJI Phantom 2 F306, Zenmuse H3-3D, GP3+BE
VTx TS 832 + Flysight Black Pearl 7" 1024x600
Uživatelský avatar
Bazil
Příspěvky: 156
Registrován: pát 24.01.2014 20:02
Bydliště: Kroměříž

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#323 Příspěvek od Bazil »

SAT-HOFMAN píše:Pokud dojde u NAZY ke krátkodobému výpadku pohonné baterie 0V (třeba 0,3s) a pokud je jako jediná (nemá zvláštní baterii na řídící jednotku) okamžitě vypíná motory ve všech letových režimech.


Takze domnivas se, ze by stejna situace nastala (vypnuti motoru jako u vypadku napajeni) i u resetu Nazy behem letu?
DJI Phantom 2 F306, Zenmuse H3-3D, GP3+BE
VTx TS 832 + Flysight Black Pearl 7" 1024x600
Uživatelský avatar
SAT-HOFMAN
Příspěvky: 221
Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
Bydliště: Svoboda nad Úpou
Kontaktovat uživatele:

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#324 Příspěvek od SAT-HOFMAN »

gardenroute píše:..... ze manual nejde standardne ani navolit bez předchozího premapovani prepinace letovych rezimu.
A na rozdil @SAT-HOFMAN jsem presvedcen, ze uzitecnejsi a bezpecnejsi pro sebe, letadlo i pro sve okoli je mit na 3.volbe nastaveny FailSafe (to samozrejme tehdy, když je éro v poradku). Trochu me to evokuje ten "slavny" epos o "pilotech - strojnicich (kdo nezna, at si vygoogli)"...
Ale nechci z toho delat zadnou kovbojku, naopak se domnivam, ze rada lidi by se svými zkušenostmi a praxi letadlo v manualu velmi rychle rozbila, zvlaste v kriticke situaci ....


Mýlíš se (znáš pouze jeden systém a v tom jsi skoro dokonalý).
Já kuli bezpečnosti mám FS naprogramovaný mimo jiné (používám na řízení starší FUTABU na 2,4Ghz) na sólo přepínač s programovatelným mixem mimo třípolohový přepínač režimů letu a z každého režimu můžu manuálně dalším odděleným přepínačem přejít v případě potřeby do FS. Funkcí pomocí rádia ovládám více včetně serva na odhoz třeba bonbónů,…..(toto setový vysílač neumožňuje).
Není to příspěvek do pranice, ale ukázka další možnosti nastavení.
Seš spíše filmař a máš perfektní záběry o tom žádná (tam má pomoc ATTI a GPS režimu velké uplatnění). Já s copterou spíše blbnu a kamera je pouze doplněk i k FPV. Viset a pouze courat v luftě mě neuspokojuje.
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#325 Příspěvek od dt »

SAT-HOFMAN píše:Pokud dojde u NAZY ke krátkodobému výpadku pohonné baterie 0V (třeba 0,3s) a pokud je jako jediná (nemá zvláštní baterii na řídící jednotku) okamžitě vypíná motory ve všech letových režimech.

Myslel jsem to jinak. Dotaz nebyl na chovani nazy, to je jaksi pri 0V predvidatelne :wink: , ale na chovani reglu. Konkretne, mohl by nekdo udelat nasledujici test?

1. Zapnout phantoma (vrtule dolu), prepnout manual rezim, aktivovat pohon, nastavit dejme tomu 50% plynu.

2. Nesahat na tx a odpojit napajeni nazy a nechat odpojene.

Co udelaji regly? Vypnou okamzite motory? Nebo ty motory jeste chvili bezi nez vypnou? Nebo bezi dal na posledni zname hodnote plynu?

Zkusil bych to sam, ale nemam phantoma. Mam sice original regly od DJI ze sady E300, ale ty jsou tusim jine nez ve phantomovi.
mall
Příspěvky: 28
Registrován: pon 31.03.2014 22:01

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#326 Příspěvek od mall »

Když čtu na webu, nebo na facebooku jak DJI "vzalo roha" tak si myslím, že chyba může být opravdu v tom zařízení. Není to ojedinělý případ a mnohé jsou si velmi podobné.
Otázkou je jak lze tu chybu zjistit?
Uživatelský avatar
SAT-HOFMAN
Příspěvky: 221
Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
Bydliště: Svoboda nad Úpou
Kontaktovat uživatele:

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#327 Příspěvek od SAT-HOFMAN »

dt píše:Myslel jsem to jinak. Dotaz nebyl na chovani nazy, to je jaksi pri 0V predvidatelne :wink: , ale na chovani reglu. Konkretne, mohl by nekdo udelat nasledujici test?

1. Zapnout phantoma (vrtule dolu), prepnout manual rezim, aktivovat pohon, nastavit dejme tomu 50% plynu.

2. Nesahat na tx a odpojit napajeni nazy a nechat odpojene.

Co udelaji regly? Vypnou okamzite motory? Nebo ty motory jeste chvili bezi nez vypnou? Nebo bezi dal na posledni zname hodnote plynu?

Zkusil bych to sam, ale nemam phantoma. Mam sice original regly od DJI ze sady E300, ale ty jsou tusim jine nez ve phantomovi.

Vyzkoušeno mám pouze odpojení pohonného aku (okamžité zastavení motorů a pád, pokud jsi borec a máš velkou výšku a stihneš během pádu odarmovat, tak copteru zachráníš ). Jak se chová naza při odpojení becu nevím. Tady by při určení příčiny pádu pomohl rozbor dat z karty v zapisovači iOSD MKII
Uživatelský avatar
Bazil
Příspěvky: 156
Registrován: pát 24.01.2014 20:02
Bydliště: Kroměříž

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#328 Příspěvek od Bazil »

Na webu je fly away opravdu dosti a i kdyby 80-90% bylo zpusobeno chybou uzivatele, tak porad zbyva dost kopter, ktery plachnou diky chybe HW nebo SW. Pri cene koptery a naveseneho vybaveni je to vysoky cislo. Jenze jak psal Gardenroute, vyhradni dodavatele se k tomu stavi stejne jakk DJI samotna. Marek mi popisoval anabazi, kdyz se snazil reklamovat svuj fly away a stejne neuspel. Rano jsem psal mejla Pelikanum, stredne obsahly popis udalosti, plus foto + plus to uletove video a chtel jsem po nich vedet, jestli to ma vubec smysl balit a posilat jim to k reklamaci, takze jako odpoved vy stacili dve az tri slova, ale nic se nestalo. No pockam jeste par dnu.
DJI Phantom 2 F306, Zenmuse H3-3D, GP3+BE
VTx TS 832 + Flysight Black Pearl 7" 1024x600
niky79
Příspěvky: 625
Registrován: pon 29.10.2007 0:00
Bydliště: Brno

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#329 Příspěvek od niky79 »

dt píše:Proto tvrdím od samého počátku - lidi by s tím neměli chodit do luftu v režimu atti(+gps), dokud si neosvojili ovládání modelu v manuálu. A to ne že s tím odstartují, zavisí a přistanou, ale že s tím dokážou v pohodě lítat v jakýchkoliv polohách vůči své osobě.


S tímto absolutně nesouhlasím. Pardon, ale co je to za blbost? Člověk potřebuje prvně získat nějaké návyky a přesně k tomu jsou určeny režimy jako ATTI – aby si člověk zvykl na reakci stroje, nezpanikařil, když to letí někam pryč, aby si nepletl levou a pravou stranu, když koptéra letí bokem atd. Poté, až to zvládne, ať zkusí manuální režim – pokud samozřejmě bude chtít. Spousta lidí chtít nebude, budou spokojení s tím, jak jim to rekreačně létá. Učící proces člověka je vždy takový, že začíná u lehkých věcí a postupně se propracovává ke složitějším. Nikdy to není naopak. To je jako chtít po člověku, co chce být doktorem, aby se rovnou pustil do operací lidí. A až si to osvojí a zvládne cokoliv, co jej v tomto oboru může čekat, pak se teprve může stát praktickým lékařem ve své rodné vesnici. Ano, to nedává smysl. Ale stejně nedává smysl cpát laikům manuální režim s tím, že pak mohou "milostivě" přejít na ATTI. Proboha, proč by to ti lidé dělali. Když už ovládají perfektně stroj v manuálu, vůbec nepotřebují režimy jako ATTI. A ještě jedno přirovnání. To je jako přijít za někým, kdo perfektně ovládá akrobatický vrtulník, říci mu, jak je dobrej a že nyní teda může letat na koaxiálech... :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI0300 - DJI - F300 Phantom pokračování

#330 Příspěvek od gardenroute »

Reset NAZA za letu = okamžité zastavení motorů, to se ale myslím nestalo, že ?
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Odpovědět

Zpět na „Coptery - DJI Phantom“