Myro píše:... A jak už tu bylo řečeno pokud se stane nějaký karambol přisuzuji to pilotáži.
.......
No a posledně jsem testoval home-lock a do teď nechápu co se událo, nasměřoval si to sebevražedně proti smrku " taky ho řádně pocuchal, myslím ten smrk/ no a následoval pád z cca 8metrů .......
Ulétnutá NAZA
Re: Ulétnutá NAZA
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Ulétnutá NAZA
já si myslím že to od letí tím že mate blbě nastaveny GPS a všecko kolem GPS protože kdyby to někomu odletělo v režimu Atti. aneb Manual. tak je to hodně velký šmejd z hodně peněz 
Re: Ulétnutá NAZA
Je zcela jasně vidět, že se ozval znalec. Možná by neškodilo trochu potrénovat aspoň gramatiku. Ale když už jsi načal to nastavení GPS, tak co nám poradíš? Jak jej máme podle Tebe správně nastavit?
Re: Ulétnutá NAZA
nejsem znalec sem začatečník ale myslím si to že je to tím zatím mi NAZA leží na stole uvnitř je 3 osy gyroskop a akcelerometr , barometr
a jestli to ovlivňí ulétnutí což může ale to .......
a jestli to ovlivňí ulétnutí což může ale to .......
Re: Ulétnutá NAZA
Mě by spíš zajímalo kdyby někdo dokázal odborně vysvětlit smysl těch předstartovních rituálů a tanečků (kalibrace), které s Nazou provádíte. Akcelerometry stačí zkalibrovat jednou za život a možná zkontrolovat po velkém nárazu. Kompas slouží jen pro stabilizaci yaw osy a k tomu účelu nemusí být zkalibrován vůbec. Je jedno když si kompas myslí, že je sever na západě, azimut yaw koptéra udržuje jen relativně vůči azimutu kompasu. Jiná situace je při RTH, tam by se stroj rozletěl nesprávným směrem, ale po pár metrech pohybu přejde na vypočítaný vektor směru z GPS a kompas už nepotřebuje. Na samotné GPS se nedá kalibrovat nic, satelity kalibrují řídící stanice.
Já si myslím, že ty případy úletů nemohou být kalibrací. Pokud nepřipustíme, že by to mohlo být rukama, tak zbývá jen spadnutí programu.
Já si myslím, že ty případy úletů nemohou být kalibrací. Pokud nepřipustíme, že by to mohlo být rukama, tak zbývá jen spadnutí programu.
Re: Ulétnutá NAZA
OK2BUH píše:Mě by spíš zajímalo kdyby někdo dokázal odborně vysvětlit smysl těch předstartovních rituálů a tanečků (kalibrace), které s Nazou provádíte. Akcelerometry stačí zkalibrovat jednou za život a možná zkontrolovat po velkém nárazu. Kompas slouží jen pro stabilizaci yaw osy a k tomu účelu nemusí být zkalibrován vůbec. Je jedno když si kompas myslí, že je sever na západě, azimut yaw koptéra udržuje jen relativně vůči azimutu kompasu. Jiná situace je při RTH, tam by se stroj rozletěl nesprávným směrem, ale po pár metrech pohybu přejde na vypočítaný vektor směru z GPS a kompas už nepotřebuje. Na samotné GPS se nedá kalibrovat nic, satelity kalibrují řídící stanice.
Já si myslím, že ty případy úletů nemohou být kalibrací. Pokud nepřipustíme, že by to mohlo být rukama, tak zbývá jen spadnutí programu.
Zmizelá koptera ?
já si myslím, že je to start bez uložené pozice podle GPS
MJX F45, Walkera Tali H500, DJI P3A
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Ulétnutá NAZA
Jenže ztráta kontroly nad řízením stroje se děje i při režimech bez GPS. Já s GPS skoro vůbec nelétám (jen když je silný vítr) a naza mi "vzala roha" v režimu atti. Duplex nehlásil ani náznak problému se signálem.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Re: Ulétnutá NAZA
Tak potom to musela být duševní porucha programu. I Windows padají...
- SAT-HOFMAN
- Příspěvky: 221
- Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
- Bydliště: Svoboda nad Úpou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ulétnutá NAZA
Proč bere NAZA "roha" by mně velmi zajímalo také, té chvíle pokud někdy nastane se děsím. Lítám všechny režimy, HW mám ten nejstarší a sypu do řídící jednotky jen nejnovější SW. Co se týká letových hodin, tak po 300 h jsem to přestal počítat. Pokud by byla chyba v HW, či v SW už by se asi projevila a zatím u mně ani náznak neposlušnosti (neposlušný mám občas pouze ruce na kniplech
). Z toho mi vychází, že za úlety si může pravděpodobně pilot sám.
DJI NAZA F-550, YAK 54 CARBON-Z, HOTLINER RAY, QAV250 NAZE32acro
Re: Ulétnutá NAZA
v režimu ATTI pokud nemáte uloženu pozici vám to vezme i vítr a nic vám ztrátu signálu nenahlásí
pokud nemáte VISION a nemonitorujete let
teoreticky by měla sednout, ale než sedne může být v .. víte kde
a pokud nemáte lokalizátor, zkuste ji hledat
pokud nemáte VISION a nemonitorujete let
teoreticky by měla sednout, ale než sedne může být v .. víte kde
a pokud nemáte lokalizátor, zkuste ji hledat
MJX F45, Walkera Tali H500, DJI P3A
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Ulétnutá NAZA
Diskuze se točí stále dokola a asi z ní není cesty ven
. Je to spíš o emocích než o faktech ("Když ji miluješ, není co řešit."). Za věcné příspěvky a hlasování v anketě děkuji. Za sebe diskuzi končím
.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Re: Ulétnutá NAZA
někdo tady psal, že zápis polohy před startem se koná 2x . Jednou pro IOC a jednou pro HP. Problém je v tom, že zápis může proběhnout současně nebo postupně. Krom blikání zelené ledky není žádná kontrola, zda proběhl zápis jednou nebo dvakrát. Já sice IOC nepoužívám, ale dovedu si představit, jak se zapíše - bliká zelená ledka - poloha pro IOC a pro HP se to prostě nezapíše. Co se pak stane si taky umím představit.....
Druhá věc je, že z důvodu, který není znám, přestane NAZA reagovat na povely z vysílačky. To je horší varianta a tady nechápu. Se zápisem HP a s GPS to nemá nic společného a většinou se nedá předpokládat ani ztráta signálu.
Mám jednu zkušenost z testování. Po startu jsem si zkoušel jak reagují kniple, jak to drží polohu atd. Byl jsem v okruhu cca 30 m od startu a po cca 3 minutách začala koptéra najednou klesat (pomalu) až si sedla na zem. Na plyn to vůbec nereagovalo. Zkoušel jsem to min. 4x a pořád to samí. Běhal jsem k tomu jak vůl a kontroloval teploty motorů, regulátorů a napětí. Všechno bylo studený jak psí čumák a napětí nešlo pod 15 V. Připojil jsem to na asistenta a hledal, jestli něco neobjevím. V záložce hlídání napětí jsem měl vše vypnuto - nechtěl jsem hlídání.... Tak jsem to zapnul a nastavil nejnižší možné napětí. Udělal jsem to jen proto, že mě nic nenapadalo a říkal jsem si, za zkoušku nic nedám. No a klesání se už nekonalo. Proč, to vůbec netuším. Zpětnou kontrolu jsem už nedělal - řešil jsem další (standardní) věci.
Druhá věc je, že z důvodu, který není znám, přestane NAZA reagovat na povely z vysílačky. To je horší varianta a tady nechápu. Se zápisem HP a s GPS to nemá nic společného a většinou se nedá předpokládat ani ztráta signálu.
Mám jednu zkušenost z testování. Po startu jsem si zkoušel jak reagují kniple, jak to drží polohu atd. Byl jsem v okruhu cca 30 m od startu a po cca 3 minutách začala koptéra najednou klesat (pomalu) až si sedla na zem. Na plyn to vůbec nereagovalo. Zkoušel jsem to min. 4x a pořád to samí. Běhal jsem k tomu jak vůl a kontroloval teploty motorů, regulátorů a napětí. Všechno bylo studený jak psí čumák a napětí nešlo pod 15 V. Připojil jsem to na asistenta a hledal, jestli něco neobjevím. V záložce hlídání napětí jsem měl vše vypnuto - nechtěl jsem hlídání.... Tak jsem to zapnul a nastavil nejnižší možné napětí. Udělal jsem to jen proto, že mě nic nenapadalo a říkal jsem si, za zkoušku nic nedám. No a klesání se už nekonalo. Proč, to vůbec netuším. Zpětnou kontrolu jsem už nedělal - řešil jsem další (standardní) věci.
Re: Ulétnutá NAZA
SAT-HOFMAN píše:Proč bere NAZA "roha" by mně velmi zajímalo také, té chvíle pokud někdy nastane se děsím. Lítám všechny režimy, HW mám ten nejstarší a sypu do řídící jednotky jen nejnovější SW. Co se týká letových hodin, tak po 300 h jsem to přestal počítat. Pokud by byla chyba v HW, či v SW už by se asi projevila a zatím u mně ani náznak neposlušnosti (neposlušný mám občas pouze ruce na kniplech). Z toho mi vychází, že za úlety si může pravděpodobně pilot sám.
S tím názorem souhlasím.
Kromě toho, četl jsem na netu popisy odhadem několika desítek různých úletů různých strojů, jejichž srdcem je nějaká verze Nazy. Na všechny ty případy byl jenom jeden, kde pilot byl natolik připraven a pohotový na to, aby přepnul na manuální režim, a světe div se koptéru to zachránilo. Ve všech ostatních případech to piloty buď nenapadlo, nebo takovou možnost ani neměli na vysílači naprogramovanou. Je mi jasné, že jedna vlaštovka jaro nedělá, nicméně trvalá neochota pilotů být připraven na přechod do manuálního režimu je nepochopitelná. Přitom teorie, že úlety nějak souvisí s režimem atti/gps, se vyloženě nabízí.
Ještě by mě zajímalo, jestli má někdo zmapované úlety ve vztahu k použité RC soustavě resp. jejímu nastavení. Protože logicky by se úlet dal vysvětlit i výpadkem řízení (spojení TX-RX) a špatně nastaveným (nebo neexistujícím) failsafe na přijímači.