Výber motora - kritériá

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
sky59
Příspěvky: 974
Registrován: pon 21.09.2015 13:01

Výber motora - kritériá

#1 Příspěvek od sky59 »

Kedze som novy rad by som sa spytal (ak som spravne pochopil) rozdiely medzi motormi:

- ASP dvojtaktne (stvortakty ma nezaujimaju)
- vrtulnikove zhaviky
- benzinove motory

Zrejme na prvotne "hranie" by mi mal vyhovovat ASP dvojtakt? (nevidim rozdiel medzi tymi vrtulnikovymi - to ide na rovnake palivo?)

Ako sa vybera velkost motora? Podla velkosti lietadla a podla toho co chceme s tym lietat? Ci len tak pre radost alebo akrobaciu? Je este ine kriterium?

Napr 1ccm je na aku vahu, rozpatie aby to vobec letelo?

Rovnako 4ccm, vzlietne s 1kg lietadlom? Som prekvapeny ake velke vykony to ma, tento pisu asi 0.6kW !?

dakujem za pomoc
Uživatelský avatar
corona
Příspěvky: 2457
Registrován: sob 24.04.2010 0:00

Re: Výber motora - kritériá

#2 Příspěvek od corona »

Na motor Jena 1 ccm lítalo starý Pluto o rozpětí 1000 mm a hmotnosti ~ 1 kg:

http://www.hranol.cz/view.php?cisloclanku=2009080005

Pokud chceš získat představu, prohlížej plánky a sleduj údaje o doporučených motorech.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9605
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Výber motora - kritériá

#3 Příspěvek od DAF »

Konstrukce jako taková je stejná, ať jde o letecký žhavík vrtulníkový, nebo benzínový letecký, případně dvoutakt z motorky. Rozdíly jsou uvnitř, hlavně v časování, tedy kdy dochází k otevírání a uzavírání oken kanálů. No a pak samozřejmě ve způsobu zapalování směsi. Každý motor je stavěn na jinou charakteristiku zatížení. Heli motor mívá zvětšenou hlavu, aby bylo zajištěno chlazení, protože bývá chlazen ventilátorem, nikoli náporem vzduchu od vrtule. Rozdílný výkon u motorů na metyl a benzín je dán vlastnostmi paliva, které spalují. Kdybys udělal velký žhavík a dal ho do auta (osobáku), měl by sice výkon jako formule 1, ale na plnou nádrž bys možná nedojel ani od baráku k ceduli Tvého města. Pokud si chceš udělat představu co kam, prohlédni si tyto stránky http://www.rcalbum.cz/ . Musíš zvažovat účel použití. Jena 1 zvedla kilové Pluto, ale žádná akrobačka, nebo vis na vrtuli, prostě to létalo. 4ccm motor do stejně těžkého éra, to už půjde slušně za vrtulí do svíčky. Tento motor pak klidně dáš třeba do 3 kg větráku jako pomocný a poletí to pěkně nahoru. Nebo si najdi stránky Libora Kolmana, kde má (snad) všechno popsáno. Je zde registrován jako "Libor" (pokud se nemýlím).
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#4 Příspěvek od VTjr »

S tým čo napísal DAF môžem len súhlasiť. Ale doplním ešte svoju reakciu na toto:
sky59 píše:...Som prekvapeny ake velke vykony to ma, tento pisu asi 0.6kW !? ...

A budeš prekvapený ešte viac keď si pozrieš tieto stránky https://rcjapan.net/o-s-engine-o-s-engi ... 8c9obir7f3 - ten motor pre modely autíčok má objem len 2cm3 a pri 35 000 ot/min má výkon neuveriteľných 1,73 konskej sily (to je 1,29kW) a dokáže točiť až do 45 000 ot/min (ale tam už zrejme výkon nerastie). Stará škodovka 120L by pri svojom objeme 1200 cm3 tak teoreticky mala 774kW a bol by asi problém ju udržať na ceste :lol:
Alebo táto ich triapolka https://rcjapan.net/o-s-engine-o-s-engi ... 8c9obir7f3 má pri 34 tisíc ot/min iba 2,56 HP (1,91 kW) - to by ta škodovka mala "len" 655kW. :lol:

Lenže to je teória, pretože výkon každého motora závisí predovšetkým od otáčok - čím sú vyššie tým je vyšší a naopak. Už z porovnania týchto dvoch motorov vidno, že s rastúcim zdvihovým objemom otáčky klesajú a s tým aj litrový merný výkon.
Okrem toho aj tento špičkový automobilový motor by v prípade použitia v modeli lietadla (samozrejme by sa musel na to patrične upraviť) v tom bežne používanom režime s normálnou vrtuľou (napr. 180/100 až 200/120) točil len nejakých 14 až 18 tisíc ot/min a dosahoval by výkony, ktoré by neboli zásadne odlišné od výkonov ktoré podáva bežný lacný motor ASP rovnakého objemu. Rozdiel medzi tým špičkovým OS a lacným ASPéčkom je však hlavne v tom, že ASP také otáčky a tým pádom aj výkony dosiahnuť nemôže jednak v dizajne jeho vnútra (geometria kanálov, časovanie, materiály a pod) a keby aj, tak by sa pri takých otáčkach zrejme rozsypala, zatiaľ čo OS to vydrží.

Preto pri výbere spaľovacieho motora nepozeraj na to, čo píšu v jeho technických údajoch ako maximálny výkon pri nejakých maximálnych otáčkach, ale skôr sa snaž pre danú veľkosť modelu dodržať odporúčaný objem. :wink: Ten Ti práve zaručí to, čo potrebuješ - teda, že s vhodnou vrtuľou bude točiť dostatočné otáčky a podávať dostatočný výkon a ťah, ktorý ale proti uvádzanému maximálnemu bude možno len polovičný až tretinový. 8O Lebo ten výrobca uvedie do technických parametrov v reklamnom letáku to, čo nameria za ideálnych podmienok na nejakom testovacom stojane. Ale tie v praktickej prevádzke nie je ľahké/možné dodržať. O to sa práve snažia majstri pretekári v rozličných kategóriách (hlavne tých výkonnostných a rýchlostných ako F1C, F2A, F2C, F3C, F3D a pod) dostať z motora čo najviac. A komu sa to podarí, ten má šancu vyhrávať.
Ale vždy je to aj za cenu drastického zníženia životnosti motora. Zatiaľ čo bežný motor triedy .40cui (to je od 6,5 do 9,0cm3) pri prevádzke s max otáčkami do 12 000 ot/min vydrží pri rozumnej údržbe (občasné výmeny ložísk a čistenie od usadením karbonu) bez väčších problémov 100 - 200 hodín tak rýchlik točiaci vysoko cez 20 000 ot min "žije" sotva pár desiatok hodín a niekedy ešte menej. A obdobie vrcholného výkonu môže byť len niekoľko hodín z celej jeho krátkej životnosti.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
freddix
Příspěvky: 115
Registrován: sob 26.08.2006 0:00
Bydliště: Nivnice

Re: Výber motora - kritériá

#5 Příspěvek od freddix »

To mi připomíná, že mám padesátkový motor z heliny doma na stole (helina odešla do večných lovišť několik let zpět, místo opravy jsem se dal do elektra).
Byl by problém použít padesátkový žhavík z heliny do letadla? Jak velké éro by bylo vhodné - za základní akrobačku, ne 3D? Díky za tip ;-)
Letadla, hrtulníky a tak různě.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#6 Příspěvek od VTjr »

Já si myslím, že by se dal použít :wink:
Akorát by to chtělo udělat několik úprav:

1. Dát vysoustružit/vyfrézovat novou hlavu válců s menším žebrováním, aby motor nebyl v letounu podchlazen. Nebo nejsnadnější by bylo obětovat tu starou, kterou by asi stačilo jen opracovat na soustruhu (prostě to hranaté navíc dát pryč - opracovat to na kruhový tvar o průměru válce motoru).

2. Jelikož helinové motory jsou konstruovány/seřízený na palivo s vyšším obsahem nitrometanu (20% i víc) tak asi bude nutno trochu zvýšit kompresní poměr. Pokud jsou pod hlavou dostatečně silné Al podložky, tak ubrat jejich počet o cca 0,2~0,3mm, nebo vyndat všechny a nahradit tenkým alobalem. Nebo hlavu stočit o 0,3mm na soustruhu a nechat tam ty původní. Svíčku pak střední, třeba Novarossi C6.
Nebo to vše nechat tak a létat na to vysoce nitrované palivo.

3. No a samozřejmě budeš potřebovat nový tlumič výfuku, protože ten helinový by Ti v letounu mířil kolmo nahoru/dolu. Asi by se tam dal nabastlit nějaký ASPčkový prodávaný jako náhradní díl k 8,5kám (co mám vrtulníkový motor ThunderTiger.39, tak ten má přírubu stejnou jako letecký ASP.52).

Edit: (zapomněl jsem)
4. - budeš potřebovat vyrobit/koupit nový unášeč vrtule na klikový hřídel, protože teď tam máš setrvačník a čelisťové kolo odstředivé spojky. Bez toho nemáš jak nahodit vrtuli.

Co se týče použití, tak padesátkový motor - to je tuším 8,20 cm3 - čili model na tzv. čtyřicítkový motor - tedy všechny modely , které mají doporučen 2T od 6,5 do 8,5cm3 nebo 4T od 8,5 do 11,5cm3. Např. Fun/3D akrobat, něco jako Diablotin nebo Diablo, o rozpětí ~1300mm a hmotnosti do 2.5kg (na 3D samozřejmě lehčí tak do 2kg). Hornoplocha typu Piper J-3 to myslím zvládne i do rozpětí 2m (samozřejmě v závislosti co od něho chceš - v té jeho akrobatické verzi spíš 1600~1800mm).

Ale musíš zvážit, zda to všechno stojí za námahu a vynaložené peníze, když dnes se dá koupit letecký ASP.52 v ceně kolem 70€ :roll:
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 30.09.2015 13:30, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
freddix
Příspěvky: 115
Registrován: sob 26.08.2006 0:00
Bydliště: Nivnice

Re: Výber motora - kritériá

#7 Příspěvek od freddix »

Moc díky za cenné info. Zima bude dlouhá, uvidím do čeho se pustím. Vždycky když vidím jak mi tam ten OS Max z heliny leží, tak si říkám, že je ho škoda. Do tak velké heli už nepůjdu, kór ne spalovací, tam má elektro jasně navrch a dávat xy tis. za další stavebnici heliny taky nemám v plánu, navíc když toho moc nenalétám. Letadlo mi přijde pro mě mnohem přijatelnější, uvidím. Každopádně děkuju :)
Letadla, hrtulníky a tak různě.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#8 Příspěvek od VTjr »

Jo a zapomněl jsem na:

4. - budeš potřebovat vyrobit/koupit nový unášeč vrtule na klikový hřídel, protože teď tam máš setrvačník a čelisťové kolo odstředivé spojky. Bez toho nemáš jak nahodit vrtuli.
Co vím, tak helinové motory mají setrvák fixován většinou pomocí perka - to není zas tak snadné přesně vyrobit. Ale zase by se možná dal koupit unašeč jako náhradní díl od jiného motoru, třeba od toho ASP .52, který to má taky na pero i když je letecký. Jen musí pasovat průměr otvoru pro klikovku a šířka/hloubka perodrážky. Jestli chceš, tak já Ti doma na tom svém leteckém ASP to změřím a pak sám posoudíš zda by to pasovalo. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#9 Příspěvek od VTjr »

Jen mám obavu, že už je toho příliš. :o
Koupě tlumiče + unašeče, k tomu nějaká soustružnická/frézařská práce - pokud to vše budeš platit, tak opravdu nevím, zda se ta přestavba vyplatí. Jestli by nebylo lepší motor někomu, kdo ho potřebuje do té samé heliny prodat a za utržené peníze koupit normální letecký motor. :?

Jiná věc je, že my modeláři (mne nevyjímajíc) často investujeme peníze a čas do vysloveně prodělečných podniků jen proto, že z toho máme radost. :lol:
Třeba já, kdybych spočítal ty hodiny, peníze a námahu, co jsem investoval do úprav různých obstarožných motorů , aby se dostaly do použitelného stavu např. ruské Radugy 7 a 10, Meteor MD-2,5, CSTKAM-2,5, MK-17 ale i československé MVVS 2,5D7, 2,5GRR, ale i poměrně moderních 6,5GFS, 7,5GFS, 10GFS, ASP FS.61 a dokonce i HP.61GP - tak jsem mohl koupit pár nejdražších motorů OS a jen s nimi létat. :mrgreen: Jenže mne to bastlení v dílně baví stejně jako létání akrobacie. :wink:
Ještě že to neumí spočítat moje manželka. :lol:
Jenže naše manželky nemusí nic počítat oni to bohužel vycíti i bez počtů. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#10 Příspěvek od VTjr »

Každopádně pokud máš chuť se do toho pustit, máš vybavení a dílnu nebo možnosti u kamarádů strojních zámečníků, kteří by Ti s tím obráběním pomohly, tak držím palce. :D
Dej pak vědět jak se to povedlo. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Výber motora - kritériá

#11 Příspěvek od Troll »

Podstatná otázka je : do jakého letadla ten heli motor dáš. Upravit i provozovat to jde bez problému. Vrtulníkové motory jsou velmi výkonné, ale mají ten výkon dost nahoře, ve vysokých otáčkách. Proto jejich vysoký výkon nejlépe využiješ s malou vrtulí. A taková se hodí na rychlá éra. Na něco jako cvičný hornoploch nebo polomaketa Pipera je vrtulníkový motor nevhodný. Leží mi tady v šuplíku skoro nová s láskou zaběhnutá heli devadesátka. Chtěl jsem ji darovat někomu s kamarádů do éra, ale nikdo ji nechce ( mají rozum :-) ) protože nejvyšší výkon má ten motor kolem 15 000 ot/min. S reduktorem by to byl super motor, ale komu by se chtělo se s tím patlat. Ta Tvoje padesátka určitě v letadle fungovat bude, ale abys využil její potenciál, chtělo by to éro jako na závody do Rena.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Výber motora - kritériá

#12 Příspěvek od VTjr »

S tím souhlasím. Vrtulníkový motor je opravdu navržen jako vysokootáčkový - je to dáno především velikostmi fází časování a konfigurací kanálů - a to není snadné nebo někdy je i nemožné změnit. Tedy problém je hlavně pokud některé chceš zmenšit.
Vysokootáčkové motory se vyznačují širokými fázemi výfuku, přefuku jakož i sání, kde např. sání jde ještě hodně stupňů za horní úvrať, protože se využívá setrvačnosti proudu směsi v sacím kanálu. Takový motor pak v nízkých otáčkách má tendenci částečně vyhazovat směs ven z difuzéru.

Ale i tak si myslím, že i na letecký předělaný vrtulníkový motor zatížený větší vrtulí do nižších otáček nebude o moc horší od běžného spotřebáku ASP. Protože ta ASPčka jsou přece taky vysokootáčková, proti nim třeba nebude vůbec horší, možná dokonce i lepší. Nevyužiješ ho sice na maximum možností, ale málokdo z nás využívá spalováky na maximum možností. Třeba já jsem sezonu létal na MVVS 7,5. S laďákem točila 16 tisíc a bylo to na výkonu opravdu znát. Jenže problémy s nelinearitou plynu, nepříjemným hlukem, karbonem a předpokládaným poklesem životnosti mě přiměly vrátit se k expanznímu tlumiči a velké vrtuli a provozovat ho na cca 12 až 13 tisících ot/min. Výkon sice šel dost dolů, možná na 70%, ale taky i spotřeba paliva. Na tu samou nádrž, co s laďákem byly suchoty už po 6 minutách, tak s expanzním nebyl problém vrčet 9 až 10 minut. Dospěl jsem k závěru, že pokud chci větší tah, tak bude lepší sedmapůlku nahradit desítkou. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“