Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Zpráva
Autor
smyk1111
Příspěvky: 131
Registrován: sob 30.05.2015 19:58

Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#1 Příspěvek od smyk1111 »

Chci nahradit ocelovou spojovací tyč 12mm u křídel (originál od výrobce) motorizovaného větroně o hmotnosti cca 4kg a rozpětí křídel cca 3500mm. Zajímaly by mne praktické zkušenosti toho, kdo tuto záměnu provedl.
Nepodařilo se mi najít vlákno, které by tuto problematiku u velkých větroňů řešilo
Uživatelský avatar
Adler
Příspěvky: 256
Registrován: stř 12.01.2011 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#2 Příspěvek od Adler »

Zdravím Vás,
nebál bych se toho,pokud bude silnostěná ,vhodnější by byl plný uhlík. V mém připravovaném novém modelu mám 11 mosaz trubku a 10uhlík.trubku.(Rzp.2600mm, hlubka křídla 400mm) Ještě jde o to jaký je to větroň,jaké budou působit síly na křídla. A nakonec proč měnit?
Petr
Uživatelský avatar
lukypav
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 23.02.2006 0:00

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#3 Příspěvek od lukypav »

smyk1111 píše:Chci nahradit ocelovou spojovací tyč 12mm u křídel (originál od výrobce) motorizovaného větroně o hmotnosti cca 4kg a rozpětí křídel cca 3500mm. Zajímaly by mne praktické zkušenosti toho, kdo tuto záměnu provedl.
Nepodařilo se mi najít vlákno, které by tuto problematiku u velkých větroňů řešilo


Mrkni sem : viewtopic.php?f=23&t=46333&hilit=spojka+k%C5%99idel+ocel+nebo+uhl%C3%ADk
Uživatelský avatar
midge
Příspěvky: 132
Registrován: sob 19.11.2005 0:00

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#4 Příspěvek od midge »

NEDĚLEJ TO. Je to úplná blbost. U větroně rozpětí 2,3 m a váhy 2,2 kg mám hliníkovou trubku průměr 12 mm, ve které je natěsno plná uhlíková tyč. Křídla "cvičí" jako blázen.
U větroně tvého rozpětí a váhy to zlomíš ve vzduchu raz dva.
Uživatelský avatar
kocour
Příspěvky: 2657
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#5 Příspěvek od kocour »

Já jsem u svých elektrizovaných polomaket větroňů použil uhlíkovou tyč. Asiago- 2,6 m, 2,1 kg - spojka 8 mm, Polydor- 3 m, 2,7 kg, Pilatus B4- 3 m, 3,4 kg, u obou spojka 10 mm. Žádné velké lomcováky ale nedělám. Nevýhoda uhlíku je, že při ráně spolehlivě praskne, což není levná záležitost. Ale ten uhlík znamená úsporu pár set gramů, o které můžu dát větší baterku.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
misamltr
Příspěvky: 1244
Registrován: sob 15.03.2014 15:11
Bydliště: Třebíč

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#6 Příspěvek od misamltr »

Měl jsem DG 300 od reicharda a to je tak pevné letadlo, že tam byla ocelová spojka cca 18mm a dlouhá cca 35cm. Po dotazu, proč nepoužít uhlík to nedoporučoval. Když jsem potom éro zalítl a poprvé jsem to potlačil a z 250metrů to poslal k zemi s krásným průletem, tak mi bylo jasné, proč ocel. Ale DG je na akrobačku a na svah, tak ta spojka funguje i jako dovážení.


Michal
Uživatelský avatar
draceq
Příspěvky: 909
Registrován: pon 05.09.2011 13:58
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#7 Příspěvek od draceq »

Je fakt, že údaje o tom co to je za letadlo by se pro aspoň trochu smysluplnou radu celkem hodily :wink:
Termický větroň to asi nebude (vzhledem k poměru rozpětí/váha), takže se počítá s tím, že spojka bude muset udržet i poněkud drsnější styl letu...
Pokud by tam měla být 12mm uhlíková spojka, tak raději ne fiknutá z obyčejné uhlíkové kulatiny z obchodu, a už vůbec ne z obyčejné trubky (ani silnostěnné) s podélnými vlákny. Tohle by muselo být vyrobené trošku fortelněji.... Ale na druhou stranu - taková babská rada - nic ti nebrání si to otestovat - dej tam uhlí, podlož ve 2/3 křídla a na trup nalož tak 4-12 kilo (podle stylu létání, 2G to musí udržet i u termika). Trochu zahoupej a uvidíš :mrgreen: Buď prdne, nebo ne... :mrgreen:
Nahoru to padat nebude a dole to najdem.....
Austria-P
Příspěvky: 95
Registrován: pon 13.07.2015 12:54
Bydliště: Austria, Dolni Rakousko

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#8 Příspěvek od Austria-P »

Zdravim,
pro smyk1111: kvuli rozsireni informaci ohledne pouziti plnych CFK tyci na spojku kridla se treba podivej i sem:

http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Tra ... eckung.pdf

I kdyz treba nemecky neumis, tak se lze v prispevku dobre orientovat (popripadne prekladac Google).
Pro priblizne zjisteni prumeru CFK tyce (tabulka / graf) je dle autora nutno znat: nasobek zatizeni, rozpeti a max. hmotnost trupu.
Naprosto souhlasim s doporucenimi od draceq (nasobky zatizeni, kvalita CFK, ...).
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#9 Příspěvek od LV »

midge píše:NEDĚLEJ TO. Je to úplná blbost. U větroně rozpětí 2,3 m a váhy 2,2 kg mám hliníkovou trubku průměr 12 mm, ve které je natěsno plná uhlíková tyč. Křídla "cvičí" jako blázen.
U větroně tvého rozpětí a váhy to zlomíš ve vzduchu raz dva.

No prave preto. Ten blatovy hlinik ta pripravil o "stavebnu" vysku. 12mmuhlikova tyc bude mat pevnost v ohybe vyssiu ako bezna ocel.
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
AVALON57
Příspěvky: 288
Registrován: stř 05.11.2014 9:53
Bydliště: S.M.

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#10 Příspěvek od AVALON57 »

Austria-P píše:Zdravim,
pro smyk1111: kvuli rozsireni informaci ohledne pouziti plnych CFK tyci na spojku kridla se treba podivej i sem:

http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Tra ... eckung.pdf

I kdyz treba nemecky neumis, tak se lze v prispevku dobre orientovat (popripadne prekladac Google).
Pro priblizne zjisteni prumeru CFK tyce (tabulka / graf) je dle autora nutno znat: nasobek zatizeni, rozpeti a max. hmotnost trupu.
Naprosto souhlasim s doporucenimi od draceq (nasobky zatizeni, kvalita CFK, ...).


Tak podle těchto grafů je uhlíková tyč o průměru 16mm v akrobatickém svaháku o rozpětí 3,2m a o váze 7kg odsouzena ke zničení při prvním přemetu... a přesto se s takovýmá lítá a nepraskají, tak kde je pravda?
Má někdo nějakou zkušenost v tom rozměru a jakou?
Díky za každé info :-)
Avalon57
Uživatelský avatar
Vážka
Příspěvky: 948
Registrován: sob 17.01.2015 19:22
Bydliště: Brno - Venkov (severo-západ)
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#11 Příspěvek od Vážka »

Pepin nahradil v Nimbusovi 3,6m od Reicharda ocelovou spojovací tyč, nerezovou trubkou.
Což beru jako takovou střední cestu, nějakou váhu ušetříš a pevnost neztratíš.
ASW-17, Sea Beaver, Piper PA-18 Super Cub
JETI DS-16
smyk1111
Příspěvky: 131
Registrován: sob 30.05.2015 19:58

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#12 Příspěvek od smyk1111 »

Vážka píše:Pepin nahradil v Nimbusovi 3,6m od Reicharda ocelovou spojovací tyč, nerezovou trubkou.
Což beru jako takovou střední cestu, nějakou váhu ušetříš a pevnost neztratíš.


Předpokládám, že měl v Nimbusovi 12mm ocel tyč, jako mám v Grobovi. Jakou sílu stěny měla ta trubka?
Uživatelský avatar
mhabr
Příspěvky: 1067
Registrován: sob 05.09.2009 0:00
Bydliště: Brno sever

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#13 Příspěvek od mhabr »

Já mám v Nimbusu 2 kulatiny, 8 a 10mm.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#14 Příspěvek od pepin »

smyk1111 píše:Předpokládám, že měl v Nimbusovi 12mm ocel tyč, jako mám v Grobovi. Jakou sílu stěny měla ta trubka?


kouknu na to o víkendu--nějaká klasika z ferony-- tuším maximálně 1mm ve stěně, víc tam určitě nebude, ani jsem dovnitř nedával uhlík, on ten Nimbus má ještě jednu spojku--8 ku, nerezová trubka 8 ka měla ale pruměr něco přez 8, tak tam nešla narvat a zadní spojku mám teda plnou ocelovou kulatinu, tak jsem se na vlepení uhlíkové kulatiny do hlavní nerezové trubky vyprdnul, na termiku v pohodě i na rozumné blbnutí a na svah dávám ocelové kulatiny co jsou k modelu.

zrovna u Nimbuse by možná odvážlivci s kulatinovými uhlíkovými spojkami možná uspěli, páč trupem nimbuse nejde pouzdro, tak tam ten uhlík muže pružit--než nakonec dopruží :lol:

já už na to spojování větších letadel--nad cca 1kg letové váhy uhlíkovou kulatinou peču, polámal jsem jich už opravdu hodně na to, abych si o použitelnosti kulatinové uhlíkové spojky bez kovového--pláště a uhlíku použitého pouze jako výpln kovové trubky , nebo uhlíkové trubky--dovnitř s vlepenou ocelovou kulatinou už opravdu udělal svuj názor---prostě to nefunguje, uhlíková spojka má smysl, jako opravdu pevný komponent, na kterém nevzniká žádný prohyb--klasický spojky u kompozitu, ale ty kulatiny praskaj.

P1160263.JPG
smyk1111
Příspěvky: 131
Registrován: sob 30.05.2015 19:58

Re: Náhrada ocelové spojovací tyče křídla za tyč uhlíkovou

#15 Příspěvek od smyk1111 »

Tak moc díky za informace. Vychází mi z toho , že uhlíkovou tyč raději neriskovat. Pepin se svými zkušenostmi a praktickým vyzkoušením mne přesvědčil. Snad ještě ta varianta kvalitní nerezové trubky.
Odpovědět

Zpět na „Elektrovětroně“