KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

Taky vás už nebaví jen tak poletovat? Zkuste létat akrobacii nebo si o tom aspoň tady povídat.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
honz74
Příspěvky: 311
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#1 Příspěvek od honz74 »

Poprosil bych o radu ohledně obratu kopaný výkrut - snap roll.
Tady fóru jsem našel pouze toto, viz výtažek:
" Krídelká, smerovka do jednej strany a výškovka nadoraz podľa toho či chceš ťahaný, alebo tlačený.
LV:pozor, při taženým kopáči jdou křidýlka i sop na stejnou stranu, při tlačeným jdou od/proti sobě! "

Našel jsem si i nějaké materiály na youtube, třeba tyto:
https://www.youtube.com/watch?v=aYm206-Um2I
https://www.youtube.com/watch?v=6LwuKCuI0yk
Nejlepší návod mě připadá tento, ale neumím anglicky, tak jenom pozoruji: https://www.youtube.com/watch?v=2cDO51ue3r8

Podle odkoukání by měli být pohybu kniplů při normálním letu takto:
Pozitivní-tahaný doleva: křidélka doleva, směrovka stejně doleva, výškovka mírně přitáhnout,nechat? , plyn?
Pozitivní-tahaný doprava: křidélka doprava, směrovka stejně doprava, výškovka mírně přitáhnout,nechat? plyn?
Negativní-tlačený doleva: křidélka doleva, směrovka kontra doprava, výškovka mírně potlačit,nechat? plyn?
Negativní-tlačený doprava: křidélka doprava,směrovka kontra doleva, výškovka mírně potlačit,nechat? plyn?

Doposud to lítám nějak divně, mám návyk stahovat plyn a dávat hodně výškovky. Obrat je ale hodně sudovitý, s EPP mě to skoro nejde, asi tam chybí ta energie-plyn. Chtěl bych teda poradit , jak správně na to, na co si dát u těchto obratů pozor a jak jejich správné variace, tj z nože, vertikály a pod.

PS: docela mě na fóru chybí nějaké návody-tutorialy, jak zalétnou všechny obraty i s přesnějším popisem. Kdyby se do toho někomu chtělo by bylo super

Honza
Uživatelský avatar
hurykan
Příspěvky: 192
Registrován: stř 25.12.2013 10:29
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#2 Příspěvek od hurykan »

Ahoj, jsem na tom podobně a obávám se, že toho moc nebude. Co jsem se pídil tady po webu a všeobecně na netu, tak většinou jsou to opravdu jen kusé info, které si člověk musí poskládat. O vláknu 3D flight - výukové video určitě víš. Škoda že nepokračuje.
A ohledně toho kopaného vývrtu bych řekl, že se každé letadlo bude chovat trochu jinak a nezbývá než to zkoušet, zkoušet a pilovat. Základ znáš. Jirka
...každý jednou začínal... :-)
Uživatelský avatar
pepinozbrna
Příspěvky: 1478
Registrován: čtv 01.05.2014 20:25
Bydliště: Mikulov na Moravě
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#3 Příspěvek od pepinozbrna »

Pánové podle mne pan pilot je Michael Wargo.
Docela přehledná ohledně jednotlivých figur jsou jeho videa. Zkuste je skouknout třeba budou užitečná :)
zde je odkaz


https://www.youtube.com/user/mtwargo/videos
Nahoru to půjde ... dolů musí.
Uživatelský avatar
honz74
Příspěvky: 311
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#4 Příspěvek od honz74 »

hurykan píše:Ahoj, jsem na tom podobně a obávám se, že toho moc nebude. Co jsem se pídil tady po webu a všeobecně na netu, tak většinou jsou to opravdu jen kusé info, které si člověk musí poskládat. O vláknu 3D flight - výukové video určitě víš. Škoda že nepokračuje.
A ohledně toho kopaného vývrtu bych řekl, že se každé letadlo bude chovat trochu jinak a nezbývá než to zkoušet, zkoušet a pilovat. Základ znáš. Jirka


nevím které vlákno 3D flight myslíš, poprosil bych o link

H.
Uživatelský avatar
hurykan
Příspěvky: 192
Registrován: stř 25.12.2013 10:29
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#5 Příspěvek od hurykan »

viewtopic.php?f=10&t=63474

Píšu z tabletu,tak je to takové na prd :? Jinak ten odkaz na Michael Wargo je fajn, to je přesně můj šálek kávy.
...každý jednou začínal... :-)
Uživatelský avatar
pepinozbrna
Příspěvky: 1478
Registrován: čtv 01.05.2014 20:25
Bydliště: Mikulov na Moravě
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#6 Příspěvek od pepinozbrna »

hurykan píše:http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=10&t=63474

Píšu z tabletu,tak je to takové na prd :? Jinak ten odkaz na Michael Wargo je fajn, to je přesně můj šálek kávy.

To jsem rád že jsme na tom podobně pan Wargo je mazák a umí to správně podat a ani angličtinou nemusíme moc vládnout :lol: :lol: :lol:
Nahoru to půjde ... dolů musí.
Uživatelský avatar
midge
Příspěvky: 132
Registrován: sob 19.11.2005 0:00

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#7 Příspěvek od midge »

U kopaného výkrutu je naprosto zásadní věc ta, že se NESMÍ POUŽÍVAT KŘIDÉLKA. To s křidélky není kopaný výkrut, ale nijak nedefinovaný lomcovák.
Při soutěžním akrobatickém létání (a je jedno, jestli větroně, nebo motorové letadla) se použití křidélek při uvádění do kopaného výkrutu velmi pozorně hlídá a sráží se za to body. Je to samozřejmě i v pravidlech, které se dají volně stáhnout (anglicky).
Co mnoho lidí neví, tak kopaný výkrut je i přes nepoužití křidélek mnohem rychlejší, než výkrut s křidélky.
Létá se tlačený, i tažený, stoupavý, klesavý.
Základ je prudce přitáhnout (nebo potlačit) výškovku NA TÉ SPRÁVNÉ RYCHLOSTI, a do toho kopnout (proto kopaný) směrovku, která právě to letadlo roztočí.
Vzhledově je kopaný výkrut o hodně efektnější, než výkrut s křidélky.
Mad_Box
Příspěvky: 2351
Registrován: pon 29.08.2005 0:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#8 Příspěvek od Mad_Box »

A jak to u hodnocení funguje? Bodovač kouká pilotovi na ruce?
Raptor E700 (MSH Brain)
MiniProtos (miniVbar 5.2)
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#9 Příspěvek od TomasC »

Začnu od konce. Jako bodovače mě nezajímá, jak se model řídí, kdo řídí, ALE JAKOU DRÁHU, POLOHU a rychlost model má. Jak toho pilot dosáhne mě nezajímá, to je práce pilota.

Kopaný výkrut je autorotační prvek. Tedy pokud model letí rychle, tak to z principu bude vycházet špatně. Model musí před obratem jasně zpomalit. Musí se odtrhnout proudnice na křídle.
Spousta obratů je jen rychlý sudový výkrut nebo jen výkrut a to letí body dolů po 5....

Co jsem létál RCA/F3A, tak moderní závodní stroje kopou dost neochotně. Chce to velké výchylky na VOP a rychlá silná serva všude.

A na závěr. Tohle je naprosto nesmysl trénovat na simu. Vyzkoušet ano, ale trénovat je to k ničemu. Je zde zřetelný efekt větru. Prostě letadlo musí být blízko pádovky.

Nicméně pokud to není soutěžní záležitost, kde je třeba se vyrovnat s názory bodovačů, tak bych se zaměřil na co největší WOW efekt. Tedy nízko, ze zad a tažený. To zabere na slabší povahy.
Uživatelský avatar
midge
Příspěvky: 132
Registrován: sob 19.11.2005 0:00

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#10 Příspěvek od midge »

S předchozím příspěvkem souhlasím jen částečně. Nevím, jak je to u bodování modelů, ale u bodování skutečných letadel bodovače musí zajímat, jak je letadlo do autorotace uvedeno. Pro uvedení do autorotace musí být použita jen a pouze směrovka. (Samozřejmě až po natažení, nebo potlačení).

přikládám výňatek z pravidel FAI pro bodování akrobacie větroňů:

6.9.25. Family 9.9 – Positive Flick Rolls
6.9.25.1. Flick rolls represent one of the greatest challenges to judges. This is largely due to two
factors: (1) the "flicking" characteristics of different types of gliders vary because of
variations in wing section, wing span and wing planform; and (2), in properly executed
flick rolls changes of attitude occur very quickly. Judges must watch particularly carefully
to determine the exact order in which events occur, especially at the beginning of the
flick.
6.9.25.2. The judge must see two things to determine that a flick roll has been correctly initiated.
The aircraft must achieve an angle of attack close to critical, usually involving a rapid
change of pitch attitude, and autorotation must be initiated by application of the rudder. If
the judge does not observe both events, the figure must be given a PZ. The size of the
pitch change may vary considerably due to the requirements of the figure in which the
flick is performed. When, for instance, a flick roll is initiated at the top of a loop, the
aircraft can be expected already to be carrying quite a high angle of attack and the
amount of pitch change that is required may be much less than in other circumstances.
6.9.25.3. At the start of a positive flick roll, the pitch attitude must change in the 'nose up' sense,
from the pilot's perspective, clearly and unambiguously (Figure 42). This puts the
aircraft's wings near the critical angle-of-attack and can best be seen by carefully
watching either the nose or tail of the glider. If the fuselage pitches in the wrong
direction, a hard zero (HZ) is given. When, or shortly after, the fuselage pitches the glider
must be seen to yaw, initiating a stall of one wing and the rapid onset of autorotation. If
the judge observes any movement about the roll axis before the autorotation starts, the
figure must be downgraded one (1) point per five (5) degrees of roll.
6.9.25.4. Throughout the flick, the roll must be driven primarily by the rudder and autorotation
must be seen to continue.
This can best be confirmed by the observed conical motion of
the fuselage longitudinal axis, with the most obvious displacement at the tail, which is
furthest from the CofG. This should not be confused with the spiral motion of a tight
barrel roll, wherein the centre of gravity of the glider more noticeably follows a spiral
flight path. The rate of rotation and the angle, relative to the flight path, of the conical
fuselage rotation may vary between glider types, but the rate of rotation is always
considerably faster than when rolled by ailerons. This is an essential clue for the judge to
determine that the glider has indeed been flicked.For all aircraft types, the criteria for
stopping the flick roll are the same: autorotation must stop as quickly as it started, after
the desired extent of roll, followed immediately by the adoption of the attitude that
Sporting Code, Section 6
Part 2 - Glider Aircraft Version 2015-3

Celá pravidla jsou k dispozici zde:
http://www.fai.org/downloads/civa/SC6_Part2

Popis prvku od reprezentanta ČR v akro na kluzácích je tady:
https://www.youtube.com/watch?v=6Z7qbfVZoB4
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#11 Příspěvek od TomasC »

Tohle myslím není v rozporu. Iniciace je přes VOP a SOP, ale křidélka nejsou zakázána. Ani si to nedovedu představit.

Ale vím, že je vidět, že se s křidélky začne nebo že tam jde VOP+SOP+křidélka najednou.


Je třeba si uvědomit, že nelze zcela na 100% přenášet zkušenosti z velkých letadel do modelů a obráceně. A je zásadní rozdíl mezi motorákem a větroněm.
Ale ve videu https://www.youtube.com/watch?v=6Z7qbfVZoB4 je to popsáno jasně. Odtrhnout proudnice pomocí VOP, kopnout do SOP a pomocí VOP + křidélek udržovat obrat pod kontrolu s myšlenkou na přesné zastavení.

Až se uvidím s Přemkem Vávrou, tak se na to zeptám :wink:
Uživatelský avatar
midge
Příspěvky: 132
Registrován: sob 19.11.2005 0:00

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#12 Příspěvek od midge »

Našel jsem pěkný video, kde je vidět několik ukázkových kopaných výkrutů (a nejen nich).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ImaeabIxpB4[/youtube]
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#13 Příspěvek od pepin »

honz74 píše:
Doposud to lítám nějak divně, mám návyk stahovat plyn a dávat hodně výškovky. Obrat je ale hodně sudovitý, s EPP mě to skoro nejde, asi tam chybí ta energie-plyn. Chtěl bych teda poradit , jak správně na to, na co si dát u těchto obratů pozor a jak jejich správné variace, tj z nože, vertikály a pod.

PS: docela mě na fóru chybí nějaké návody-tutorialy, jak zalétnou všechny obraty i s přesnějším popisem. Kdyby se do toho někomu chtělo by bylo super

Honza


ono ty obraty kdy se utrhou proudnice jdou s rc modelem zaletět pouze, pokud to je tomu modelu dáno, hodně záleží i na váze modelu a někdy jde o rozdíl opravdu pár gramu, mám Foxe 2,2m, s lehčí uhlíkovou spojkou uvnitř s ocelovou kulatinou jsem neměl problém ho roztočit--rozrotovat v ploché vývrtce--kolmý sestup a při určité rychlosti plná odtlačená výškovka a plná směrovka--podle potřeby jsem ho v podstatě bez klesání chvíli udržel na místě v rotaci na plocho okolo středu těžiště--neskutečný obrat, ero se v určité výšce v podstatě zastavilo v klesání a rozrotovalo se na místě.

stačilo tu uhlíkovou trubku uvnitř s ocelovou kulatinou vyměnit za plnou těžší kulatinu---nárust váhy tak možná 70G a ačkoli byla ta váha v těžišti, už to s tím modelem zaletět nešlo a místo rotace okolo těžiště v dané výšce jen přešel model do jaké si kopané vývrtky.

prostě nejde to s rc modelem docílit stejných obratu jako se skutečným letadlem, pokud to jsou obraty opravdu na pádových rychlostech, nebo na základě utržených proudnic, většinou jde pouze něco málo z toho modelu vysosat a přizpusobit se tomu, co on sám po odtržení proudnic provede--bez ohledu na to, zda stačí směrovka, výškovka--motor--křidélka--dáš a použiješ to, aby se to lidem a tobě líbilo a vyvolalo to nějaké emoce, že to nebyla jen směrovka a výškovka je většinou každému jedno.
PS: Jirko, sorry, ale občas lpíš fakt na píitomostech , chápu, teorie je jasná :wink:

tady v čase cca 6.20 jsou dva lomcováky zespodu právě při odtržení proudnic, víc jsem tady z toho většího foxe nedostal a paradoxně, než tady z toho obratu mám tady u toho foxe podstatně větší fobii a rozklepaná kolena, když s ním jdu níž nad zemí na souvrat--cca 1,6 minuta videa , ten, když se zadaří na pádovce, tak to ero umí hodně dlouho padat dolu bez možnosti ho jakkoli řídit--v každém případě tady ty obraty alespon mě se podařilo řídit pouze do té fáze, než k tomu obratu dojde a pak už se jen děj vule boží--respektive řízení obratu a jeho pruběh umím řídit pouze ve fázi, kdy do něj vlétám---jak z něj model vyletí je závislé pouze na tom, jak jsem nastavil páčky před vletem do toho obratu, nedá se ten obrat v žádném případě umravnit hned po výletu z obratu, nebo nějak citlivě korigovat--je to jak když kopneš do míče, jak jsi kopnul a s jakou falší, tak poletí.

je to daný tím, že ten model po tom obratu, dokud nenabere zase nějakou rychlost a nezačne mu vzduch reagovat na kormidla, tak je chvíli naprosto neřiditelný.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C789RGyk5q8[/youtube]
Uživatelský avatar
BARTOSS.cz
Příspěvky: 328
Registrován: čtv 10.11.2005 0:00
Bydliště: kladno

Re: KOPANÝ VÝKRUT - SNAP ROLL

#14 Příspěvek od BARTOSS.cz »

Ahoj.. Já to dělám jednoduše... Letadlo na plnej plyn tak metr nad zemí. Vop naplno přitáhnout, sop naplno domleva, křidélka naplno do prava. Stahnout plyn...to vše rychle.. Letadlo udělá kopáč a zůstane ve visu... Nesmíš se toho bát...
Odpovědět

Zpět na „Akrobacie a 3D létání“