Vrtule
-
equilibrium
- Příspěvky: 105
- Registrován: úte 19.01.2016 20:24
Vrtule
Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? Hlavně rozdíl mezi letadlovými a kopterovimy vrtulemi, pravotočivymi a levotocivymi, tlacnymy a taznymy.... Mám v tom hrozny zmatek. Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout. Děkuji
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Vrtule
equilibrium píše: Mám v tom hrozny zmatek.
Jak je vidět, tak nejen ve vrtulích
equilibrium píše: Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout.
Označení tlačná u levotočivých vrtulí používají někteří výrobci či prodejci. V "době spalováků" nebylo tak jednoduché změnit směr otáčení motoru, takže jako tlačná vrtule se musela použít levotočivá.
Re: Vrtule
Rozdiel tazna / tlacna moze byt u niektorych typov (pokial nie je naboj symetricky) aj v tom kde je dosadacia plocha ktora pride na unasac
Re: Vrtule
,,Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? ,,
vrtule jsou pravotočivé nebo levotočivé , tažná nebo tlačná se s toho stane až podle montáže na letadle .
vrtule jsou pravotočivé nebo levotočivé , tažná nebo tlačná se s toho stane až podle montáže na letadle .
Re: Vrtule
equilibrium píše:Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? Hlavně rozdíl mezi letadlovými a kopterovimy vrtulemi, pravotočivymi a levotocivymi, tlacnymy a taznymy.... Mám v tom hrozny zmatek. Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout. Děkuji
Od konce:
Tlačná se od tažné liší v usazení na hřídeli motoru. U elektropohonu to může být naprosto stejná vrtule, kdy se buď otočí motor o 180° a jeho směr otáčení a nebo (u obežek) se změní způsob montáže motoru a vytáhne se hřídel na druhou stranu. U spalováků, jak už tu bylo napsáno, je to složitější a řeší se to právě vrtulí s jiným směrem otáčení.
Pravotočivé/levotočivé se rozdělují podle směru rotace šroubovice, kterou jejich listy opisují při dopředném letu.
Pravotočivá se z pohledu pilota otáčí po směru hodinových ručiček.
Pro letadla nebo pro koptery se vrtule dělí spíše podle vhodnosti. Rozhodují požadavky pro dané použití. U kopter je důležitý statický tah vrtule, protože je potřeba, aby vrtule byla dostatečně účinná při nízké dopředné rychlosti. Proto se používají vrtule s poměrně nízkým stoupáním vůči průměru. Podobné vrtule se ale vybírají i třeba pro 3D akrobatické speciály, takže dělení letadla/koptery pouze podle rozměrů není úplně jasné. Jasné je to pouze u čtvercových vrtulí a vůbec vrtulí s vysokým stoupáním, které jsou určeny převážně pro hodně rychlé modely pohybující se v ose stoupání vrtule (třeba pyloňáky) a jsou proto pro koptery nevhodné.
Podobně je to i s dělením podle materiálu vrtule. V podstatě je to dáno použitými motory (elektro/spalováky) a ne typem letadlo/koptera.
Jiná situace je v dělení podle konstrukce nebo designu vrtule. Existují speciálně navržené tvary listů pro koptery a jiné pro letadla. Běžně se ale používají pevné Aeronautky na kopterách (někdy i slowflyerové, ale ty jsou neefektivní). Sklopky se používají na oboje, ale liší se konstrukcí unašeče a kořene listů, čímž je dán směr sklápění (u letadel dozadu, u kopter do strany).
O vrtulích se toho dá napsat podstatně víc, základy sepsal pěkně pan Lněnička.
[url="http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich"]Co by se mohlo, ale spíše mělo, vědět o vrtulích[/url]
Futaba T8FG
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Vrtule
PetrL píše:Pravotočivá se z pohledu pilota otáčí po směru hodinových ručiček.
Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.
Re: Vrtule
JosefSvejk píše:Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.
to poplietli az kopteristi, pretoze mentalne nezvladli pozriet sa na vrtulu zo spravnej strany (odkial ju vidi pilot), cize v smere letu, do 21 tisicrocia bola CW prop vzdy pravotociva :- )))
Re: Vrtule
Pokiaľ ide o pravo..., ľavo..., tak ja to ešte trochu zamotám. Ktoré vrtule nesú označenie "R" a ktoré ho niesli v minulosti, keď modelom dominovali spaľováky?
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Vrtule
Proto na to upozorňuji. Levotočivé vrtule dnes řeší hlavně koptéristi a denně jich několik tisíc přibývá
.
Re: Vrtule
jarsin píše:,,Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? ,,
vrtule jsou pravotočivé nebo levotočivé , tažná nebo tlačná se s toho stane až podle montáže na letadle .
to ale nevysvetluje preco je taky napis na vrtuli aj ked este nie je namontovana ... ze ano :- ))) ... a to bola otazka, takze aby aj lenivejsie premyslajuci pochopili povodnu otazku, tak si ju dovolim za autora upresnit ... ako sa lisi vrtula oznacena ako tazna a tlacna? :- ))))
takze aby som to zhrnul .... tractor je tazna pusher tlacna, tu vidno aj to CW CCW, vsetko okom kopteristu ... u normalnych modelov je treba davat pozor na osadenie naboja, moze sa stat ze niektore typy nepojdu spravne nasadit ako realne tazne / tlacne (no teda havne ako tlacne tam ten problem nastane skorej) takze okom normalneho pilota to nemusi fungovat ako je to namalovane :- ))
Re: Vrtule
macil píše:Pokiaľ ide o pravo..., ľavo..., tak ja to ešte trochu zamotám. Ktoré vrtule nesú označenie "R" a ktoré ho niesli v minulosti, keď modelom dominovali spaľováky?
P= pusher cize tlacna
R= rear cize tiez tlacna
proste to znamena "ta ina" ... lebo "tie normalne" su bez oznacenia
pozri na obrazok co som poslal
Re: Vrtule
JosefSvejk píše:Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.
Díky za doplnění, tohle mi původně úplně vypadlo.
Takže ještě to dokončím:
CW/CCW není pravo/levotočivá i když to tak hodně lidí chápe a vykládá dál. Je to jen další způsob rozlišení a jak popsal JosefSvejk funguje v podstatě přesně obráceně.
Tedy značení CW/CCW popisuje směr otáčení při pohledu "po proudu vzduchu" nebo chcete-li "proti směru letu" zatímco označení pravo/levotočivá označuje směr otáčení při pohledu "proti proudu vzduchu" tedy z pohledu "po směru letu".
Označení R je bohužel taky matoucí protože mám dojem, že to je výrobce od výrobce jinak. Například Aeronaut má u CAMek r = CW (tažná i tlačná) a li = CCW (tažná i tlačná).
Futaba T8FG
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower
-
Ing.Robinsson
- Příspěvky: 231
- Registrován: sob 18.07.2015 2:12
Re: Vrtule
Tak dnes mi došly vrtule Graupner E-Prop a to co jsem vybalil se mi nechce ani na kopter dávat. Nejen, že jsou vrtule povrchově celkem dost pošrábané, ale konce vrtulí jsou jsou od sebe rozdílné snad v řádu centimetrů. Vrtule Gemfan jsou proti tomu topmodel.
Vrtule jsem kupoval u TBS mám to zkusit reklamovat ?
Vrtule jsem kupoval u TBS mám to zkusit reklamovat ?
-
equilibrium
- Příspěvky: 105
- Registrován: úte 19.01.2016 20:24
Re: Vrtule
Děkuji za odpovědi, zase vím o trochu více... Chtěl bych si postavit velkou kopteru, která by kromě sebe zvedla alespoň ještě 14 kg. Někdo nějaké tipy a rady nebo návrhy na vhodně motory a vrtule? Bohužel moje zkušenosti s rc stavbou jsou nulové tak ocenim každy nápad. 
Re: Vrtule
jeden napad by som si dovolil, odporucal by som najprv ziskat tie zmienene skusenosti a potom stavat veci podobnej velkosti