Hmotnost trupu - motoráček
Hmotnost trupu - motoráček
Ahoj všichni,
rád bych poprosil stavitele letadel - motoráčků:
Zvažuju výrobu netradičního éra (hornoplošník cca mezi 2 - 3 metry rozpětí) netradiční konstrukcí (jestli se toho pustím, tak tady o něm udělám vlákno).
Abych mohl usoudit, že ta moje technologie je životaschopná, potřeboval bych znát, kolik asi tak váží trup dělaný nejakou "klasickou" technologií.
Tedy bych poprosil, jestli by mi mohly nějaké dobré duše napsat své váhy z praxe. Jde mi o hmotnost holého trupu (bez motoru, bez serv, bez elektroniky), ideální je éro o rozpětí okolo 2,5m, ale vděčný budu i za jiný rozměr - potřebuji si udělat představu o hmotnosti trupu.
Poprosil bych o údaj např. ve tvaru:
Co je to za éro (jeho velikost - rozpětí), technologie trupu, cca délka trupu, hmotnost trupu.
MOC DĚKUJI za pomoc!
rád bych poprosil stavitele letadel - motoráčků:
Zvažuju výrobu netradičního éra (hornoplošník cca mezi 2 - 3 metry rozpětí) netradiční konstrukcí (jestli se toho pustím, tak tady o něm udělám vlákno).
Abych mohl usoudit, že ta moje technologie je životaschopná, potřeboval bych znát, kolik asi tak váží trup dělaný nejakou "klasickou" technologií.
Tedy bych poprosil, jestli by mi mohly nějaké dobré duše napsat své váhy z praxe. Jde mi o hmotnost holého trupu (bez motoru, bez serv, bez elektroniky), ideální je éro o rozpětí okolo 2,5m, ale vděčný budu i za jiný rozměr - potřebuji si udělat představu o hmotnosti trupu.
Poprosil bych o údaj např. ve tvaru:
Co je to za éro (jeho velikost - rozpětí), technologie trupu, cca délka trupu, hmotnost trupu.
MOC DĚKUJI za pomoc!
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
- Paris Ivan
- Příspěvky: 525
- Registrován: pát 21.01.2011 0:00
- Bydliště: Ostrava-Poruba ČR
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Ahoj,
Znám hodně modelářů, ale asi málokdo z nich provádí takovéto dílčí vážení. Sám si éro zvážím až je úplně hotové a připravené k letu.
Z éra v tomto stavu už nikdo nebude nic vymontovávat aby zjišťoval hmotnost prázdného trupu.
Letadla obecně mají být co nejlehčí.
Podle mého skromného názoru, vycházejí nejlehčí konstrukce u tebou uvažovaných modelů, z pěnového polystyrénu, křídla plná potažená papírovou hnědou lepící páskou a trup z patřičně silných desek olaminovaný sklotextilem.
První je vzpěrový hornoplošník, r. 2350 mm, motor 20 ccm boxer, hmotnost 5,5 kg.
druhé samonosný hornoplošník r.2850 mm, motor 63 ccm benzín, hmotnost 9,3 kg.
Ivan
Znám hodně modelářů, ale asi málokdo z nich provádí takovéto dílčí vážení. Sám si éro zvážím až je úplně hotové a připravené k letu.
Z éra v tomto stavu už nikdo nebude nic vymontovávat aby zjišťoval hmotnost prázdného trupu.
Letadla obecně mají být co nejlehčí.
Podle mého skromného názoru, vycházejí nejlehčí konstrukce u tebou uvažovaných modelů, z pěnového polystyrénu, křídla plná potažená papírovou hnědou lepící páskou a trup z patřičně silných desek olaminovaný sklotextilem.
První je vzpěrový hornoplošník, r. 2350 mm, motor 20 ccm boxer, hmotnost 5,5 kg.
druhé samonosný hornoplošník r.2850 mm, motor 63 ccm benzín, hmotnost 9,3 kg.
Ivan
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Ivane děkuju,
je mi jasné že samotný trup asi nikdo nebude mít zvážený. Spíš by byla šance, kdyby někdo zrovna stavěl, že by mi to zvážil.
Já bych chtěl trup svařit z kovových trubek
Na první pohled blbost, ale na druhý už tolik ne. Vezmu měrnou hmotnost různých materiálů:
Dřevo (balsa) 100-300
Dřevo (smrk) 440-500
Dřevo (jasan) 560-640
Hliník 2700
Ocel 7850
Tedy jsem např. s hliníkem na desetinásobku měrné hmotnosati balsy, nebo pětinásobku smrkového dřeva.
A přitom mohu stavět v pohodě z trubiček se sílou stěny 0,5mm, to si u jiných materiálů nemohu dovolit.
Malou hliníkovou konstrukci jsem si už zkusil (rám 510mm koptery), a vyšlo mi to lehčí než konstrukce z uhlíku, a pevnost fantastická:
Ona se konstrukce z trubiček nehodí na každý trup, ale na tohle nic jiného nevymyslím:
Váha trubiček / 1m délky je daná, takže když si trup nakreslím, dokážu zhruba spočítat kolik takový trup bude vážit. No a právě to jsem chtěl porovnat s nějakým známým trupem... Takže než se do toho pustím, chtěl jsem vědět, jestli to má smysl - abych to pak byl vůbec schopen dovážit na čumáku nějakou kovadlinou
je mi jasné že samotný trup asi nikdo nebude mít zvážený. Spíš by byla šance, kdyby někdo zrovna stavěl, že by mi to zvážil.
Já bych chtěl trup svařit z kovových trubek
Na první pohled blbost, ale na druhý už tolik ne. Vezmu měrnou hmotnost různých materiálů:
Dřevo (balsa) 100-300
Dřevo (smrk) 440-500
Dřevo (jasan) 560-640
Hliník 2700
Ocel 7850
Tedy jsem např. s hliníkem na desetinásobku měrné hmotnosati balsy, nebo pětinásobku smrkového dřeva.
A přitom mohu stavět v pohodě z trubiček se sílou stěny 0,5mm, to si u jiných materiálů nemohu dovolit.
Malou hliníkovou konstrukci jsem si už zkusil (rám 510mm koptery), a vyšlo mi to lehčí než konstrukce z uhlíku, a pevnost fantastická:
Ona se konstrukce z trubiček nehodí na každý trup, ale na tohle nic jiného nevymyslím:
Váha trubiček / 1m délky je daná, takže když si trup nakreslím, dokážu zhruba spočítat kolik takový trup bude vážit. No a právě to jsem chtěl porovnat s nějakým známým trupem... Takže než se do toho pustím, chtěl jsem vědět, jestli to má smysl - abych to pak byl vůbec schopen dovážit na čumáku nějakou kovadlinou
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
- Paris Ivan
- Příspěvky: 525
- Registrován: pát 21.01.2011 0:00
- Bydliště: Ostrava-Poruba ČR
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Tak to je pro mne technologie z říše snů. Kdybych to tak uměl už bych to chtěl zkusit.
Zatím se mi podařilo spájet několik hliníkových věcí ale na tohle nemám. Moc by se mi to líbilo.
Také cenově je to ale úplně jinde než moje zvyklosti.
Ivan
Zatím se mi podařilo spájet několik hliníkových věcí ale na tohle nemám. Moc by se mi to líbilo.
Také cenově je to ale úplně jinde než moje zvyklosti.
Ivan
- Paris Ivan
- Příspěvky: 525
- Registrován: pát 21.01.2011 0:00
- Bydliště: Ostrava-Poruba ČR
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Napadlo mě ještě, když budeš mít nakreslený ten trup dřevěný se všemi těmi přepážkami a výkližkami, tak zjistíš kolik asi váží, pak to samé z těch trubek a dostaneš nějaké porovnání. A už budeš jenom ubírat na průměru a tloušťce stěny, myslím že to trubičky vyhrajou.
Ivan
Ivan
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Woita píše:Ivane děkuju,
je mi jasné že samotný trup asi nikdo nebude mít zvážený. Spíš by byla šance, kdyby někdo zrovna stavěl, že by mi to zvážil.
... napis Mirovi , at ti to zvazi a povypravi story, jak mu to odsypa , viz :
http://www.amtmodel.com/products/savage ... -35-50cc-/
veka1
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Jo - a dostane se mezi řady
Musí být férový a nejlépe postavit úúúúúplně jiné letadlo
AMT model píše:... šikovných modelářů "kopíráků" kteří na sebe nenechali dlouho čekat ...
Musí být férový a nejlépe postavit úúúúúplně jiné letadlo
jyrry.webnode.cz
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Akurat mam rozrobenu moju prvu balzovu stavbu, Mustang 1:7 od topflite. Trup, kridlo, vop, sop, v trupe dve tiahla, pevne drotene podvozkove nohy a ostruha, vazi 1950 gramov.
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Lapso díky za údaje, to máš krásně lehoučké. Měl bys prosím možnost zvážit zvlášť křídlo a zvlášť trup včetně podvozku? To by mi moc pomohlo!
1:7, to je asi rozpětí 215cm, že?
1:7, to je asi rozpětí 215cm, že?
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Diky, ale 1:7 Mustang ma rozpetie 1650mm, plocha kridla 47,3 dm2. Zvazim ti to osobitne, ale podvozok je na kridle a ostruha na trupe.
Re: Hmotnost trupu - motoráček
tak este raz. Vaha 1950 bola s plastovym krytom motora a krytom chladica. Vaha trupu+ kridlo bez podvozku a krytov je 1692 gr., s toho trup ma 892 a kridlo 800.
Re: Hmotnost trupu - motoráček
lapso píše:...1:7 Mustang ma rozpetie 1650mm...
Hodí se mi jakýkoliv model pro porovnání, jestli mi to zvážíš odděleně, budu moc rád.
Edit: Děkuju za podrobné údaje, přesně tohle mi moc pomohlo!
Dneska jsem vyzkoušel pájet antikorové trubky, jde to docela dobře:
Trubička o průměru 4mm se sílou stěny 0,25mm váží jen 24g/m a pevná je hodně. Při správné konstrukci by to nemuselo být těžké. Kdybych na trup spotřeboval 10m trubičky, tak by mohl mít takových 250 - 300g včetně pájky (ta nebude zanedbatelná, stříbrná je dost těžká). To se mi zdá docela únosné - na to, že kola co tam plánuji na podvozek váží 500g každé
Rozmýšlím, jestli by na konstrukci byl lepší hliník nebo antikoro. Antikoro je myslím tak 3 x těžší než hliník (měrná hmotnost). Antikorové trubičky jsou krásně dostupné se sílou stěny 0,25mm, hliníkové spíš s 1mm stěnou (0,5mm by byla fajn, ale není to k sehnání, a možná by to bylo i dosti zranitelné). Když tedy porovnám pevnost a hmotnost antikora a hliníku, vychází mi to antikoro lépe.
Samozřejmě s tvarovým trupem (ať s balsovým nebo laminátovým povrchem) se ta žbrdlinková konstrukce nedá porovnávat, je to každé něco jiného (kdybych to potáhnul, měl bych z toho cihlu). Já tu hmotnost trupu sháněl proto, abych po výpočtu mohl odhadnout, jestli by takový kovový trup vzhledu sloupu vysokého napětí byl schopen letu. Zatím doufám (a vypadá to) že ano.
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Fokker D.VII 1200 mm rozpětí z z celkových 890g má trup 580g. S kormidly, podvozkem a koly, kompletně bez elektriky. Převažuje příhradovka z topolu 3 + nějaké vzpěry - 3 mm kulatina osa kol, 2,5mm dráty podvozku, vzpěry uhlík +hliník + balsa + smršťovací bužírka a trochu plastu. Potah trupu samotný dělá tuším cca 45g včetně povrchovky (z toho cca 50% povrchová barva). 
Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP
-
jozefbb
- Příspěvky: 2369
- Registrován: úte 01.01.2008 0:00
- Bydliště: Ban.Bystrica
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hmotnost trupu - motoráček
Ak ti toto pomoze, pre nejaku predstavu sem tam som to aj odvazil a udaval vahy:
viewtopic.php?p=1113549#p1113549
Dalsi model babybace este neletel
https://picasaweb.google.com/1010401639 ... 14/Babyace
Pre dokonalu predstavu si pozri stranky paola severiniho, ten nema z kopirovania ziadnu fobiu ! Alebo na strankach tony clarka
Pocitaj tak 20m pre caa 3m model. Ja som nerez mohol zohnat len v cene cca 8-10€/m, hlinik ??? Tam sa vytrapis s plynom , prichadza do uvahy Tig ac/dc investicia cca 1000€ do zvaracky, preto ja som volil tenkostenne ocelove trubky. Stena 0,5mm priemer 4, 5, 6 . prvy model z 8 mm ale to je hrube a tazke.
viewtopic.php?p=1113549#p1113549
Dalsi model babybace este neletel
https://picasaweb.google.com/1010401639 ... 14/Babyace
Pre dokonalu predstavu si pozri stranky paola severiniho, ten nema z kopirovania ziadnu fobiu ! Alebo na strankach tony clarka
Pocitaj tak 20m pre caa 3m model. Ja som nerez mohol zohnat len v cene cca 8-10€/m, hlinik ??? Tam sa vytrapis s plynom , prichadza do uvahy Tig ac/dc investicia cca 1000€ do zvaracky, preto ja som volil tenkostenne ocelove trubky. Stena 0,5mm priemer 4, 5, 6 . prvy model z 8 mm ale to je hrube a tazke.
Re: Hmotnost trupu - motoráček
josefbb, přečetl jsem tvoje vlákno o fokkerovi jako detektivku, krása!!!
Tak jsi nakonec nechal ty silentbloky? Asi ano, podle toho že v Babyace je máš taky
Našel jsem u tebe spoustu výborných nápadů a inspirace, děkuji za odkazy.
Já budu mít daleko méně práce, protože moje éro má být "naháč". Takže svařená konstrukce, klasická konstrukční křídla, laminátová haubna a podvozek. Už se těším na stavbu!
Tak jsi nakonec nechal ty silentbloky? Asi ano, podle toho že v Babyace je máš taky
Našel jsem u tebe spoustu výborných nápadů a inspirace, děkuji za odkazy.
Já budu mít daleko méně práce, protože moje éro má být "naháč". Takže svařená konstrukce, klasická konstrukční křídla, laminátová haubna a podvozek. Už se těším na stavbu!
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz