Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Pokud to myslíš takhle, je to v pořádku.
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Ticcino píše:IMO by správně měly být články nejprve spojeny paralelně a ty pak do série. Nevím proč, ale přijde mi to lepší.
Správně.
Třeba i proto, že rychleji se vybíjí kvalitnější články (nižší Ri). Když se zatížení zmenší, tak ty horší začnou dobíjet ty lepší. Bez balanceru a ochran. Pokud budou články v seriové kombinaci rozhozeny nebo některý odejde, vyběhne na ostatních napětí nad 4.2V a může dojít k nutnosti hasebního zásahu. A to se u seriového spojovaní paralelních dvojic nikdy stát nemůže.
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
zdzd píše: Pokud budou články v seriové kombinaci rozhozeny nebo některý odejde, vyběhne na ostatních napětí nad 4.2V a může dojít k nutnosti hasebního zásahu.
to by ovsem ten clanok musel odist "do skratu" ... co sa mi este nestalo (normalne u NICD, ale este som nemals slusnuty lipol), a keby aj, mas slusnuty ten susedny, o nic lepsia situacia
a ked odide do "mrtva" tak prud celeho pohonu bude vybijat toho jeho kamarata a usmazi ho prepolovanim, co je ta ista sranda, tak ze to mas prast ako uhod, paralelne spojenie medzi clankami je dolezite v pripade ze sa taka zostava aj nabija spojena s balancerom
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
myslim, ze vzhledem k tomu ze paralelne spojuji seriove sady uz radu let, muzu se nad nekterymi vyroky tise usmivat ;-)
jyrry.webnode.cz
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Tu se neřeší tvé spojování, ale principiální odlišnosti dvou možných způsobů.
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Borek píše:Chci si zapojit dvě LiPoly baterie paralelně........
Zdzd: tenhle dotaz se tu řeší, ne tvoje serioparalelní nebo paralelněsériové zapojování... :-)
jyrry.webnode.cz
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Tedy ještě jednu drobnou radu k výchozímu dotazu: Když budeš ty dva články spojovat, nemusíš je pracně uvádět na přesně stejné napětí. Stačí je na chvíli spojit přes odpor (malé hodnoty, řádu ohmů, třeba žárovku). Jejich napětí se srovná bez rizika protečení velkých proudů a pak už je můžeš spojit "natvrdo".
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
jyrry píše:Zdzd: tenhle dotaz se tu řeší, ne tvoje serioparalelní nebo paralelněsériové zapojování...
Aha. Takže když někdo napíše, že chce baterky v modelu připevnit gumou, je zakázáno mu doporučit suchý zip?
Podívej jsou lidi, které zajímá jen to co tebe. ŽE to nějak funguje, když baterky spojí. Jsou ale také lidé, kteří tomu chtějí porozumět a ty mimo to zajímá také PROČ a JAK se to v různých situacích chová.
Pokus se je taky někdy pochopit.
Díky.
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
jyrry píše:... nad nekterymi vyroky ....
Zdzd: A ty jsi zase zbytečně vztahovačný :-)
P.S. Hlavně mi ještě nepiš, že potřebuju mít poslední slovo.
Děkuji.
edit: Dal jsem to jako info pro ty, kteří by to chtěli spojit a používat; to aby věděli že jiní lidi to používají, bez nějakých bubáků a strašáků, které se tady v rámci osvěty kromě jistě chvályhodného poučení dočtou...
edit2: nikde nepíšu "klidně to spojuj" - to aby bylo zřejmé, co nepíšu. Pokud to někdo nepochopil, může si to přečíst znova a snad to naponěkolikáté pochopí...
jyrry.webnode.cz
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
jyrry píše:Borek:
"Chci si zapojit dvě LiPoly baterie paralelně............"
tenhle dotaz se tu řeší, ......
Borek napsal původní dotaz a pokud dobře vidím, tak dál nikde neupřesnil, o jaké baterky se jedná.
Pokud chce spojovat dvou, nebo tříčlánky o kapacitě 1000....2000mAh a nic o tom neví, tak je pro něj mnohem lepší při současných cenách baterek koupit kapacitu kterou potřebuje a tomuto náhradnímu řešení se vyhnout.
Pokud potřebuje takovou kapacitu, která se běžně nedělá v provedení 1P, tak je lepší se s tím trochu seznámit, než dát na rady typu : "Klidně to spojuj".
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Tak vstřebávám různá vlákna, články a ve finále nějak nevím co si vybrat..
Řeším setup čtyřmotoráku-polomakety. 4x motor, 4x régl 50A, 4x 4S Lipolka asi 2650 mAh.
Lipolky musí být 3-4 kvůli prostoru - rozměru. Nemohu dát ani 1x10000, ani 2x5000 mAh.
Mám to teda spojit všechno paralelně, nebo mám nechat 4 samostatné větve?
Pro spojení hovoří to, že motory a régly jsou ve křídlech a baterky v trupu (možnost táhnout jen jeden silnější pár vosičů). Také to skýtá možnost použít setup se 3 bateriemi.. Na druhou stranu se mi nelíbí z těch 3-4 baterek udělat natrvalo 1 blok a nabíjet to jako celek, mám jiné využití i pro samostatné kusy.
Je mi jasné že vzhledem k vyrovnanosti tábora odpůrců i ctitelů paralelního spojování asi jednoznačnou odpověď nedostanu, ale zkuste říct a vysvětlit svojí preferenci.
Dííky.
PS. Serva a přijímač budou mít samostatný bec a baterku.
Řeším setup čtyřmotoráku-polomakety. 4x motor, 4x régl 50A, 4x 4S Lipolka asi 2650 mAh.
Lipolky musí být 3-4 kvůli prostoru - rozměru. Nemohu dát ani 1x10000, ani 2x5000 mAh.
Mám to teda spojit všechno paralelně, nebo mám nechat 4 samostatné větve?
Pro spojení hovoří to, že motory a régly jsou ve křídlech a baterky v trupu (možnost táhnout jen jeden silnější pár vosičů). Také to skýtá možnost použít setup se 3 bateriemi.. Na druhou stranu se mi nelíbí z těch 3-4 baterek udělat natrvalo 1 blok a nabíjet to jako celek, mám jiné využití i pro samostatné kusy.
Je mi jasné že vzhledem k vyrovnanosti tábora odpůrců i ctitelů paralelního spojování asi jednoznačnou odpověď nedostanu, ale zkuste říct a vysvětlit svojí preferenci.
PS. Serva a přijímač budou mít samostatný bec a baterku.
Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
mt_beran píše:... motory a régly jsou ve křídlech a baterky v trupu ...
Asi bych do trupu naskládal potřebnou kapacitu ze stejných sad (stáří, typ i kapacita) a vše propojil paralelně.
Létal jsem Mosquito se dvěma paky paralelně spojenými, nevidím nic proti takovému spojování čtyř paků. Pravda, neprovozoval jsem ty paky nijak separátně, byly jen pro to éro.
Nesmí být rozhozené, staré, předpokládám že do velkého éra nikdo nebude dávat nějaké šunky.
jyrry.webnode.cz
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
Ještě bych uvážil umístění jednotlivých sad přímo v gondolách u motorů. Odpadnou dlouhé (a těžké) kabely z trupu, vodiče mohou být kraťounké, konektor jen jeden. Zvýší se příčná "hmotová" stabilizace éra - bude méně citlivé na poryvy větru, let se zklidní. Předsunutím packů v gondole lze příznivě ovlivnit podélné vyvážení - není nutné packy ládovat do trupu před křídlo.
Paralelní propojení packů na stávajícím éru neřeším, pro klid duše by asi stačilo propojení kabely cca AWG14-16 (to jsem měl na menších érech.
Paralelní propojení packů na stávajícím éru neřeším, pro klid duše by asi stačilo propojení kabely cca AWG14-16 (to jsem měl na menších érech.
jyrry.webnode.cz
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
jyrry píše:Ještě bych uvážil umístění jednotlivých sad přímo v gondolách u motorů. Odpadnou dlouhé (a těžké) kabely z trupu, vodiče mohou být kraťounké, konektor jen jeden. Zvýší se příčná "hmotová" stabilizace éra - bude méně citlivé na poryvy větru, let se zklidní. Předsunutím packů v gondole lze příznivě ovlivnit podélné vyvážení - není nutné packy ládovat do trupu před křídlo.
Paralelní propojení packů na stávajícím éru neřeším, pro klid duše by asi stačilo propojení kabely cca AWG14-16 (to jsem měl na menších érech.
Díky za radu/názor. Propojit i balanční konektory, předpokládám správně?
Do gondol to nejde, jednak se tam nevejdou, druhak je potřebuji mít co nejvíce vpředu kvůli vyvážení. Chladič kterým začíná motorová gondole je předsazený před křídlo jen o cca 2,5-3 cm. Čumák vede jen dalších 10cm dopředu, ale ty jsou dost klíčové. I tak ještě budu dovažovat minimálně půl kila až kilo.
PS. V chladičích gondol budou repráky, motory a régly taky něco váží, ono tak rozložených 2-2,5kg v těch křídlech bude tak jako tak.. Dovážení plánuji železnými pruty 6mm v náběžkách.
Ca.3 2.3m, Fokker D.VII 1200mm, Bristol M1.B 1350mm, Multiplex FunCub, Staudacher 1000mm EPP
Re: Paralelní zapojení dvou LiPol baterií
S tým paralelným spojením sa netráp, jednoducho to funguje.
Ale bolo by rozumné aby boli všetky prepojené časti čo najrovnakejšie (ide o "C" čiže vnútorný odpor na jednotku kapacity), takže sa všetky prúdy aj pulzné aj trvalé rozdelia krásne pomerne ako treba.
Nie je ale ideálne že by si niektorú časť bežne lietal aj v inom modeli a potom to zase spojil, ako starú s novou sadou.
Bolo by bezpečnejšie keby každá z prepojovaných častí dokázala sama udržať celý odber bez zničenia - už len pre prípad že zabudneš niektorý konektor nezapojený a odštartuješ, ako sa stalo kolegovi. Pri motoráku aj tak potrebuješ kapacitu..
A 60cm je už dosť na to aby sa k reglu pridal kondík - aj keby boli káble akokoľvek hrubé.
Lebo vedenie má nejakú drobnú parazitnú indukčnosť a na regli je síce kondík ale bežne nemusí stačiť a mal by sa tam pridať. Pri spínaní PWM regl preruší obvod skokovo počas toku prúdu a preto tam vzniká nabíjanie baterky s veľmi ostrou počiatočnou hranou, ak neprejde (cez indukčnosť vedenia ktorá nedovolí skokový nábeh) do baterky tak usmaží fety napätím.
Ale bolo by rozumné aby boli všetky prepojené časti čo najrovnakejšie (ide o "C" čiže vnútorný odpor na jednotku kapacity), takže sa všetky prúdy aj pulzné aj trvalé rozdelia krásne pomerne ako treba.
Nie je ale ideálne že by si niektorú časť bežne lietal aj v inom modeli a potom to zase spojil, ako starú s novou sadou.
Bolo by bezpečnejšie keby každá z prepojovaných častí dokázala sama udržať celý odber bez zničenia - už len pre prípad že zabudneš niektorý konektor nezapojený a odštartuješ, ako sa stalo kolegovi. Pri motoráku aj tak potrebuješ kapacitu..
A 60cm je už dosť na to aby sa k reglu pridal kondík - aj keby boli káble akokoľvek hrubé.
Lebo vedenie má nejakú drobnú parazitnú indukčnosť a na regli je síce kondík ale bežne nemusí stačiť a mal by sa tam pridať. Pri spínaní PWM regl preruší obvod skokovo počas toku prúdu a preto tam vzniká nabíjanie baterky s veľmi ostrou počiatočnou hranou, ak neprejde (cez indukčnosť vedenia ktorá nedovolí skokový nábeh) do baterky tak usmaží fety napätím.