Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Zpráva
Autor
TERAZKY
Příspěvky: 2559
Registrován: pon 02.06.2008 0:00
Bydliště: Hlohovec, Člen RCMK Trnava
Kontaktovat uživatele:

Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#1 Příspěvek od TERAZKY »

Ahojte, budem osádzať cca 1kW motor na 6S LiPol a chcem zabrániť čím najspoľahlivejsie jeho svojvoľnému roztočeniu po pripojení pohonnej akku.

Stačí Bec s vypínačom, či navrhujete i iné riešenie? Čo používate Vy?

Dík.
... čo purex spojil, človek nerozdeľuj...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Příspěvky: 754
Registrován: čtv 04.12.2003 0:00

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#2 Příspěvek od MomoBrut »

Dobry for, no pak doporucuji nepripojovat radeji nic nebo pouzivat motor bez vrtule.
Uživatelský avatar
honz74
Příspěvky: 311
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#3 Příspěvek od honz74 »

Na vysílači vypínač motoru, je stále vypnutý a zapnu těsně před startem a hned po přistání vypnu. A pak klasické zásady při manipulaci s letadlem, tj vždy stojím za vrtulí a už tak nějak úplně automaticky kontrola páky plynu ve stažené poloze.
Uživatelský avatar
MomoBrut
Příspěvky: 754
Registrován: čtv 04.12.2003 0:00

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#4 Příspěvek od MomoBrut »

Znám několik modelářů důchodců, kteří celý život létali mastnolety, na stará kolena se pokoušejí přecházet na elektry. A ten zlozvyk nestahovat plyn před připojením baterie k přijímači je překvapuje opakovaně, to že existuje třeba nějaký default režim vysílače, kde je motor v bloku, nemá cenu ani vysvětlovat A vždycky je někdo nebo něco posekáno. Původní dotaz je jako, co mám udělat, když chci nastartovat auto, odpověď zni, před startem zmačknout spojku a vyřadit. A je taky jedno, jestli je to elektra s 50W nebo 5kW motorem. Postup je stále stejný.
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#5 Příspěvek od coro »

Slušný regulátor neroztočí motor keď sa zapne s hociakou inou polohou plynu než nula..
Slušný vysielač nevysiela iný než nulový plyn keď sa zapne a plynová páka nie je v nule, len pípa a píše "throttle čosi"..
A slušný príjmač má nastavený failsafe a bez signálu by mal posielať vypnutý motor, tesne po zapnutí možno ešte žiadne pulzy..

Takže pri dobrej voľbe pred nákupom je to len o náhodnej poruche. Tej sa nedá zabrániť, žiaľ.

Ja nemám 1kW, nemám väčšinou ani len 300W, tak som zvyknutý držať motor rukou za vrtuľu pri pripájaní baterky.
- strieďák sa zablokovaný nedokáže roztočiť, nemá info o polohe rotora a len trochu zacuká a po sekunde to regl vzdá a začne pípať.
Možno by sa to dalo nejak mechanicky - mať nejaký návlek na čumáku. To je jediná istota ak elektronika zlyhá a nerobí čo má naprogramovaní (viď prvé tri riadky).
Ak už by došlo k tej nešťastnej náhode a regl sa snažil roztočiť, nemohol by.
Ak by žiaľ niečo aj vyhorelo, nebol by to asi taký problém ako 1+kW behajúci pomedzi stojánku pilotov.
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#6 Příspěvek od zdzd »

coro píše:Ja nemám 1kW, nemám väčšinou ani len 300W, tak som zvyknutý držať motor rukou za vrtuľu pri pripájaní baterky.


Kolik máš těch tlap? Jednou držím baterky, druhou cpu konektor, třetí držím vrtuli... 8O
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#7 Příspěvek od coro »

:) držím celý model za vrtuľu - veď to je najpevnejšie miesto. Položený na kolene alebo stole, zemi..
a druhou strkám konektor, ideálne do pevného protikusu alebo dá sa teda aj v dlani..
No dobre možno niekedy oboma držím za káble/konektory, ale tie by som nepustil keby sa to rozbehlo a hádam niečo rozpojil/vytrhol. Ale prvý prechyt ruky ide zas len na vrtuľu, veď to väčšinou ani nemám za čo iné chytiť.
A radu som sa snažil dať, aby si tam dali nejaký kus handry alebo hoci aj náhubok pre psa, čo to zablokuje,
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#8 Příspěvek od Lark »

I u těch "mastnoletů" je dobré si zvyknout používat blokování plynu. Je to jen otázka návyky, a pak už to člověk dělá automaticky. Pokud vysílač nemá přímo tuto funkci, stačí si na některý špatně přístupný vypínač, nebo ještě lepší vypínač s aretací a nastavit na něj mix plynu sama do sebe a křivku v celém rozsahu stáhnout na nulový plyn. Spoléhat na stažený knipl je nebezpečné, protože si do kniplu můžeš drcnout při nějaké manipulaci. Píšeš ale o instalaci motoru, tak nechápu v čem je problém. Instalaci přece budeš dělat při odpojeném napájení a bez vrtule, nebo se pletu. A pokud se chceš hrabat v modelu, tak je taky dobré tu vrtuli sundat a jak psali výše, chovat se tak, aby si byl v bezpečné zóně a případně pokud chceš model zkoušet i s vrtulí, tak ti ho někdo přidrží, nebo ho uvaž. Spalováky uvazuji automaticky, protože při startování klečím před vrtulí. :lol: Stačí na to jen smyčka převlečená přes ocasky a zavěšená za 200 hřebík zaražený do země.
Uživatelský avatar
Jindra_S
Příspěvky: 1327
Registrován: pát 31.07.2009 0:00
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
Kontaktovat uživatele:

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#9 Příspěvek od Jindra_S »

TERAZKY píše:Stačí Bec s vypínačom, či navrhujete i iné riešenie? Čo používate Vy?

Používám vypínač na vysílači - cut-off, který zapnu před starem a po přistání zase vypnu.
Pro všechny modely stejně.
A poté, co jsem si vypnul motor v letu při experimentování s mixem, který se spínal vedlejším přepínačem, mám na přepínači bužírku, takže rozdíl poznám i po hmatu.

Ještě mě napadá, že u regulátoru, které mají vypínač (většinou s BECem), by mohlo pomoci nahrazení vypínače odpojovacím konektroem - před letem odstranit.
-
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#10 Příspěvek od Lark »

Ještě jistější je vypínač s pojistkou. Pro přepnutí se musí povytáhnout páčka, takže žádné náhodné přepnutí nehrozí. Cena je děsná, ale možná se dá někde sehnat za rozumnější cenu. Na MC-20 mám dva už z výroby. :D Oba jsou v horní části u středu, takže jsou i místě kam se ani náhodně nehrabe.
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21636
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#11 Příspěvek od jyrry »

TERAZKY píše:... Čo používate Vy? .

Jaké máš radio?
jyrry.webnode.cz
automet
Příspěvky: 1980
Registrován: pát 28.02.2014 18:25
Bydliště: Blatnica, SR

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#12 Příspěvek od automet »

Hlavne netreba ladiť vysielač s nasadenou vrtuľou, pokiaľ je použitá pohonná batéria.
Som raz pri ladení spustil servo tester v obývačke, krvi by sa vo mne nedorezal :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ešte že som včas reagoval a bolo to bez úrazu a škôd na nádbytku.
ZETEN
Příspěvky: 10
Registrován: stř 22.10.2014 22:12
Bydliště: Praha - Liboc/Lipence

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#13 Příspěvek od ZETEN »

Blokování elektromotoru:
Pro některé je určitě nejlepší první rada od MomoBruta :-)
A ted trochu vážněji: jakmile se připojí pohonná baterie, je třeba považovat elektromotor s vrtulí pod plným napětím, s max. otáčkami a výkonem. Je úplně jedno zda-li je zapnutý vysílač či přijímač nebo oba současně. A podle toho se chovat. Spoléhat se na slušný regulátor, vysílač či přijímač je dost málo. Na značce nezáleží. Honz74 to napsal zcela jasně.

Pohonný akumulátor 6s/4.5 Ah s příkonem motoru do 2 kW připojuji až na vzletové dráze s vrtulí směrem od stojánky ostatních modelů, plyn zcela stažený a zablokovaný. Před odblokování plynu kontroluji páku plynu ve stažené poloze. Po přistání stažený plyn, blokovaný vypínačem (v mém případě mix plynu do plynu) a hned potom odpojení pohonné baterie. Nastavování regulátoru samozřejmě bez vrtule. Je dobré tento postup dodržovat i u těch nejmenších modelů.
Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 4068
Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
Bydliště: SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#14 Příspěvek od juraj.jurej »

TERAZKY píše:Ahojte, budem osádzať cca 1kW motor na 6S LiPol a chcem zabrániť čím najspoľahlivejsie jeho svojvoľnému roztočeniu po pripojení pohonnej akku.

Stačí Bec s vypínačom, či navrhujete i iné riešenie? Čo používate Vy?

Dík.


Neviem do akého modelu to chceš, ale existujú aj také konektorové prerušovače silových káblov. Pri tvojom odbre rátam cca. 60A by to ešte šlo. Dá sa to vyrobyť aj doma, ale vydel som to aj predávať.
Jeden konektor uchytiť na pevno do modelu a druhým ho prepojovať. (Najlepšie Anti spark)
inšp.: https://www.youtube.com/watch?v=lvhfwkFXgRQ

https://www.banggood.com/High-Current-T ... rehouse=CN
Přílohy
a3575fa716b882cfa39857ad6d376cb0.jpg
a3575fa716b882cfa39857ad6d376cb0.jpg (9.02 KiB) Zobrazeno 2384 x
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 16.05.2018 2:46, celkem upraveno 2 x.
FrSky Tandem X20
Uživatelský avatar
petr1990
Příspěvky: 230
Registrován: pát 20.01.2012 11:17
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: Spoľahlivé zabranenie svojvoľného chodu elektromotora.

#15 Příspěvek od petr1990 »

Já se naučil používat zámek plynu, mám ho spojený i se stopkami a nemůžu si to vynachválit. Těsně před letem zapínám a po přistání zase vypnu a nikdy žádný problém..
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“