Turbína - začátečník.

Diskuze o modelech poháněných pomocí EDF (dmychadla) nebo přímo modelářskou turbínou.
Pravidla fóra
Toto je nové fórum, pokud víte o nějakém vláknu, které by se mělo přesunout do EDF, tak napište SZ na TomasC.
Díky
Zpráva
Autor
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Turbína - začátečník.

#1 Příspěvek od dudaj »

Po letech jsem se rozhodl dokončit svou F-16.
Dělal jsem ji na EDF, ale nyní velmi vážně zvažuji osadit ji turbínou.
Důvod je zvuk - prostě zdaleka mi nevadí vady na modelu (povrchovka, maketovost a pod.)
Ale prostě jsem se upnul na zvukový projev. Ano lze u EDF dohonit docela slušně, ale i při sebelepším vyvážení je motor vždy slyšet a hlavně při polovičním výkonu a méně.Nepočítám do toho edf, které mají tak špatně listy, případně další věci, že jsou hlučná v šumu zvuku a motor prostě přehluší.
Ale ta efektivita :D .

Takže - váhově na tom budu podobně, na přistání lehčí a na start menší statickej výkon, ale je to jedno - F-16 po křídle nepadá, takže bych se startu z trávy nebál. Model bych rád dostal do letovky 9-10 Kg a a turbínu dal 8 kg

Co je trochu na těsno u turbíny je dodržení těžiště - toho se obávám nejvíc.

Takže jsem se konečně dostal k dotazu na ty , co už tím prošli.

Z jakých materiálů se vyrábějí výtokové trubky a kde se to dá sehnat.
Může být vstupní otvor za turbínou vyroben z duralu - s ohledem na výstupní teploty se obávám, že ne.
Do jaké vzdálenosti za turbínu se vstup umisťuje ?
U výstupu z trupu - končí roura zároveň s trupem , nebo se trochu nechá zastrčená, aby tahala vzduch z trupu kolem vnějšku roury pro lepší chlazení ?
Jaký průměr výstupní trubky - je stejný jako výstup z turbíny ?
Kerostart znamená, že nastartuji turbínu i na naftu, nebo pro start musím použít výhradně kerosin ?
Pokud by sem někdo dal info, jak by mělo vypadat krmítko, případně standartní propojení s nádrží a čerpadlem , tak bych také uvítal.
Hadičky se používají z jakých materiálů - je vhodný třeba polyuretan ?

Na anglických fórech bych to asi dohledal, ale já umím bohužel jenom česky a trochu slovensky :lol: .

Díky za reakce.
REX
Příspěvky: 1555
Registrován: pon 15.08.2011 21:54
Bydliště: Náchod-nedaleko

Re: Turbína - začátečník.

#2 Příspěvek od REX »

Už jsem si tím prošel, něco i tom vím, ale rozhodně ne vše. Měl jsem cvičný model, dvouocasý, kde nebyla potřeba tahová roura. Myslím že se vyrábí z nerezu a dvouplášťové. Tady je konfigurátor od JetCat ale stejně ti asi moc nepomůže:
https://www.jetcat.de/de/service/konfigurator

Umístění tahové roury má svá pravidla, až se dostanu k návodu ofotim obrázek, je docela výstižný.

Kerosinstart je automatický start, kde se turbína sama roztočí pomocí vestavěného startéru a kerosinovou svíčkou si zapáli palivo, není tedy potřeba roztáčet fukarem a používat propan. Ano, nastartuješ i na naftu, ale pozor, s turbínovým olejem!!! Na kerosin je ale vyšší výkon a lepší chod motoru, což jsem ale laicky nezpozoroval.

Palivové hadičky jsem používal polyuretanové, průhledné aby si viděl jestli nejsou bubliny a celkově jak funguje palivový systém...
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
REX
Příspěvky: 1555
Registrován: pon 15.08.2011 21:54
Bydliště: Náchod-nedaleko

Re: Turbína - začátečník.

#3 Příspěvek od REX »

Tady je detail palivového systému ve zkušebním stojanu, ty silnější žluto-hnědé hadice jsou nechané od původního majitele, vše těsní, nebyl důvod je měnit, ostatní jsem použil právě již zmiňované polyuretanové 4/2,5
Přílohy
IMG_20191217_121243.jpg
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
dratek
Příspěvky: 978
Registrován: úte 08.08.2017 19:47
Bydliště: JABLONECKO

Re: Turbína - začátečník.

#4 Příspěvek od dratek »

Tímto se nemíním míchat do diskuse o turbinách,ale jen tak náhodou jsem nedávno narazil na nadšence zvuku jako je dudaj. Asi jim šlo nejen o skvělý zvuk ale i o plamenový efekt ale kupodivu k tomu použily klasický EDF s kovovou výtokovkou do které namodily jakousi spirálu co zapalovala nějakou směs kterou tam přisával podtlak a skvělý efekt byl na světě.Samozřejmě že jim pár letounů shořelo než to zdokonalily ale konečný efekt jak zvukový tak viditelný byl k nerozeznání (pro mně laika) od opravdové turbiny.Možná že jsi to dudaji viděl, nevím ale mě se to hooodně líbilo ale do toho se pouštět já nebudu.Pro ty znalce kteří to viděli jinak než popisuji tak se omlouvám,byl jsem tím zaskočen a něco jsem mohl špatně pochopit,samozřejmě že snaha o opětovné nalezení videa se mi nedaří :evil:
Uživatelský avatar
martin z
Příspěvky: 1592
Registrován: ned 03.08.2008 0:00
Bydliště: Pelhřimov, ČR

Re: Turbína - začátečník.

#5 Příspěvek od martin z »

Ta "turbína pro chudé" či spíš přídavné spalování je tady, taky mě to tenkrát jako kuriozita zaujalo:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yKuq8T7KMa0[/youtube]
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Turbína - začátečník.

#6 Příspěvek od veka1 »

Kdyz by jsme ten plamenomet meli povazovat za priblizeni se k realismu letu, tj. maketovosti, zajimalo by mne , kolik z vas videlo realnou masinu s fakli na ocasu v cestovnim rezimu letu. :wink:


Pozn. ruznych pozaru si lidicky uzijou i bez modelaru. Ze pole je mozne tubinou podpalit i bez plamene za ocasem modelu jsme jiz parkrat zazili (treba i u nas v Rokytne). 8)
Myslim, ze i zakaz ( omezni) provozovani pulzaku v RC modelech je tez rozumny.


veka1
Uživatelský avatar
winter
Příspěvky: 485
Registrován: pon 22.06.2009 0:00

Re: Turbína - začátečník.

#7 Příspěvek od winter »

Výhody nafty:
-Lepší dostupnost o ceně nemluvě
-Menší obsah oleje ve směsi o cca. mínus 1-2% z doporučených např. 5% u Turbín KingTech
-Vyšší tah o 3-5% (vyšší účinnost turbíny)
-Nižší zatížení palivového čerpadla

***winter***
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Turbína - začátečník.

#8 Příspěvek od dudaj »

winter píše:-Vyšší tah o 3-5% (vyšší účinnost turbíny)
-Nižší zatížení palivového čerpadla

***winter***


pokud by se tam neusazovali nějaké bordely, tak by to bylo fajn.
Koukal jsem , že třeba Jetcat u některých- vypadá to na novější typy navýšil teplotu spalování a odlehčil turbínu.
Možná to má souvislost i s používáním té nafty. Možná taky jenom jinde měří, nevím.
Úspornější provoz cenově s naftou určitě je, o tom žádná - otázka je aby se to neprojevilo nějak časem negativně.
Uživatelský avatar
winter
Příspěvky: 485
Registrován: pon 22.06.2009 0:00

Re: Turbína - začátečník.

#9 Příspěvek od winter »

Neusazují. Nové typy turbín jsou na to přizpůsobeny. Např. KingTech testuje každou svou turbínu a jako palivo používá naftu. Jejich turbíny pracují i s petrolejem, Jet A1 a kerosinem. Bez zásahu do nastavení. ***winter***
REX
Příspěvky: 1555
Registrován: pon 15.08.2011 21:54
Bydliště: Náchod-nedaleko

Re: Turbína - začátečník.

#10 Příspěvek od REX »

Ano, u některých výrobců a typů je uvedená i nafta, ale samozřejmě ne kdejaká...
Třeba JetCat doporučuje pouze prémiovou naftu od Shellu a tuším od Aralu. Shell je pro mě dobře dostupný a tím pádem snadno dostupné a levnější řešení než kero.
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
Uživatelský avatar
winter
Příspěvky: 485
Registrován: pon 22.06.2009 0:00

Re: Turbína - začátečník.

#11 Příspěvek od winter »

Jj, zkus to.
Uvidíš, že nepoznáš rozdíl /max. v portmone/. Vrátit ke "keru" se můžeš vždycky.
Kolegové s nimiž jsem to řešil většinou létají naftu, ideálně bez biosložky a nikdo neměl problém. Jsou borci co létají naftu /jakoukoli/ a také v pohodě. Já bych do toho asi nešel, trval bych si na naftě bez "bio" ***winter***
Uživatelský avatar
Vasa
Příspěvky: 399
Registrován: ned 07.03.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Turbína - začátečník.

#12 Příspěvek od Vasa »

třeba ti pomůžou tady nějaké fotky
https://vasamodel.rajce.idnes.cz/Victory_XL/

a za mě jedině kerosin, od nafty je pořád všechno upatlaný, když někde ucmrdneš, kerosin vyprchá, nafta ne
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Turbína - začátečník.

#13 Příspěvek od dudaj »

Vašku ta zadní roura je nerez jak tlustej ?
A ten soustruženej kroužek za laminátovým vstupem za turbínou . To je dural , nebo něco teplotně odolnějšího ?

Petr H mi poradil dát lehkou turbínu do ocasu. Jestli bude šance se dostat s těžištěm, tak bych to tak udělal. I když F-16 má těžkej ocas tak zatím nevím.
Pokud ne, udělal bych zadní trubku podle tebe.

Dík.
Uživatelský avatar
Vasa
Příspěvky: 399
Registrován: ned 07.03.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Turbína - začátečník.

#14 Příspěvek od Vasa »

ten kroužek je normální dural, kdyby to mělo být tak horký tak by se ten uhlik na tom kroužku roztekl, a je uplně v pohodě, plech je nerezová planžeta 1,4310 tl. 0,15mm
venkovní trubka o 1cm delší než ta vnitřní
jinak ji mám rovnou a pr. 90mm na 17kg turbinu Hybla
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Turbína - začátečník.

#15 Příspěvek od dudaj »

Vasa píše:ten kroužek je normální dural, kdyby to mělo být tak horký tak by se ten uhlik na tom kroužku roztekl, a je uplně v pohodě, plech je nerezová planžeta 1,4310 tl. 0,15mm
venkovní trubka o 1cm delší než ta vnitřní
jinak ji mám rovnou a pr. 90mm na 17kg turbinu Hybla



supr , díky.
Odpovědět

Zpět na „EDF/Turbíny“