sky59 píše:nad tymto si dlhodobo lamem hlavu ze ako to dokaze 10r chalan upilotovat a dospel som k nazoru, ze sice sa na lietadlo pozera zvonku, ale v skutocnosti sedi v nom vo vnutri takze nic nemusi prevexlovavat, myslim ze dost pilotov to musi mat takto lebo inak by nezalietali to co pri pohlade na to ponecha sanku spadnutu nadol
Ale ne, model samozřejmě řídí plně z pohledu venku, je to prostě o automatizaci návyků (promiň, ale nemůžu nenapsat, že to je o tom více létat a méně bájit o CC3D

). Ten pohled "zevnitř" se naopak také musí docela složitě učit, když jsem začal s FPV, tak jsem byl zprvu úplně mimo právě proto, že návyky najednou až tak neplatily

.
Přečti si něco na téma dnes moderního pojmu (až buzzwordu) NLP - neurolingvistické programování. Je kolem toho spousta keců, ale leccos ze základů platí a modelů letadel se přirozeně týká to, že ty se naučíš (naprogramuješ mozek) tak, že valnou část letu řídíš čistě automaticky a o přemýšlení nad spoustou věcí nemůže být řeč. Což je mimochodem také hlavní důvod toho, proč je tak velký problém změna módu - v mozku se vytvoří zcela automatické vazby, které jdou mimo vědomé rozhodování a přeučit se to je strašně složité...
Tohle je fakt zásadní, ta automatizace je velká. Někdy je to docela vtipné - letím se soutěžním větroněm a někdo se zeptá, jakou točím zatáčku - naprosto netuším, prostě to nějak jede intuitivně a ruce se starají samy, vědomá část mozku se věnuje spíš sledování okolí a vymýšlení taktiky s ohledem na termiku, vlastnímu udržení modelu v letu ale v podstatě žádné vědomé myšlení nedáváš. U akrobatů by ti víc řekl Honza, ale princip zase podobný - mozek říká pořadí obratů a tak, ale vlastní souhru obou rukou třeba aby výkrut byl přesný zase musíš dát zcela automaticky, zapomeň na to, že bys to hlídal vědomě...
A ještě si trochu rýpnu - tohle je jeden z důvodů, proč mám u začátečníků výhrady vůči stabilizačním systémům. Ona totiž i ta kompenzace poryvů a tak je věc, která v hlavě jede jako naprosto automatický program o kterém vůbec nepřemýšlíš. Pokud si to někdo zjednoduší elektronikou, tak mu to jistě fungovat bude, to dnes technicky problém není, ale cenou za to je, že se hodně zpomalí či dokonce vypne část budování těch "automatických spojů" v mozku a ve valné většině případů se tím také omezí úroveň pilotáže, na kterou dojde. On je dost rozdíl, když už někdo létá dobře a pak si ještě pomůže elektronikou a když někdo létá "elektronicky" od začátku...