Ahoj,
nedávno se mi dostal do ruky velice zajímavý kousek parádního nitro auta HOBAO Hyper 7 ST.
Původní záměr byl kompletně předělat do elektriky, jelikož nemám absolutně zkušenost s nitro motory a jejich provozem, seřizováním atd., neměl jsem ambice ho dávat do kopy.
Když jsem ho ale viděl na živo, řekl jsem si... a co, zkusím to... přeci jenom ten spalovací motor má něco do sebe a bude to fajn zpestření k ostatním elektrickým autům, co běžně proháním. A když by se povedlo, byl by to super stroj...
Podotýkám, nemám absolutně zkušenost s nitro motory. Projel jsem samozřejmě nějaké články, jak co by kdyby...
Pochopil jsem, co nitro, to "osobnost"...
Model: HOBAO Hyper 7 ST
Motor: .28 MAC Star
Palivo: 30% nitro
Po koupi jsem provedl následující úpravy:
- Výměna těsnění motor / výfuk
- Výměna žhavicí svíčky
Stav:
- Velmi zachovalý vizuální stav, nebylo s ním zřejmě naježděno mnoho a když tak jen lehké hobby.
- Motor / péče o motor (after run) - neznámé
- Stav ostatních těsnících prvků motoru - neznámé
- Seřízení a stav regulačních jehel - neznámé
Motor se mi podařilo několikrát nahodit, ale jeho chování je prapodivné = totálně rozhašené seřízení.
Chtěl bych se zeptat, zda není mezi vámi nějaký zkušený modelář přes nitro auta, který by se na model podíval, pokusil se ho seřídit do jezditelného nastavení a vysvětlil mi, jak motor do budoucna seřizovat.
Okolí PARDUBIC / HRADEC KRÁLOVÉ
Moc rád bych se to od někoho zkušeného naučil, něž doma dlouze laborovat a nakonec vyhodit zničený motor.
Předem díky za jakákoliv doporučení - klidně pište na mail (f.em@email.cz)
Jirka
HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK)
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
čím startuješ?
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
Motor je ve verzi se startérem.
Tedy ruční nahazování + standardní žhavítko (včetně měřáku, tedy alespoň info, že to není baterkou ve žhavítku).
Svíčka tam byla po koupi R4, já vyměnil za novou "Premium No.2 STD - střední".
Druhou, co jsem koupil je "LRP Platinum/Iridium medium standard R4"
První start byl hodně zdlouhavý a bolestivý (ztrhané klouby od žeber
).
První start:
Dolití paliva, ucpání výfuku, nakopávání na prázdno pro distribuci paliva do motoru, nechtělo to vůbec tahat palivo.
Nakonec se mi podařilo dopravit palivo do motoru. Motor jsem lehce ohřál horkovzduškou, nasadil žhavítko, přidusil výfuk a po několikátém pokusu motor naskočil.
Musel jsem držet palec cca 2mm od výfuku aby plynule běžel na volnoběh, po odendání prstu motor chcípl...
To mě dovedlo na kontrolu těsnění mezi motorem a výfukem, samozřejmě vymleté a podsávalo. Vyřešen tedy problém s motor / výfuk podsávání (alfa omega u dvoutaktu).
Po několikanásobném nakopnutí a dalším zkoušením jsem už motor nenakopnul.
Buď jsem spálil svíčku neustále nasazeným žhavítkem, nebo jsem ho přecucal.
Všiml jsem si, že jehlu na bohatost směsi jsem musel nechat hodně otevřenou, při přitažení už pak nechtěl startovat.
(startováno bez ovladače s lehce povoleným plynem).
Druhý start:
Výměna svíčky (No.2 STD - medium) + těsnění u výfuku + seštelování pozice výfuku pro lepší těsnění k motoru
Palivo jsem dopravil do motoru fouknutím do trubičky od výfuku (ach ten ricinový olej s nitromethanolem
... ještě, že mám chemičárnu
).
Chvilka trápení s nakopáváním, ale motor po chvilce čapnul, prst u výfuku už nebyl potřeba.
Okamžitě ale vylítl do vysokých otáček, takto několikrát za sebou, zkoušeno s ovladačem i bez. Pak jsem si všimnul, že se zasekává jehla karbce, při maximálním plynu vyskočí ven a nevrací se... (zatím jsem raději nešteloval).
Opět musela být víc otevřená jehla na bohatost směsi a v plných otáčkách cákalo palivo opět v inkriminovaném místě těsnění motor/výfuk.
Důvody dva - moc paliva do motoru (hodně povolená jehla boahotsti směsi), nedokonale seřízená pozice výfuku (chce to ještě lehce doladit).
Po x úspěšných pokusech (otáčky do maxima, neb nevracející jehlu na karbci jsem zjistil až následně doma), motor nešel opět nastartovat.
Opět to přisuzuji buď kaput svíčka, nebo přeslinatný motor. Jak v tom nemám prax, může to být obojí.
Můj názor...
K potřebě většího otevření jehly bohatosti směsi mě napadá (možná je to blbost), nedostatek vzduchu přes filtr, vyměnil jsem pouze vnější část filtru, středový filtr jsem ponechal původní a je možné, že je zacucaný olejem a molitan "degradovaný".
Ke žhavicí svíčce, někde jsem našel, že by měla být použita svíčka Turbo T4, ale netroufl jsem si tam takový druh dát (nevím jestli je k tomu potřeba nějaká specifická úprava motoru...).
Motor potřebuje zřejmě jen základní seřízení od zkušeného borce, který ví kam sáhnout... jest typu jehla karbce, případně říct, vyměň tohle těsnění na jehle, tam tohle...
Základně seřídit otáčky...
... a nebo říct zahoď to a dej tam elektromotor (ale to bych chtěl nechat jako poslední variantu)...
Předem díkes
Tedy ruční nahazování + standardní žhavítko (včetně měřáku, tedy alespoň info, že to není baterkou ve žhavítku).
Svíčka tam byla po koupi R4, já vyměnil za novou "Premium No.2 STD - střední".
Druhou, co jsem koupil je "LRP Platinum/Iridium medium standard R4"
První start byl hodně zdlouhavý a bolestivý (ztrhané klouby od žeber
První start:
Dolití paliva, ucpání výfuku, nakopávání na prázdno pro distribuci paliva do motoru, nechtělo to vůbec tahat palivo.
Nakonec se mi podařilo dopravit palivo do motoru. Motor jsem lehce ohřál horkovzduškou, nasadil žhavítko, přidusil výfuk a po několikátém pokusu motor naskočil.
Musel jsem držet palec cca 2mm od výfuku aby plynule běžel na volnoběh, po odendání prstu motor chcípl...
To mě dovedlo na kontrolu těsnění mezi motorem a výfukem, samozřejmě vymleté a podsávalo. Vyřešen tedy problém s motor / výfuk podsávání (alfa omega u dvoutaktu).
Po několikanásobném nakopnutí a dalším zkoušením jsem už motor nenakopnul.
Buď jsem spálil svíčku neustále nasazeným žhavítkem, nebo jsem ho přecucal.
Všiml jsem si, že jehlu na bohatost směsi jsem musel nechat hodně otevřenou, při přitažení už pak nechtěl startovat.
(startováno bez ovladače s lehce povoleným plynem).
Druhý start:
Výměna svíčky (No.2 STD - medium) + těsnění u výfuku + seštelování pozice výfuku pro lepší těsnění k motoru
Palivo jsem dopravil do motoru fouknutím do trubičky od výfuku (ach ten ricinový olej s nitromethanolem
Chvilka trápení s nakopáváním, ale motor po chvilce čapnul, prst u výfuku už nebyl potřeba.
Okamžitě ale vylítl do vysokých otáček, takto několikrát za sebou, zkoušeno s ovladačem i bez. Pak jsem si všimnul, že se zasekává jehla karbce, při maximálním plynu vyskočí ven a nevrací se... (zatím jsem raději nešteloval).
Opět musela být víc otevřená jehla na bohatost směsi a v plných otáčkách cákalo palivo opět v inkriminovaném místě těsnění motor/výfuk.
Důvody dva - moc paliva do motoru (hodně povolená jehla boahotsti směsi), nedokonale seřízená pozice výfuku (chce to ještě lehce doladit).
Po x úspěšných pokusech (otáčky do maxima, neb nevracející jehlu na karbci jsem zjistil až následně doma), motor nešel opět nastartovat.
Opět to přisuzuji buď kaput svíčka, nebo přeslinatný motor. Jak v tom nemám prax, může to být obojí.
Můj názor...
K potřebě většího otevření jehly bohatosti směsi mě napadá (možná je to blbost), nedostatek vzduchu přes filtr, vyměnil jsem pouze vnější část filtru, středový filtr jsem ponechal původní a je možné, že je zacucaný olejem a molitan "degradovaný".
Ke žhavicí svíčce, někde jsem našel, že by měla být použita svíčka Turbo T4, ale netroufl jsem si tam takový druh dát (nevím jestli je k tomu potřeba nějaká specifická úprava motoru...).
Motor potřebuje zřejmě jen základní seřízení od zkušeného borce, který ví kam sáhnout... jest typu jehla karbce, případně říct, vyměň tohle těsnění na jehle, tam tohle...
Základně seřídit otáčky...
... a nebo říct zahoď to a dej tam elektromotor (ale to bych chtěl nechat jako poslední variantu)...
Předem díkes
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
pokud chčije palivo z vyfuku je určitě moc bohatý
musí být dobrá těsnost jak před kolenem z motoru tak i po něm před tlumičem
dobře nabité žhavítko - pokud vyndáš svíčku, kápneš do ní palivo, připojíš žhavítko a pěkně se rozsvítí je to OK
turbo svíčka má jiný závit než klasická rovná - tzv. G závit do konusu (utěsní se utažením a ne podložkou) na to pozor! turbo se nemusí ani tolik utahovat
30% nitro je i dost, myslím, že by stačilo 25%
jinak tahový starter je peklo - se startboxem je to na pohodu
pozor na jehly - jsou celkem 3 a na 1 se nesahá! dle návodu k motoru
zkus znovu potrápit
když to nepujde tak se zkusíme domluvit na nějakém setkání - pošli SZ se jménem, telefonem a odkud jsi
musí být dobrá těsnost jak před kolenem z motoru tak i po něm před tlumičem
dobře nabité žhavítko - pokud vyndáš svíčku, kápneš do ní palivo, připojíš žhavítko a pěkně se rozsvítí je to OK
turbo svíčka má jiný závit než klasická rovná - tzv. G závit do konusu (utěsní se utažením a ne podložkou) na to pozor! turbo se nemusí ani tolik utahovat
30% nitro je i dost, myslím, že by stačilo 25%
jinak tahový starter je peklo - se startboxem je to na pohodu
pozor na jehly - jsou celkem 3 a na 1 se nesahá! dle návodu k motoru
zkus znovu potrápit
když to nepujde tak se zkusíme domluvit na nějakém setkání - pošli SZ se jménem, telefonem a odkud jsi
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
Vezmu to postupně...
- Vycákávání paliva motor / koleno výfuku – souhlas s příčinou, moc bohatá směs ve spojení s vypadlou jehlou karbce (max plyn) logický důsledek a není k tomu asi nic moc k diskusi. Důležité je pak fyzické seštelování kolena výfuku ve vhodné pozici k motoru, tak aby těsnění správně fungovalo. Na to ještě mrknu.
Hobao 7 má koleno spojeno s tlumičem gumovou spojkou. Tu jsem v obou místech napojení festovně stáhnul rychlostahovačkou, tam si myslím, že je to v pohodě.
K těsnění na výfuk, povšimnul jsem si, že se na RC shopech prodává i silikonové těsnění... oproti klasickému těsnění má možná lepší těsnící schopnost díky měkčí hmotě, ale nevím jak je to s životností... Ale asi ho testnu, stojí pár korun.
- Palivo 30% vs 25% - zastávám stejného názoru, ale řekl jsem si, že na první starty po dlouhém stání bude asi vhodnější „lepší“ palivo, rozdíl v ceně nebyl zase až tak zásadní a tak jsem vzal 30%.
Výrobce pro tento motor 30% doporučuje, jako optimální... nicméně závoďák nejsem a 25% bude pro příště bohatě stačit... souhlas.
- Díky za tip, jak zkontrolovat svíčku (dobrá rada, přemýšlel jsem jak zjistit, jestli jsou ok).
- Turbo svíčka – dobré vědět, hodně prospěšná informace. Beru tedy, že jí můžu namontovat na relativně „jakýkoliv motor“ , jen si dát bacha – bez podložky a neutahovat na krev.Musím si někde najít, jaký je benefit té turbo svíčky oproti normálním standardním typům svíček.
- Seštelování táhla jehly karbce (plynu), tady jsem našel docela fajn návod, kdyby někdo řešil podobnou věc.
Tip s gumičkami proti ujetí též dobré (ostřílení borci určitě znají, mě to překvapilo a dává smysl...)
Odkaz: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kjNfdu_UTQ8[/youtube]
popř. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iWnz4QudiEI[/youtube]
- Seřizovací jehly, vím o nich. Zatím jsem větší měrou hýbal jen s jednou a to na bohatost směsi. Lehce jsem cinknul do jehly na karbci pro regulaci vysokých otáček (ale jen cca o 5 min). Na zbytek jsem nesahal. Tohle beru jako už lehkou raketovou vědu, ale rád bych to plně pochopil a byl schopný reagovat adekvátním seřízením na chování motoru (ale to přijde časem s praxí).
- Startování nakopáváním už jsem poznal ... je to těžká robota ... Start box případně pořídím, až podle toho jestli se podaří rozchodit.
On by měl jít asi i udělat, nic moc složitého v něm není ...
Zkusím udělat pár základních úprav a určitě to potrápím, určitě se to zase posune o kousek k lepšímu...
Díky
Jirka
- Vycákávání paliva motor / koleno výfuku – souhlas s příčinou, moc bohatá směs ve spojení s vypadlou jehlou karbce (max plyn) logický důsledek a není k tomu asi nic moc k diskusi. Důležité je pak fyzické seštelování kolena výfuku ve vhodné pozici k motoru, tak aby těsnění správně fungovalo. Na to ještě mrknu.
Hobao 7 má koleno spojeno s tlumičem gumovou spojkou. Tu jsem v obou místech napojení festovně stáhnul rychlostahovačkou, tam si myslím, že je to v pohodě.
K těsnění na výfuk, povšimnul jsem si, že se na RC shopech prodává i silikonové těsnění... oproti klasickému těsnění má možná lepší těsnící schopnost díky měkčí hmotě, ale nevím jak je to s životností... Ale asi ho testnu, stojí pár korun.
- Palivo 30% vs 25% - zastávám stejného názoru, ale řekl jsem si, že na první starty po dlouhém stání bude asi vhodnější „lepší“ palivo, rozdíl v ceně nebyl zase až tak zásadní a tak jsem vzal 30%.
Výrobce pro tento motor 30% doporučuje, jako optimální... nicméně závoďák nejsem a 25% bude pro příště bohatě stačit... souhlas.
- Díky za tip, jak zkontrolovat svíčku (dobrá rada, přemýšlel jsem jak zjistit, jestli jsou ok).
- Turbo svíčka – dobré vědět, hodně prospěšná informace. Beru tedy, že jí můžu namontovat na relativně „jakýkoliv motor“ , jen si dát bacha – bez podložky a neutahovat na krev.Musím si někde najít, jaký je benefit té turbo svíčky oproti normálním standardním typům svíček.
- Seštelování táhla jehly karbce (plynu), tady jsem našel docela fajn návod, kdyby někdo řešil podobnou věc.
Tip s gumičkami proti ujetí též dobré (ostřílení borci určitě znají, mě to překvapilo a dává smysl...)
Odkaz: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kjNfdu_UTQ8[/youtube]
popř. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iWnz4QudiEI[/youtube]
- Seřizovací jehly, vím o nich. Zatím jsem větší měrou hýbal jen s jednou a to na bohatost směsi. Lehce jsem cinknul do jehly na karbci pro regulaci vysokých otáček (ale jen cca o 5 min). Na zbytek jsem nesahal. Tohle beru jako už lehkou raketovou vědu, ale rád bych to plně pochopil a byl schopný reagovat adekvátním seřízením na chování motoru (ale to přijde časem s praxí).
- Startování nakopáváním už jsem poznal ... je to těžká robota ... Start box případně pořídím, až podle toho jestli se podaří rozchodit.
On by měl jít asi i udělat, nic moc složitého v něm není ...
Zkusím udělat pár základních úprav a určitě to potrápím, určitě se to zase posune o kousek k lepšímu...
Díky
Jirka
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
Ještě jeden dotaz.
Může mít zanesený filtr vliv na pozici jehly bohatosti směsi (potřeba maximálně otevřené)?
Může mít zanesený filtr vliv na pozici jehly bohatosti směsi (potřeba maximálně otevřené)?
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
filtr má vliv na výkon potažmo i na bohatost směsi - jak je zalepený bordelem tak není výkon
s turbo svíčkou si to špatně pochopil - jsou to 2 jiné závity - turbo a rovný
s turbo svíčkou si to špatně pochopil - jsou to 2 jiné závity - turbo a rovný
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
Tak jsem včera trochu tu mršku potrápil...
Nejsem z toho ale příliš moudrý.
- Lehce jsem seřídil pozici výfuku - Pomohlo to, palivo lehce cáklo, ale o 80% lepší než předešlý stav. Bude to chtít ještě jeden poziční finetunning.
- Zkontroloval jsem táhlo jehly karburátoru - Zasekávání se už neprojevilo a nezůstávala vyset. Do seřizování jsem se proto nepouštěl a prozatím jí nechal tak jak je.
- Svíčky zkontrolovány - jedna pouze doutnala, ale nesvítila (stará původní), předpokládám, že je kaput. Druhá, nová se krásně rozsvítila.
No, to že musím dát za pravdu, že tahací startér je fakt na .... nebudu psát, ale hrdě jsem s ním zápasil.
Auto po chvilce opět čaplo.
Opět podobný postup, víc otevřená jehla bohatosti směsi, lehce pootevřená jehla karburátoru.
Na poprvé chytlo v umírněném modu, chvilku běželo, zdechlo. Takto několikrát (než se ohřál motor).
Pak několikrát po sobě vyskočilo opět do vysokých otáček.
Živých stratů cca 6, pak už nechtělo čapnout, ať jsem se snažil sebevíc (jestli jsem ho přecucal... nevím).
V průběhu jsem se pokoušel postupně přitahovat bohatost směsi. Relativně to pomáhalo a byl cítit rozdíl.
Nicméně, zjistil jsem několik dalších věcí.
- v nádrži se začaly uvolňovat nečistoty (znečištění nebylo prvotně příliš patrné). Předpokládám, že bordel je z filtru nádržky, kde to není příliš vidět.
Čeká mě tedy demontáž nádržky a vyčištění. Koukal jsem na různé metody. Od čištění čistým methanolem (volně snad nesehnatelné v ČR). Asi jako nejjednodušší asi bude napustit palivem a nechat to přes noc odstát, pořádně proklepat a pak opačným směrem prostříknout filtr stříkačkou.
- Běh motoru ve vysokých otáčkách, obecně chování při běhu, mě přivádí na dvě myšlenky. Seřízení jehly karburátoru (v nulové pozici příliš otevřená).
Při chcípání auta přes jehlu karburátoru, bylo patrné ustálení chodu při částečném přitlačení jehly a pak následné chcípnutí po domáčknutí.
- Dál mě napadá bordel v karburátoru (usazeniny starého paliva - vliv na pohyblivost jehly).
Asi by to fakt chtělo odborné oko, nechci se v tom prozatím moc rejpat...
Nejsem z toho ale příliš moudrý.
- Lehce jsem seřídil pozici výfuku - Pomohlo to, palivo lehce cáklo, ale o 80% lepší než předešlý stav. Bude to chtít ještě jeden poziční finetunning.
- Zkontroloval jsem táhlo jehly karburátoru - Zasekávání se už neprojevilo a nezůstávala vyset. Do seřizování jsem se proto nepouštěl a prozatím jí nechal tak jak je.
- Svíčky zkontrolovány - jedna pouze doutnala, ale nesvítila (stará původní), předpokládám, že je kaput. Druhá, nová se krásně rozsvítila.
No, to že musím dát za pravdu, že tahací startér je fakt na .... nebudu psát, ale hrdě jsem s ním zápasil.
Auto po chvilce opět čaplo.
Opět podobný postup, víc otevřená jehla bohatosti směsi, lehce pootevřená jehla karburátoru.
Na poprvé chytlo v umírněném modu, chvilku běželo, zdechlo. Takto několikrát (než se ohřál motor).
Pak několikrát po sobě vyskočilo opět do vysokých otáček.
Živých stratů cca 6, pak už nechtělo čapnout, ať jsem se snažil sebevíc (jestli jsem ho přecucal... nevím).
V průběhu jsem se pokoušel postupně přitahovat bohatost směsi. Relativně to pomáhalo a byl cítit rozdíl.
Nicméně, zjistil jsem několik dalších věcí.
- v nádrži se začaly uvolňovat nečistoty (znečištění nebylo prvotně příliš patrné). Předpokládám, že bordel je z filtru nádržky, kde to není příliš vidět.
Čeká mě tedy demontáž nádržky a vyčištění. Koukal jsem na různé metody. Od čištění čistým methanolem (volně snad nesehnatelné v ČR). Asi jako nejjednodušší asi bude napustit palivem a nechat to přes noc odstát, pořádně proklepat a pak opačným směrem prostříknout filtr stříkačkou.
- Běh motoru ve vysokých otáčkách, obecně chování při běhu, mě přivádí na dvě myšlenky. Seřízení jehly karburátoru (v nulové pozici příliš otevřená).
Při chcípání auta přes jehlu karburátoru, bylo patrné ustálení chodu při částečném přitlačení jehly a pak následné chcípnutí po domáčknutí.
- Dál mě napadá bordel v karburátoru (usazeniny starého paliva - vliv na pohyblivost jehly).
Asi by to fakt chtělo odborné oko, nechci se v tom prozatím moc rejpat...
Re: HOBAO Hyper 7 ST Nitro - seřízení motoru (Pardubice / HK
Ahoj. Mám taky Hobao, ale s motorem hyper 30. Pokud s ním ještě zápasíš tak bych ti mohl poradit v rámci zkušeností.