Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Dřevěné dvoumetrovky startované gumicukem. Modely řízené jen směrovkou, výškovkou a brzdícím štítem. Kategorie snadno dostupná a velmi vhodná pro kroužky a mládež.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
MirekZ
Příspěvky: 291
Registrován: ned 15.04.2007 0:00

Re: KIWI - F3RES

#316 Příspěvek od MirekZ »

littlebull píše:Výhody a nevýhody jsou, jako vždy v životě, na obou stranách. Záleží na preferencích jednotlivce.
Uhlíková trubka pro: rychlá a pevná stavba, netřeba vybírat kvalitní balsu. Proti: nepřesný profil nosné plochy v náběžné oblasti, kde je to zejména důležité, obtížná oprava poškození.
Klasická konstrukce s balsovou torzní skříní + : přesný profil, možnost opravy při poškození, vysoká pevnost v krutu... - vyšší pracnost, větší potřeba času pro stavbu a výběr balsy.

No, pred lety kamarad delal kridla na elektru tak, ze zebra nastrcil na uhlik.trubku, na nalepil nahoru a dolu cca 3mm balsu, obrousil a na to dal D-box ze sklen.tkaniny. Ja jsem tak mel RC H a chodilo to paradne, stavba rychla a tuhost super.
M
JiriB
Příspěvky: 101
Registrován: ned 28.10.2012 17:58

KIWI - F3RES

#317 Příspěvek od JiriB »

To TH:
Sleduji se zájmem a obdivem tvé "vývojářské úsilí" na poli RES Kiwi (a k tomu aktivity v F5J), ale ... ... "někdo" brzy začne přemýšelt o úpravě pravidel nebo jiné kategorii ... pozn. já určitě ne, pravidla F5J (RCEV) mi připadnou naprosto dokonalá a pro "soutěživce dostatečná"...
TomHlavinka
Příspěvky: 612
Registrován: stř 29.10.2014 9:36
Bydliště: Litovel - Rozvadovice

Re: KIWI - F3RES

#318 Příspěvek od TomHlavinka »

8O 8O čtu si to už po páté, ale nevím co tím chtěl básník vlastně říct.
JiriB
Příspěvky: 101
Registrován: ned 28.10.2012 17:58

Re: KIWI - F3RES

#319 Příspěvek od JiriB »

... co chce říct ?
No, přiznávám, že jsem chtěl velmi jemně a decentně "dloubnout" ... :) .. RES, pokud mě paměť neklame, bylo myšleno jako "náborovka" pro mládež, resp. snaha o "vyrovnání šancí" eliminací "drahých uhlíkatých" modelů ... a tím i jistá snaha o to, aby borci z F5J raději moc nechodili soutěžit s RES ...
... a když tedy čtu, jak jde "vývoj" v RES "dopředu", včetně účasti hooodně dobrých závodníků, tak mi tím více přichází na mysl skepse v cílech RES, která také zazněla při startu této kategorie.
Já s tím "problém" nemám, jde mi opravdu o diskusi zde .... a jak jsem už napsal, vývoj RES sleduji se zájmem a obdivem k tomu, co z "toho dokážeš vymáčknout"....
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: KIWI - F3RES

#320 Příspěvek od tomashr »

Lidé pořád nechápou, že "nenáročná kategorie" reálně může být "levná", ale prakticky nikdy to automaticky neznamená zároveň i "snadná" - pokud by byla, tak je to spíš znak neúspěšnosti...
Tohle máme právě i u RES - kategorie to je pořád levná, i docela extrémní sestava tří top modelů pro různé počasí vyjde i s osazením levněji než jediné špičkové F5J, tohle prostě je lidovka a ne že ne. A na ceně se nemá co změnit, vybavení bude levné vždy a i kdyby "vymazlené speciály" trochu zdražily, tak se bavíme o růstu v malých jednotkách tisíc. Tedy aspoň u stavebnic, pokud to někdo bude chtít bez práce "hotové", tak tam už ceny vylezou víc, ale to je tak bych řekl jeho problém, nikdo nucen není...
Tady je prostě vše v pořádku a žádný důvod ke skepsi nevidím.

Jenže jiné téma je následná náročnost na pilotáž a zkušenosti nutná pro vítězství... Tam to samozřejmě roste hodně a nižší cena modelů to paradoxně naopak zhoršuje, protože si RES snadno zkusí skoro každý i jen jako doplněk k jiným modelům. Ale je to vážně problém? A i kdyby to problém byl, tak to prostě řešení nemá, modelařina není a nikdy nebude sport tak velký, aby se dal jako ve fotbale udělat systém "více lig", kdy by nejlepší museli létat 1. ligu a ostatní by měli nižší třídy...
Náborové soutěže pro mládež tu pořád máme, junioři a žáci se mohou hodnotit samostatně či mít oddělené soutěže, dokonce je to svazem vítané, tam problém není. Ale u dospělých to zkrátka tak nikdy nebude.

Jo a na okraj - RES nikdy nebyla míněna jako náborová kategorie ve vlastním létání. Cíle (vytýčené mimochodem mimo ČR) byly zaměřeny na oživení klasické dřevěné stavby (i trochu retra) atd. a to se splnilo výborně a nezdá se, že by se mělo něco zkazit.
manta
Příspěvky: 72
Registrován: ned 09.06.2013 16:05
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: KIWI - F3RES

#321 Příspěvek od manta »

Sice to není diskuse ke Kiwimu, ale rád něco napíšu.
RES také lítám. V době, kdy nejsou jiné soutěže. Tahle kategorie se dle mého povedla. Na soutěžích se setkává poměrně hodně lidí a pravidla jsou spravedlivá. Je pravda, že většina jsou soutěžící z jiných kategorií, ale také jsou tu nově příchozí, kteří nic jiného soutěžně nelétají a také starší, kteří třeba v minulosti soutěžně létali a teď se k tomu zase vrátili. Samostatná kapitola je mládež. V žádné jiné kategorii jsem na soutěži neviděl 15 juniorů, jako tady. Na každé soutěži RES nějaké děti jsou. Pro ně je to skvělá zkušenost. Mají možnost vidět, jak létají ti zkušenější, mají možnost něco okouknout a naučit se. Většinou nikdo ze zkušenějších neodmítne poradit a pomoci těm méně zkušeným.
Modely - z mého pohledu vývoj sice nezastavíš, ale to že mám špičkový model, neznamená vůbec nic. Rozhodují kvality pilota. Rozdíly mezi většinou modelů jsou velmi malé.
Nechtěl jsem být nějak konkrétní, ale věřím v budoucnost RES.
TomHlavinka
Příspěvky: 612
Registrován: stř 29.10.2014 9:36
Bydliště: Litovel - Rozvadovice

Re: KIWI - F3RES

#322 Příspěvek od TomHlavinka »

JiriB píše:... co chce říct ?
No, přiznávám, že jsem chtěl velmi jemně a decentně "dloubnout" .

Z jakého důvodu?

JiriB píše:RES, pokud mě paměť neklame, bylo myšleno jako "náborovka" pro mládež

Klame a bylo by dobré vysvětlení ať podobné bludy nepřejímají i další.
RES vnikla už více jak před 20lety v USA, jako alternativa k F3J a později v Turecku asi jako v první "evropské" zemi. Tam ji prosadili Phillip Kolb a Reinhard Vallant. Ti patřili v té době mezi nejlepší piloty F3J na světě a zázemí a vybavení týmu Turkey obdivoval celý svět. To bohužel po smrti Mustafu vzalo všechno za své a to byl začátek pomalého konce tureckého a následně světového F3J. Teprve později a opět díky Phillipovi (původem Němec pracující v Turecku) se začala lavinově šířit po Německu a dále po Evropě. Němci, jejíchž "národním sportem" vždy F3J bylo k RES napsali ucelená pravidla a ty teprve převzaly další evropské státy. Nezdá se ti to F3J nějak moc často skloňované? Máš pořád pocit, že si to vymysleli začátečníci v kroužku na DDM? F3J vždy byla výkladní skříní termického lítání za účasti těch nejlepších pilotů, takže je logické když to vymysleli, že se budou také účastnit.

To jen u nás byla na začátku RES trochu nešťastně ač oficiálně označena jako kategorie pro mládež. RES nikdy nebyla a ani nebude nějaké podřadná dětská kategorie, to jen u nás měla první rok svého fungování takovou nálepku. Naopak mám pocit, že má našlápnuto po zavedení FAI pravidel stát se nejobsazovanější mezinárodní čistě větroňářskou kategorií! Plně však souhlasím s tím, že RES je pro mládež nebo obecně soutěžní začátečníky z větroňářských kategorií určitě nejvhodnější! To ještě neznamená, že je kategorií pouze začátečnickou a že se F3J/F5J piloti nemají účastnit. Na vedení svazu to rychle pochopili a obrovskou podporou v podobě stavebnic, serv, rádií přítáhli velké množství mládeže a za to jim patří obrovské díky! Ani to však ještě pořád neznamená, že je kategorií čistě dětskou, začátečnickou!


JiriB píše: a tím i jistá snaha o to, aby borci z F5J raději moc nechodili soutěžit s RES ...


a kdo pak nakonec na soutěž přijede, diskutující zde z RCmanie? Ty jsi byl letos na RES soutěži alespoň z povzdálí kouknout, zaběhnout děckám pro gumu a nebo u nich stát a radit kam letět a co točit? Já tě tam neviděl a to letos na každé soutěži u jednoho juniora stojím.

JiriB píše:... a když tedy čtu, jak jde "vývoj" v RES "dopředu", včetně účasti hooodně dobrých závodníků, tak mi tím více přichází na mysl skepse v cílech RES, která také zazněla při startu této kategorie.

Cíle jsou jiné, vyložil jsi si je mylně. Kdo bude předávat zkušenosti těm mladším, když né právě ti zkušení piloti konkrétně tím že jim chodí radit a měřit? Cílem je právě "začátečníky" a nemusí jim být nutně 15let integrovat mezi ty zkušené a tim jim ty zkušenosti předat. Zkušeným se nestaneš tím, že budeš lítat sám za barákem jak se někteří diskutéři zde snaží prosadit. Právě naopak, že se ze zkušenýma budeš "kamarádit"!

JiriB píše:... co chce říct ?
zazněla při startu této kategorie.

Nic takového nezaznělo, jsem u RES ještě před příchodem do ČR a Kiwi začalo vznikat ještě před první oficiální sezónou na Slovensku a u nás to bylo ještě o další rok později

JiriB píše:Já s tím "problém" nemám, jde mi opravdu o diskusi zde ....

Zde je diskuse zbytečná. Postav letadlo a přijeď za náma, nejlepší diskuse ohledně RES byla kolem půlnoci u ohně na soutěži v Sokolově. Mám pravdu Michale, Jirko a Tome a všichni sokolovští :lol: :lol: :lol: ?
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: KIWI - F3RES

#323 Příspěvek od tomashr »

Jen poznámka - já bych řekl, že ani u nás nebyla RES vůbec nikdy označena jako kategorie pro mládež... SMČR to pouze pro mládež intenzivně podporoval stavebnicemi, kdy zkrátka dostupné prostředky z příslušné rozpočtové kapitoly pro mládež mířily sem, nikdy ale nepadla ani teoretická úvaha, že by neměly létat všechny věkové kategorie (v minulosti se občas podobné kategorie vyskytovaly, ale momentálně vůbec).

A z jiného konce - TomHl má naprostou pravdu v tom, že účast top pilotů je naopak super v tom, že jedině u nich mají žáci šanci se naučit, jak se opravdu v termice létá. Já tohle dobře znám z vlastní zkušenosti - jsem jeden z pilotů, kterého F3J éra totálně minula a šel jsem vyloženě cestou národních elekter, kdy byl průnik minimální a upřímně pěkných pár let jsme v elektrách létali z dnešního pohledu jak naprostí pitomci - prostě vyletět do výšky a trčet proti větru, v elektrách se to prostě dělalo. Bez nadsázky se dnes říká, že výšce, kde se v RCEJ/RCEK tak zhruba zahajoval rozpočet na přistání se dnes v F5J říká "zkažený let, protože jsem se ustřelil na Gagarina" :mrgreen:
Ale jakmile se do F5J začali sunout první piloti, kteří byli opravdu top i v F3J (mezi prvními průkopníky byl třeba Primož Rižner ze Slovinska), tak najednou nastal zlom, kdy jsme strašně rychle začali měnit způsob létání, schopnost hledat termiku, odcházet po větru a x dalších věcí a dnes už je létání naprosto (ale fakt totálně) jinde. Prostě jsme se dokázali poučit a po pár letech, kdy se F5J stala jedničkou před F3J se už naopak zkušenosti sunuly i opačným směrem, třeba Pavel Hofer otevřeně říkal, že se k medaili na poslední MS (nebo ME, teď nevím) F3J dostal dost i díky tomu, že mu některé věci díky F5J začaly připadat "normální" a nebál se jich...
V tomhle právě vidím veliký klad RES - tím, že to létá kdekdo se spoustou zkušeností zcela odlišného původu, se to hezky prolíná a transfer zkušeností je obrovský (taková multikulturnost :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ).
Uživatelský avatar
sopta
Příspěvky: 311
Registrován: úte 20.09.2005 0:00
Bydliště: Brno, Velká Bíteš
Kontaktovat uživatele:

Re: KIWI - F3RES

#324 Příspěvek od sopta »

To je žádoucí, že se modely a piloti v každé kategori vyvýjí a jsou lepší a lepší. Jsme zvídaví!!

A je to přirozená lidská vlastnost v něčem soutěžit. Nemusíš jen vyhrávat, ale jde o to to zkusit a zkoušet. Něco jiného je si jen tak zalítat a nebo lítat na soutěži, posune tě to zase dál. Jde jen o to jestli to chceš dělat a jestli jsi ochotný do toho investovat. RES je spíš o tom si na to vyhradit čas než o závratných částkách.

Pořád se něco děje, jinak by nebyly dějiny :lol:
Uživatelský avatar
clouseau
Příspěvky: 810
Registrován: pon 01.03.2004 0:00
Bydliště: Turnov
Kontaktovat uživatele:

Re: KIWI - F3RES

#325 Příspěvek od clouseau »

tomashr píše:Jen poznámka - já bych řekl, že ani u nás nebyla RES vůbec nikdy označena jako kategorie pro mládež... SMČR to pouze pro mládež intenzivně podporoval stavebnicemi, kdy zkrátka dostupné prostředky z příslušné rozpočtové kapitoly pro mládež mířily sem, nikdy ale nepadla ani teoretická úvaha, že by neměly létat všechny věkové kategorie (v minulosti se občas podobné kategorie vyskytovaly, ale momentálně vůbec).

A z jiného konce - TomHl má naprostou pravdu v tom, že účast top pilotů je naopak super v tom, že jedině u nich mají žáci šanci se naučit, jak se opravdu v termice létá. Já tohle dobře znám z vlastní zkušenosti - jsem jeden z pilotů, kterého F3J éra totálně minula a šel jsem vyloženě cestou národních elekter, kdy byl průnik minimální a upřímně pěkných pár let jsme v elektrách létali z dnešního pohledu jak naprostí pitomci - prostě vyletět do výšky a trčet proti větru, v elektrách se to prostě dělalo. Bez nadsázky se dnes říká, že výšce, kde se v RCEJ/RCEK tak zhruba zahajoval rozpočet na přistání se dnes v F5J říká "zkažený let, protože jsem se ustřelil na Gagarina" :mrgreen:
Ale jakmile se do F5J začali sunout první piloti, kteří byli opravdu top i v F3J (mezi prvními průkopníky byl třeba Primož Rižner ze Slovinska), tak najednou nastal zlom, kdy jsme strašně rychle začali měnit způsob létání, schopnost hledat termiku, odcházet po větru a x dalších věcí a dnes už je létání naprosto (ale fakt totálně) jinde. Prostě jsme se dokázali poučit a po pár letech, kdy se F5J stala jedničkou před F3J se už naopak zkušenosti sunuly i opačným směrem, třeba Pavel Hofer otevřeně říkal, že se k medaili na poslední MS (nebo ME, teď nevím) F3J dostal dost i díky tomu, že mu některé věci díky F5J začaly připadat "normální" a nebál se jich...
V tomhle právě vidím veliký klad RES - tím, že to létá kdekdo se spoustou zkušeností zcela odlišného původu, se to hezky prolíná a transfer zkušeností je obrovský (taková multikulturnost :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ).


Tomáši naprosto soulasím a na soutěží RES/ERES je to vidět jak to ty mladý kluky posouvá dopředu. Díky moc za příspěvek.
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR
Odpovědět

Zpět na „Větroně RES“