Přikládám odemčený, opravený excel.
Jo,jo, pro někoho matematika brnkačka, pro někoho (mě) hodně vysoká dívčí
Kód: Vybrat vše
=IF(E5<>0;E3/E5;"")jyrry píše:Ještě bych v E4 doplnil vzorecono to dočasné dělení nulou je tam nepěknéKód: Vybrat vše
=IF(E5<>0;E3/E5;"")
jyrry píše:
Zkusím to z voleje:
Momenty sil vůči těžišti (šipky sil by samozřejmě měly být obráceně - nahoru, jako reakce na tíhu G... ) se v těžišti rovnají. Musí.
Vlevo to je F1 * a ; vpravo F2 * (b - a)
Pak z toho je rovnice pro jednu neznámou (b přece jen známe):
________F1 * a = F2 * (b - a)
no a už jen upravujeme:
________F1 * a = F2 * b - F2 * a
.F1 * a + F2 * a = F2 * b (tady je vidět, že jsme to mohli počítat i jako momenty sil k přednímu kolu)
vytkneme a:[/b]
a * (F1 + F2) = F2 * b (tady jsou vidět ještě líp ty momenty sil k přednímu kolu a mohli jsme to takhle jednoduše napsat rovnou)
pak už jen doupravíme:
a = F2 * b / (F1 + F2)
_________F2__
a = b * (F1 + F2)
Kdo chce, vzdálenost náběžky od předního podvozku (a je to jedno, jestli to je tříkolák nebo dvoukolák, stojí vždycky na bodech před a za těžištěm) si tam už snadno vmontuje
Nemám tam někde chybku?
Věděl, jsem, že někdo vytáhne momenty. Super.jyrry píše:Nemám tam někde chybku?
TomasC píše:Vidím, že jste pokročili.
V Excelu je SUMA zbytečně, důležité jsou ty závorky. Dělení nulou lze vyřešit pomocí funkce IFERROR
=IFERROR(B4-(B1*B3)/(B1+B2);"zadej víc údajů")
Troll píše:Já bych použil starou známou primitivní metodu . Funguje při znalosti násobení dělení a sčítání, asi tak učivo sedmé třídy . Excel netřeba i když vůbec neodsuzuji vědecké metody. Tohle funguje velmi jednoduše a není třeba si pamatovat žádné vzorečky : změříme si vzdálenosti opěrných bodů od čumáku ( čumák nebo třeba přední podvozek je dobrý na to , že se vyhneme záporným číslům) . To budou ramena. Pak odečteme hmotnosti na všech opěrných bodech . Pak vynásobíme příslušná ramena hmotnostmi jednotlivých opěrných bodů. Dostaneme momenty. Sečteme všechny momenty do jednoho čísla. Dostaneme celkový moment. Pak sečteme hmotnosti na všech jednotlivých opěrných bodech taky do jednoho čísla. Dostaneme celkovou hmotnost stroje. No a nakonec vydělíme celkový moment hmotností letadla. Dostaneme vzdálenost, která určuje vzdálenost polohy těžiště od čumáku . Takhle snadno můžeme určit nejenom podélnou, ale i příčnou polohu težiště když místo čumáku použijeme třeba konec křídla,( konec křídla ani čumák samozřejmě není dogma, můžeme použít jakýkoli bod )
Troll píše:... Excel netřeba...
Pak vynásobíme .... Sečteme ... sečteme ... nakonec vydělíme ...