Aerovlek

Název je dostatečně samovysvětlující...
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
prop
Příspěvky: 124
Registrován: ned 28.12.2008 0:00

Aerovlek

#1 Příspěvek od prop »

Ahojte!
Chceli by sme skusit aerovlek. Mame kompozit. vetrona, 3m, 2500g. Aku vlecnu by mu trebalo? Myslim najmensiu moznu. O kolko by mala byt minimalne tazsia? Dnes je moda vlekat s obrami s 50ccm motormi a vyssie :-) Mne ide skor o to, ze kedysi sa vlekalo s max 10ccm a islo to. Mame potencialnu "vlecnu" - hornoploch 1,6m 7,5ccm (vahu neviem, ale okolo 2000-2500g). Bude stacit?

A dalsia otazka je, ako daleko moze byt vlecny hacik od taziska na vlecnej? Na tom hornoplosniku sa do kridla jednoducho umietnit neda. Najblizsie moze ist na trup, tesne za kridlo. Tam sa to uz konstrukcne da vyriesit. Mohlo by to byt, alebo to uz je daleko?
Uživatelský avatar
maroslong
Příspěvky: 2064
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Bratislava, SK
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od maroslong »

Ahoj. U nás skúšame vlekať všetko možné všetkým možným aj nemožným, nie je to žiadna veľká veda a skúsenosti sú asi takéto: Pre Katanu 2m, 7kg, 35ccm je hranicou vetroň 3,7m, 5,5kg. Pre elektroakrobata 1,3m, 1,5kg max. vetroň 2m, 1kg, atď. Vlečná by mala byť vždy ťažšia. Na kompozita 3m, 2,5kg odhadujem minimálnu vlečnú okolo 4kg s motorom od 15ccm. Umiestnenie háčiku na vlečnú sa odporúča napr. približne 20% hĺbky krídla za ťažisko. Lanko stačí dĺžky 20-25m, dobré je dať aspoň na stranu vetroňa nejaký kus stuhy a na stranu vlečnej navliecť lanko do hadičky, ktorá zabráni aby sa lanko mohlo dostať do škáry medzi pevnými a pohyblivými časťami VOP a SOP.
volmar
Příspěvky: 469
Registrován: ned 16.12.2007 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od volmar »

mám zkučenosti s aerovleky v tyhle vahovy kategorii a tohle by melo stacit jen bych tam dal misto 7.5ccm aspon 15ccm aby byl prebytek vykonu asi by stacila i 12.7ccm ale 15ccm je jistota na tohohle vetrone :wink: a k tomu vlecnymu zarizeni : když máš probém ho umístit nahore na trupu tak se muze davat i z boku :idea:
Naposledy upravil(a) volmar dne sob 22.08.2009 9:15, celkem upraveno 1 x.
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=312_________________www.rcplanes.estranky.czvolmar
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Aerovlek

#4 Příspěvek od JMalik »

prop píše:Ahojte!
Chceli by sme skusit aerovlek. Mame kompozit. vetrona, 3m, 2500g. Aku vlecnu by mu trebalo? Myslim najmensiu moznu. O kolko by mala byt minimalne tazsia? Dnes je moda vlekat s obrami s 50ccm motormi a vyssie :-) Mne ide skor o to, ze kedysi sa vlekalo s max 10ccm a islo to. Mame potencialnu "vlecnu" - hornoploch 1,6m 7,5ccm (vahu neviem, ale okolo 2000-2500g). Bude stacit?
.........................


Pokud na to nepozměníš názor, bude neúměrně havárií.
Ta vlečná, kterou uvádíš, tohle nezvládne( výkon motoru). Platí, že čím menší výkon na vlečné - tím lepší pilotáž obou strojů.
Uživatelský avatar
prop
Příspěvky: 124
Registrován: ned 28.12.2008 0:00

#5 Příspěvek od prop »

Super. Dakujem za odpovede. Dat tam silnejsi motor nie je problem.
A ked bude hacik zboku, davat ho obojstranne - Y?
A ta poloha hacika je tazisko + 20% hlbky kridla? Dobre tomu rozumiem? Nakolko je tazna citliva na zmenu polohy hacika? Ked bude viac vzadu, bude to velky problem? Davat to radsej aj za cenu velkych komplikacii do presneho bodu?
Pri samotnom vlekani sa zvyknu pouzivat na vetroni brzdy - aby nepredbiehal vlecnu? Lieta sa predpokladam v dohodnutom smere okruhov, aby lano neprislo do styku so smerovkou. Pri pristani sada vlecna s lanom, alebo ho odhadzuje?
Uživatelský avatar
maroslong
Příspěvky: 2064
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Bratislava, SK
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od maroslong »

Ak bude zboku, netreba Y, stačí normálne jeden bod. Tá poloha je približne tak, ale na akrobatoch (Katana, Extra atď) by vyšiel háčik v kabíne, takže ho máme hneď za kabínou. Nie je to kritické, ale čím je háčik viac vzadu, tým viac ovplyvňuje vetroň vlečnú. Brzdy zvykneme používať pri kombinácii pomalšej vlečnej a rýchleho vetroňa, ak nie je dostatočný výkon na strmšie stúpanie. Lano do styku zo smerovkou určite prichádza tak či tak. Pri dostatočnom výkone vlečnej preferujem radšej nemaketový vlek strmo priamo hore, max. jedna zatáčka a vypnúť. Je to jednoduchšie. A lano pred pristátím odhadzujem nad dráhou ale len preto, aby sa nezamotalo do vysokého porastu v okolí. Ináč to nutné nie je.
Uživatelský avatar
steno1883
Příspěvky: 786
Registrován: pát 11.04.2008 0:00

#7 Příspěvek od steno1883 »

Proč se vlastně u modelů neosvědčuje upevnění tažného lanka na způsob velkých vlečných, t.zn až na ocase?
volmar
Příspěvky: 469
Registrován: ned 16.12.2007 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od volmar »

s tem brzadama to zalezi na rychlosti vlecny a vetroneproste maroslong ti to popsal vsecko dobre :-)
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=312_________________www.rcplanes.estranky.czvolmar
Uživatelský avatar
maroslong
Příspěvky: 2064
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Bratislava, SK
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od maroslong »

steno1883 píše:Proč se vlastně u modelů neosvědčuje upevnění tažného lanka na způsob velkých vlečných, t.zn až na ocase?


Pri modelárskom aerovleku je dosť ťažké posúdiť vzájomnú polohu modelov. Keby bol vlečný háčik vzadu a vetroň by bol voči vlečnej príliš vysoko alebo nízko, "ťahal by ju za chvost" a mohol by spôsobiť spomalenie a následný pád alebo naopak rozbehnutie a trhnutie. V skutočnom vetroni máš vlečnú pred sebou a vieš letieť presne v potrebnej trajektórii za vlečnou.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#10 Příspěvek od JMalik »

steno1883 píše:Proč se vlastně u modelů neosvědčuje upevnění tažného lanka na způsob velkých vlečných, t.zn až na ocase?


Většinou se létá tak, že vlečná je lehce pod vlečeným větroňem (- kluzák je mimo vrtulák). Tohle lze těžko u modelů dodržet během vleku. Potom platí, že čím dále je háček na vlečné od těžiště, tím víc to ten dotyčný pilot Vidloš kluzáku strhává.
Choze
Příspěvky: 983
Registrován: čtv 30.08.2007 0:00
Bydliště: Kunovice
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Choze »

Říká se abys z větroně viděl vlečnou jak podvozkem "jede" po horizontu, a let ve vrtulovém víru je taky hodně zajímavý :D pěkné turbulence, ve výcviku se to zkouší
Uživatelský avatar
prop
Příspěvky: 124
Registrován: ned 28.12.2008 0:00

#12 Příspěvek od prop »

Tak dakujem vsetkym za informacie.
Ideme na to :-)
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#13 Příspěvek od JMalik »

Choze píše:Říká se abys z větroně viděl vlečnou jak podvozkem "jede" po horizontu, a let ve vrtulovém víru je taky hodně zajímavý :D pěkné turbulence, ve výcviku se to zkouší


Zcela obrácený přístup k vleku - i tak ale může být -Austrálie.
GP
Příspěvky: 205
Registrován: stř 29.04.2009 0:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od GP »

Ja bych se jeste zeptal na odhazovani. Odhazuje vlecna nebo vetron? Anebo oba? Popr. jeste muze odhazovat vlecna a z hacku kluzaku to uz spadne samo. Potom bych se ale bal se ze vyhakne i pri vleceni, kdyby byl nekdy trochu rychlejsi nez vlecna. Odhozem myslim, ze ma hacek na servo. Pak se vybizi posledni varianta, odhazuji oba.

To jsou vsechno otrazky :) Jenom nevim jak je to spravne. Jak to resite?
Uživatelský avatar
maroslong
Příspěvky: 2064
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Bratislava, SK
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od maroslong »

Pri serióznom aerovleku s väčšími modelmi sa predpokladá vypínací háčik u obidvoch. Po dosiahnutí požadovanej výšky zahlási vetroň že sa vypína a vypne sa. Vlečná letí dolu, odhodí lano alebo aj nie a pristane. Ľahké RC hádzadlá ťaháme tak, že majú hore na špici šikmo pripevnený kolík. Po dosiahnutí potrebnej výšky dá vlečná voľnobeh a spomalí, vetroň potlačí a podletí ju, čím sa vypne. Ťaháme takto aj menším elektroakrobatom ktorý ani nemá vypínací háčik a lanko býva prichytené za zámok kabíny. 8O To samozrejme nie je návod, ako sa to má robiť!!! Vtedy je jedinou "poistkou" taký tenký silon, že sa pri trhnutí roztrhne a modely sa odpoja. Zatiaľ sme ešte žiadnu havárku pri vleku nemali.
Odpovědět

Zpět na „Větroně“