Lankové ovládání směrovky
Lankové ovládání směrovky
Ahoj mám problém s tímto ovládáním...
Nedaří se mi to seřídit v krajních polohách mám obě lanka volné..
Zkoušel jsem vše ale někde dělám chybu.
očka mám přicvaklé kolem 10° za osou otáčení směrovky...
Nevíte o nějakém návodu?
Nedaří se mi to seřídit v krajních polohách mám obě lanka volné..
Zkoušel jsem vše ale někde dělám chybu.
očka mám přicvaklé kolem 10° za osou otáčení směrovky...
Nevíte o nějakém návodu?
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....
Mám to na akrobata tak bych to chtěl udělat pořádně ale nějak mi to nejde..
Podle tohodle to nemaká, nebo jsem fakt levej...
Tip pro stavbu: Směrovka je ovládána dvojitým lankovým náhonem. Pokud patříte k těm, kteří "closed loop" nemají v lásce, protože se vám nedaří při vychýlení směrovky udržovat obě lanka napjatá, zkuste následující trik. Je důležité dvouramennou páku směrovky namontovat tak, aby se (při pohledu shora) bod uchycení lanek na páku nacházel 10-15 stupňů za osou závěsů směrovky, nikoliv v jejich ose nebo dokonce před ní. Díky převodu posuvného pohybu lanek na otáčení excentricky umístěné páky se při vychýlení směrovky vytváří nesymetrické zatížení lanek, jež vyrovnává povolování a napínání lanek aerodynamickými silami působícími na směrovku za letu. Je to trik postavený na podobném principu, jako tzv. Ackermanův úhel, který zajišťuje, že se kola automobilu v zatáčce (pohybující se po obloucích s různým poloměrem) nevychylují ve stejném úhlu, mají tak menší odpor a zatáčení jde hladčeji.
Podle tohodle to nemaká, nebo jsem fakt levej...
Tip pro stavbu: Směrovka je ovládána dvojitým lankovým náhonem. Pokud patříte k těm, kteří "closed loop" nemají v lásce, protože se vám nedaří při vychýlení směrovky udržovat obě lanka napjatá, zkuste následující trik. Je důležité dvouramennou páku směrovky namontovat tak, aby se (při pohledu shora) bod uchycení lanek na páku nacházel 10-15 stupňů za osou závěsů směrovky, nikoliv v jejich ose nebo dokonce před ní. Díky převodu posuvného pohybu lanek na otáčení excentricky umístěné páky se při vychýlení směrovky vytváří nesymetrické zatížení lanek, jež vyrovnává povolování a napínání lanek aerodynamickými silami působícími na směrovku za letu. Je to trik postavený na podobném principu, jako tzv. Ackermanův úhel, který zajišťuje, že se kola automobilu v zatáčce (pohybující se po obloucích s různým poloměrem) nevychylují ve stejném úhlu, mají tak menší odpor a zatáčení jde hladčeji.
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....
Blázen píše:jde o to že na směrovce osa která prochází místem upevnění lanek neprochází bodem otáčení směrovky a na servu máte určitě rovnou páku na obě strany, Na servu se musí udělat páka trochu zalomená dozadu, to šponuje ty lanka při vychýlení.
Mam vsude rovny paky
FX-30
condor magic evo4, slipso 400 - stavi se, čmelák na 60ccm - ve stavbě
condor magic evo4, slipso 400 - stavi se, čmelák na 60ccm - ve stavbě
-
Curtiss
- Příspěvky: 808
- Registrován: pát 29.12.2006 0:00
- Bydliště: Českolipsko, ČR
- Kontaktovat uživatele:
No hlavně taky musí být obě páky stejně dlouhé, tj. na servu i na směrovce musí být stejně dlouhé rameno od bodu otáčení k bodu uchycení lanka. Pak není potřeba ani žádná laborace s úhlem páky kormidla
Mám lankové ovládání momentálně na dvou modelech (VOP i SOP) a funguje spolehlivě a žádné problémy s prověšováním nemám. Pravda, nejsou to akrobaty, ale i tak to funguje dobře
viz. tento: http://www.modelweb.ic.cz/curtiss.html
a tento: http://s1.imgupload.cz/img/208610/dgaCP/don-019.jpg
viz. tento: http://www.modelweb.ic.cz/curtiss.html
a tento: http://s1.imgupload.cz/img/208610/dgaCP/don-019.jpg
Re: Lankové ovládání směrovky
Dejfak píše:Nedaří se mi to seřídit v krajních polohách mám obě lanka volné..
Zkoušel jsem vše ale někde dělám chybu.
Nevíte o nějakém návodu?
Také se používá misto páky na servu kolečko (jako kladka a v ní vedené lanko).
Curtiss píše:No hlavně taky musí být obě páky stejně dlouhé, tj. na servu i na směrovce musí být stejně dlouhé rameno od bodu otáčení k bodu uchycení lanka. Pak není potřeba ani žádná laborace s úhlem páky kormidlaMám lankové ovládání momentálně na dvou modelech (VOP i SOP) a funguje spolehlivě a žádné problémy s prověšováním nemám. Pravda, nejsou to akrobaty, ale i tak to funguje dobře
![]()
viz. tento: http://www.modelweb.ic.cz/curtiss.html
a tento: http://s1.imgupload.cz/img/208610/dgaCP/don-019.jpg
Páka na servu může mít jinou délku než páka na směrovce (nebo jiném kormidle), to nemá vliv.
Jde jen o to, jestli je bod otáčení směrovky v ose zavěšení lanek na páce směrovky. Další problém s prověšováním lanek při zvětšující se výchylce může nastat tak, že je nutno vést lanka od směrovky do vodících trubiček poměrně blízko SOP a nejdou k páce serva přímkou. Potom se zvětšující se výchylkou se lanka srovnávají do přímky a opět dojde k prověšení.
Teď co s tím. Většinou není možné bez devastace směrovky přelepit páky do osy otáčení, takže je vhodnější to posunutí realizovat na páce serva. Je dobré si zhotovit takovou maketu pák kormidla a serva z bambusových špejlí, nalepit do kříže špejle na kterých se propíchne špendlík v jednom případě tak, aby simuloval tu odměřenou vzdálenost mimo osu otáčení páky směrovky a na druhém kříži špejlí se to zase posune obráceně (obě špejlové páky jsou spojeny nitěma simulující lanka a celé je to připíchnuté na nějaký kus klacku (násada od koštěte). Dá se tak najít i kompenzace pro to případné lomené vedení lanek.
Mám to tak teď na akrobatu pro výškovku ovládanou jedním servem a čtyřmi lanky. Páky výškovky jsou přesně v ose, ale kompenzace lomených lanek je cca 12mm mimo přímku na páce serva.
Pokud to takhle nebude jasné, mohu sem dát zítra fotky.