Vario na bázi teploty
Vario na bázi teploty
Napadla mě jedna věc
, možná je to kravina, ale znáte to líná huba hotové neštěstí
. Nešla by zhotovit varianta, aby v letadle ( např. větroň - termický ) byl citlivý teplotní snímač, který rychle reaguje a bude posílat signál do modulu napojeného na vysílač
. Tím by se dobře zjišťovali stoupáky ,ale i propadáky. Pokud by to mělo být dražší než výškoměry, pak je to zbytečné něco vymýšlet
že jo. Podotýkám jsem antielektronik.
Myslím, že jsem v nějakém modrém AR (tématicky zaměřené na RC modely) viděl vario založené na ochlazování nažhavených žárovkových (byly tam žárovičky zbavené baňky) vláken umístěných v jedné trubičce. Pak se asi nějakým můstkem měřil rozdíl proudů protékajících vlákny a kladná či záporná hodnota odpovídala klesání či stoupání. Roky jsem to AR neviděl a moc si to už nepamatuju, ale můžu večer dohledat.
Duplexák nehádá :!: Duplexák ví :!:
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
Idea není podle mne špatná. Tedy pokud mne nezajímá skutečná stoupavost, ale jen nejaký poměr k předchozímu stavu...
Asi by to ukazovalo nějaké těžko převeditelné jednotky
Je tu však problém T90, u většiny čidel pro měření teploty vzduchu je řádově kolem 10 sekund a více. Při použití čidel s vhodnou T90 vychází, klasické vario pro Duplex cenově lépe.
Asi by to ukazovalo nějaké těžko převeditelné jednotky
Je tu však problém T90, u většiny čidel pro měření teploty vzduchu je řádově kolem 10 sekund a více. Při použití čidel s vhodnou T90 vychází, klasické vario pro Duplex cenově lépe.
Abu píše:Ochlazovani zhavenych dratku to je spis na mereni prutoku vzduchu = rychlost letu (to ale Duplexak jiste vi, ze)
Budeš se divit, ale dohledal jsem to a Duplexak vi a pamatuje si i když je to už 12 let co jsem to četl
Článek je v modrém AR 6/1998 str. 214. a čerpá z "[90] H.J.Mönig: Elektronische Modellfernsteverung. Berlin 1982".
Velmi zajímavý nápad jak sestrojit "variometr" vyšel v [90]. Používá podomácky vyrobené čidlo ze dvou žárovek 6V/30mA, opatrně zbavených skleněné baňky. Náčrtek mechanické konstrukce čidla je na obr. 120. Obě žárovky jsou namontovány proti sobě tak, aby jejich odhalená vlákna byla nad sebou ve vzdálenosti menší než jeden milimetr. Trubičky přivádějíci vzduch z horní a spodní části trupu (o průměru kolem 6mm) by se měli zužovat do dýz ve vzdálenosti asi 2,5 mm od sebe, obě vlákna by měla být mezi nimi.
Princip činnosti je údajně následující. Při stoupání nebo klesání letounu proudí trubičkami vzduch vlivem rozdílného tlaku nad a pod trupem, proud je urychlen dýzou a veden na podžhavená vlákna žárovek. To vlákno na které přichází vzduch nejprve, se ochlazuje více, druhé vlákno je už v proudu vzduchu předehřátého od vlákna prvního a jeho ochlazování je menší.
No pak je tu schema zapojení kde jsou vlákna zapojena v můstku, pak následuje jeden dvojitý OZ, 2 T, 2 C a několik R.
Duplexák nehádá :!: Duplexák ví :!:
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
Avenger píše:Při stoupání nebo klesání letounu proudí trubičkami vzduch vlivem rozdílného tlaku nad a pod trupem
hlavne by ma zaujímalo toto ako by to fungovalo. Jednak by si ten trup musel mať osovo symetrický a potom v každej fázi letu na nulovom uhle nábehu. inak tie tlaky budú rozdielne od pozdĺžneho obtekania, ale či to bude pridávať jedno percento chyby alebo to kompletne prekryje meranie si netrúfam odhadnúť.
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
-
Libor
- Příspěvky: 1632
- Registrován: čtv 01.05.2003 0:00
- Bydliště: Teplice v Čechách
- Kontaktovat uživatele:
Avenger píše:Myslím, že jsem v nějakém modrém AR (tématicky zaměřené na RC modely) viděl vario založené na ochlazování nažhavených žárovkových (byly tam žárovičky zbavené baňky) vláken umístěných v jedné trubičce.
To bylo také barometrické vario. Měřilo to rychlost proudění vzduchu mezi sondou tlaku prostředí a nádobou. Čím rychlejší proudění, tím větší rozdíl tlaků a tím větší indikované stoupání/klesání. Dnes to zařídí mikroprocesor, který sleduje změny tlaku.
Celeron píše:Taky bych chtel videt, kde dnes sehnat "telefonni" zarovky 6V-30 mA. I v dobach, kdy se pouzivaly v telefon ustrednach, sly sehnat na 12, 24, 48, 64 voltiku celkem bez problemu, ale 6 byl velice uzkej profil. Jeste tak 50 mA ale tyhle opravdu ne.
Jirka
Tak na typ žárovky to asi nebude tak kritické. V GME mají třaba 6V/40mA i na nižší napětí.
Duplexák nehádá :!: Duplexák ví :!:
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS