Vario na bázi teploty

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: měření stoupáků a propadáků

#46 Příspěvek od JMalik »

Peetr píše:... Pokud se ale Ufi zajímá více o to, jestli letadlo stoupá nebo klesá, než o znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, pak asi ani nemůže mít takovou radost z ovládání letadla. Proto si opravdu myslím, že veškerý zájem, a nejen u Ufi, ale u každého by se měl soustředit právě na znalost termických podmínek, v nichž se jeho letadlo nachází - aby právě jim co nejlépe přizpůsobil jeho ovládání.


Můžete to nějak blíže vysvětlit?
(Já jsem si doteď myslel, že pokud se vyvaruji zásadních chyb při létání v termice - např. nebudu létat do silně zastíněné oblasti, nad termicky neaktivní plochu....., tak rozhodující přístroj který budu potřebovat je vario - pokud budu chtít využívat přístrojovou techniku.)

Můžete prosím zodpovědět ten dotaz čím konkrétně se zabýváte v souvislosti se špičkovou aerodynamikou ?
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: měření stoupáků a propadáků

#47 Příspěvek od zdzd »

Peetr píše:... Pokud se ale Ufi zajímá více o to, jestli letadlo stoupá nebo klesá, než o znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, pak asi ani nemůže mít takovou radost z ovládání letadla. Proto si opravdu myslím, že veškerý zájem, a nejen u Ufi, ale u každého by se měl soustředit právě na znalost termických podmínek, v nichž se jeho letadlo nachází - aby právě jim co nejlépe přizpůsobil jeho ovládání.


Klasik praví, že myslet znamená ***** vědět...

Napřed si zjisti, o čem je létání s modely a pak řeš co by se hodilo.

Palubní meteorologická budka to není zcela jistě.

Mimochodem - Kdyby to bylo užitečné, zajisté by taková věc byla základním vybavením i u skutečných větroňů. Ale není. Proč asi?
Uživatelský avatar
powder
Příspěvky: 1194
Registrován: úte 15.11.2005 0:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

#48 Příspěvek od powder »

zdzd píše:Řešení není teplota, gyro ani žádný jiný bazmek tohoto charakteru.

Opravdu jsi přesvědčen, že není možné vario realizovat pomocí akcelerometru? ;-)
Používání tlakového senzoru (vůči napěťové referenci) je obvyklé spíš z důvodu velmi nízké ceny komponent, mechanické odolnosti a také lze řešit jako "neprocesorový" obvod z diskrétních součástek.
Uživatelský avatar
Ufi
Příspěvky: 31
Registrován: čtv 01.07.2010 0:00
Bydliště: Doma na Moravě

Re: měření stoupáků a propadáků

#49 Příspěvek od Ufi »

Peetr píše:... Pokud se ale Ufi zajímá více o to, jestli letadlo stoupá nebo klesá, než o znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, pak asi ani nemůže mít takovou radost z ovládání letadla. Proto si opravdu myslím, že veškerý zájem, a nejen u Ufi, ale u každého by se měl soustředit právě na znalost termických podmínek, v nichž se jeho letadlo nachází - aby právě jim co nejlépe přizpůsobil jeho ovládání.


Hmmm hezky se to tady rozproudilo :twisted: . Nejde o to jestli se zajímám více o to, či ono, dle mého názoru je potřeba vědět, že speciál termik - větroň klesá, stoupá, ale musí znát i prostředí ve kterém lítá :wink:. Kdybych přece neměl radost z lítání, tak se přece lítání a celkově modelařině nemůžu věnovat vč. nemalých financí, že jo kuci modelářští :wink: .

Peetře jsem rád, že nabízíš pomocnou ruku, rád toho využiju a nabízím ti svou pomoc, ale jak jsem psal moc elektronice nerozumím, nicméně mi klidně napiš email, nebo soukromou zprávu, vše je v mém profilu.
Uživatelský avatar
Speedy
Příspěvky: 1643
Registrován: čtv 20.07.2006 0:00
Bydliště: Letohrad
Kontaktovat uživatele:

#50 Příspěvek od Speedy »

Mohl by mě někdo vysvětlit, jak je tady myšleno to porozumnění termickým podmínkám. Já bych tak maximálně chápal použití teploměru k variu pro určení, jestli je "stoupák" termika, nebo terénní překážka. Nicméně si zatím bohatě vystačím se sledováním modelu. A jediné pomocné zařízení je stužka na anténě vysílače :lol:
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#51 Příspěvek od zdzd »

powder píše:
zdzd píše:Řešení není teplota, gyro ani žádný jiný bazmek tohoto charakteru.

Opravdu jsi přesvědčen, že není možné vario realizovat pomocí akcelerometru? ;-)


No, docela jsem.

Zkus mi vysvětlit, proč by to mělo jít.
Uživatelský avatar
Avenger
Příspěvky: 688
Registrován: úte 10.01.2006 0:00
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

#52 Příspěvek od Avenger »

zdzd píše:
powder píše:
zdzd píše:Řešení není teplota, gyro ani žádný jiný bazmek tohoto charakteru.

Opravdu jsi přesvědčen, že není možné vario realizovat pomocí akcelerometru? ;-)


No, docela jsem.

Zkus mi vysvětlit, proč by to mělo jít.


Stoupání či klesání začíná přeci jako akcelerace z nějakého ustáleného stavu ne? Tak proč by se nedala akcelerace měřit akcelerometrem? Hodnota by se zintegrovala a mělo by to teoreticky jít. Prakticky je tu otázka, jestli je akcelerometr dostatečně citlivý na malé změny akcelerace a jak to celé bude přesné.

Ohledně toho varia na bázi měření teploty asi měli zřejmě na mysli, fakt, že stoupáky jsou kupodivu teplejší a tak by se daly vyhledávat rychlým citlivým teplotním čidlem. :D
Duplexák nehádá :!: Duplexák ví :!:
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#53 Příspěvek od zdzd »

Co udělá akcelerometr v zatáčce, nebo třeba přemetu?

To, jak je teplý vzduch v místě modelu, je celkem k ničemu bez znalosti jak je teplý jindë. A už vůbec to neznamená, že vzduch stoupá nebo klesá. A co dělá model teprve ne.
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#54 Příspěvek od coro »

zdzd píše:Co udělá akcelerometr v zatáčce, nebo třeba přemetu?

To, jak je teplý vzduch v místě modelu, je celkem k ničemu bez znalosti jak je teplý jindë. A už vůbec to neznamená, že vzduch stoupá nebo klesá. A co dělá model teprve ne.

A čo urobí barometrické Vario pri pritiahnutí, zhúpnutí alebo premete? :)
Ale inak súhlas že akcelerometer a určite ani gyro sa mi nezdajú vhodné.

Tak ako je barometrickému variu nanič informácia o tlaku bez informácie aký bol pred chvíľkou, je treba aj pri teplote registrovať zmeny, nie absolútne hodnoty.

Teplý vzduch je redší=ľahší a preto má tendenciu stúpať. Keďže to nie je miska na váhe, nemusí byť zrovna v pohybe alebo dokonca môže byť nejakým prúdom tlačený dolu, ale to neznamená že by nebol ľahší.
A vedomosť o tom že tam je, by nemusela byť na zahodenie - naopak, možno by sa oplatilo tam s modelom chvíľku počkať aj v prípade klesania, kým sa bublina utrhne. Čiže zmeniť oneskorenie barometrického varia, na predvídanie vopred, pomocou merania teploty....

Neberiem to ako nástroj na vyhrávanie súťaží ani lámanie rekordov, pre rekreačné poletovanie by to ale mohlo byť príjemné spestrenie letu.
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#55 Příspěvek od zdzd »

coro píše:A čo urobí barometrické Vario pri pritiahnutí, zhúpnutí alebo premete? :)


Co by dělalo? Změří to. Mám barometrický ALTI výškoměr, v datech přemet uvidíš. Když spočítáš delta v / delta t, tak i vario údaje.
Uživatelský avatar
Avenger
Příspěvky: 688
Registrován: úte 10.01.2006 0:00
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

#56 Příspěvek od Avenger »

zdzd píše:
coro píše:A čo urobí barometrické Vario pri pritiahnutí, zhúpnutí alebo premete? :)


Co by dělalo? Změří to. Mám barometrický ALTI výškoměr, v datech přemet uvidíš. Když spočítáš delta v / delta t, tak i vario údaje.


A jaké je praktické využití schopnosti změřit i "přemet" při termickém létání?
Duplexák nehádá :!: Duplexák ví :!:
-----------------------------------------------
EGE, Mugi, FunJET, Atak, Benji, Tamahawk II, Rondo, Traxxas REVO, Graupner Taifun, MC-24 Gold, JETI Duplex, MVVS
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#57 Příspěvek od coro »

zdzd píše:
coro píše:A čo urobí barometrické Vario pri pritiahnutí, zhúpnutí alebo premete? :)


Co by dělalo? Změří to. Mám barometrický ALTI výškoměr, v datech přemet uvidíš. Když spočítáš delta v / delta t, tak i vario údaje.

Išlo mi o to že ten premet rovnako zmeria aj akcelerometer, ale ako Vario to bude zbytočné.
Uživatelský avatar
mior
Příspěvky: 3353
Registrován: pon 22.09.2008 0:00
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Kontaktovat uživatele:

#58 Příspěvek od mior »

Ja súhlasím s JMalikom aj zdzd a corom (o ktorých si myslím, že o variách vedia dosť), že použiť na vyhodnocovanie zmeny stúpanie - klesanie sa meranie teploty vzduchu, ako aj gyro nehodí.
Myslím, že najvhodnejšou metódou je zisťovanie zmeny okolitého tlaku.
Inak, tlakový snímač je síce drahý, ale zrovnateľný s cenou gyra a vyrábaním trubičiek s vláknami, držiakov a pod.
Ale celá táto debata ma naviedla na prvotnú myšlienku, že ku klasickému variu (na báze snímača tlaku) mať ako pridanú hodnotu snímanie teploty, teda či zmena výšky (=tlaku) je spôsobená prúdením okolo prekážky alebo teplotným rozdielom, ktorý by predznamenával nejaký stupák...
Len sa obávam tzv. veľkej duchariny, kde snímače teploty majú určitú zotrvačnosť,nestabilitu, zmeny či slnko zasvieti na model alebo zájde za mrak a podobne...
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Uživatelský avatar
Speedy
Příspěvky: 1643
Registrován: čtv 20.07.2006 0:00
Bydliště: Letohrad
Kontaktovat uživatele:

#59 Příspěvek od Speedy »

Mimochodem ten přemet je krásný příklad toho, že vario na principu akcelerometru je blbost. Celý obrat je pozitivní přetížení, takže vyhodnocení signálu by bylo: hrozně rychle stoupá. A vyhodnocovat víc os, přepočítávat manévry... je v podstatě neřešitelné už kvůli přesnosti údajů z čidel.
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#60 Příspěvek od coro »

Ja som ale písal že na meranie teploty by som bol zvedavý - bez ohľadu na to či by sa to volalo vario alebo hociako inak.

Skúsim niečo urobiť a odskúšať ako dlho potrvá reakcia na zmenu - myslím že ide len o pomer hmotnosti (tepelnej kapacity) k aktívnej ploche( a jej ofukovaniu). Napadá ma 0,3mm odporový drát na rezanie polystyrénu, ale budem hľadať niečo plochejšie, napríklad prúžok alobalu niekde na trupe, alebo ešte lepšie tenká vrstvička medi..
Pri oboch sa mi zdá že odpor je dosť malý a pri hrúbke alobalu 11 mikrónov možno vyjde použiteľné l/S. Reakcia na teplotu je dosť veľká (v pomere k mernému odporu.. pre meď je ešte lepšia než pre hliník.. ).
Rád by som to meral ako napätie pri konštantnom prúde, asi to bude treba vypínať a merať prerušovane aby sa to tým prúdom nezohrievalo a nezáviselo na rýchlosti letu..
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“