Jak nastavit na větroni na křidélkách brzdy?

Název je dostatečně samovysvětlující...
Zpráva
Autor
Abu
Příspěvky: 10797
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Abu »

JirkaA píše:Filip nemá křidélka po celé odtokovce, když je dáš dolů, koleduješ si o ránu (vyrobíš si tím na konci křídla pozitiv jak prase a model bude opravdu hodně nestabilní). Křidélka nahoru a výškovka podle potřeby, nedá se říct dopředu jak bude reagovat, musíš si to vyzkoušet ve výšce a mixy podle toho doladit, nebude to na jeden let..

Presne jak pise Jirka. A nebat se dat tu vychylku nahoru dost velkou, nejakych 10stupnu je nanic, musi to byt poradne.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Uživatelský avatar
lubo1
Příspěvky: 5094
Registrován: pát 11.04.2008 0:00
Bydliště: CA
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od lubo1 »

pavellc1 píše:No tak mi prosím pora´dte ako to má byť na Filip 600 termik. Kridielka dole a výškovka ......?
Krídelká hore......
Ak ich vyklopíš dole - najskôr ti to padne do vývrtky a potom - koľko by si ich dokázal vyklopiť dolu? -15 -20 st.... Pánt máš zhora - hore ich vyklopíš aj 90 st, ak ti to dovolia tiahla a servo....
http://lubo111.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
lubo1
Příspěvky: 5094
Registrován: pát 11.04.2008 0:00
Bydliště: CA
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od lubo1 »

Abu píše:
lubo1 píše:Ak idú krídelká dolu - odtokovku to tlačí hore - čumák tlačí dolu - musíš pritiahnúť....

Zvlastni, ale takhle mi to rozhodne nefunguje, kdyz vyklopim klapky na elektrifikovane F3F (3kg, 3m, klapky veliky jako krava), tak musim potlacit vyskovku zhruba o 35-40%, jinak se to postavi cumakem nahoru a nasledne spadne. Mluvim o pouziti klapek jako brzdy pri pristani nebo sestupu, tzn velika vychylka pres 60st dolu.

Ono to závisí aj od konkrétneho profilu - ako sa bude chovať po vyklopení klapiek a aj od tvaru krídla ..... veľkosti tých klapiek a ďaľších okolností. Môže to brzdiť , utrhnúť prudnice a zrušiť vztlak, zvýšiť vztlak a zmeniť klopný moment..... Ale niesom teoretik....
http://lubo111.rajce.idnes.cz
Abu
Příspěvky: 10797
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Abu »

Souhlasim, zalezi to asi na vsem moznem.
Z praxe - na pylonakovi kdyz vyklopim kridylka nahoru, musim vyskovku pritahnout, jinak prejde do stremhlaveho letu. Na jinych modelech (asi 5) jsem vzdy potlacoval.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Uživatelský avatar
lubo1
Příspěvky: 5094
Registrován: pát 11.04.2008 0:00
Bydliště: CA
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od lubo1 »

Abu píše:Souhlasim, zalezi to asi na vsem moznem.
Z praxe - na pylonakovi kdyz vyklopim kridylka nahoru, musim vyskovku pritahnout, jinak prejde do stremhlaveho letu. Na jinych modelech (asi 5) jsem vzdy potlacoval.
Aby sme neblbli pôvodného tazateľa.......
Obecne kridelká hore - výškovka potlačiť, ale treba to skúšať v dostatočnej výške, lebo v niektorých prípadoch to môže fungovať inak..... :lol:
http://lubo111.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Vojc29
Příspěvky: 837
Registrován: úte 15.03.2011 0:00
Bydliště: Skorošice u Jeseníku
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od Vojc29 »

Tak koukám a je z toho tady docela velká debata :) Ale to je dobře ja vyzkouším jak přestane pršet nastavit to na te MC24 a uvidíme co to udělá snad si s tím nějak poradím. :) Jinač ono se s tím dá jako dá sednout ale chci vyzkoušet co to udělá a dostat se i dál trošku v tom programování vysílače. Ale děkuji vám za rady a debatu.
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od TomasC »

Při přistání větroňů křidélka VŽDY nahoru. Pokud dolů, tak je třeba vědět proč (F3K, atd..)


Jak bude potřeba kompenzovat VOP je otázka konkrétního modelu. Jde tam o změnu momentů, takže i dva stejné modely to mohou mít jinak. Dle mě je nejsprávnější udělat zkoušku ve výšce. Přistát, poladit, výška....

Pokud se používá brzdění proporcionální, tak je vhodné mixovat výchylku BRZD do VOP křivkou.
were
Příspěvky: 1708
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Praha Kunratice
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od were »

Aby si je mohl vyklopit co nejvic, tak pokud muzes domixuj si pri vyklapeni i zmenu diferenciace - tak aby pri plnem vyklopeni nahoru si mel 100% diferenciaci - cili pri kloneni ti pak pouze jde jedno kridelko dolu, ale druhe se nezveda, cili je muzes mit vyklopene co dovoli servo - potrebujes se imho dostat aspon na nejakych 40 stupnu aby to zacalo opravdu ucinkovat. Mam to tak na MiniCoradu a bez zvedani kridylek vubec nevim jak bych ho na svahu dostaval dolu

Na brzdeni to ale moc neni a na ucinne brzdeni pri vetsim sestupnem uhlu uz vubec ne, ale slusne to zvysi opadani modelu. A i kdyz sedam bez toho tak si krydylka stejne aspon trochu prizvednu abych mel na koncich kridel negativy
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#24 Příspěvek od zdzd »

Nepotřebuješ ani nic mixovat, jen správně udělat mechaniku, správně nastavit páku na servu a na rádiu neutrál křidélka. Výchylka nahoru co největší, 60° je tak základ.

Obrázek
Uživatelský avatar
lubo1
Příspěvky: 5094
Registrován: pát 11.04.2008 0:00
Bydliště: CA
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od lubo1 »

Po správnom napákovaní to chce ešte aj premerať.... a premerať obidve....
U posledného modelu to po plnom vyklopení kridelok veľmi silne ťahalo do strany.... Pri montáži a neastavení som meral len jedno krídelko.... Druhé seleli "normálne" výchylky a servá boli rovnaké, tak som ani nepredpokladal, že by mohol byť problém......
Boli tam HXT900 ky, a tie potvory majú na jednu stranu menšiu výchylku.... No a rozoberať zakrytované servá jee vcelku málo príjemná robota....
http://lubo111.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
m2
Příspěvky: 5838
Registrován: ned 03.06.2007 0:00
Bydliště: DNV
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od m2 »

Vojc29 píše:vyzkouším jak přestane pršet nastavit to na te MC24

Hej, pôvodná téma akosi zapadla (a asi som tomu aj prispel... :( ) ... takže späť k veci:

Na Graupnerovi 24-kovej série v anglickom menu: Wing Mixers - Brake Settings - Crow.
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od TomasC »

Já osobně dávám přednost: páka serva před osu, páka kormidla za osu. Samozřejmě při spodním náhonu.

Vycházejí tak lepší poměry, ale vyžaduje to značnou přesnost při osazení.
Uživatelský avatar
lubo1
Příspěvky: 5094
Registrován: pát 11.04.2008 0:00
Bydliště: CA
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od lubo1 »

TomasC píše:Já osobně dávám přednost: páka serva před osu, páka kormidla za osu. Samozřejmě při spodním náhonu.

Vycházejí tak lepší poměry, ale vyžaduje to značnou přesnost při osazení.

Ja tak isto. S pákami sa hrám aj vyše hodiny, aby som využil podľa možnosti 100 percent dráhy serva... Ale tie HXT ma jednoducho vypiekli - tak pozor na ne.
Keď som ich nakoniec hodil na servotester - neutral nastavil na 1,5 ms - na jednu stranu išli povedzme až do 0,9 ms a na druhej strane sa pri 1,9 zastavili a ani nevrčali, ale ani nešli ďalej. Odskúšané na 4 servách - výsledok rovnaký... (čísla si už nepametám - hodnoty som napísal pre názornosť.... )
Hľadanie chyby mi trvalo dosť dlho, prtože som bol presvedčený, že mám v rádiu zapnuté niečo, čo obmedzuje výchylku jedného serva.... Ale nenašiel som nič. Keďže to bolo éro pre kolegu, tak som sa na to vybodol s tým, že keď to budem programovať na jeho rádiu, tak si dám na to pozor..... Ale s jeho rádiom to bolo to isté. Tak som to hodil na servotester a usúdil, že je vadné servo. Prehodil som za nové a výsledok rovnaký. Potom som to už flakol na servotester.....
Naposledy upravil(a) lubo1 dne čtv 21.07.2011 11:53, celkem upraveno 1 x.
http://lubo111.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od TomasC »

Mám na to simulátor v Excelu. Zadám údaje. Vypočítam desítky variant. Jednu si vyberu a jdu dělat páky.

Před zalepením samozřejmě zkontroluju :-)

Je na to odkaz, ve stavbě modelu VIPER.
Uživatelský avatar
stilet2
Příspěvky: 49
Registrován: sob 25.10.2008 0:00

Re: Jak nastavit na větroni na křidélkách brzdy?

#30 Příspěvek od stilet2 »

Vojc29 píše:Zdravím
Mám dotaz mám doma elektrovětroně a při přistání na dokluzu je moc rychlý tak musím chodit dlouhé finále abych rozumně sedl! Potřeboval bych poradit jak nastavit na soupravě aby křidelka bylo možné použít i jako brzdu při sedání na zem! Mám od Graupnera MC 24 viz odkaz http://www.gliders.uk.com/images/4795_76.jpg
Jinač letadlo má řízený motor plus vyškovka a ty křidélka.
Nikdy sem to ještě nenastavoval tak bych byl rád za radu jako na to?
Děkuji další dotazy zodpovím :wink:


Pokud má éro pouze křidélka, určitě při přistání pouze nahoru. Pokud je dáš dolů koleduješ si při zpomalení o spadnutí do vrtáku. Na jedné půlce křídla se proudění vzduchu utrhne a metr nad zemí se to špatně koriguje.
Odpovědět

Zpět na „Větroně“