dvojity bowden

Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
abros
Příspěvky: 24
Registrován: čtv 16.06.2011 0:00
Bydliště: Brno

dvojity bowden

#1 Příspěvek od abros »

caute,
Ked som si kupoval bowden a lanko ( http://eshop.reichard.cz/kompletni-bowd ... ratem.html ) ale aj ked bol v hotovom kite s lietadlom zistil som ze vzdy je tam ako keby dvojity bowden. Ocelove lanko je v jednej umeline a ta cela je este v jednej umeline ktora je prilepena. Chcel by som sa spytat aky to ma dovod a nieje to podobne ako na bicykloch? Nestacilo by len lanko a ta mensia trubka?
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: dvojity bowden

#2 Příspěvek od 2952 »

Myslím, že je to hlavně proto, že umělá hmota v umělé hmotě má jednak menší vůli a lépe klouže...ale nevím to přesně.
Bowdeny moc rád nemám...když jej ohneš, konci k sobě...jeden konec pevně podržíš a druhým pohybuješ, zjistíš, jakou děsnou vůli to vytvoří :-)
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: dvojity bowden

#3 Příspěvek od coro »

Predpokladám že ide o tepelnú rozťažnosť - umelina voči umeline sa nemení.
Drát nemá byť po celej dĺžke, len vlepený na koncoch..
Ale ešte som to tak nepoužil, vždy som nechal drát pocelej dĺžke a nelepil ho o vnútorný plast.. Vonkajší tým asi stráca zmysel (a niekde ho ani nemám).
Uživatelský avatar
Dejfak
Příspěvky: 5413
Registrován: úte 06.03.2007 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: dvojity bowden

#4 Příspěvek od Dejfak »

abros píše:caute,
ale aj ked bol v hotovom kite s lietadlom zistil som ze vzdy je tam ako keby dvojity bowden. Ocelove lanko je v jednej umeline a ta cela je este v jednej umeline ktora je prilepena. Chcel by som sa spytat aky to ma dovod a nieje to podobne ako na bicykloch? Nestacilo by len lanko a ta mensia trubka?


Já to dělám dokonce na 3x
Je ocel-lanko na něm plast a pak v palstovém bowdenu tohle celé dám ještě do jedné plastové trubičky.
Používám to hlavně tam kde to lepím třeba do EPP
Stalo se mi pak že když se ten bowden z odkazu zalepí vteřinákem do trupu tak dře
Trubička se často poruší teplem od vteřináku nebo ohnutí.
Samozřejmně to pak přidělám jako klasický bowden aby to fungovalo...
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: dvojity bowden

#5 Příspěvek od pepin »

coro píše:Predpokladám že ide o tepelnú rozťažnosť - umelina voči umeline sa nemení.
Drát nemá byť po celej dĺžke, len vlepený na koncoch..
Ale ešte som to tak nepoužil, vždy som nechal drát pocelej dĺžke a nelepil ho o vnútorný plast.. Vonkajší tým asi stráca zmysel (a niekde ho ani nemám).


do toho se ti bude stejně vždy i míchat uplně jiná roztažnost trupu,takže nepomuže víceméně ani táhlo-pokud nebude na krátko-také bude jedna tepelná roztažnost uplně jiná vuči druhé--trup vuči táhlu,navíc zejména u větronu si osobně myslím,že problém nutnosti přetrimování třeba výškovky je daný hlavně z duvodu ruzných povětrnostních vlivu---klasický případ,létáš s větroněm na louce,nějak ho vytrimuješ,hodíš ten model na svahu,okamžitě trimuješ do potlačena,stejné je to i v kroužení na klapkách v komínu,vuči povětrnostním podmínkám daného dne většinou musím přetrimovat a přesnost bovdenu vuči táhlu na to má pro mě nepostřehnutelný vliv pokud se jedná o obyčejný model.
zjednodušené vidím rozdíl mezi jednoduchým a dvojitým bovdenem takto--pokud budeš provozovat jednoduchý u hydroplána,určitě začne časem dělat problém rez na drátu a moc to běhat nebude,plast o plast tím netrpí.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: dvojity bowden

#6 Příspěvek od pepin »

Dejfak píše:
abros píše:caute,
ale aj ked bol v hotovom kite s lietadlom zistil som ze vzdy je tam ako keby dvojity bowden. Ocelove lanko je v jednej umeline a ta cela je este v jednej umeline ktora je prilepena. Chcel by som sa spytat aky to ma dovod a nieje to podobne ako na bicykloch? Nestacilo by len lanko a ta mensia trubka?


Já to dělám dokonce na 3x
Je ocel-lanko na něm plast a pak v palstovém bowdenu tohle celé dám ještě do jedné plastové trubičky.
Používám to hlavně tam kde to lepím třeba do EPP
Stalo se mi pak že když se ten bowden z odkazu zalepí vteřinákem do trupu tak dře
Trubička se často poruší teplem od vteřináku nebo ohnutí.
Samozřejmně to pak přidělám jako klasický bowden aby to fungovalo...

pokud lepím plastový bowden vteřinákem,vždy jen styro a pokud už musí být urychlovač,taky jen na styro,jinak časem bowden rupne,je na to hooooooooodně háklivý a zkřehne---ztvrdne a rupne.samozřejmě neřeba to řešit na era s životností měsíc.

osobně ohledně bowdenu preferuji bud variantu u menšího modelu--tenká plastová trubička a drát---nejlépe vyhodit tu origo stisklou závitovou spojku systému---- většinou to držet bude za systém--zaletuji si ten drát sám---špatně se letuje,ale stačí ho pomačkat kleštěmi a zalít pomačkaný cínem----těžko se vyvlíkne,nebo pruběžný stisknutý tenký bowdwn s drátkem v bowdenu většího pruměru--3 v jednom mě nějak neoslovili,dlouho jsem si myslel,že jsou to jen zmetky :D
samozřejmě duleživost prožívání absolutní spolehlivosti by měla být přímo uměrná danému modelu---u modelu 3D z epp se jedna rána na případné selhání táhla opravdu v té záplavě ran na ruce opravdu ztratí .
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: dvojity bowden

#7 Příspěvek od zdzd »

coro píše:Predpokladám že ide o tepelnú rozťažnosť - umelina voči umeline sa nemení.
Drát nemá byť po celej dĺžke, len vlepený na koncoch..
Ale ešte som to tak nepoužil, vždy som nechal drát pocelej dĺžke a nelepil ho o vnútorný plast.. Vonkajší tým asi stráca zmysel (a niekde ho ani nemám).


Ale kdepak. Roztažnost pláště je celkem nezajímavá, protože důležitá je vzdálenost ukotvení na serva. Plášť stejně musí být zajištěn proti pohybu a vybočení, takže nijak moc pracovat nemůže.

Naopak, roztažnost jádra je kritická. Kdysi jsem měl bowden, který mi ve dvoumetrovém větroni s teplotou cvičil o dobré 3mm. Trim na to ani nestačil. Pomohlo jediné - drát po celé délce a tak je to také správně. Plastový vnitřní plášť je tam jen kvůli tření a životnosti, neměl by přenášet síly.

V případě mini strojů lze použít i samotný drát v plášti z vnitřního plastu. Taky to funguje, ale drát má tendenci časem zreznout a začne to dřít.
Uživatelský avatar
Spikyair
Příspěvky: 518
Registrován: sob 19.11.2011 14:29
Bydliště: Cheb
Kontaktovat uživatele:

Re: dvojity bowden

#8 Příspěvek od Spikyair »

Tak přesně tyhle jsou na hov... já používám ocelový drát v plastové trubičce a na koncích naletované koncovky, tohle bych dal tak možná na plyn.
Jsi druhý, prohráls... http://www.rc.hys.cz/
Graupner MC-15, Alien fm. Svor, Piper L4
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: dvojity bowden

#9 Příspěvek od coro »

Bowdeny používam (na malých modeloch) tak, že na jednej strane servo ťahá/tlačí vnútro oproti vonkajšku - pevne uchytenému voči servu (a ničomu inému, servu), a na druhej strane to vlieza/vylieza z pevne uchyteného vonkajšku voči pantu kormidla.
Po celej dĺžke mi bowdeny plantajú po trupe, občas trochu zafixované ale väčšinou nie. Dokonca často nemám servo pripevnené o nič iné než o doštičku na ktorej je pevne tá vonkajšia časť bowdenu.
Teplom sa môže meniť dĺžka struny voči dĺžke plastu, preto by to nemala byť struna po celej dĺžke. Keď ide o plast/plast a zmení dĺžku, len sa viac prehne či trochu narovná, ale o koľko ho servo vsunie dnu o toľko isto sa pri kormidle vysunie..

Tiahlo z pevného a hlavne rovného materiálu, beriem ako niečo úplne iné, nepotrebuje žiadny vonkajší obal, chodí preto aj ľahšie.. ale konštrukčne je to pre mňa náročnejšie a hlavne to chce miesto a poriadok v trupe a ja mám väčšinou v modeloch "bordel"..
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: dvojity bowden

#10 Příspěvek od zdzd »

Vezmi si někdy třeba metrový bowden a upevni jen konce s tím, že prostředek plandá. Pak do něj strč duši a na jednom konci ji zafixuj.

Pak za ten druhý konec duše tahej a tlač. Sleduj o kolik se tím volným koncem dá cvičit, jak se bowden mezi podpěrami kroutí a jak to celé pruží. Pak ten bowden zafixuj po cedlé délce (přikurtuj k němu třeba lištu) a zopakuj to.

Možná se budeš divit.

A nedej bože aby vnější plášť bowdenu prasknul, třeba po zkřehnutí vteřiňákem. Pokud není fixovaný, přestane na tlak fungovat úplně...
Uživatelský avatar
sgames
Příspěvky: 2825
Registrován: stř 02.06.2004 0:00
Bydliště: dinoletiště u karviné
Kontaktovat uživatele:

Re: dvojity bowden

#11 Příspěvek od sgames »

bovdeny jsou obecne "divoke".kde muzes pouzij kevlarove nite a je to :)
Stoupak.cz - Portál pro všechny větroňáře, házedláře a jiné maníky :-D
Uživatelský avatar
abros
Příspěvky: 24
Registrován: čtv 16.06.2011 0:00
Bydliště: Brno

Re: dvojity bowden

#12 Příspěvek od abros »

mozem sa teda spytat ako to riesia skusenejsi? Odkial beriete plastove trubky, prípadne ako to vyrábate aby to vsetko do seba dokonale sadlo, nemalo to volu a bolo to stabilne? Pripadne ako to nahradit? Rad sa priucim, ja som skoro vzdy v obchodoch videl len bowdeny ktore som spominal v prvom príspevku.

Tu nalisovanu koncovku som mal v pláne prerobit, upravit lebo naozaj to na mna neposobi kvalitným dojmom.
Uživatelský avatar
Spikyair
Příspěvky: 518
Registrován: sob 19.11.2011 14:29
Bydliště: Cheb
Kontaktovat uživatele:

Re: dvojity bowden

#13 Příspěvek od Spikyair »

třeba tohle http://pelikandaniel.com/?sec=product&id=3817 a klasickej ocelovej drát http://pelikandaniel.com/?sec=product&id=23905 nebo u menších modelů stačí i 1,5 mm. to co máš ty na mysli není nic jinýho než plastová trubička na který je skřípnutá koncovka možná třošku lepidla, a ten drát je tam jako výstuha takže pevnost žádná. Klasický letovaný spoj podle mě je nejlepší. Osvědčilo se my bovden v trupu i několikrát upevnit aby se neprohýbal, pak se můžou prohýbat a mít jakousi vůli. Pokud se ti nelíbí spojení drátu a koncovky letování úplně nejspolehlivější je udělat tam ohyb Z to se musí ale přesně jinak to nikdy nedotrimuješ a je to trochu horší na konečnou montáž ale je to spolehlivý 100 procent... K modelu to lepím vteřiňákem
Přílohy
CIMG0642.JPG
Naposledy upravil(a) Spikyair dne úte 10.07.2012 22:47, celkem upraveno 2 x.
Jsi druhý, prohráls... http://www.rc.hys.cz/
Graupner MC-15, Alien fm. Svor, Piper L4
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: dvojity bowden

#14 Příspěvek od zdzd »

S bowdenem není žádný zásadní problém, pokud je dobře udělaný.

- Musí v něm být ta kovová duše po celé délce, na koncích zalepená aby se nemohla posunovat.
- Koncovka musí být dobře zalisovaná, ale ne tak aby se duše přeštípla.
- Konce vnější trubky musí bát naprosto uchacené naprosto napevno, protože když se uvolní, tak bowden ztratí pevnost na tlak.
- Vnější trubka musí být po selé délce něčím fixovaná. Jinak se kroutí, ohýbá a celý náhon pruží.

Na bowden se nesmí dostat větší množství acetonového lepidla. Jinak se trubka smrští a přestane to chodit.

Bowdeny nejsou funkčně ideální, ale jejich instalace je relativně rychlá a jednoduchá, zejména pokud se odflákne. Proto jsou oblíbené ve stavebnicích...

Klasika je prolakovaný balzový nosník s kovovými koncovkami. Nulové tření, dobrá tuhost, ale je to pracné a zabírá to místo.

http://zd.wwwcity.cz/Modlisty/Modlist1/1-41.png
http://zd.wwwcity.cz/Modlisty/Modlist1/1-42.png

http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... tec=456175
Odpovědět

Zpět na „Letadla - začátečník“