Palivo

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#106 Příspěvek od VTjr »

MichoCZ píše:Uvidíme jestli seženu z toho zdroje od VTjr.

Neseženeš. ptal jsem se, dal mi všechno co měl. :(
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#107 Příspěvek od VTjr »

blembondo píše:... k mazání žhavíků se používá olej jehož základem je Polyalkylenglykol čili PAG.Tyto oleje jsou primárně určeny na mazání převodů a kompresorů klimatizací.Rozdělení je podle ISO VG a to od 32 až po 460.To číslo udává viskozitu.
Pro naše účely je optimální ISO VG220 až VG320.Těchto olejů je na trhu hodně a jdou koupit i v 20L balení.
Třeba http://www.prodejoleju.cz/cz/katalog/iso-vg-220-2/
Info čerpám od http://www.macomodel.cz/index.php?page=olej-v-palivu a http://www.macomodel.cz/index.php?page= ... komponenty
Je to tak nebo je to jinak? :P

No, to opravdu nevím. :?
Pro mne je tato Tvoje informace zajímavá a naprosto nová. :o
Já jsem se popravdě o chemické složení syntetických olejů nikdy nezajímal. :roll: Možná je to chyba.
Tedy na rozdíl od tech hořlavých složek - o těch toho vím mnohem víc. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
blembondo
Příspěvky: 1853
Registrován: pon 01.12.2008 0:00
Bydliště: Lysice Brno

Re: Palivo

#108 Příspěvek od blembondo »

Tak ještě o co jde...
Výchozí surovinou pro výrobu polyglykolů je ropa a zemní plyn. Jejich tepelným rozkladem a následnou syntézou se vytvářejí polymery s různou délkou řetězců. Rozdílnou délkou řetězců se získává rozdílná viskozita.
Polyglykoly, přesněji řečeno polyalkylenglykoly (polyalkylétery) jsou velmi častým základem syntetických olejů. Získávají se z látek o vysoké molekulární hmotnosti - polyethylenoxidu nebo polypropylenoxidů, příp. kombinace obou a vyznačují se vysokou účinností v širokém rozsahu pracovních teplot. Z toho důvodu se běžně používají v oběhových a převodových systémech.
Polyglykoly jsou nerozpustné ve vysokotlakých uhlovodících, a proto jsou vhodné pro mazání plynových kompresorů.
Zvýšenou pozornost je však třeba věnovat jejich nižší kompatibilitě s ropnými oleji.
Kdo má auto s klimou tak jako mazadlo v náplni je ten "náš" olej.Možná je to ale jinak a někdo to uvede na pravou míru. :wink:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Metanol

#109 Příspěvek od VTjr »

blesk píše:Nazdar pánové,

jak to tak říct, pomalu mě začíná elektrika "nudit" a plánuju že bych do dvou nových letadel dal klasické metyláky, (cessna 1,7m a mustang 1,4m) na benzíny je to malé.

Tak to tedy tleskám :lol:, vítej v klubu. :wink: Ty jsi světlá výjimka, protože většina dělá ten přechod obráceně. :( Jen aby Ti to vydrželo, když poznáš co je toho loket. :mrgreen:
blesk píše:Metyl jsem teď sehnal v 10 l kanďáku za 321kč bez DPH, což je cca 390kč s daní, což není tak hrozné pominuli ještě nutnost do toho vyklopit aspoň litr oleje.

Cena je vynikající, jen aby i kvalita byla dobrá. Nesmí v tom být voda (dá se i v domácích podmínkách zjistit a odstranit pomocí vyžíhané modré skalice, ale je s tím práce).
No a oleje asi trochu víc. 10% je už dost málo. Pro dobře zaběhaný motor, který nejde v úplně mezních režimech otáček považuji 15% za rozumné minimum, i když jsou tací, co ve větších kubaturách žhavíků používají i 12%. Většina výrobců píše v papírech až 18% (co je podle mne u zabehaného motoru zbytečne moc). Ale dost taky záleží i od režimu ve kterém to budeš motory provozovat, ale podle toho jaké modely plánuješ, nepředpokládám potřebu mezních režimů.
blesk píše:Jenže cena je "podmíněna" podepsáním příslibu že to nebudu lít do spalovacího motoru (snad mě nikdo nebude nahánět za žhavící 10-tku) Máte někdo zkušenosti kde sehnat metanol levněj? Případně lítáte někdo dlouhodobě na etanol?

Tedy, já té podmínce opravdu nerozumím. 8O Co je koho do toho jestli to spálíš v lihovém kahanu, budeš tím rozdělávat oheň v krbu, umývat součástky, nebo spáliš v motoru? :roll:
Kdyby to podmínil, že to nebudeš chlastat :mrgreen: , nebo tím pančovat vodku, tak to by mi připadalo úplně logické. :lol: :lol: :lol:
Ale takhle? :o

Zkušenosti s koupí metylu v poslední době nemám. Taky sbírám staré zásoby těch co přešli na elektriku. Ale kontroluji ten obsah vody. :wink:

A s etylem si nezačínej, to je cesta do pekel, která Ti provoz zhavíků spíš znechutí! :x Ono to určitě jde, jen ty motory jsou pak mnohem choulostivější na seřízení, většinou potřebují trochu zvýšit kompresní poměr, používají se jiné svíčky než doporučuje výrobce motoru a taky jiný poměr bohatosti směsi - to všechno vyžaduje dost laborováni a hodně času. Navíc etyl není ani levnější :!: Čistý podléhá spotřební dani - samozřejmě ten spalovat je nesmysl, to už ho radši pít :lol: a denaturovaný je značně předražen těmi denaturačními přísadami (ty jsou prý šíleně drahé). Navíc etyl má jednu velmi nemilou vlastnost - mnohem vyšší hydroskopičnost než metyl. To znamená, že destilací se nelze vyrobit 100% etyl ale jen 96% (přesněji 95,57%, kde zbylé 4,43% jsou voda se kterou tvoří tzv azeotropický roztok = obě složky se vypařují stejně, proto se nedají frakční destilací od sebe oddělit). Takže ta voda se dá odstranit jedině chemicky (např. již zmíněnou skalicí), ale bohužel poměrně rychle se z ovzduší do něj ta voda zase dostane. No a motor pak na to chodí jen velice špatně navíc ve zvýšené míře koroduje. Teoreticky, kdyby se dala udržet 100% koncentrace etylu, tak by byl jakopalivo dokonce lepší (zejména v teplém počasí). Etyl má totiž větší výhřevnost, spotřebuje víc odparního tepla (takže motor lépe chladí) a k hoření spotřebuje trochu víc vzduchu (takže je i menší spotřeba). Jenže i zlomky % vody všechny tyto výhody anulují.
My jsme létali na denaturák (etyl) v dobách, kdy ani metyl, ani hotové palivo pro žhavíky, prostě sehnat nešlo, nebo jen za cenu překonání dost nepříjemné administrativy (jedové povolení). Dnes to opravdu postrádá jakýkoli smysl. :P
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 17.12.2014 17:21, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
MichoCZ
Příspěvky: 378
Registrován: pon 15.06.2009 0:00
Bydliště: Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo

#110 Příspěvek od MichoCZ »

VTjr píše:Neseženeš. ptal jsem se, dal mi všechno co měl. :(


Psal jsem mu hned jak jsi mi říkal a fakt už nic. Ale sehnal jsem jak čistý methyl tak jsem dostal olej Castrol, ale teď si za boha nevzpomenu jaký. Navíc jsem měl cestu okolo Macomodel a vzal jsem si už namíchané palivo tam. Zima se zatím velice nedostavila, takže by se snad dalo vyletět.
Uživatelský avatar
MichoCZ
Příspěvky: 378
Registrován: pon 15.06.2009 0:00
Bydliště: Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Metanol

#111 Příspěvek od MichoCZ »

VTjr píše:denaturovaný je předražen těmi denaturačními přísadami (ty jsou prej šíleně drahé)


Nemáš tak úplně pravdu. Nejlevnější denaturační sajrajt je benzin a ten určitě tu denaturaci nezdraží. Dá se dokonce koupit "bezvodý" líh. Doma bych se i zeptal kdo to nabízí, ale nejsem teď doma. Teď je spíš používaný na denaturaci Bitrex a ten asi dražší bude, ale zase ne o tolik a dává se ho míň.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#112 Příspěvek od VTjr »

Příměs malého množství benzínu opravdu snižuje hydroskopičnost i provozní vlastnosti se pak víc blíží metylu (krom té bohatosti, pořád takové palivo potřebuje víc vzduchu, tedy chudší směs, což ovšem nemusí být na škodu).
O tom jsme se tady už bavili.

Je v tom ale jeden velice nepříjemný háček. 8O :cry:
I malé množství benzinu poškozuje silikonové trubky a jiné součásti palivového systému. Postupně naboptnávají a ztrácejí pevnost. A opravdu naboptnávají tak, že pak se i samy svlečou z fitinky, co je nemilé zejména uvnitř nádrže když např. náhle odpadne bimbas. :(
No a jelikož běžně prodávané komponenty palivové instalace, jako jsou hadice, tankovací čerpadla, nádrže, těsnění, palivové pumpy (např. Perryho či i integrálně zabudované v motoru jako OS Surpass a j), se vyrábějí vždy buď pro lihové (metylalkoholové) nebo jen pro benzínové palivo, tak nedodržení paliva dříve nebo později vede k jeho předčasnému selhání.
No a etylové palivo s benzínem není ani čistě lihové ani benzínové a tak výběr vhodných komponent bude problémový. :roll:
V podstatě ten samý problém je i s detonačními motory jejichž palivo je směsí petroleje/nafty a diethyletheru a samozřejmě oleje. Tam je první složka na alkánové bázi (stejně jako benzín) jen trochu těžší a druhá (ethér) má zase blíž k alkoholům. Silikonové hadičky se s tím taky nekamarádí, z měkčeného PVC zase dovedou ztvrdnout na kámen.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Metanol

#113 Příspěvek od VTjr »

MichoCZ píše:Nemáš tak úplně pravdu. Nejlevnější denaturační sajrajt je benzin a ten určitě tu denaturaci nezdraží...

Jenže ten se obvykle běžně neprodává. Alespoň já o tom nevím. Výjimkou je snad medicínský benzínalkohol (to jsme taky kdysi zkoušeli na to létat a nebylo to marné) ale tan je zase drahý pro svoji čistotu (používá se na sterilizování).
Většinou je do denaturáku přidaná nějaká velice nahořklá látka (jakoby výtažek ze žlučových hříbů :lol:), která i v malém množství je na chuť velice opravdu nepříjemná. Vím o čem mluvím, protože v práci denaturák běžně používáme na čištění a opravdu stačí jen nepatrné potřísnění prstů aby pak byly nepříjemně hořké. I když se toho tam přidává velice málo, tak ten sajrajt bude asi pěkně drahý.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
MichoCZ
Příspěvky: 378
Registrován: pon 15.06.2009 0:00
Bydliště: Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo

#114 Příspěvek od MichoCZ »

My toho do firmy nakupujeme po kubíkách a teď máme jeden kšeft, kde jsme s ethanolem laborovali než jsme našli správného dodavatele. Do firmy není celkem problém sehnat jakýkoliv líh, ale je fakt, že pár litrů ti jen tak někdo neprodá.

To stejně neznamená, že chci používat ethanol jako palivo. Methanol si dokážu taky sehnat bez problémů.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#115 Příspěvek od VTjr »

Tak se na etyl vybodni! nemá cenu si zadělávat na zbytečné problémy. Těch je dost i s metylem, dokonce i s kupovaným hotovým palivem. :roll:
Když už doma míchat, tak jenom tehdy, kdy ta úspora opravu stojí za to. :!:
Třeba já, když mám teď ten metyl zadarmo a olej za babku, tak platím jen za nitromethan. Pri 4 až 5% mě pak litr míchaného paliva stoji asi tolik co benzín. To je cca 4x levněji než hotové palivo. A to mi už stojí za to. Navíc přesně vím co do paliva dávám.
Jó, to kdybych dovedl sehnat levněji nitro, tak by to bylo ještě míň. :wink: Nitro však bohužel kupuji v modelářských prodejnách kde za 1 litr vypláznu 25€. :(
Asi bych ho určitě i někde sehnal levněji, ale to bych zase musel kupovat ve velkých sudech. Tolik zase v rozumném čase nespotřebuji a obchodovat s tím nemám zájem. :mrgreen:
Kdybych ale byl opravdu nucen používat palivo s větším obsahem nitra, tak to už se víc asi vyplatí kupovat hotové než si ho při takové ceně nitra sám míchat. Protože když si porovnáš cenu paliva (např. Tornádo) dejme tomu jen 10% nitra a s 1% nitra a cenou nitra, tak zjistíš, že kdybys koupil to 1% a nitro, které bys pak pak donitroval, tak to vyjde mnohem dráž než hotové 10%. Při 20% nitra ti litr nitormetanu vystačí jen na 5l paliva a to už se opravdu vůbec nevyplatí.
Mít k dispozici čistý nitromethan je však dobré pro laborování, eliminaci vlivu počasí, tedy tlaku, teploty a vlhkosti vzduchu, když víš jak na to. Já to ale bohužel zatím přesně nevím, zatím v tom dost tápu. S nitrem mám zkušenosti asi tak 2 roky, předtím jsem jen věděl, že existuje. :lol:

Koneckonců proč to řešíme. Jedna spálená svíčka a už je mnohem víc peněz v háji. A to nemluvím když odejde čerpadlo, nebo se odpadlým vláknem poškodí výbrus motoru a musí se měnit.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#116 Příspěvek od VTjr »

MichoCZ píše:My toho do firmy nakupujeme po kubíkách a teď máme jeden kšeft ...
...

Nevolá se ta Vaše firma náhodou Likérka Drak?
:lol: :lol: :lol:
A jó, ta už není.
:mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
MichoCZ
Příspěvky: 378
Registrován: pon 15.06.2009 0:00
Bydliště: Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo

#117 Příspěvek od MichoCZ »

VTjr píše:Nevolá se ta Vaše firma náhodou Likérka Drak?
:lol: :lol: :lol:
A jó, ta už není.
:mrgreen:


Tak to mě uráží. My nejsme žádná likérka, ale seriózní výrobce spotřební chemie.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#118 Příspěvek od VTjr »

MichoCZ píše:Tak to mě uráží. My nejsme žádná likérka, ale seriózní výrobce spotřební chemie.

Promiň. to byl jen špatný vtip :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
blesk
Příspěvky: 7364
Registrován: úte 22.11.2005 0:00
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo

#119 Příspěvek od blesk »

No ten přechod :D já u benzínu byl, posledních 8 let jsem se věnoval čistě elektrice, teď mám doma v "šuplíku" 30ccm RCGFko. Baterky i motory a regly jsou, ale fakt mě nebaví nabíjet atd...

Do mustanga bych nejraděj dal 15ccm benzín, ale nevím jestli to na 1,4m nebude moc (a nakonec tam nebude 10ccm žhavík) :-D do cessny půjde asi 7,5ccm žhavík.

Ten metyl za těch 380 peněz je s garantovaným obsahem vody 0,05%.

jinak mail:

Dobrý den,
Zasílám nabídku na Vaši poptávku

100520 Methylalkohol ( metanol ) n.kanystr 10 l *** 1,00 ks 321,00 Kč

Cena je za 1 kus bez DPH, platí při podepsání prohlášení, že metanol nebude používán do spalovacích motorů.


Při namíchání by mě palivo vyšlo na cca 55kč/l což je myslím míň než v obchodě (kolem 130kč/l?)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Palivo

#120 Příspěvek od VTjr »

Fakt nechápu k čemu to Tvoje prohlášení potřebují? 8O Je snad nějaká kategorie metylu (myslím z hlediska legislativního), která, když je určena do motorů tak podléhá nějakému zdanění, či co? :roll:
Nebo se tím chrání, že kdybys to Třeba nalil do nádrže auta a poškodil tím nějak jeho motor, tak abys od nich nemohl vymáhat žádné odškodné? Ale to tam pak měli dát dovětek, že když to dáš do spalovacího motoru, tak jen na vlastní nebezpečí.
Prostě když to od nich koupíš, tak můžeš s tím metylem podle nich dělat co chceš (třeba i pít :mrgreen: ), jen to nesmíš dát do motoru. :lol:
Jenže když něco prodám a ono se to stane majetkem kupujícího, tak nemohu přece omezovat jeho práva nakládáni s jeho vlastním majetkem nad rámec toho, co zakazuje zákon (teda např. to chlastání - i když si myslím, že i to je moje právo se zasebevraždit :wink: ). Povinností prodávajícího nepochybně je informovat a upozornit kupujícího na všechna možná rizika a nebezpečí, která jsou s užíváním toho-kterého zboží spojena. A taky zabezpečit, aby obaly měly na sobě tyto informace a výstražná označení. Ovšem prodejce nemá přece žádnou povinnost si nějak vynucovat, aby kupující související zákony a předpisy dodržoval, natož aby mu kladl ještě nějaké další nesmyslné podmínky nad rámec zákona. :o

Tohle je asi téma pro moderátora Drondýse :wink:
Ten je sběhlý v paragrafech, jak jsem si všiml.
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 18.12.2014 12:24, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“