Stránka 2 z 2
Napsal: pát 27.05.2011 20:01
od tomasgross
Jasný snad sem to nějak pochopil díky za radu.
Napsal: pát 27.05.2011 21:01
od Lubor
tomasgross píše:Tak já mám ten nějak menší vítr protože využívám termiku se pokoušim.
... ale to můžeš krásně skloubit. Polétáš na svahu, tu a tam tě povynese bublina do výšky, navážeš do termiky polétáš i mimo svah, ... no a když zkrachuješ tak hupky dupky zpátky na svah a trpělivě hoblovat, dokud zase netrefíš bublinu ve vývoji.
... abych odpověděl na původní dotaz: změř si optimální rychlost klouzání modelu, a máš zhruba maximální rychlost větru, do kterého se můžeš pustit.
Re: Jaký vítr je ještě "rozumný" ?
Napsal: pát 27.05.2011 22:10
od JMalik
kope píše:Mám možná hloupý dotaz, ale chtěl bych se zeptat, jaký vítr lze ještě považovat za "rozumný" při lítání začátečníka.................
Bezvětří.
Teď jsme létali na kabelu se začátečníkem Easy Glidera cca v 8m/s (a víc). Zdálo se nám to celkem dobré. On vůbec nevěděl co s tím.
Napsal: pát 27.05.2011 22:24
od cilek
Pro úplného začátečníka bych řekl max. 1-2 m/s.
Napsal: pát 27.05.2011 23:24
od coro
Silnejší vietor "uzemní" aj skúsených pilotov, s niektorými druhmi modelov.
Taký profík že by trénoval presnú akrobaciu za silnejšieho vetra, asi u nás ani nie je..
- nie že by nevedeli zaletieť, ale ich to nebaví.
Za vetra sa skorej vytiahne niečo ako omotorované samokrídlo - proste rýchlejšie modely vhodné na vyblbnutie. Svahové samokrídlo, aj vo verzii s motorom, je jediný model čo mám ktorý lieta za vetra lepšie než za bezvetria..
Ale to že väčšinu dní fúka, je smutná pravda - no večer tak hodinu pred západom slnka, často vietor stíchne. Myslím že sa oplatí dorobiť na model svetlá a lietať až do úplnej tmy - ale pozor dráha je v noci o meter-dva vyššie ako cez deň.

Napsal: pát 27.05.2011 23:56
od pepin
V jakémkoli,pokud to ten určitý model zvládne,jde jen o to,jestli ti to vubec něco dává,svého času jsem měl 2m akrobata na zemi přivázaného,aby mi ho vítr neodfoukl,dnes už se na létání v takových podmínkách mohu ledatak vyprdnout,zas až tak nabuzenej nejsem

na svah jsem si ušil manžestrový respirátor,abych mohl na hraně dýchat,občas jsem měl problém popadnout dech,dnes to řeším čuměním na telku

počkám,až to pujde bez vzduchotechniky
ale vše je potřeba odzkoušet opsobně,každého táhne něco jiného,ale všeobecný limit větru určitě není.
Napsal: sob 28.05.2011 0:45
od Milan Nes
zacatecnik litat do 3 m/s sme v cechach tak cekat na 1-2 je ponekud narocne ...
zasadni problem je ten ze zacatecnik nevi co mu dela vitr a co to ze nezvlada rekneme uplne optimalne letadlo
proto je nejlepsi omezit vlivy a litat za dobrych podminek ...
jinak to hodne zalezi na letadle, kdyz sem mel warmlinera tak sem lital do cca 7 mi 8 mi
na svahu do cca 12 ti s EPP 2 metrovkou a to uz byl masakr narazy 15
s akrobatem EPP cca do 4 pak me to nebavi protoze presne nezalitne clovek nic a proste to nebavi
naposled sem blbec vzal kompozitoveho termika 350 gramu 1,5 metru a foukalo
tak sem si vystoupal, termika nikde nic a zacalo foukat vic a najednou sem mel sakra co delat abych pristal, ono kdyz ero tancuje metr nahoru metr dolu ... prisel sem domu a zjistil sem ze foukalo 8 hmm

a narazy ...
Napsal: pon 30.05.2011 10:49
od kope
Díky za všechny odpovědi a zvlášť za ty konkrétní

(zdekar, Milan Nes). Je mi jasný, že postupně snad budu zvládat víc a víc, šlo mi o to, znát názory zkušených, kteří už mají "nalítáno", abych se pokud možno vyhnul zbytečným haváriím. Je jasný, že nějaký budou (a taky už byly), ale prevence je důležitá

.
Napsal: úte 31.05.2011 12:35
od were
Jeste jedna vec - ono krome toho jak je vitr silny je take dulezite v jakem miste to fouka. Kdyz bude foukat 6m/s nekde na rovine nebo mirnem kopci a bude to krasne hladke, tak budes mit mnohem mensi problem nez pri nejakem 4m/s narazovem vetru nekde za aleji stromu, od ktere ti budou chodit akorat turbulence, ktere ti budou kopat nahoru a dolu a pri pristani ti ero najednou dva metry nad zemi spadne po kridle a vubec nebudes vedet proc.
Takze to chce nejenom kouknout doma na CHMI kolik venku fouka, ale taky zhodnotit situaci v konkretnim miste a rozmyslet si, co tam asi muzes ocekavat. Staly vitr je neco, co proste beres v uvahu pri startu a pri pristani, zato narazy a turbulence jsou tvuj nepritel

Napsal: úte 31.05.2011 12:52
od Jenda_84
Já jsem si koupil za pár peněz anemometr od Turnigy a při každém letu si měřím rychlost větru. Pro 1,5m EPP elektrotrenéra (hmotnost 400g) mi vycházely pro pohodové plachtění rychlosti větru do 3m/s s nárazy tak do 5m/s.
Napsal: úte 31.05.2011 13:01
od TomasC
Ještě bych připoměl, že pokud půjdeš létat ve větru a model ti odletí příliš daleko PO větru, tak se OKAMŽITĚ vrať zpět. Jednak to poletí delší dobu a pak po větru se situace rychle zhoršuje.
Pokud fouká, tak ve výšce fouká více než u země. Na to je třeba myslet při létání a i při přistávání.
to coro: s akrobatem se trénuje za každého počasí i soutěže jsou totiž takové. Speciálně když hodně fouká, tak to je velmi přínosné.
1) potrénuješ kompenzace větru. Takové M-ko, když ti fouká 10metrů šikmo zpředu prověří, jak zvládáš pilotáž aby jsi udržel stejnou vzdálenost
2) na letišti jsou obvykle jen akrobati, nikdo jiný nelétá

Napsal: úte 31.05.2011 13:47
od sharkcom
Velkej vítr je takovej, že motorák na půl plynu couvá. Tím jak se bude zvyšovat tvoje pilotní umění bude ti při létání méně vadit vítr...
Napsal: úte 31.05.2011 16:43
od zdekar
Před létáním koukám na hodinovou předpověď na skyfly:
http://skyfly.cz/pred_fly_vitr.htm
(čas je v UTC a je potřeba připočíst 1 hodinu v zimě a 2 v létě).
celkem ty předpovědi vycházejí a tak to pomůže v tom, jestli mám jet lítat dnes, nebo zítra? a jak se bude situace vyvíjet

Udávaný vítr je ve výšce 10m nad povrchem.
Napsal: úte 31.05.2011 21:42
od honzajs
tomasgross píše:Jaký vítr jde pro Easy Glider Pro mi tu máme ve středošeském kraji tak ted' skoro pořád větrno.
S 8mm závitovou tyčí ve spojce křídel jsem dával +5m/s