Re: Palivo
Napsal: pát 23.03.2018 15:32
DAF píše:Tyhle odlitky z videa byly dost malé, takže to, co uvedu u nich nevadí. ...
No, nejspíš asi vadí.
Nicméně já tady nechci svojí kritikou zabíjet něčí iniciativu. Starý pán si hraje a evidentně z toho má radost (nakonec jako my všichni).
Jinak, ja přece taky nejsem v slévárenství žádný odborník (jsem elektrotechnik), ale při jedné naší výrobě jsem potřeboval mít polotovary odlitků, tak jsme si je dávali vyrábět v jedné slévárně. A ve vlastní réžii jsme dávali vyrábět i modely pro formování do písku a při té příležitosti jsme hodně konzultovali s jejich odborníky a taky si toho hodně nastudovali. Taky i my jsme první modely vyrobili velmi amatérsky, dali si odlít pár vzorek (původně v jiné slévárně, kde nás ale na nic neupozornili). Jenže pak jsme se jenom divili proč je ta kvalita vrorkových odlitků taková mizerná.
Pak js,e ale šli do druhé, lepší, ale i dražší slévárny a tam nám vysvětlili, co všechno bylo špatně a jak se to má správně formovat, aby k tomu už nedocházelo (tedy modely se musely předělatm tda prostě udělat úplně jinak). A odlitky od nich už pak byly neporovnatelně kvalitnější.
Ono taky je dost důležité nedělat přídavky na opracování zbytečně velké. Musí se počítat se smršťováním rozměrů při tuhnutí a navíc stačí tak 1-2mm, ne víc. Protože povrchová vrstva je vždy nejkvalitnější, tak není dobré z ní zbytečně odebírat.
Jinak já jsem psal o pískových jádrech do prostoru klikové skříně. Je to lepší, ale dost to komplikuje modely a formování. U malých odlitků to není nutné, pokud se dodrží jisté správné zásady. Kdyby napojil masivní vtokovou soustavu ze strany budoucího zadního víka skříně a přitom otočil polohu odlitku ve formě tak, aby prední zůžená část skříně směrovala dolů, tak by se při tuhnutí z té masivní vtokové soustavy doplňovala tavenina gravitačně a i to masivní tělo skříně by se odlilo bez lunkrů. Jen by tam pochopitelně musel nalít výrazně víc kovu, aby byl vtokový kužel plný a mělo se to pak z čeho doplňovat. Jenže právě na tom vudeu je vidět, že on na vtokové soustavě výrazně šetří, má ji strašně tenkou a ještě i to málo kovu, co tam přeleje navíc, seškrbuje dolu.
A na toto jsou perfektní staré sovětské, ruskojazyčné, modelářské knížky.
V každé z nich jsou kapitoly týkající se úprav a výroby motorů. No a v jedné z nich je opravdu velmi obsáhlá kapitola týkající se postupu při výrobě motoru, kde je vše popsáno po lopatě a doslova od píky (asi pro pionýry
Ale zajímalo by mne, z čeho a jak on vyráběl ty svoje formy.