Stránka 3 z 4
Re: LION
Napsal: sob 03.05.2025 17:39
od Jirka Schifi Zatec
Ahoj ano beru na vedomi,a diky za opravu.Ten vek mne nejak unikl ale stejne.Ani nevim kde je mu dnes konec.

Re: LION
Napsal: sob 03.05.2025 17:46
od Jirka Schifi Zatec
A dalsi pozitivni zprava,jiste mnozi z vas ne-li vsichni znaji jmeno Radaoslav Cizek z Kamennych Zehrovic.Znamy to konstrukter leteckych modelu,ano Radous uz je nejaky cas v modelarskem nebicku ale v srdcich modelaru zustava nadale.Prisla mne velice potesujici zprava ze v obci Kamenne Zehrovice kde bydlel tak bude po nem pojmenovana ulice.Tedy ulice Radoslava Cizka,

Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 8:56
od jyrry
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 10:01
od HONZIK 22
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 10:56
od Jirka Schifi Zatec
Ahoj dekuji za odkazy na vyrezy LIONA,

Ja uz to doma rozjel samo-domo.Zkratka mne bavi lepit,brousit,stavet atd.Toho modelare mam doma taky a spousty dalsich letecko-modelarskych casopisu,Dekuji Jirka.

Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 12:40
od HONZIK 22
Ano. Chapu.Je to o podminkach. Ja bych nejspis musel poridit toto a moje pani astmaticka by uz nebyla moje pani.
Takze volim stavebnice.
Po me je pri stavbe vzdycky strasny bordel ,vsude i na strope!
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 13:09
od jyrry
Tan překližkovej (topolovka), není pak moc těžkej?
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 13:30
od HONZIK 22
Ma to vyfrezovane dury kde se podivas. Nejak tak bylo vyfrezovane i nove Pluto.
Holt nova doba.Daf ho stavel v krouzku ortodoxne a vyslo mu to vahove hur.
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 14:34
od Jirka Schifi Zatec
Ahoj tak mam dojem ze PLUTO vyrabi i Pepik Kubes z Kladna,ted nevim jestli v puvodni velikosti nebo zmensene.

MODEL.sport Kubes
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 15:50
od jyrry
Zmenšené, lehounké. Předevčírem jsem stavebnici i hotový model držel v ruce.
Re: LION
Napsal: ned 04.05.2025 17:16
od DAF
HONZIK 22 píše: ned 04.05.2025 13:30
28127210_1920-1920.jpg
Ma to vyfrezovane dury kde se podivas. Nejak tak bylo vyfrezovane i nove Pluto.
Holt nova doba.Daf ho stavel v krouzku ortodoxne a vyslo mu to vahove hur.
Tak moje Pluto má 740 g a to jsem třeba omylem použil na trup balsu 2,5 mm místo dvojky. Na rozdíl od stavebnice mám ovládaná všechna kormidla. Při stavbě jsem model nijak neodlehčoval, ale určitě by to šlo. Modely kluků jsem nakonec nevážil, tak v tomto bodě nemůžu sloužit (ale všechny létaly a dobře). Nejspíš budeme nejméně jeden model stavět příští rok, tak si to pohlídám. Vím o několika místech, kde by se něco ušetřit dalo, aniž by se narušila pevnost konstrukce. Jinak za poslední dva roky jsme stavěli jiné dva modely, u nichž se nám podařilo letovku "shodit" u jednoho o více jak 1/3 a u druhého o pětinu (a to vycházím z dolní hranice uvedené konstruktérem na plánku). Oba modely byly původně na čuďáky.
Re: LION
Napsal: pon 05.05.2025 7:02
od moza
Mám dotaz poněkud mimo zdejší hlavní proud.
Díky odkazům na sousednímu fóru jsem narazil na zajímavou informaci o mladém konstruktérovi modelářských motorů jménem Richard Gordon.
Ten díky modelářské zálibě v mládi a konstrukci i výrobě motorů vydělal na studia a udělal kariéru.
https://www.homemodelenginemachinist.co ... ost-338335
Pokud někdo znáte následní profesní dráhu Ladislava Haškovce, coby mladého konstruktéra Liona, podělte se prosím.
Bylo by to zajímavé srovnání jak se mladý modelář a jeho technický talent rozvinul a uplatnil v profesní kariéře v Anglii a u nás.
Re: LION
Napsal: čtv 15.05.2025 18:19
od Jawis
sozda píše: úte 14.01.2025 8:59
Co se týká profilu, tak pokud bude křídlo z žeber a nosníků a potah nějakým pružným materiálem deformovatelným (papír, folie, monofil atd) je skoro bezpředmětné hovořit o profilu. Možná tak je vidět rozdíl mezi profilem MVA 301 a Clark Y, ale u profilu hloubky cca 200 mm a tloušťce cca 20 mm typu Clark Y nebo Selig, NACA nebo Epler s rovnou nebo minimálně prohnutou spodní stranou je to skoro zbytečné bádat nad profilem. Důležitější je hladkost povrchu, úhel náběhu křídla, různé deformace na povrchu např způsobené vystupujícím nosníkem, hrubostí potahu atd atd. Mám Liona třetí generace celý je potažený folií Oracover povrch je velice hladký a řekl bych, neklouže tak dobře jako jeho předchůdce potažený Modelspanem. Je to jen subjektivní dojem, protože mezi oběma letadly je rozdíl skoro 50 let. Další takové srovnání bylo s Asterixem (větroň 2 m tuzemský materiál potah Mikelanta na náběžné části profilu 2 pomocné nosníky, profil E 205) Perfektní větroň slušná klouzavost, velké rozpětí rychlostí. Když se po revoluci objevila potahová folie tak jsem Asterixe potáhl folií, létal skvěle, ale když jsem ho chtěl "dojit" na minimálce, abych přistál na cíl propadl se po křídle, zkrátka musel být na rychlosti jinak nelétal, pak jsem udělal křídlo ze "Sagity" (taky dvoumetrovka profil Selig) na Asterixe pokud bylo potažené papírem OK pokud bylo potažené folií muselo to být na rychlosti jinak to padalo po křídle potom jsem manželce znárodnil entlovací nůžky a na uši jsem nalepil z isolepy turbulátory to mnoho problémů s pádem po křídle vyřešilo.
Závěrem - že skoro nezáleží na profilu - pokud je z nejaké rodiny podobných profilů důležitější je celkové seřízení větroně (letadla) a jeho vyvážení tak, aby vzduchem "plynulo" a né aby vzduch hrnulo před sebou a nebo aby se se vzduchem rvalo silou.
Mám podobnou zkušenost folie versus mikelanta(anebo se správně mělo říkat vlies).
Kdysi jsem si pořídil takový malý pohazovadlo. Jmenuje se Fling. Taková čínská stavebnice, laminátová hlavice trupu, uhlíkový nosník ocasních ploch, rozpětí 1240mm, letová váha 230g.
Dodáváno v krabici, dvě půlky křídla a ocasní plochy potažené fólií. Nelítalo to špatně. Ale jednou jsem jaksi pozapomněl dobíjet baterky pro přijímač a po asi 8 povedených startech na praku přišel jeden osudný, kdy krátce po vypuštění z ruky vysadilo řízení. Fling tažený ještě silou praku pokračoval jak oštěp do země. Na tu ránu se mu celkem nic nestalo. Ocasní plochy "odstřelené" čistým lomem v lepeném spoji a uvnitř jinak nepoškozeného křídla přeražená dvě žebra. Musel jsem pod folii a protože jsem jí nechtěl opravovat, rozhodl jsem se jí sloupnout a po opravě křídla nahradit vliesem.
Ještě před tím jsem si křídlo zvážil.
Po kompletním potažení a nalakování vyšlo křídlo asi o 12g lehčí. Není to kdoví kolik, ale zajímavá je tendence váhy směrem dolů.
První let byl asi týden po havárii. Takže jsem si Flingovy letové vlastnosti docela pamatoval. Najednou mi připadal, jako by mu někdo "odbrzdil parkovací brzdu", lépe klouže a lépe proniká proti větru.
Vlies je oproti folii "chlupatější", což zjevně prospívá tvorbě drobných mikrovírků v mezní vrstvě a evidentně mu to dělá dobře.
Re: LION
Napsal: čtv 15.05.2025 18:51
od vrato
Ak sa nemylim vlies a mikalenta nie je to iste. Jetam len podoba. Mikalenta je papier. Vlies je nejaka plastova(polyester) tkanina?
Re: LION
Napsal: čtv 15.05.2025 21:04
od Jirka Schifi Zatec