Palivo
Re: Palivo
.........A také snížíš teplotu motoru, což je pozitivní.
- Xenomorfus
- Příspěvky: 1248
- Registrován: pon 10.06.2013 17:38
- Bydliště: Ostrava
Re: Palivo
Kolegove, soused po letech nevydrzel moje "litani" a zacal vytahovat stare era, co delal a ze neco prubne dat dokupy a bude zase litat. Moje otazka zni, jakou ma asi zivotnost palivo (methyl/ricinovy olej 80:20) namixovane? rok? dva? tri? nebo co ja vim? Diky za pripadnou odpoved.
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Re: Palivo
Xenomorfus píše:Kolegove, soused po letech nevydrzel moje "litani" a zacal vytahovat stare era, co delal a ze neco prubne dat dokupy a bude zase litat. Moje otazka zni, jakou ma asi zivotnost palivo (methyl/ricinovy olej 80:20) namixovane? rok? dva? tri? nebo co ja vim? Diky za pripadnou odpoved.
Pokud je kalné, tak je v něm voda a je na vyhození
- Xenomorfus
- Příspěvky: 1248
- Registrován: pon 10.06.2013 17:38
- Bydliště: Ostrava
Re: Palivo
Dekuji za odpoved! Vyridim mu to. Zkousel nastartovat nejakeho zhavika, kratce naskocil a pak uz nic. Tak sem se ptal, jak dlouho ma to palivo a podle jeho "brumenda" tak asi 20-25 let
. Dekuji a preji fajn den.
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Re: Palivo
Xenomorfus píše:Dekuji za odpoved! Vyridim mu to. Zkousel nastartovat nejakeho zhavika, kratce naskocil a pak uz nic. Tak sem se ptal, jak dlouho ma to palivo a podle jeho "brumenda" tak asi 20-25 let. Dekuji a preji fajn den.
Jde o to, jak ho měl zazátkované, v jaké lahvi a místnosti. Protože já jsem měl taky 25letou pauzu a taky zbytky paliva 25-30let starého. řekl jsem si, že ho použiju na záběh. Motor šel naprosto bez problémů. Přitom to byla jen dvaapůlka a ty jsou na palivo mnohem háklivější než ty velké kubatůry. Taková desítka až patnáctka si toho věku paliva ani nevšimne.
Ale mluvím o záběhu, na let i já nešetřím a dávam palivo raději čerstvé.
Co se stáří týče, tak větší nebezpečí je s palivem pro detoňáky, ze kterých se časem ztratí všechen éter, nebo aspoň značná část. Jakmile je ho málo, tak ty motory musí běžet na mnohem větší kompresi a ty vyšší tlaky neprospívají klikovému mechanismu. To se pak lámou ojnice a kliky, protože pokud má detoňák dobrou kompresi, tak poběží i na směs nafty s olejem, jen se bude hůř startovat. Nakonec velké diesely taky chodí jen na naftu, jenže kompresní poměr je tam přes 1:20, zatím co modelářské motorky by měly jít tak do 1:16.
A co se týče vody, tak na to trpěly paliva na bázi etylu. Kdysi byl s metylem obrovský problém, tak se létalo na denaturák. Voda v něm, to byl náš hlavní nepřítel, protože jinak větší a střední kubatůry (tak od 3,5 cm3 nahoru) na to chodily celkem slušně.
Edit: Oprava chyby - ne ricín, ale éter, viz dole upozornění od JirkaA
Naposledy upravil(a) VTjr dne pon 02.09.2013 10:15, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Xenomorfus
- Příspěvky: 1248
- Registrován: pon 10.06.2013 17:38
- Bydliště: Ostrava
Re: Palivo
Mam tuseni, ze to je nejaka "triapulka" nebo neco takoveho. Kazdopadne druhy den sem mu to vyridil, pak s tim jeste zkousel "detonaka" a rikal, ze to vypada, ze to jede...Mno, od te doby zase nic, ale snad ho nakonec ukecam, aby neco letaciho zase dal dokupy
. Kazdopadne diky za odpoved.
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
- JirkaA
- Příspěvky: 6952
- Registrován: ned 17.08.2008 0:00
- Bydliště: Moravský kras ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Palivo
VTjr píše:Co se stáří týče, tak větší nebezpečí je s palivem pro detoňáky, ze kterých se časem ztratí všechen ricin, nebo aspoň značná část.
Ricin? Nebo spíš eter?
OK2WY
Re: Palivo
JirkaA píše:Ricin? Nebo spíš eter?
Jasně
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Xenomorfus píše:Mam tuseni, ze to je nejaka "triapulka" nebo neco takoveho. Kazdopadne druhy den sem mu to vyridil, pak s tim jeste zkousel "detonaka" a rikal, ze to vypada, ze to jede...Mno, od te doby zase nic, ale snad ho nakonec ukecam, aby neco letaciho zase dal dokupy. Kazdopadne diky za odpoved.
Počkej, tomu nerozumím.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Ještě malý dodatek.
Na to jak běží motor se žhavící svíčkou na to které palivo má veliký vliv celá řada faktorů. Čili ty věčné spory o to, zda jen FAI metylové, nebo s různým procentem nitrometanu, zda mazat ricínem, nebo syntetikou, či jejich směsí, či používat jiné přísady (nitrobenzol, aceton a pod) a svíčku teplou, studenou, čtyřtaktní jsou obecně neřešitelné, protože vše závisí nejen od paliva, svíčky ale i od samotného motoru. V zásadě lze každý motor vhodnými úpravami donutit dobře běžet i na jiné palivo, než na to, na které ho nastavil výrobce. Ale vyžaduje to hodně laborování a ne vždy se to vyplatí. Je totiž mnohem snadnější koupit nebo namíchat jiné palivo, než upravit motor na jiné palivo.
Kupř. motory, které výrobce nastavil na nějaké větší procento nitrometanu (15 až 20% a víc) mají od výroby menší kompresní poměr a pokud by měly spolehlivě běžet na palivo bez nitra, tak se komprese musí mírně zvýšit (aspoň na 1:8). čili ubrat podložky zpod hlavy válce, někdy (když není co vyndávat) dokonce i upravit tu hlavu na soustruhu. Použití teplejší svíčky tohle řeší jen do jisté míry a nikdy ne dokonale.
Ale kdyby se komprese zvýšil příliš, pak to bude pálit svíčky a mohla by pomoct studená svíčka, nebo podložku přidat. Naopak motory, které nebyly určeny pro nitrované palivo potřebují hlavu podložit jednou či více podložkami.
Protože velikost komprese, typ svíčky a složení paliva (jeho zapalovací schopnost) má vliv na okamžik zapálení směsi ve válci, a ten musí být takový, aby měl potřebný předstih (ani velký ani malý). Ve žhavíku není tak snadný způsob jako u benziňáků s jiskřivou svíčkou ten předstih ovlivnit stejně jako u detoňáku, kde se komprese tím i okamžik zapálení směsi dá štelovat protipístem pomocí kompresního šroubu. Fakticky máme k dispozici jen jehlu bohatosti, a proto za jistých podmínek (nízká, nebo naopak příliš vysoka teplota vzduchu, vysoká vlhkost a pod.) nejde žhavíka seštelovat vůbec.
Obsah nitra do 5% nevyžaduje žádné zvláštní úpravy i u motorů, které nebyly na nitro určeny. Naopak motory, které bychom chtěli provozovat na etylalkoholové palivo vyžadují mírné zvýšení komprese, čili ubrat podložky a taky trochu zvětšit průměr difuzeru (běží na chudší směsi a maji menší spotřebu).
Komu se chce s tím trápit a laborovat, tak má pole otevřené, kdo chce v první řadě létat, tak ať koupí to palivo, které je výrobcem doporučeno a použije ho čerstvé. A taky reálně hrozí i to, že motor po úpravách sice bude chodit přijatelně ale nikdy tak dobře a spolehlivě jako před ní na to správné palivo. Tak ať to každý zváží a pokud možno na palivu neškudlí

Na to jak běží motor se žhavící svíčkou na to které palivo má veliký vliv celá řada faktorů. Čili ty věčné spory o to, zda jen FAI metylové, nebo s různým procentem nitrometanu, zda mazat ricínem, nebo syntetikou, či jejich směsí, či používat jiné přísady (nitrobenzol, aceton a pod) a svíčku teplou, studenou, čtyřtaktní jsou obecně neřešitelné, protože vše závisí nejen od paliva, svíčky ale i od samotného motoru. V zásadě lze každý motor vhodnými úpravami donutit dobře běžet i na jiné palivo, než na to, na které ho nastavil výrobce. Ale vyžaduje to hodně laborování a ne vždy se to vyplatí. Je totiž mnohem snadnější koupit nebo namíchat jiné palivo, než upravit motor na jiné palivo.
Kupř. motory, které výrobce nastavil na nějaké větší procento nitrometanu (15 až 20% a víc) mají od výroby menší kompresní poměr a pokud by měly spolehlivě běžet na palivo bez nitra, tak se komprese musí mírně zvýšit (aspoň na 1:8). čili ubrat podložky zpod hlavy válce, někdy (když není co vyndávat) dokonce i upravit tu hlavu na soustruhu. Použití teplejší svíčky tohle řeší jen do jisté míry a nikdy ne dokonale.
Ale kdyby se komprese zvýšil příliš, pak to bude pálit svíčky a mohla by pomoct studená svíčka, nebo podložku přidat. Naopak motory, které nebyly určeny pro nitrované palivo potřebují hlavu podložit jednou či více podložkami.
Protože velikost komprese, typ svíčky a složení paliva (jeho zapalovací schopnost) má vliv na okamžik zapálení směsi ve válci, a ten musí být takový, aby měl potřebný předstih (ani velký ani malý). Ve žhavíku není tak snadný způsob jako u benziňáků s jiskřivou svíčkou ten předstih ovlivnit stejně jako u detoňáku, kde se komprese tím i okamžik zapálení směsi dá štelovat protipístem pomocí kompresního šroubu. Fakticky máme k dispozici jen jehlu bohatosti, a proto za jistých podmínek (nízká, nebo naopak příliš vysoka teplota vzduchu, vysoká vlhkost a pod.) nejde žhavíka seštelovat vůbec.
Obsah nitra do 5% nevyžaduje žádné zvláštní úpravy i u motorů, které nebyly na nitro určeny. Naopak motory, které bychom chtěli provozovat na etylalkoholové palivo vyžadují mírné zvýšení komprese, čili ubrat podložky a taky trochu zvětšit průměr difuzeru (běží na chudší směsi a maji menší spotřebu).
Komu se chce s tím trápit a laborovat, tak má pole otevřené, kdo chce v první řadě létat, tak ať koupí to palivo, které je výrobcem doporučeno a použije ho čerstvé. A taky reálně hrozí i to, že motor po úpravách sice bude chodit přijatelně ale nikdy tak dobře a spolehlivě jako před ní na to správné palivo. Tak ať to každý zváží a pokud možno na palivu neškudlí
Naposledy upravil(a) VTjr dne pon 02.09.2013 11:27, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Tak, tak.... Ale mnohým lidem to zkrátka nevysvětlíš - je to marný, je to marný, je to marný....... 
- Xenomorfus
- Příspěvky: 1248
- Registrován: pon 10.06.2013 17:38
- Bydliště: Ostrava
Re: Palivo
Jejda, nevim, zda stejne palivo. To mi nedoslo se ho zeptat,jen rikal ze zkousel i detonaka a ze to slo. Ja o tom nic nevim a ani nepatram,drzim se elektro. Spalovaci motory delam jen ty prerostle, treba 38,8 litru obsah (muj oblibeny) 
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Re: Palivo
BUBI píše:38.8 litra, to je lokomotíva?
Spíš remorkér
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Xenomorfus
- Příspěvky: 1248
- Registrován: pon 10.06.2013 17:38
- Bydliště: Ostrava
Re: Palivo
V podstate standartni tankovy motor vychodniho bloku, puvodne V-2 do T-34, pozdeji i V-54, V-55. Ale zabyvam se i jinymi motory a technikou obecne, BVP, OT, MTLB, atd atd...ted uz jen jako hobby, vydelavat si tim na chleba vezdejsi uz nechci. Ale kdyz obcas z kluku sberatelu neco nekdo potrebuje, tak ho vetsinou neodmitnu
.
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum