Stránka 4 z 17

Re: Palivo

Napsal: ned 07.07.2013 14:47
od radi5
.........A také snížíš teplotu motoru, což je pozitivní.

Re: Palivo

Napsal: pon 19.08.2013 18:44
od Xenomorfus
Kolegove, soused po letech nevydrzel moje "litani" a zacal vytahovat stare era, co delal a ze neco prubne dat dokupy a bude zase litat. Moje otazka zni, jakou ma asi zivotnost palivo (methyl/ricinovy olej 80:20) namixovane? rok? dva? tri? nebo co ja vim? Diky za pripadnou odpoved.

Re: Palivo

Napsal: pon 19.08.2013 19:58
od jirinovo
Xenomorfus píše:Kolegove, soused po letech nevydrzel moje "litani" a zacal vytahovat stare era, co delal a ze neco prubne dat dokupy a bude zase litat. Moje otazka zni, jakou ma asi zivotnost palivo (methyl/ricinovy olej 80:20) namixovane? rok? dva? tri? nebo co ja vim? Diky za pripadnou odpoved.

Pokud je kalné, tak je v něm voda a je na vyhození

Re: Palivo

Napsal: pon 19.08.2013 20:06
od Xenomorfus
Dekuji za odpoved! Vyridim mu to. Zkousel nastartovat nejakeho zhavika, kratce naskocil a pak uz nic. Tak sem se ptal, jak dlouho ma to palivo a podle jeho "brumenda" tak asi 20-25 let :-). Dekuji a preji fajn den.

Re: Palivo

Napsal: pát 30.08.2013 17:34
od VTjr
Xenomorfus píše:Dekuji za odpoved! Vyridim mu to. Zkousel nastartovat nejakeho zhavika, kratce naskocil a pak uz nic. Tak sem se ptal, jak dlouho ma to palivo a podle jeho "brumenda" tak asi 20-25 let :-). Dekuji a preji fajn den.

Jde o to, jak ho měl zazátkované, v jaké lahvi a místnosti. Protože já jsem měl taky 25letou pauzu a taky zbytky paliva 25-30let starého. řekl jsem si, že ho použiju na záběh. Motor šel naprosto bez problémů. Přitom to byla jen dvaapůlka a ty jsou na palivo mnohem háklivější než ty velké kubatůry. Taková desítka až patnáctka si toho věku paliva ani nevšimne.
Ale mluvím o záběhu, na let i já nešetřím a dávam palivo raději čerstvé.

Co se stáří týče, tak větší nebezpečí je s palivem pro detoňáky, ze kterých se časem ztratí všechen éter, nebo aspoň značná část. Jakmile je ho málo, tak ty motory musí běžet na mnohem větší kompresi a ty vyšší tlaky neprospívají klikovému mechanismu. To se pak lámou ojnice a kliky, protože pokud má detoňák dobrou kompresi, tak poběží i na směs nafty s olejem, jen se bude hůř startovat. Nakonec velké diesely taky chodí jen na naftu, jenže kompresní poměr je tam přes 1:20, zatím co modelářské motorky by měly jít tak do 1:16.

A co se týče vody, tak na to trpěly paliva na bázi etylu. Kdysi byl s metylem obrovský problém, tak se létalo na denaturák. Voda v něm, to byl náš hlavní nepřítel, protože jinak větší a střední kubatůry (tak od 3,5 cm3 nahoru) na to chodily celkem slušně.

Edit: Oprava chyby - ne ricín, ale éter, viz dole upozornění od JirkaA

Re: Palivo

Napsal: pát 30.08.2013 20:44
od Xenomorfus
Mam tuseni, ze to je nejaka "triapulka" nebo neco takoveho. Kazdopadne druhy den sem mu to vyridil, pak s tim jeste zkousel "detonaka" a rikal, ze to vypada, ze to jede...Mno, od te doby zase nic, ale snad ho nakonec ukecam, aby neco letaciho zase dal dokupy ;-). Kazdopadne diky za odpoved.

Re: Palivo

Napsal: sob 31.08.2013 9:43
od JirkaA
VTjr píše:Co se stáří týče, tak větší nebezpečí je s palivem pro detoňáky, ze kterých se časem ztratí všechen ricin, nebo aspoň značná část.

Ricin? Nebo spíš eter? ;)

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 10:05
od VTjr
JirkaA píše:Ricin? Nebo spíš eter? ;)

Jasně :mrgreen:, já měl na mysli eter a napsal ricín :roll: , Prostě překlep, díky za opravu :)

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 10:17
od VTjr
Xenomorfus píše:Mam tuseni, ze to je nejaka "triapulka" nebo neco takoveho. Kazdopadne druhy den sem mu to vyridil, pak s tim jeste zkousel "detonaka" a rikal, ze to vypada, ze to jede...Mno, od te doby zase nic, ale snad ho nakonec ukecam, aby neco letaciho zase dal dokupy ;-). Kazdopadne diky za odpoved.

Počkej, tomu nerozumím. :? Na to samé palivo detoňáka :? - to nemohlo fungovat. Palivo na detoňáka je totiž úplně jiné než na žhavíka :!:

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 10:37
od VTjr
Ještě malý dodatek.
Na to jak běží motor se žhavící svíčkou na to které palivo má veliký vliv celá řada faktorů. Čili ty věčné spory o to, zda jen FAI metylové, nebo s různým procentem nitrometanu, zda mazat ricínem, nebo syntetikou, či jejich směsí, či používat jiné přísady (nitrobenzol, aceton a pod) a svíčku teplou, studenou, čtyřtaktní jsou obecně neřešitelné, protože vše závisí nejen od paliva, svíčky ale i od samotného motoru. V zásadě lze každý motor vhodnými úpravami donutit dobře běžet i na jiné palivo, než na to, na které ho nastavil výrobce. Ale vyžaduje to hodně laborování a ne vždy se to vyplatí. Je totiž mnohem snadnější koupit nebo namíchat jiné palivo, než upravit motor na jiné palivo. :mrgreen:
Kupř. motory, které výrobce nastavil na nějaké větší procento nitrometanu (15 až 20% a víc) mají od výroby menší kompresní poměr a pokud by měly spolehlivě běžet na palivo bez nitra, tak se komprese musí mírně zvýšit (aspoň na 1:8). čili ubrat podložky zpod hlavy válce, někdy (když není co vyndávat) dokonce i upravit tu hlavu na soustruhu. Použití teplejší svíčky tohle řeší jen do jisté míry a nikdy ne dokonale.
Ale kdyby se komprese zvýšil příliš, pak to bude pálit svíčky a mohla by pomoct studená svíčka, nebo podložku přidat. Naopak motory, které nebyly určeny pro nitrované palivo potřebují hlavu podložit jednou či více podložkami.
Protože velikost komprese, typ svíčky a složení paliva (jeho zapalovací schopnost) má vliv na okamžik zapálení směsi ve válci, a ten musí být takový, aby měl potřebný předstih (ani velký ani malý). Ve žhavíku není tak snadný způsob jako u benziňáků s jiskřivou svíčkou ten předstih ovlivnit stejně jako u detoňáku, kde se komprese tím i okamžik zapálení směsi dá štelovat protipístem pomocí kompresního šroubu. Fakticky máme k dispozici jen jehlu bohatosti, a proto za jistých podmínek (nízká, nebo naopak příliš vysoka teplota vzduchu, vysoká vlhkost a pod.) nejde žhavíka seštelovat vůbec.
Obsah nitra do 5% nevyžaduje žádné zvláštní úpravy i u motorů, které nebyly na nitro určeny. Naopak motory, které bychom chtěli provozovat na etylalkoholové palivo vyžadují mírné zvýšení komprese, čili ubrat podložky a taky trochu zvětšit průměr difuzeru (běží na chudší směsi a maji menší spotřebu).
Komu se chce s tím trápit a laborovat, tak má pole otevřené, kdo chce v první řadě létat, tak ať koupí to palivo, které je výrobcem doporučeno a použije ho čerstvé. A taky reálně hrozí i to, že motor po úpravách sice bude chodit přijatelně ale nikdy tak dobře a spolehlivě jako před ní na to správné palivo. Tak ať to každý zváží a pokud možno na palivu neškudlí :!: :wink:

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 10:51
od radi5
Tak, tak.... Ale mnohým lidem to zkrátka nevysvětlíš - je to marný, je to marný, je to marný....... :wink:

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 12:59
od Xenomorfus
Jejda, nevim, zda stejne palivo. To mi nedoslo se ho zeptat,jen rikal ze zkousel i detonaka a ze to slo. Ja o tom nic nevim a ani nepatram,drzim se elektro. Spalovaci motory delam jen ty prerostle, treba 38,8 litru obsah (muj oblibeny) :-)

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 14:17
od BUBI
38.8 litra, to je lokomotíva?

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 15:36
od VTjr
BUBI píše:38.8 litra, to je lokomotíva?

Spíš remorkér :lol:

Re: Palivo

Napsal: pon 02.09.2013 17:40
od Xenomorfus
V podstate standartni tankovy motor vychodniho bloku, puvodne V-2 do T-34, pozdeji i V-54, V-55. Ale zabyvam se i jinymi motory a technikou obecne, BVP, OT, MTLB, atd atd...ted uz jen jako hobby, vydelavat si tim na chleba vezdejsi uz nechci. Ale kdyz obcas z kluku sberatelu neco nekdo potrebuje, tak ho vetsinou neodmitnu ;-).