Ještě malý dodatek.
Na to jak běží motor se žhavící svíčkou na to které palivo má veliký vliv celá řada faktorů. Čili
ty věčné spory o to, zda jen FAI metylové, nebo s různým procentem nitrometanu, zda mazat ricínem, nebo syntetikou, či jejich směsí, či používat jiné přísady (nitrobenzol, aceton a pod) a svíčku teplou, studenou, čtyřtaktní
jsou obecně neřešitelné, protože vše závisí nejen od paliva, svíčky ale i od samotného motoru. V zásadě
lze každý motor vhodnými úpravami donutit dobře běžet i na jiné palivo, než na to, na které ho nastavil výrobce. Ale
vyžaduje to hodně laborování a ne vždy se to vyplatí. Je totiž
mnohem snadnější koupit nebo namíchat jiné palivo, než upravit motor na jiné palivo.
Kupř. motory, které výrobce nastavil na nějaké větší procento nitrometanu (15 až 20% a víc) mají od výroby menší kompresní poměr a pokud by měly spolehlivě běžet na palivo bez nitra, tak se komprese musí mírně zvýšit (aspoň na 1:8). čili ubrat podložky zpod hlavy válce, někdy (když není co vyndávat) dokonce i upravit tu hlavu na soustruhu. Použití teplejší svíčky tohle řeší jen do jisté míry a nikdy ne dokonale.
Ale kdyby se komprese zvýšil příliš, pak to bude pálit svíčky a mohla by pomoct studená svíčka, nebo podložku přidat. Naopak motory, které nebyly určeny pro nitrované palivo potřebují hlavu podložit jednou či více podložkami.
Protože velikost komprese, typ svíčky a složení paliva (jeho zapalovací schopnost) má vliv na okamžik zapálení směsi ve válci, a ten musí být takový, aby měl potřebný předstih (ani velký ani malý). Ve žhavíku není tak snadný způsob jako u benziňáků s jiskřivou svíčkou ten předstih ovlivnit stejně jako u detoňáku, kde se komprese tím i okamžik zapálení směsi dá štelovat protipístem pomocí kompresního šroubu. Fakticky máme k dispozici jen jehlu bohatosti, a proto za jistých podmínek (nízká, nebo naopak příliš vysoka teplota vzduchu, vysoká vlhkost a pod.) nejde žhavíka seštelovat vůbec.
Obsah nitra do 5% nevyžaduje žádné zvláštní úpravy i u motorů, které nebyly na nitro určeny. Naopak motory, které bychom chtěli provozovat na etylalkoholové palivo vyžadují mírné zvýšení komprese, čili ubrat podložky a taky trochu zvětšit průměr difuzeru (běží na chudší směsi a maji menší spotřebu).
Komu se chce s tím trápit a laborovat, tak má pole otevřené, kdo chce v první řadě létat, tak ať koupí to palivo, které je výrobcem doporučeno a použije ho čerstvé. A taky reálně hrozí i to, že motor po úpravách sice bude chodit přijatelně ale nikdy tak dobře a spolehlivě jako před ní na to správné palivo. Tak ať to každý zváží a pokud možno na palivu neškudlí
