Stránka 4 z 5

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: úte 27.12.2016 15:57
od cl jiřík
Pozor na zelenou. Mě se líbila, ale venku na zahradě je špatně čitelná. Včera jsem řešil divný zvuk motoru. Byla prasklá kolébka motoru u horního kulového čepu. Naštěstí jsem měl náhradní i když oranžovou.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: stř 28.12.2016 17:54
od HonzaS
Takže ta zelená, soutěžní Extra. Rozhodl jsem se zkusit odlehčit díly odfrézováním části materiálu. Pro začátek výškovka, křídlo, a páteř trupu. Technologie je vyzkoušená na depronu, ale kolegové tvrdili, že se EPP bude trhat a proto mi to neudělají na CNC.

IMG_20161218_204027.jpg

IMG_20161218_204043.jpg


Takhle vypadá 5g dole. Slupka zůstala pod milimetr tlustá, a místy asi bude potřeba přidat kousek uhlíku (takže těch 5g není čistá ušetřená hmotnost, ale taková... jakože před zdaněním uhlíkem). EPP je řidší než depron, takže odfrézovaný objem neušetří tolik hmotnosti. Zároveň jsem se s tím až tak nepáral, kdyby to dělalo cnc, šlo by to odlehčit mnohem víc (větší plocha, rozdělená do víc polí, celkově výhodnější). A určitě bych odlehčil i spodní část bokorysu trupu a směrovku. Hádám, že by nebyl problém sundat 8-10g.

Průšvih ale je, že i se soutěžním "freestyle" letadlem lítám na zahradě, a mlátím s ním všude možně. A tuhle tenoučkou extru bych asi dost rychle propíchal. Takže jsem odlehčený díly vzal, a odložil zpět do krabice. Jejich čas přijde :-) ale ne hned.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: stř 28.12.2016 18:25
od HonzaS
No a protože elektronika byla doma, a na soutěže se bez soutěžního letadla nedá moc jet (prodal jsem svojí červenou extru, prototyp Edge V3, a zbyl mi jen Edge 540 V3 naladěný na Air Race), a protože zelených exter je docela dost... :-) Pár kliknutí na rcfactory a doma byla krabice s červenou Extrou :lol:

Rozhodl jsem se tedy neodlehčovat díly frézováním, ale ušetřit hmotnost jinde. Serva tentokrát použiju s plastovými převody:
D90 na křidélka
D561 na směrovku + vektor
D541 na výškovku (na soutěžním prototypu Edge V3 to stačilo, tak snad...)

Což nevypadá jako úplně šetření hmotností:
IMG_20161224_122402.jpg

IMG_20161226_164526.jpg

IMG_20161226_164554.jpg

IMG_20161226_164618.jpg


Zbytek vybavení:
Motor Tmotor 2204 Race + uhlíková vrtule PT
regulátor JETI Advanced 12A
přijímač JETI duplex R7N - který je lehčí než R5 v minulé extře, a pájí se do něj serva přímo (napájet pinové lišty a serva připojit konektorem je ale taky možné). Já naopak po spárování s vysílačem (používám JETI DS 16) piny na EXT portu odpájel.
IMG_20161227_154804.jpg

IMG_20161227_162638.jpg

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: stř 28.12.2016 19:13
od HonzaS
Stavbu jsem začal podle návodu, ale s tím, že jsem všechno vážil.

IMG_20161223_152939.jpg

IMG_20161223_163700.jpg


třeba jsem zjistil, že uhlíkový pásek na náběžku má 2g. Uhlíkový pásek 4x0,13mm má necelých 0,6g, tak jsem ho použil. Letadlo bude méně odolné proti mlácení (a musím uznat, náběžka je trochu měkčí), ale je to experiment. Buď se to osvědčí nebo ne. Stejně tak jsem na odtokovce křídla použil tenčí uhlík - ten co má být ve spodní svislé části trupu. tam jsem po změnu zalepil 3x0,13 - a zde se zdá být s rezervou naprosto dostatečný. Tyhle tenké pásky kupuju u pana Hořejšího - http://www.horejsi.cz

Zesílil jsem navázání páteře na křídlo, při špatně mířené ráně to tedy občas praská. Po vyztužení uhlíkem snese Extra o dost drsnější zacházení.
IMG_20161226_192126.jpg



Dále jsem si trochu upravil vyztužení křídélek - EPP trojuhelníčky jsem probodl uhlíkovou kulatinou o průměru 0,6mm (a samozřejmě zalepil).
IMG_20161227_131659.jpg


A "pyramidu" jsem pak lepil k uhlíkové tyčce. Jen z lehka. Po slepení jsem spoj omotal tenkou ale velmi pevnou nitkou od Donatase http://www.pauzuolis-rc.com/product-cat ... als/page/2 - ale ještě jí asi nemá v nabídce. Nitka se po omotání prosytí řídkým vteřiňákem a zastřihne. Použil jsem jí i na křížení noh podvozku v trupu. Jak ta nit po prosycení ztmavne, tak je bohužel velmi blbě vidět na fotce.

IMG_20161227_133405.jpg

IMG_20161227_133441.jpg

IMG_20161227_133538.jpg

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: čtv 29.12.2016 14:28
od HonzaS
Co všechno šlo odmontovat ze serv:
IMG_20161227_160828.jpg


před jejich rozebíráním doporučuju nafotit kde co je připájené (pořadí signál + -, hlavně v případě, že nejsou vedle sebe a není to napsaný na DPS)
IMG_20161227_160538.jpg


A kablík na regulátoru mi přišel taky zbytečně dlouhý i těžký (nahrazení dráty + a - z nejtenčího krouceného servokabelu co měli u Pecky a 0,1mm smaltovaným drátem na signál).
IMG_20161227_163055.jpg

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: pát 30.12.2016 19:15
od cl jiřík
Ahoj. Tak tu výztuhu jsem realizoval už na Edge 540 a mám to i na Extře. Bez ní bych už naletěl.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: pát 30.12.2016 19:20
od cl jiřík
Ale na pájení drátů přímo do přijímače už nemám nervy. V Jeti mi tam na moji prosbu připájeli piny.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: pát 30.12.2016 22:46
od HonzaS
Jo, s pinama se přijímač R7N, ale pak tam vozíš hodně (zhruba 10) gramů. Já šetřil, abych tam pak nacpal ještě nějaký věci navíc.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: pát 30.12.2016 22:50
od HonzaS
Když už jsem Extru stavěl jako soutěžní letadlo, použil jsem i páky křidýlek s pantíkem. Aspoň EPP pant nebude při těch drastických výchylkách tak namáhaný. Doma zbyly taky dva kloubky z Trexe 250, který už jsou na F3P moc těžký... A protože jsou moje páky delší než originál, musel jsem udělat i novou delší páku křidýlek.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: sob 31.12.2016 0:34
od vladimir32
Nechci ti do toho kecat ,ale máš to křídlo naopak . Křidelko ti stojí a to co mělo být pevné se ti hýbe.
:lol:

PS. pěkná práce je až neskutečné jaká plocha z křídla se změní v křidelko . Nezkoušely jste rovnou hýbat celým křídle když nic jiného tak jako brzda by to fungovalo dobře . :wink:

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: sob 31.12.2016 7:38
od jyrry
HonzaS píše:... Doma zbyly taky dva kloubky z Trexe 250 ...

To jsou oni? download/file.php?id=71162&mode=view
Nevíš kde to jinak roste? Nejspíš hledat u náhradních dílů na brtulníky, co? Líbí se mi v nich ty šestihrany...

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: sob 31.12.2016 12:37
od HonzaS
Jo. Musis hledat v nahradnich dilech. Treba na trexe 150 je to sada skoro za 200kc, je tam 5 kloubku a hromada dalsich veci (sroubky a tak).

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: stř 04.01.2017 11:34
od RadimHnilica
Jinak k těm pantům když už se nepoužijí páky s pantem doporučuju přelepit panty skytexem podetřeným uhuporem už jsme na obou extrách EPP panty úspěšně potrhaly

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: stř 04.01.2017 11:48
od HonzaS
Tohle není proti potrhání, ale spíš kroucení. Přišlo mi to, že když na vychýlené křidélko zatlačím, je v pantu trošku vůle. Něco jako na obrázku. Jestli se to děje i za letu ale nevím, ale proč to nezkusit, když páky mám doma :-)

Jinak třeba pant na koncích křidýlek určitě doporučuju něčím "pojistit". Buď skytexem, nebo zalepením kouskem kevlaru... Kdo co používá nejraději.

Re: Rc Factory Extra 330LT superlite

Napsal: sob 07.01.2017 15:53
od cl jiřík
HonzaS píše:Tohle není proti potrhání, ale spíš kroucení. Přišlo mi to, že když na vychýlené křidélko zatlačím, je v pantu trošku vůle. Něco jako na obrázku. Jestli se to děje i za letu ale nevím, ale proč to nezkusit, když páky mám doma :-)

Jinak třeba pant na koncích křidýlek určitě doporučuju něčím "pojistit". Buď skytexem, nebo zalepením kouskem kevlaru... Kdo co používá nejraději.


Kde se ta páska Skytex dá koupit? Já tam lepím Blenderm od 3M. Nebo u větších letadel tam lepim lámací pant.