Konfilkt model x letadlo ve Štěrboholích
Konfilkt model x letadlo ve Štěrboholích
Dneska (v neděli 5.9.2010) cca v 11:15 došlo nad modelářským letištěm ve Štěrboholích ke sblížení sportovního letadla a RC modelu - ve výšce cca 2000 feet MSL. Věc se řešila i přes ŘLP a není vyloučeno, že se to dostane i dál a zas bude mít někdo dobrý důvod prudit modeláře.
Lidi neblbněte, tady jde fakt o život. Speciálně třeba ty Štěrboholy - pokud si uděláte přímku od Kbel/Letňan na Průhonice (obvyklý výstupní bod z řízeného okrsku letiště Kbely), vede prakticky přesně přes tuhle plochu a sportovní letadla tam NEMOHOU létat výš - nad nimi je už okrsek Ruzyně a tam je nepustí! Reálně tam tedy jsou nějakých 300-400 m nad zemí a nemají kam uhnout!!! Takže lítat hotlinerem nebo x-metrovým plachťákem terminku ve Štěrboholích je zvěrstvo a z mého pohledu pokus o vraždu! To letadlo se tam vyloupne během pár vteřin a není reálná šance utýct!
Lidi neblbněte, tady jde fakt o život. Speciálně třeba ty Štěrboholy - pokud si uděláte přímku od Kbel/Letňan na Průhonice (obvyklý výstupní bod z řízeného okrsku letiště Kbely), vede prakticky přesně přes tuhle plochu a sportovní letadla tam NEMOHOU létat výš - nad nimi je už okrsek Ruzyně a tam je nepustí! Reálně tam tedy jsou nějakých 300-400 m nad zemí a nemají kam uhnout!!! Takže lítat hotlinerem nebo x-metrovým plachťákem terminku ve Štěrboholích je zvěrstvo a z mého pohledu pokus o vraždu! To letadlo se tam vyloupne během pár vteřin a není reálná šance utýct!
Naposledy upravil(a) off dne ned 05.09.2010 16:18, celkem upraveno 1 x.
Prosím jakékoliv kuloární
a pod. informace o události do SZ nebo email. Událost by mohla být pro nás velký problém. Děkuji.
Naposledy upravil(a) pp dne sob 08.02.2014 20:12, celkem upraveno 1 x.
HonzaS píše:Tak pokus o vraždu je hodně nadnesené
No to je, to se omluvám, ale zabití to jo
Jak moc to bylo blízko nevím, já v tom nesděl, jen jsem to slyšel na frekvenci, letěli jsme kousek vedle ale ono je to celkem jedno. Pilot daného letadla to oznámil přes ŘLP jako konfliktní provoz a výstrahu ostatním.
Víš co, druhá věc je odhad, kamarád modelář se ptal v kolika m jsem s jeho 1,5m hornoplošníkem při takovým večerním polítání, v době kdy to bylo v pohodě vidět vario řeklo 700m, to jsem se skoro podělal strachy jak jsem vysoko (to přece 1,5m letadlo nemůže být vidět!!!) a šel dolu. odhadoval jsem to na tak 300-500m max. Teď už vím, že lítáme výš než se zdá. Samozřejmě jsem dával pozor na okolní provoz (který vlastně nebyl žádný) v rámci zachování modelu - občas tu lítaj kokoti na rogalech hlava nehlava.
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Zajímavý -minule jste tady jednoho píp plácali po zádech jakýže to je frája když byl s modelem v 1500metrech- a je to tady. Mě včera prolítly přímo nad místem kam chodím lítat 3 asi Alky a kdes formace 2 a za nima 3- přemýšlím že lítat definitivně přestanu. Bohužel už se asi neodvážím odstartovat- byly fakt sakra nízko a než někoho s modýlkem sundat tak to raději pověsím leteckou modelařinu na hřebík.
ICQ 638556901
- Lindbergh
- Příspěvky: 2295
- Registrován: ned 29.07.2007 0:00
- Bydliště: Plzeň D.C.
- Kontaktovat uživatele:
off: Už se to tu řešilo několikrát a obdivuji tě, že se do té debaty pouštíš. Když jsem nedávno létání ve větších výškách (a nebyl jsem sám) podobně jako ty odsoudil jako nebezpečné a bezohledné, byl jsem označen za demagoga, Mirka Dušína atp. Nakonec to sklouzlo k teorii o nebezpečnosti létající igelitky vs. modelu
Věř tomu, že to většina modelářů, kteří nikdy v éru neseděli odsoudí jako totální blbost, protože střet modelu s velkým letadlem prostě nikde nevygoogluješ... a to jim jako argument prostě stačí

KDO NEPADÁ, LÉTÁ POD SVOJE MOŽNOSTI!
Loner píše:dneska uz v ultralightu lita kdejaky blb a provoz houstne, s tim se musi pocitat.
On houstne jak provoz modelářů, tak ull. Bohužel většina z obou skupin jsou relativně málo zkušení piloti, proto se pak může stát že na poslední chvíli nezareagují správně. Je to smutné, ale není otázka jestli, je otázka kdy... Bomba je, že i moje Jíťa která má nalítáno asi 1,5 hodiny už měla sblížení s ULL tak na 15m...
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
HonzaS píše:Bohužel většina z obou skupin jsou relativně málo zkušení piloti, proto se pak může stát že na poslední chvíli nezareagují správně.
Člověče myslím, že to opravdu není o reakci "na poslední chvíli". Je to o sebekázni a nelítání tam, kde je to nebezpečné.
Zkušený pilot se nepozná podle toho, že něco úspěšně řeší "na poslední chvíli". V lítání jde o to, aby žádná "poslední chvíle" nenastala. Na poslední chvíli nevymyslíš vůbec nic co by mělo hlavu a patu. To už je jen v rukách božích.
Myslím, že většina pilotů - a paradoxně nejvíc právě ultralajtisti, co lítaj kolem komína - zná plácky, kde se lítá s modelema, a preventivně se jim vyhýbají, speciálně když "je počasí".
Ale konkrétně v těch Štěrboholích je to prostě jinak - je to CTR, "vrstva" ve které se dá reálně letět, je tak 150 metrů "tlustá", řídící vás pošle "někam" a pilot se snaží taky přesně tam letět, páč s tím všichni ostatní počítají. Nějaké kličkování nejde.
Podobně třeba na Vypichu resp. u Hvězdy, kde lítaj mixéry a místa je tam ještě míň - většinou tam maj tak 150-250 metrů nad terénem. Ale ty vrtulníky jednak dělaj dost kravál a jednak to tam lidi znaj, napamatuju tam problém ať ze zdola, nebo shora.
Jinak - když o tom tak přemýšlím, tak asi nejsprávnější řešení z hlediska modeláře na zemi je srovnat model do směru letu letadla a doufat, že se minou, a když se neminou, tak se o sebe jen šťouchnou. Největší prů-- naopak jsou podle mně nějaké úhybné manévry, kdy ve výsledku jdou hmoty proti sobě. A vsadím se, že většina lidí se "na poslední chvíli" pokusí potlačit a nebo udělat nějakou ostrou zatáčku. Jenže samozřejmě odhady vzdáleností a rychlostí na dálku a ještě k tomu šikmo zespoda jsou naprosto k ničemu... Velký letadlo to asi "nějak" přežije, i když posádka nebude skákat nadšením. Ale ultralajt a nebo i běžný sportovní éro jde myslím nějakým 2-3 kilovým modelem sundat spolehlivě, pokud se trafí aspoň trochu "šikovně".
Prosím lidi neblbněte, Vy co jste z Prahy,a dalších větších měst,víte že tam máte letiště s častým leteckým provozem tak na to dávejte bacha.
Já na letištích nelítám zrovna nejradši,mám na mysli ty používané,aji aerokluby. Provoz tam prostě je.
Člověk se má držet při zemi.. Já nevim,víc už o tomhle říct nejde
Já na letištích nelítám zrovna nejradši,mám na mysli ty používané,aji aerokluby. Provoz tam prostě je.
Člověk se má držet při zemi.. Já nevim,víc už o tomhle říct nejde
Clear sky,glider fly..
Nebyl jsem u toho, takže přesně těžko hodnoti, ale... Pokud potkám někoho velkého ve vzduchu, určitě půjdu co nejrychleji pryč od něj, ať už jakýmkoliv způsobem. Ono spoléhání se na to, že to nějak dopadne, tak to může dopadnout velkým průs..malérem. Je to také otázka jistého právního vědomí možných následků, a to nejen pro přímého účastníka. Už se tu opakovaně řešilo, že vlivem rozmachu stavebnich ARF, RTF apod. si to může koupit "každej blb" a jít lítat, bez vědomí základních pravidel (jakéhokoliv!!!) leteckého provozu. Tím samozřejmě nemám na mysli lidi, kteří se tomu věnuji a z určitých důvodů prostě po té krabici sáhnou. Ti blbové mohou řídit jak ten model, tak to ULko (tím se nechci nikoho dotknout, dobří i špatní jsou na obou stranách)
K tomu prostoru, kde se to mělo stát, když jsem létal (za totáča) na "letadlové lodi" Točná, byl tam strop nějakých 150m a když někdo chtěl cvičit akrobačku, létalo se až kamsi k Říčanům, protože tam končilo CTR a byl tam kousek volný s výškou asi 800 pro nás. Všechno nad strop se řešilo přes ŘLP Ruzyně. Občas nám povolili výšku, když se chodilo na Ruzyň z druhé strany (čísla drah si dnes už nepamatuju). Výcivk tam měl tu výhodu, že si člověk spoustu věcí uvědomil a pak to použije i v modelovém létání.
Tak snad ten dnešní incident nebude mít větší vliv na naší činnost, aspoň zde v Práglu a přilehlém okolí.
K tomu prostoru, kde se to mělo stát, když jsem létal (za totáča) na "letadlové lodi" Točná, byl tam strop nějakých 150m a když někdo chtěl cvičit akrobačku, létalo se až kamsi k Říčanům, protože tam končilo CTR a byl tam kousek volný s výškou asi 800 pro nás. Všechno nad strop se řešilo přes ŘLP Ruzyně. Občas nám povolili výšku, když se chodilo na Ruzyň z druhé strany (čísla drah si dnes už nepamatuju). Výcivk tam měl tu výhodu, že si člověk spoustu věcí uvědomil a pak to použije i v modelovém létání.
Tak snad ten dnešní incident nebude mít větší vliv na naší činnost, aspoň zde v Práglu a přilehlém okolí.
Hitec Aurora 9X
Já zase vidím skoro každý víkend, jak ull chlapci vidí modelářské letiště a ono se tam něco děje,a hup na 50 metrů a průlet na plnej knedlík,podle hesla když letecká nekázeň tak rychle, a průlet přes letiště, a to že tam v tom lítá tří metrová Katana taky neřeší, takže ono na obou stranách se najdou debilové jako kráva.
- Andy1pl
- Příspěvky: 722
- Registrován: pát 29.08.2008 0:00
- Bydliště: Vysocina - Pelhrimovsko
- Kontaktovat uživatele:
corsair píše:Já zase vidím skoro každý víkend, jak ull chlapci vidí modelářské letiště a ono se tam něco děje,a hup na 50 metrů a průlet na plnej knedlík,podle hesla když letecká nekázeň tak rychle, a průlet přes letiště, a to že tam v tom lítá tří metrová Katana taky neřeší, takže ono na obou stranách se najdou debilové jako kráva.
tak, tak ... souhlas ... to znam take ... jsou piloti ULL kteri u nas nejdrive proleti v nizke vysce ze treba chce pristat , pak rozumny modelar pujde dolu s modelem popr odleti na druhou stranu a ULL muze pristat, bohuzel jsou piloti jak ULL tak i modelari kteri nerespektuji se navzajem, kazdy mysli "ja jsem tady doma" a je pruser, urazky, etc ... navic vetsina zacinajicich modelaru nerespektuje, dokonce ani nevi co je to letovy prostor a pak je to zle ! jeste chvilka a bude "ne nebe" vypadat to jako na D1