Těžké začátky s 3D heli, aneb cesta dlouhá 2.

Začínáte nebo chcete začít s vrtulníkem.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

Těžké začátky s 3D heli, aneb cesta dlouhá 2.

#1 Příspěvek od CharlitoCZ »

Tak jsem tu zas, dneska jsem 2x lítal, jednou dopoledne a teď ještě krátce večer, jak uvidíte tak na videu, tak byť malinký, ale přecijen pokrok tam je :D

Nicméně i tak se něco nepovedlo...

1) ráno (teď se mi to zdálo lepší) mi stále vyrťas uhýbal doleva, mírně, ale přeci, čím to? Seřídit serva, nebo špatný kříž?
2) při jednom z dopadů (jak ráno, tak i teď - viz video) mi vrtule usekla zadní křidélko - čím to? Moc tvrdý dopad, nebo špatně seřízené?
3) po useknutí křidélka (ráno to šlo normálně dál) se mi helina stále točí kolem své osy, může to být naštíplým listem, nebo mám hledat závadu jinde? :?

Video je bohužel s horší kvalitou, už bylo dost šero, později i tma :-(

Ale i tak jásám, odpoledne jsem vybil svoji první baterku bez nehody (pokud nepočítám to křidélko).. :D

tak a tady je video:
http://www.youtube.com/watch?v=Jju8KtAE7qc
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
psena
Příspěvky: 4179
Registrován: stř 09.12.2009 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od psena »

Vzdy je neprijmeny, kdyz gyro nedrzi ocas na miste, pro zacatecnika je to jeste 10x horsi. Pokud mas gyro v HL modu a spravne spravne mechanicky serizeny smykatko a servo, tak je chyba pravdepoobne v gyru, mozna nejakej teplotni drift.
Nech si to od nekoho zkontrolovat, jinak radim co uz posledne, kup si lepsi vrtulnik :D
Jinak od posledne rozhodne zlepseni, vim ze s timto gyrem je to dost tezky, ale soustred se predevsim na udrzeni ocasu smerem k sobe. Nahodou na to, ze to dela porad piruety to zvladas moc dobre :D
To ti hlavni list usekl kus stabilizatoru? Nebo co se stalo? Neni to na videu videt. Ale spis asi vrtulka bych typl, doslo tam k nejakymu poskozeni a vrtulka ted nechodi spravne, mozna i prevod serva co ja vim, to je potreba videt.
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od CharlitoCZ »

no s ocasem k sobě.. já to pak i zkoušel schválně trošku pootáčet, to mám naučený ze simu a dokonce jsem si navykl, že se mi lítá líp směrem k sobě než ocasem :-)

ale jako jo, už se to snažim odnaučit :-)

sekl mi do něj list horního rotoru (trochu praskl) a urazil ho

teď jsem zkoušel doma bez horních listů natočit motor a na zemi jsem koukal co se bude dít, drží směr, asi to bylo tim rotorem, nebo nevim
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#4 Příspěvek od zdzd »

Moiment, to chceš říci, že létáš s naouraným hlavním listem?

Rychle ho vyměň, dřív než přijdeš o celou helinu, neřkuli třeba o oko.
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od CharlitoCZ »

on je dřevěnej potaženej fólií, byl tam naprasklej kousek toho dřeva, tak jsem ho zalepil vteřiňákem a už by měl fungovat normálně (to byla prasklina tak 2cm)
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#6 Příspěvek od zdzd »

a) Listy se zásadně neopravují, ale vyměňují.

b) Navštiv někoho, kdo už to umí aby ti helinu seřídil.

c) Změň křivku plynu, při ubrání kolektivu se ti vypíná motor. To je špatně. Rotor musí mít pořád +/- stejné otáčky. Jinak si ten ocas budeš sekat pořád...
Uživatelský avatar
psena
Příspěvky: 4179
Registrován: stř 09.12.2009 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od psena »

CharlitoCZ píše:no s ocasem k sobě.. já to pak i zkoušel schválně trošku pootáčet, to mám naučený ze simu a dokonce jsem si navykl, že se mi lítá líp směrem k sobě než ocasem :-)

ale jako jo, už se to snažim odnaučit :-)

sekl mi do něj list horního rotoru (trochu praskl) a urazil ho

teď jsem zkoušel doma bez horních listů natočit motor a na zemi jsem koukal co se bude dít, drží směr, asi to bylo tim rotorem, nebo nevim

Nepovidej, je tam videt jak prebihas tam kde ti zrovna skoncil ocas :D
Neni problem pokud visis kabinkou k sobe, nebo ocasem k sobe, ale jde o to, abys to delal vedome a ne nahodne.
Tedy opravuji formulaci, musis se nejdriv naucit mit ocas pod kontrolou.
Malokdo zacina visem doplnenym piruetami :D , to uz je opravdu pokrocila pilotaz, zvlast kdyz v pomale piruete ma helina zustat na miste.
Uživatelský avatar
panther
Příspěvky: 93
Registrován: stř 14.07.2010 0:00
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od panther »

Jednoduche to na zaciatku to jednoduche nie je, to zazivam aj ja, ale je to o to tazsie, ze mam heli z HC a trosku viac lezi nepojazdna ako lieta :) . Ale to je kombinacia mojej "sikovnosti" a padov spolu s mensou kvalitou heli. Inak s tancujucim zadkom bojujem aj ja a ked mi to zacalo lamat drziak paky vrtulky, objednal som si kovovy zadok, nove digi servo a hlavne Align gyro :twisted: . Pretoze ucit sa lietat s otacajucou sa heli je celkom komplikovane.Nevzdavaj sa, ked sa cez to prensies a bude ta to bavit, taketo drobne neuspechy ta len pozenu vpred a tvoju radost bude kazit len partnerka ktora nezhltne tvou utraty schopnost v jej neprospech :lol: .
Cheerson CX-20, úpravy - 3D gimbal, OSD, fpv
Uživatelský avatar
jez_cz
Příspěvky: 947
Registrován: sob 20.06.2009 0:00
Bydliště: Liberec

#9 Příspěvek od jez_cz »

Postřehy z videa:
Pěkně Tě ten vrťas prohání po tom parkovišti :)
Můj pocit je, že máš ještě málo nalétáno na simu, nebo používáš nějaký FMS.
Hodně často si ulevuješ a vrtulník pokládáš na zem. Je potřeba alespoň dvě minuty udržet koncentraci a vrtulník ve vzduchu, potom ten čas postupně prodlužovat až na těch cca 8 minut, co vydrží baterka.
Létáš "bezpečně" - pomalu a nízko :)
V té malé výšce se stále pereš s bublinou, odraženou od země. Je potřeba vrtulník zvednout o něco výše, aby nesklouzával po té bublině, potom se stane poslušnější.
Co máš za simulátor? - je potřeba mít nějaký realistický, kde se projeví každá chyba pilotáže, v tom se více naučíš. Dobrý a laciný je třeba Reflex XTR. Tvoje reakce na pákách pak budou rychlejší a budeš dělat větší pokroky.
Pokud máš sebemenší pochybnost o čemkoliv, natož potom o listech hlavního rotoru, tak je potřeba díl vyměnit, nebo vůbec neodstartovat.
Létání nesnáší kompromisy, jak s "dospělými" letadly, tak i s modely, natož pak s vrtulníky. Když slepíš prasklý podvozek - tak v pohodě. Když však slepíš prasklý list, tak velmi hazarduješ - v nejhorším případě i se životem. Létání s vrtulníkem prostě není jako létání s letadlem, kdy po bouračce letadlo slepíš a jdeš znovu do vzduchu. Na vrtulníku se prostě díly neopravují, tam se kupují vždy nové!!
Promiň prosím za ten mentorský tón, prostě mi to nedalo.
Ať se Ti daří. JaHo
I květák je jen vycepované zelí
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od CharlitoCZ »

postřehy k postřehům :-)

po parkovišti mě to prohání proto, protože se to bojim otáčet, abych neudělal nesmysl, ale odpoledne jsem si ho párkrát tachle otočil a docela v pohodě - nějak jsem si zapamatoval "kam padá, tam tlač", takže proto mám i radši pohled z předu, ale jak už jsem psal, odnaučuju si ho :D

Dobrá tedy, vrtulku koupim a nebudu to bastlit, nečekal bych, že je v tom takové riziko :-)

S gyrem problém nemám, dneska odpoledne (a i večer) to lítalo perfektně za nosem, až teď večer po tom ťuknutí listem do křidýlka to začlo dělat tohle točení, naopak mi přijde, že to gyro fakt celkem funguje :wink:

Ano, lítám nízko a pomalu, pač se bojim to zvedat, tachle si řikám, že to zachrání kříž kdybych šel bokem, to s tím vzduchem vím, ale bohužel zatim nemám odvahu, ale příště (snad zítra) to skusim tedy aspoň v 50cm výšce.:-) Odpočinky dělám, protože ani nevim proč, mě to dycky docela vysílí - hlavně psychicky a taky protože už mi odlítne dál a tam se bojim že ztratim orientaci :D

Sim používám RealFlight 4,5, asi neni moc reálnej, nebo v něm nemám stres, protože mi to tam docela "jde", resp. dycky někam letim a pak to různě kormidluju, buď to vyberu, nebo taky ne.. :( :D
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
Bizon
Příspěvky: 1040
Registrován: stř 10.12.2008 0:00
Bydliště: Jižní Morava(Veseli n. M.); Praha 10 (Chodov-Kunratice)

#11 Příspěvek od Bizon »

Jestli chceš tak se mi ozvi, v Dejvicích mám školu takže se můžem domluvit a na ten stroj se ti mrknu.

Takhle podle popisu a podle videa těžko říct, ani jsi nenapsal jestli máš setové rádio a elektroniku nebo ne, jaké máš křivky, atd...
Uživatelský avatar
psena
Příspěvky: 4179
Registrován: stř 09.12.2009 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od psena »

Hmm, tak pokud je gyro dobry, coz je mozny, ale nepredvedl jsi nam to ani 5 sekund, tak priste zkus litat s nejakym řádem. Neustale se ti to toci, nemuzem vedet jestli to delas rukama nebo ne... Opravdu par zacatku vcetne mych nedavnych jsem uz zazil a timto stylem jsem jeste nikoho zacinat nevidel. Jsi normalni prirodni ukaz :D
Naposledy upravil(a) psena dne sob 16.10.2010 23:09, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od CharlitoCZ »

Tak já zejtra natočim něco míň hejbacího :D
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
CharlitoCZ
Příspěvky: 696
Registrován: úte 05.10.2010 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od CharlitoCZ »

jinak ještě pro doplnění, křivky mám hezký :D

idle up na normal, takže "plyn" 0-50-100

o jinejch křivkách nevim :-)
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček
Uživatelský avatar
psena
Příspěvky: 4179
Registrován: stř 09.12.2009 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od psena »

Projdi si na Real flightu tu heliskolu, staci prvnich par lekci, tak nejak by mel vypadat i tvuj trenink.
Jinak krivka plynu je samozrejme taky vazana na krivku pitch, tedy sklon listu a v normal modu ve kterym litas to plati dvojnasob.
Pri rovne krivce muzes mit docela nizky otacky pri visu, vetsinou nastavuju zacatek krivky vyrazne kolmejsi a kolem stredu mam rozhodne 60-65%.
Ale to chce zmerit otackomerem, nebo si to poslechnout. Nizky otacky zpusobuji pomalejsi reakce jakoby opozdeny, jak cykliky tak i kolektivu.
Odpovědět

Zpět na „Heli - začátečník“