Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Zdravím,
dneska jsem byl létat s letitým samokřídlem MiniTornádo, s kterým se vždycky dokážu náramně vylbnout a při obedě mě napadla tato otázka:
Proč všichni staví velká skutečná ultralehká letadla víceméně klasická letadla???
Proč nikdo nepostaví samokřídlo, když to funguje, podle mého názoru je to celkově jednodušší, letové vlastnosti vynikající, například Me 163 a různí předchůdci a verze nebo Horten Ho IX a mnoho dalších, fugovaly a to museli konstruktéři spoustu věcí vymyslet od základu...
Mám na mysli stavby ULL v rámci ČR.
Nebo to má na svědomí birokracie, úředníci, neexistující podklady, či jak je to?
Je tu někdo kdo do toho vidí a zná důvody???
Předem děkuji za odpovědi.
dneska jsem byl létat s letitým samokřídlem MiniTornádo, s kterým se vždycky dokážu náramně vylbnout a při obedě mě napadla tato otázka:
Proč všichni staví velká skutečná ultralehká letadla víceméně klasická letadla???
Proč nikdo nepostaví samokřídlo, když to funguje, podle mého názoru je to celkově jednodušší, letové vlastnosti vynikající, například Me 163 a různí předchůdci a verze nebo Horten Ho IX a mnoho dalších, fugovaly a to museli konstruktéři spoustu věcí vymyslet od základu...
Mám na mysli stavby ULL v rámci ČR.
Nebo to má na svědomí birokracie, úředníci, neexistující podklady, či jak je to?
Je tu někdo kdo do toho vidí a zná důvody???
Předem děkuji za odpovědi.
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11261
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Protože si nikdo nevezme na triko výpočty a následné schválení pro provoz.
-
Doktor
- Příspěvky: 5851
- Registrován: ned 29.04.2007 0:00
- Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
V mém okolí létá jeden "korel" s Mitchellem:
http://home.earthlink.net/~mitchellwing/b10pics.html
Co si s tim dovolí je až k neuvěření!
http://home.earthlink.net/~mitchellwing/b10pics.html
Co si s tim dovolí je až k neuvěření!
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
konec konců motorové rogala patří mnohdy do kategorie ULL a jsou to samokřídla 
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Samokřídlo jako model lítá dobře, ( nikoli ovšem špičkově) ale jako skutečné éro je to poněkud složitější.Tady už nám do toho kecá bezpečnost letu a taky ekonomie letu. Aby skutečné samokřídlo létalo dobře,potřebuje autostabilní profil. A autostabilní profil má o poznání horší výkony jako klasický. A tento horší výkon nedokáže dorovnat ani výhoda kterou samokřídlo má - menší odpor díky absenci ocasních ploch. Další velký problém je stabilita. Samokřídlo má o hodně menší rozsah polohy těžiště při které je ještě dostatečně stabilní. U modelu , zvláště elektroletu to není problém, poloha těžiště se nemění. Ale u skutečného éra se mění množství paliva, může tam sedět jeden člověk který má 70 kg, ale taky 90 kg, anebo i dva co mají spolu 180 kg.Splnit všechny tyto podmínky aby bylo samokřídlo stabilní není vůbec snadné. Aby mělo samokřídlo velký rozsah polohy těžiště, musí být ten profil " hodně autostabilní " a takový má zase hodně zhoršené parametry.
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Rexi,
dobrá otázka, ale ze samokřídla s nímž pletuješ není možné dělat významné závěry. Proč ne je částečně zodpovězeno v zaslaných odpovědích.
Zkus postavit ještě nějaké jiné a třeba bez pohonu. A s jiným tvarem a s rozpětím kolem 2m. Pak začneš poznávat, že to není s bezocasými stroji tak jednoduché. Já jsem jich postavil jen asi 20 a stále se o nich dozvídám nové informace.
J.Lněnička
dobrá otázka, ale ze samokřídla s nímž pletuješ není možné dělat významné závěry. Proč ne je částečně zodpovězeno v zaslaných odpovědích.
Zkus postavit ještě nějaké jiné a třeba bez pohonu. A s jiným tvarem a s rozpětím kolem 2m. Pak začneš poznávat, že to není s bezocasými stroji tak jednoduché. Já jsem jich postavil jen asi 20 a stále se o nich dozvídám nové informace.
J.Lněnička
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
sice nie v cr ale je take - horten pul-10
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
je to jen o možnostech a o penězích..klidně vezmi pár desítek milionů, nech si postavit co chceš..klidně krabici od mlýka s raketovým motorem a nech si ji schválit pro provoz..a uvidíme...pokud chceš něco takového tak s tím běž do saudské arabie, do čadu nebo prostě tam kde když něco jebne do země tak to nikoho až tak moc zajímat nebude jako v česku kde jsme de fakto namačkáni jako rybičky v akváriu...záměrně nedávám jako sardinky..jsou státy kde je hlava na hlavě...indie, pakistán, čína...
-
von boberov
- Příspěvky: 1096
- Registrován: pát 30.07.2010 0:00
- Bydliště: vesničan v okr.ZR
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
V roce 1988 se začal nad dědinou prohánět místní šikula právě v Mitchellu, který poslepoval doma ve stodůlce. Já byl tenkrát v 8 třídě a jak ten traboš zavrčel nad barákem hned jsem utíkal na nedaleké zemědělské letiště. Létalo to parádně, ale i tak jsem ho jednou z toho tahal po ploché vývrtce až do země s otřesem mozku. Tenkrát se mu na konci křídla sekla ta směrovka (brzda). Oni to vychylovaly pouze ven lanka přetahující pružinu. Stroj byl minimálně poškozen opraven a po pár letech putoval prodán někde ku Praze. Ve stodůlce se ale narodil jeho dvousedadlový brácha. Pohon zase traboš převrtán snad na 700. S tím už jsem se svezl. Sedí se v tom vedle sebe, levé sedadlo je trochu předsunuto. Byl to pro mě první ULL zážitek- za hlavou řval motor a po 600m rozjezdu se to lenošně zvedlo, ale jinak krása. Tohle letadlo slouží dál i když se přestěhovalo do sousední dědiny a taky změnilo majitele. 
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Pokud je Lnělnička "pan Lnělnička"( pak ví, koho myslím), smekám a děkuji za tu spoustu článků,
které mi udělaly radost a současně doplnily mé vzdělání.
které mi udělaly radost a současně doplnily mé vzdělání.
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Mal som omotorované toro - tlačné usporiadanie...
Tiež sa s ním robili vývrtky až do zeme - nedali sa vybrať...
Tiež sa s ním robili vývrtky až do zeme - nedali sa vybrať...
Fun Star 3D & T9x
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11261
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
paveld píše:Pokud je Lnělnička "pan Lnělnička"( pak ví, koho myslím), smekám a děkuji za tu spoustu článků,
které mi udělaly radost a současně doplnily mé vzdělání.
Ano je. I já mu fandím a proto se akademie snadno dostala mezi Doporučujeme
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Samokřídlo potřebuje nepříjemně přesně dodržovat polohu těžiště. Vlastnosti při přetažení jsou nezaručené.
Reálné letadlo nese užitečné zatížení - minimálně pilota. A to je potřeba někam umístit, asi do nějaké bedny jako trup. Pokud už máš křídlo a bednou na pilota, odpor bedny nestoupne, pokud ji prodloužíš do normálního ocasu. Na samokřídle máš svislou ocasní plochu, pokud ji posuneš na ocas, může být menší. Vodorovná ocasní plocha je proti samokřídlu navíc, ale její odpor a hmotnost bohatě vyváží mnohem lepší vlastnosti (a výkony) profilu klasického proti autostabilnímu. Pokud je stability samokřídla dosaženo šípem, má tolik nevýhod, že rovné křídlo s ocasem bude lepší.
Samokřídlo může být lepší jen jako aerodynamicky nestabilní a stabilitu musíš uřídit. Jako ptáci.
Reálné letadlo nese užitečné zatížení - minimálně pilota. A to je potřeba někam umístit, asi do nějaké bedny jako trup. Pokud už máš křídlo a bednou na pilota, odpor bedny nestoupne, pokud ji prodloužíš do normálního ocasu. Na samokřídle máš svislou ocasní plochu, pokud ji posuneš na ocas, může být menší. Vodorovná ocasní plocha je proti samokřídlu navíc, ale její odpor a hmotnost bohatě vyváží mnohem lepší vlastnosti (a výkony) profilu klasického proti autostabilnímu. Pokud je stability samokřídla dosaženo šípem, má tolik nevýhod, že rovné křídlo s ocasem bude lepší.
Samokřídlo může být lepší jen jako aerodynamicky nestabilní a stabilitu musíš uřídit. Jako ptáci.
- pert
- Příspěvky: 1640
- Registrován: pon 17.10.2005 0:00
- Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Tohle vypadá že dokonce i lítá http://www.youtube.com/watch?v=b_EjsgLX ... re=related
a bez motoru.
a bez motoru.
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11261
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se skutečné ULL nestaví samokřídla
Často opakované "samokřídlo je horší, protože autostabilní profi" se moc generalizuje. Docela dost jsem nad tím bádal. V režimu ekonomického letu nebo v režimu minimálního opadání, což je častý režim u modelů, tak je to jistě pravda.
Nicméně třeba v režimu rychlého letu, kdy se letí na malém Cy se rozdíl snadno setře. Je menší vztlak, tak i šíp přestane být takové zlo a při extrémní rychlosti, kdy začne být zajímavá omočená plocha mi samokřídlo přijde rychlejší.
Ale horší čitelnost modelu mě od toho odrazuje.
Nicméně třeba v režimu rychlého letu, kdy se letí na malém Cy se rozdíl snadno setře. Je menší vztlak, tak i šíp přestane být takové zlo a při extrémní rychlosti, kdy začne být zajímavá omočená plocha mi samokřídlo přijde rychlejší.
Ale horší čitelnost modelu mě od toho odrazuje.