Senzor či bezsenzor pro On-Road?

Pokud to má kola, jezdí po asfaltu nebo v terénu.
Zpráva
Autor
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#1 Příspěvek od Doktor »

Jelikož jeden z mých dvou ss reglů "duševně onemocněl", tak sem nucen přejít u jednoho modelu na brushless pohon neb investice do nového použitelného ss reglu mi příde už celkem finančně nezajímavá. A jelikož mé zkušenosti s brushless v autě jsou 0, tak bych uvítal zkušenosti cizí, tedy zda se nechá na asfaltu jezdit s pohonem sensorless a nebo raději pošetřit a jít do sensored? Případně nastínit jaké lze čekat tak rozdíly při samotné jízdě.

Díky moc za každou reakci.
Uživatelský avatar
darth.hokro
Příspěvky: 1499
Registrován: čtv 20.08.2009 0:00
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#2 Příspěvek od darth.hokro »

pokud je to jen na takové domácí poježdění, stačí bohatě bezsenzor. O jaké se jedná podvozky?
http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#3 Příspěvek od Doktor »

Pokazil se mi regl v TA-03RS. Takže vezmu regl z TA-04S, dam ho do trojky a čtyřku předělam na brushless. Jinak ano je to jen na takové domácí poježdění. Jinak ještě pokud můžu otázku. Jak je to vůbec s počtem pólů u těch levných bez i senzorových motorů? Standard jsou dva póly a lepší motory mají třeba 4?
Uživatelský avatar
scarabeus
Příspěvky: 2696
Registrován: ned 10.12.2006 0:00
Bydliště: Praha 5

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#4 Příspěvek od scarabeus »

Ano, lepsi motory maji 4 poly. Neu atd. Ale to je cenove kapanek jinde :-) Na druhou strany tyhle 4poly se pak chovaji temer jako senzorove motory.

Na domaci pojezdeni bohate staci bezsenzor. Regl by ale mel mit aspon nejaka nastaveni. Poohledni se po Turnigy nebo Xerunu. Levne a plne funkcni.
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#5 Příspěvek od Nakadah »

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=17713 - velice povedena nahrada tridy 500. Ctyrpolovy rotor, bandazovany kevlarovou niti. Je skoro tak dobry jako Medusa Afterburner 36mm co mam taky doma. Aktualne ho jezdim ve Slashi 2WD a nemuzu si na nic stezovat. Rozjezdy bez zaskubani, motor z nuly protoci bez zavahani kluznou spojku. Senzorove motory obcas delaji blbosti, pokud se do konektoru senzoru dostane voda a nebo to zoxiduje. Nak
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#6 Příspěvek od Doktor »

Fajn. Nebudu to hrotit a vemu nějakej levnej bezsenzor. Regl mam vyhlídnutej Ezrun 35A. Kartu samozřejmě k tomu. Jelikož jezdim aku 3S, tak k němu musim dokoupit 12V funidlo. Motor odhaduju s KV kolem 3000. Tedy nějakej 13 maximálně 12ti závit. Víc ani nechci. Tohle myslim že by mohlo to 35A HW dát.
Myslíte že je to schůdný? Já to posuzuju jenom na základě původního ss pohonu kde sem měl motor taky s KV cca 3000. Na place kde jezdim to jezdilo v průměru za 4A! :roll:

Naku ten XK je určitě povedenej kousek (viz. Tvé měření), ale mam pocit že by mi to tu Tamku na 3S roztrhalo na kusy! Navíc by to chtělo asi už 60A regl. Ale mazec by to byl! :) Na 2S ale asi fakt parádní 4pól!
Jestli mi rupne v kouli a koupim si podvozek od Sakury, tak bych si tam to XKčko + 3S dokázal představit. :wink:
Uživatelský avatar
scarabeus
Příspěvky: 2696
Registrován: ned 10.12.2006 0:00
Bydliště: Praha 5

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#7 Příspěvek od scarabeus »

Dat do onrouda 3S je jedna vec, ale druha je, jestli se to da uridit, zda se gumy na povrchu vubec chytnou apod... Tim jenom lehce varuju, ze s prestupem na 3S se vaze spousta dalsich souvislosti, ktere nejsou na zacatku videt :-) U onrouda.

Tamku by to nutne nemuselo roztrhat, ale mohl by to byt zahul. Aktualne mam v HPI Cup Raceru aku 2S a motor se 4000 kV. A je to moc. Maximalku dam jen vyjimecne, naprosta rovinka a sup sem, sup tam, uz to nevidim. Proto ted vybiram nejakou nahradu. Aktualni je 8.5T od EZ-Runu (Hobbywing), koukam po 13.5 a pokud by to melo byt scale, tak 17.5 - 21.5. Zacnu asi na 13.5, at to ma aspon naky koule :-D

Jinac 4pol je opravdu o necem UPLNE jinem. Nak vi o cem mluvim, tu Medusu koupil ode me. Rozjezd necuka, sam jsem se divil, ze kdyz jsem ho dal z domu, vse ostatni "zacalo" cukat :-) Medusu ale schramstnul Neu a ceny jsou stale kolem 2000 za motor (a vice).
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#8 Příspěvek od Doktor »

No těch 13 až 12 závitů na 3S je tak vůbec použitelné maximum na terénu kde jezdim. I s tim obyč plechem cca 23,5T to na 3S musí bejt stažený na minimum zrychlení. Každopádně plech + 3S max. spokojenost s výkonem. Motoru to dělá jenom dobře protože točí hlavně na základě V a né A. Tipuju že i samotná eff motoru bude hodně slušná. Kdyby byl v dnešní době k mání nějakej slušnej ss regl, tak o brushless vůbec nepřemejšlim. Už jenom rozdíl v rozběhu komutátorového motoru se solidním reglem vůči nějakému dvoupólu bude značnej. V dnešní době koupit tak ještě regl Dsys. Jenže 32A stojí 11 stovek a nejlevnější programátor je za stovek šest (z pípání kniplem sem už vyrost). Za sedmnáct stovek ale poskládam komplet brushless pohon.

A koketuju ještě s jednou věcí, kde ale bohužel narážim na technickej problém. Napadlo mi použít vysokootáčkovej outrunner 2836 kterej bude mít víc jak 4 póly (možnostma předstihu by to měl ezrun pokrýt), tudíž by i ten rozběh mohl být snad inteligentnější. Výkonu lze s těhle motorů dostat hafo, ale největší přínos by byla úspora hmotnosti až možná 100g vůči klasickýmu inrunneru 540. Stačilo by vytočit konverzní čelo 28/36mm a nebude problém ani s montáží. Bohužel na překážku jsou kabely vedené od předního čela a u TA-03 i 04 tam kolem motoru moc místa fakt neni. Tohle řešení mi láká čim dál víc. Obavy mam snad jenom z vibrací čínskýho motoru (rotor by šel snad i nějak případně dovážit) a přilétnuvšího šutru ideální velikosti mezi rotor a jeho okolí.
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#9 Příspěvek od Nakadah »

Scarab> Tak tak, medusu nedam z ruky. Aktualne je v zavodnim clunu kde byl puvodne dvoupol 3350kv. Tahle medusa ma 3200kv ale se stejnou baterii ta medusa fici proste lepe nez ten dvoupol, dosahuje vyssi rychlosti.

doktor> hele proc 3S? Dvouclanek LiPol pro desetinu uplne staci. Dokonce sem nedavno zacal pouzivat NiCd a NiMh sedmiclanky, ono s tou vyssi vahou mi to tak nejak lepe sedi na trati. Pravda nema to takovy dojezd jako vysokokapacitni LiPol no...Nak
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#10 Příspěvek od Doktor »

Naku já ty 3S volil jen kvůli ss pohonu. Klasická plechovka 22000ot/min-7,2V (speed 500 race, 540 sport tuned, mig 500 race) mi na 6Ni/2S příde jako málo. Aby to jelo, tak musí bejt těžší převod a pak to začne žrát a topit. Na druhou stranu když to napojíš aku 3S, tak rázem získáváš zcela "jinej" pohon. Já měl tuhle kombinaci vyzkoušenou i v letadlech s aku 10S NiCd. Planetovka MPJet k tomu a na tu dobu pohon jako fík. V autě to funguje zcela stejně. Aku mi na to stačí prachobyčejná TGY 2,6Ah 20C. Do tý oválný díry pro aku 6S Ni sedne jako ulitá. Aku hmotí jen 235g. A jelikož se mi nechce kupovat jiné aku, tak to pořešim zase jako 3S i v brushless.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#11 Příspěvek od Doktor »

Tak sem včera večer objednal super mega pohon. Ezrun 25A + LED kartu, sensorless brushless motor Bullistorm 13,5T - tady sem vyměk a vzal motor s KV jen 2530 (prý). Celé se to bude napájet aku 3S. Kombinace se to zdá být vražedná (HW myslim zcela zbytečně doporučuje pro ezrun 25A motory pro on-road a 3S 18T a víc a navíc ve velikosti 2040 :D ), ale já tajně doufam že se z ničeho nezakouří. Když jo, tak sem spláchnul do hajzlu na první pokusy s brushless 58$. Až ta zběsilost dorazí tak určitě poreferuju.
Uživatelský avatar
Milan Nes
Příspěvky: 5756
Registrován: úte 06.01.2009 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#12 Příspěvek od Milan Nes »

25A ? sakra sefe :-d to bude asi pekne horka varianta :-d

jinak ja mam NEU + Mambu Max a docela dobrej pohon do desetiny spis osminy a ani nevadi ze neni senzor :d akorat to neni uplne eko a dovolit sem si to moh ze byl z druhy ruky :lol:

jinak se divim ze to ty plechovky daly, to 3s ko ale ty motorum rozumis daleko vic jak ja :)
ja ty plechovky smazil v 1/12 tine jednu za druhou a to na niklace ... ja uz brushed fakt nikdy vic
SOVA is YouR CO-pilot
Cesta je mým cílem .......

KLM RC Sovy // KPM Model Kit Kladno
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#13 Příspěvek od Doktor »

Milan Nes píše:25A ? sakra sefe :-d to bude asi pekne horka varianta :-d

No tak to je klidně možný! :D Každopádně Ezrun 25A i s kartou je doma. Inrunner se stále někde potuluje. Jenom pro zajímavost sem zkoušel toho ezruna s TGY B3656 (dvoupól) jak si s nim bude rozumět a celkem mile překvapen. Klasickej Plush měl s tímhle motorem aby ho roztočil co dělat ať už se nastavilo cokoli.

Hale k těm plechům. Já netvrdim že o motorech něco vim, ale min. u plechů vim, že pokud z toho chceš dostat výkon, tak musíš upřednostnit napětí před proudem. Dam příklad na speedu 600 8,4V (miga 500 nebo nějakou alternativu bohužel změřenou nemam, ale ono to bude podobný).
Když si stanovíš že budeš tenhle motor smažit z aku 2S s 50W ztrátového výkonu, tak se dostaneš u studenýho motoru zhruba na cca příkon 145W (7,3Vx19,9A) při eff 65,5%, tedy motor odevzdá 95W. Když budeš chtít těch 50W ztrátového výkonu z aku 3S, tak máš k dispozici příkon cca 182W (11Vx16,5A) při eff 72,5%, tedy motor odevzdá se stejným ztrátovým výkonem výkon 132W (o cca 39% víc výkonu při stejné výkonové ztrátě než při aku 2S!). Můžeš to porovnat ještě jinak. Pokud ti bude těch 95W výkonu z příkonu 145W z aku 2S stačit, tak stejného výkonu dosáhneš z aku 3S jen s odběrem 11,5A při eff asi 75,5%! Tedy o 10% vyšší eff jak u 2S, o 13% nižší příkon a o 37% menší ztrátový výkon!

Jinými slovy.
Aku 3S + regl 25A= Pin 275W
275W/2S= regl 37,5A pro aku 2S

275W si myslim že je příkonu pro on road až až. Ale je to teorie. Třeba se z toho ezruna 25A fakt zakouří. :)

Jinak sem vytáh TA04 do Kucín. Poježdění paráda. Potkal sem tam dva borce s podvozkama Xray. Jeden měl tušim motor 12 a druhej 10,5T na 2S. Jízdníma vlastnostma se to srovnat nedá :D , ale na rovince s tim plechem nemam s výkonem vůbec žádnej problém (spíš naopak)! Ani na takovej dráze sem nenašel odvahu dát na rovince plnej (ono se to nezdá, ale mig 500 race má KV cca 3000 a při napětí 3S to točí sakra hodně). Průser je, že za rovinkou je vždycka zatáčka :) . A tady se to začíná kupit. Gumy bez adheze, podvozek těžkej jako kráva. Takže zatáčky to chce hodně v klidu. Navíc mam dojem, že je to dáno hlavně podélným rozložením hmotnosti na přední a zadní nápravu. U TA04 předek veze jen regl a servo, zatimco zadek vleče motor a aku. Takže má zadek snahu neustále předbíhat v zatáčce předek.

Dospěl sem tedy k závěru, že brushless nakonec půjde do tý "čtyřky" neb má vyšší potenciál jak "trojka". Objednanýho Bullistorma 13,5T nepoužiju, ale koupim v HC oběžku velikosti 2836; 2218 nebo 2223. Kv rozvážim. Tím bych mohl zadek znatelně odlehčit a snad zlepšit jízdní vlastnosti. Ke všemu sem při jednom z mnoha výletů mimo trať zlomil "pružící" kroužek z umělé hmoty servosaveru. Jako náhradní díl je to samostatně neprodejné (pouze ve stromečku s jinýma dílama co nepotřebuju). Takže sem objednal servosaver novej a snad inteligentnější. No a jestli se oběžka osvědčí (vrtulníkáři už mají dávno vyzkoušeno), tak jestli bude chuť a many, tak zkusim nějakej lepší a vhodnej podvozek překopat na outrunner přímo bez převodů (tedy žádnej pastorek a spur). Mně ty ozubený kolečka nějak vadí mimo letadel i u aut. Tedy motor rovnou na hřídel s rozvodama na řemeny pro dify. Sice nebude taková možnost změny převodového poměru jako u pastorků, ale dneska už je u oběžek celkem slušnej výběr v KV, takže by se to nechalo řešit změnou samotného motoru. Ale to je zatím hudba daleké budoucnosti.

Závěrem konstatování - zlatý letadla! :wink:
Uživatelský avatar
Milan Nes
Příspěvky: 5756
Registrován: úte 06.01.2009 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#14 Příspěvek od Milan Nes »

chlape to naprimo chci videt ale zasadni problem, jak poresis spojku ?
to bude dostavat brutalni cocku

jinak tyhle tamky to je popravde hruza hruz a uz nikdy bych ji nechtel ... teda ja mel TT cko

jo a obezku sem zkousel v desetine a je to prdel :) akorat sem ji svoji demenci odpravil
ale to je dan za pokrok :)
SOVA is YouR CO-pilot
Cesta je mým cílem .......

KLM RC Sovy // KPM Model Kit Kladno
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Senzor či bezsenzor pro On-Road?

#15 Příspěvek od Doktor »

Spojku na on road? Na co! :)
Na hřídeli spuru, tedy na řemenicích budou ty samé točky ať už se spurem a vysokootáčkovým motorem s pastorkem a nebo pomaloběžnou oběžkou bez spuru. Tady bych to viděl prašť jako uhoď.

TTčko je haluz! :) TA04 je dle mého (jenom z pohledu konstrukce) asi to nejlepší v plastech od Tamiye. TA05 je divná se spoustou divnejch novot a TA06 mi příde né krok zpátky, ale rovnou dva. TA06 se počtem převodů hodně přibližuje retru TA03. Tu šestku sem fakt nepochopil co tím chtějí klucí japonský říct. Koneckonců top modely Tamiya TRF41X vychází právě z koncepce techniky TA04.

Jinak řešim výběr vhodného motoru. Vzhledem k průměrnýmu odběru za jízdy (velmi nízkej) se mi nezdají hodnoty proudu na prázdno u vrtulníkovejch TGY H2218-23. Vzhledem k tomu že Nak měřil H3126 a v podstatě naměřil to, co je uvedeno na HC, tak lze předpokládat že hodnoty odběru bez zátěže budou cca sedět asi i u menších motorů. Odběry cca 3A naprázdno u motorů 2218-23 s KV cca 3000 v poměru kdy s plechem to jezdí pod 4A v průměru se mi zdají příliš velké. Takže asi připlatim a šáhnu po nějakým Infinite kterej by na tom měl bejt s odběrem bez zátěže podstatně líp. U letadla bych tohle vzhledem k průměrným odběrům vůbec neřešil, ale tady by to mohlo asi celkovou dobu jízdy ovlivnit. Zatim to vypadá na typ H2216-3020. To by mohlo na 3S asi nejvíc korespondovat s tim 25A reglem (doufam). Jinak představa že na místo 180g ferita příde 70g oběžka je celkem "zajímavá". Každopádně papírově bude mít ten outrunner ještě navrh. :wink:
Odpovědět

Zpět na „Auta“