Odběr serv
Odběr serv
Zdravím, mohu provozovat z regulátoru s 3A bec prehistorická serva Modela S17 (1x) a Graupner c509 (taky 1x)? Vyhrabal jsem starou Vegu, nacpal do ní Turnigy 3530/1100, vrtule APC 10x5E, 30A regl s bec 2A a první let shořel motor i regl (motor i regl do poslední chvíle makal v houboletu bez problémů) Tak pátrám proč a jestli se to nebude opakovat.
Chci to osadit znova stejnou motorizací, jen bec silnější, předpokládám, že shořel motor a vzal sebou regl,z toho zbyl jen škvarek, éro doletělo samo na zem po několika divokých obratech v stabilní poloze na zádech (!!!) a praštilo sebou tak jemně, že kromě ustřiženýho šroubu na křídle tomu nic není, proto si zaslouží ještě jeden pokus, tak jestli tam mám dát jiný serva (HXT 900), nebo můžu nechat ty stávající?
Chci to osadit znova stejnou motorizací, jen bec silnější, předpokládám, že shořel motor a vzal sebou regl,z toho zbyl jen škvarek, éro doletělo samo na zem po několika divokých obratech v stabilní poloze na zádech (!!!) a praštilo sebou tak jemně, že kromě ustřiženýho šroubu na křídle tomu nic není, proto si zaslouží ještě jeden pokus, tak jestli tam mám dát jiný serva (HXT 900), nebo můžu nechat ty stávající?
Re: Odběr serv
vymenil bych ta serva...
historicka data nikdo mit nebude (jestli vubec nejaka byla) - to jeli pravdepodobne stejne rovnou z baterek. Takze jedine odber zmerit... a nebo osadit nova se znamym odberem.
Jeti DC-16 | „Chytrý napadne špatný názor, hloupý jeho autora“
- mior
- Příspěvky: 3351
- Registrován: pon 22.09.2008 0:00
- Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odběr serv
Staré servá - myslím, že aj S17 - mali posunutý stred, teda nie 1500 mikrosekund, takže ich nastavovanie nebude jednoduché.
A HXT 900 budú do Vegy málo. Do krídiel daj aspoň dvojkilové servo (nemyslím váhu, ale ťah) -vhodné sú napr. HS-81 a podobné a na smerovku a výškovku daj okolo 3 kg.
Pozriem bratovi, čo vo Vege má...
A HXT 900 budú do Vegy málo. Do krídiel daj aspoň dvojkilové servo (nemyslím váhu, ale ťah) -vhodné sú napr. HS-81 a podobné a na smerovku a výškovku daj okolo 3 kg.
Pozriem bratovi, čo vo Vege má...
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Re: Odběr serv
Jesli si dobře vzpomínám, Vega je 2m větroň. S motorizací bude mít tak 1,5kg, možná trochu víc. No a v tenhle okamžich bych se bál, dát na řízení 9g serva, která bezpečně uřídí houbolet do 0,75kg, ale u dvojnásobně těžkého a o cca polovinu rychlejšího eroplánu by mohly mít problém. Ani ne s odběrem jako s mechanicou pevností převodů.
Je potřeba si uvědomit, že reálný odběr serva nezávisí až tak na jeho velikosti ale především na aerodynamických silách, které ovládaná plocha musí překonávat. A ty rostou přímo úměrně s velikostí a s druhou mocninou rychlosti.
Je potřeba si uvědomit, že reálný odběr serva nezávisí až tak na jeho velikosti ale především na aerodynamických silách, které ovládaná plocha musí překonávat. A ty rostou přímo úměrně s velikostí a s druhou mocninou rychlosti.
Jardah
Re: Odběr serv
Prečo ale odišiel motor a regulátor? Myslím, že to ide mimo serv. Buď s 10x5 bol 4S a išlo to dlho naplno alebo zlé chladenie. Pri prekročení možností BECu si myslím, že motoru by sa nič nestalo, nanajvýš by odišla aj motorová časť regulátora. Skôr to tipujem na dlhodobý zvýšený odber motora.
Re: Odběr serv
Robost píše:Prečo ale odišiel motor a regulátor? Myslím, že to ide mimo serv. Buď s 10x5 bol 4S a išlo to dlho naplno alebo zlé chladenie. Pri prekročení možností BECu si myslím, že motoru by sa nič nestalo, nanajvýš by odišla aj motorová časť regulátora. Skôr to tipujem na dlhodobý zvýšený odber motora.
Na to funguje jednoduchý test. Nechat běžet naplno stačí 30 sec na zemi a změřit teplotu motoru a reglu. Pokud jsou do 40-50°C, není čeho se bát. Na zemi je totiž vše zatíženo víc než za letu. Já např. provozuji elektrosestavu v upoutanci (3,5minuty trvalých100%) a pokud ji nechám stát na zemi 30 sec, tak se z reglu nebo motoru zakouří (2x vyzkoušeno). V luftě je to OK. A to je regl i motor nezakrytovaný a ofukovaný vrtulí.
No, víme sice že to je Vega, že je elektrifikovaná, i víme čím, ale o hmotnosti nepadla zmínka. A to může být taky důvod, proč je třeba hnát model vzduchem rychle se všemi důsledky pro pohon.
Jardah
Re: Odběr serv
jardah62 píše:..... bych se bál, dát na řízení 9g serva, která bezpečně uřídí houbolet do 0,75kg, ale u dvojnásobně těžkého a o cca polovinu rychlejšího eroplánu by mohly mít problém. ......
hm, tak se zacnu bat - mam v tomhle 4 HXT900a ma to 1800g a pomaly to zrovna neni...
http://www.jyrry.cbcnet.cz/grafika/P38.jpg
ustvat TGY 3530 kV1100 vrtulí 10/5 pri napajeni 3s, no, nevim, mohlo by tam tect kolem 16-18A vic ne.... to bude spatne neco jinde...
jyrry.webnode.cz
- mior
- Příspěvky: 3351
- Registrován: pon 22.09.2008 0:00
- Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odběr serv
Robost píše:Prečo ale odišiel motor a regulátor? Myslím, že to ide mimo serv. Buď s 10x5 bol 4S a išlo to dlho naplno alebo zlé chladenie. Pri prekročení možností BECu si myslím, že motoru by sa nič nestalo, nanajvýš by odišla aj motorová časť regulátora. Skôr to tipujem na dlhodobý zvýšený odber motora.
Myslím si to čo písal Jyrry - chyba bude niekde inde, ten motor tú vrtuľu znesie, prúd bude okolo 20A, takže aj regulátor by to zniesol...jedine že bol totálne nechladený.
Keby šlusli servá, mohlo by to teoreticky odpáliť nielen BEC, ale aj regulátor, ale prečo aj motor?
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Re: Odběr serv
Ja som písal, či s 10x5 nepoužil štvorčlánok (v pôvodnom príspevku písal, že motor a regulátor používal bez problémov, ale nebolo písané napájanie). Je to relatívne malý motor na veľký vetroň a ten 4S by mu dosť pomohol, ale asi iba krátkodobo. Inak synovi raz odišiel motor na FunCubovi tak, že sa trel o trup (po nejakom nešťastnejšom pristátí) a tým vzrástla záťaž. Motor to utočil v pohode nebolo na letových vlastnostiach nič poznať, ale sa to jednoducho prehrialo a spálilo vinutie. Regulátoru sa nič nestalo, tam bola rezerva.
Re: Odběr serv
Ještě tedy doplním váhu-1400g a rozpětí 2500mm,letí to docela pomalu, lipol 3s 2200 tgy, ale asi možná bude taky problém s chlazením reglu, měl jsem ho za motorovou přepážkou a na chlazení jen jednu díru, ale spíš asi odešel motor a následně regl, kdyby odešel nejdříve regl, motor by asi byl ok... po instalaci jsem to nechal cca 1 min běžet na plno a bez problémů.v houboletu jsem měřil kdysi odběr s touhle vrtulí a na zemi 23A. Při letu jsem měl cca 60% plynu. No, udělám o dvě díry na chlazení víc, vyměním serva a uvidím.
Re: Odběr serv
jyrry píše:hm, tak se zacnu bat - mam v tomhle 4 HXT900a ma to 1800g a pomaly to zrovna neni...
http://www.jyrry.cbcnet.cz/grafika/P38.jpg
No od pohledu ty řízené plochy jsou relativně malé.
Mladej na Extře http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7726 uštval na směrovce servo velikosti HXT900 s kovovými převody. Záleží na rychlosti, velikosti ovládané plochy i výchylce, do které je plocha tlačená. Odhaduji, že pro katolické létání ty serva stačit budou, ale budou dost na hraně.
Jardah
Re: Odběr serv
jardah62 píše:.... pro katolické létání ty serva stačit budou, ale budou dost na hraně.
to jsem reagoval na tu vhodnost HXT900 jen do houboletu :-)
V tom vetroni ma C509 - to nebyla slaba serva, nicmene po dlouhe dobe bych se bal ze budou v neporadku potenciometry tech serv a i male poskubavani pak muze byt pricinou zvyseneho odberu serva. Tedy urcite nahradit novymi, s dostatecnym tahem a robustnejsimi prevody, tedy ne 16g servo co taha 3kg, to uz dneska neni vyjimka... Na toho vetrone bych to videl servo tak 25-35g, nemusi byt nijak extra rychle. Nemam moc poneti co se v tehle zemi prodava v modelarskych kramech, ale vybrat podle hmotnosti a ceny (ale zase ne nejlevnejsi) nebude od veci, myslim.
jyrry.webnode.cz