Větroň + solar panely + zátěž
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Větroň + solar panely + zátěž
Ahoj, chci se trochu zeptat (nemám s větroněma moc zkušenosti) jaké parametry (rozměr) by se hodil na náseldující. Potřebuju, aby letadlo neslo cca 1,5kg zátěže (jedná se o jistý měřící přístroj). Motor musí být elektro a křídla pokrytá soláry na dobíjení za letu. Mělo by to vydržet co nejdéle ve vzduchu. Elektonika by měla být včetně autopilota a GPS (už vyřešené). Osazení letadla není problém spíš se mi jedná o samotnou konstrukci. Unese to větroň vůbec, jaké by mělo být cca rozpětí (platí čím větší tím více unese nebo ne)? Návrh třeba nějakýho modelu co by sloužil jako slušnej základ na "přestavbu" nebo postavit celý od základu doma? Díky za postřehy a zkušenosti 
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
důležité bude,jakou požaduješ pronikavost. Tj. jak rychle to ma umět létat. Oba rozsahy rychlosti. Nejpomaleji (kvůli měření) a nejrychleji (kvůli návratu proti větru).
Další věc ,která by bylo dobré doplnit,jaké solary si můžeš na letadlo dovolit a uvést jejich vlastnosti jako je hmotnost ohebnost a zisk (jakou mají efektivitu).
Další důležitý údaj bude,jak dlouhý let si představuješ bez solaru (zataženo) a kolik se solary. Mám obavu,že hmotnost solaru a jeho dopady na tvar profilu můžou celou věc posunout k tomu,že bude výhodnější pridat baterku (pokud se nejedná o výzkum ).
Další věc ,která by bylo dobré doplnit,jaké solary si můžeš na letadlo dovolit a uvést jejich vlastnosti jako je hmotnost ohebnost a zisk (jakou mají efektivitu).
Další důležitý údaj bude,jak dlouhý let si představuješ bez solaru (zataženo) a kolik se solary. Mám obavu,že hmotnost solaru a jeho dopady na tvar profilu můžou celou věc posunout k tomu,že bude výhodnější pridat baterku (pokud se nejedná o výzkum ).
- mior
- Příspěvky: 3351
- Registrován: pon 22.09.2008 0:00
- Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Mám obavu, že solary sú schopné tak dobíjať baterku na napájanie palubnej elektroniky, ale že by v reálnom čase dobili pohonný akumulátor - to asi sotva...
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
-
Abu
- Příspěvky: 10797
- Registrován: úte 22.03.2005 0:00
- Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
- Kontaktovat uživatele:
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Pohon solarnimi clanky je uz vyresen jak u skutecneho letadla s lidskou posadkou, tak i u modelu -
http://cs.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
http://www.rivamodels.sk/PPP/experiment ... 1sken.html
Ale oboji to jsou dost vysoce specializovane stroje.
A pokud to ma jeste nest 1,5kg zateze navic a nejake pocitacove GPS rizeni, tak to bude uz dost velky a financne nakladny bezpilotni letoun (UAV, uz ne model!)
Zkus se nechat zamestnat v nejakem armadnim vyzkumaku, tam maji pro tyhle veci pochopeni a mozna i finance.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
http://www.rivamodels.sk/PPP/experiment ... 1sken.html
Ale oboji to jsou dost vysoce specializovane stroje.
A pokud to ma jeste nest 1,5kg zateze navic a nejake pocitacove GPS rizeni, tak to bude uz dost velky a financne nakladny bezpilotni letoun (UAV, uz ne model!)
Zkus se nechat zamestnat v nejakem armadnim vyzkumaku, tam maji pro tyhle veci pochopeni a mozna i finance.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Díky za příspěvky, elektronika a jestli to bude fungovat nebo nebude (dobíjení solarem atd.) je teď irelevantní.
Zajímá mě tedy hlavně jak minimálně by mělo být éro velký, aby uneslo to cca kilo a půl. Když budu vědět, že letadlo s rozpětím 2000mm a více unese např. 2kila, tak pak už si můžu spočítat jakou budu potřebovat plochu pro solary a rozpětí vzhledem k váze a výkonům zvětšit atd.... Baterie tam samozřejmě bude. Co se tý průchodnosti týká tak by to mělo umět na motor nastoupat nějakou výšku (první stovky m) a pak klouzavým letem bez motoru co nejpomaleji klesat a tak stále dokola.
Zajímá mě tedy hlavně jak minimálně by mělo být éro velký, aby uneslo to cca kilo a půl. Když budu vědět, že letadlo s rozpětím 2000mm a více unese např. 2kila, tak pak už si můžu spočítat jakou budu potřebovat plochu pro solary a rozpětí vzhledem k váze a výkonům zvětšit atd.... Baterie tam samozřejmě bude. Co se tý průchodnosti týká tak by to mělo umět na motor nastoupat nějakou výšku (první stovky m) a pak klouzavým letem bez motoru co nejpomaleji klesat a tak stále dokola.
- kocour
- Příspěvky: 2657
- Registrován: sob 24.01.2009 0:00
- Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Z toho záměru mi vychází něco jako motorizovaný větroň, subtilní konstrukce, nejspíš se širokým uplatněním uhlíkových výztuh. Nejspíš konstrukční, s potahem co nejlehčí folií. Obávám se, že pod 4m se to nestihne, spíš větší. Těm solárním článkům nevěřím. Určitě by to šlo, ale bez toho užitečného zatížení.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
-
Abu
- Příspěvky: 10797
- Registrován: úte 22.03.2005 0:00
- Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
- Kontaktovat uživatele:
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Pocitej s tim, ze ten model bude HODNE velky, rozhodne o dost vic nez 2m, pokud to ma mit rozumny klouzavy bezmotorovy let.
Naprikald 3m vetron bude prazdny vazit minimalne 1kg, spis 1.3, rozumna letova vaha bude tak maximalne 2.8kg, takze mas 1.5kg na VSECHNO vybaveni - motor, baterky, serva + uzitecny naklad. Kdyz budes setrit vahou, tak se ta nutna "modelarska" vybava vejde do 1kg.
A zbyde ti 0.5kg na "naklad" (v to pocitam i vsechny ty GPS, solarni clanky, atd)...
Takze 3m je malo.
Naprikald 3m vetron bude prazdny vazit minimalne 1kg, spis 1.3, rozumna letova vaha bude tak maximalne 2.8kg, takze mas 1.5kg na VSECHNO vybaveni - motor, baterky, serva + uzitecny naklad. Kdyz budes setrit vahou, tak se ta nutna "modelarska" vybava vejde do 1kg.
A zbyde ti 0.5kg na "naklad" (v to pocitam i vsechny ty GPS, solarni clanky, atd)...
Takze 3m je malo.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Trošku off, ale toto bylo dělané jako základ pro UAV, nosnost 2,5kg, na 4S10Ah výdrž ve vzduchu 32min.
http://rcalbum.com/index.php?action=dtl&amode=&id=6694
http://rcalbum.com/index.php?action=dtl&amode=&id=6694
Re: Větroň + solar panely + zátěž ==>>dotazy
Já jsem odhadoval, že to bude asi přes 3 metry, ale jak říkám s takovouhle konstrukcí zkušenost nemám tak nevím jak to létá. Poštolka je pěkná. Podobný princip našeho záměru má tohle http://www.youtube.com/watch?v=SZlc-baC7TY nicméně to vypadá tak těžkopádně nepřijde mi to moc efektivní tvar, aby to umělo dlouhý klouzavý let a celkově létat úsporně. Ještě se pokusím omezit váhu toho přístroje co by to mělo vézt, ale počítám tedy že pod 3 metry se nedostanem.
Re: Větroň + solar panely + zátěž
Poštolka letí horizont při maximální hmotnosti na 130W a při prázdné na cca 50W. Já byl zase silně limitován rozpětím a to 2m. S klouzákem se u ní moc nepočítalo, ale je kolem 10.
Re: Větroň + solar panely + zátěž
No s šel bych na to jinak, potřebuješ uvést 1,5kg platícího zatížení. To by mohlo být odhadem 15-20% z vzletové hmostnosti stroje (Bezpečné bude se pohybovat na spodní hraně tohoto rozmezí) Tím dostaneš nějakou návrhovou hmotnost letadla v rozmezí 7,5-10kg a z toho bych v prvotním nástřelu vycházel dál. Nejednodušší se bude kouknout na podobně těžké konstrukce větroňů a z nich si pujčit plošné zatížení, následně dopčítáš přibližnou plochu křídla tvojeho stroje.
Re: Větroň + solar panely + zátěž
Bizon17 píše:Ahoj, chci se trochu zeptat (nemám s větroněma moc zkušenosti) jaké parametry (rozměr) by se hodil na náseldující. Potřebuju, aby letadlo neslo cca 1,5kg zátěže (jedná se o jistý měřící přístroj). Motor musí být elektro a křídla pokrytá soláry na dobíjení za letu. Mělo by to vydržet co nejdéle ve vzduchu. Elektonika by měla být včetně autopilota a GPS (už vyřešené). Osazení letadla není problém spíš se mi jedná o samotnou konstrukci. Unese to větroň vůbec, jaké by mělo být cca rozpětí (platí čím větší tím více unese nebo ne)? Návrh třeba nějakýho modelu co by sloužil jako slušnej základ na "přestavbu" nebo postavit celý od základu doma? Díky za postřehy a zkušenosti
Tohle je zadání pro nějaký menší kolektiv odborníků, kteří se rozhodně nepotřebují ptát na RCManii co a jak udělat. Představa, že tohle vyřešíš se znalostma které o tom zatím máš a s pomocí nějakých diskusí na netu je dost iluzorní.
To je jedna stránka problému. Druhá je legislativa. Tím začni, protože tak si uděláš rychle představu o tom, kolik to celé asi tak bude stát a za jakých podmínek, kde a jak to vůbec půjde provozovat.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Větroň + solar panely + zátěž
Tohle je zadání pro nějaký menší kolektiv odborníků, kteří se rozhodně nepotřebují ptát na RCManii co a jak udělat. Představa, že tohle vyřešíš se znalostma které o tom zatím máš a s pomocí nějakých diskusí na netu je dost iluzorní.
To je jedna stránka problému. Druhá je legislativa. Tím začni, protože tak si uděláš rychle představu o tom, kolik to celé asi tak bude stát a za jakých podmínek, kde a jak to vůbec půjde provozovat.
Nepracuci na tom sám, dělá to kolektiv lidí, ale trochu mimo obor létání. V podstatě je to výzkumný projekt, který ale není zaměřený na výzkum solárního větroně. Jde tam získávání určitých dat pomocí přístroje co by měl větroň nést. Nemusí to být větroň, ale během měření nesmí běžet motor, proto uvažujeme o konstrukci typu větroň. Psal jsem výše. Legislativně to zatím netřeba řešit. Ale díky za postřeh
Re: Větroň + solar panely + zátěž
kure87 píše:No s šel bych na to jinak, potřebuješ uvést 1,5kg platícího zatížení. To by mohlo být odhadem 15-20% z vzletové hmostnosti stroje (Bezpečné bude se pohybovat na spodní hraně tohoto rozmezí) Tím dostaneš nějakou návrhovou hmotnost letadla v rozmezí 7,5-10kg a z toho bych v prvotním nástřelu vycházel dál. Nejednodušší se bude kouknout na podobně těžké konstrukce větroňů a z nich si pujčit plošné zatížení, následně dopčítáš přibližnou plochu křídla tvojeho stroje.
OK takže kdybych to zobecnil, 15-20% z vzletové hmotnosti je možný přidat, aby letadlo ještě fungovalo? Tím by možná bylo všechno zodpovězeno.
-
Abu
- Příspěvky: 10797
- Registrován: úte 22.03.2005 0:00
- Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
- Kontaktovat uživatele:
Re: Větroň + solar panely + zátěž
Asi nejrozumnejsi by bylo pribrat do teamu modelare, ktery ma prakticke zkusenosti s velkyma modelama (tzn 7kg a vic). Tohle uz neni kategorie, kterou by nekdo zvladnul postavit a zprovoznit jen podle toho co si precte na webu nebo v casopise (a nebo to bude stat hodne casu a penez).
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz