balast o baterkách

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zpráva
Autor
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

balast o baterkách

#1 Příspěvek od guchar »

Li accu hoří nejen modelářům
Za požár ruské jaderné ponorky mohla lithiová baterie, píše petrohradský web
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2865464-za-pozar-ruske-jaderne-ponorky-mohla-lithiova-baterie-pise-petrohradsky-web
Огонь, батарея. На подлодке в Арктике загорелся экспериментальный аккумулятор
https://www.fontanka.ru/2019/07/08/098/
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10853
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#2 Příspěvek od Celeron »

Za požár mohl zkrat v elektroinstalaci. Jestli pohon ponorky zajišťovala lithiovka, olovo nebo stříbrozinek je na výslednej efekt celkem vedlejší.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#3 Příspěvek od guchar »

Hm já četl tenhle nadpis:Огонь, батарея. На подлодке в Арктике загорелся экспериментальный аккумулятор
A vyložil jsem (přeložil) si ho: Vznítil se pokusný akumulátor. Dále v textu bylo: V r. 2012 výměna Pb za Lith.
Zkrat souvisel s spojením propojovacích průchodů mateřské (БС-136 «Оренбург) a hlubinné (AC-21) ponorky.
Teplota zvýšená požárem vedla k dalším výbuchům, dalších sekcí akumulátorů.
Je pravda ,že v průběhů ´postupného (a opožděného) zveřejňování informací se některá tvrzení měnila,
lišila a někdy si i odporovala např. AC-12 vs AC-31. Odpověď a vysvětlení Hlubinná ponorka je státní tajemství.
@Celeron Pokud máš info k tvrzení"Za požár mohl zkrat v elektroinstalaci, ne typ accu na AC-21"
Zkus někam dát odkaz na pramen ze kterého ta tvá info pochází, dík.
BTW Po zjištění, že Li-Ion používané ve velkých letadlech jsou zdrojem potíží, přestaly být používány,
až do ukončení a vyzkoušení nových bezpečnějších typů.
- Z pohledu modelář. Li-Pol je to jen podpora zdviženého ukazováčku: Se vším i s Li accu nakládej s rozumem
Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 4068
Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
Bydliště: SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#4 Příspěvek od juraj.jurej »

Ja som raz, neviem na čo som myslel, išiel meniť konektor na aku. Zobral štikačky a obidva káble spolu išiel preštiknúť. A to som elektromechanik :lol: Zrazu rana (blesk) až mi kliešte vyleteli z ruky, ako som sa ľakol. Kliešte opálené, bol to moment ani som to neprecvakol. Neviem koľko to zobralo životnosti aku. ale používal som ju a ani sa nenafúkla. Ale nechcem si predstaviť čo by to pri takom tvrdom skrate mohlo narobyť. Inak aku. skladujem v tom nehorlavom vaku. (aspoň niečo)
Zkrátka treba dávať pozor a hlavne nepohadzovať aku. kade tade aby nemohlo dôjsť ku skratu. Už som videl aj aku. hodený v kufriku medzi náradím. A ešte ten kufrík prevážal v aute, keď išiel lietať :oops:
FrSky Tandem X20
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#5 Příspěvek od guchar »

Na vojně jsem viděl (údržba - přechod na zimu) spadnout řidiči bažantovi stranový klíč na spojky dvou článků
Pb aku náklaďáku Záblesk, hlasité lupnutí plastového obalu Pak už jen honem nohy pryč od vytékající kyseliny
Rozežralo to co šlo, ale pokud od žhavého kovu nechytla nějaká izolace, tak plast a asfalt baterky se nevznítily
- Ovšem nahromaděný vodík v malém, špatně větraném prostoru při nabíjení Pb aku, to už je jiná.
Taky systém odvětrání komor s Pb aku sekcemi na ponorkách, nebylo nic jednoduchého (hlavě pod vodou)
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#6 Příspěvek od zdzd »

guchar píše:Na vojně jsem viděl (údržba - přechod na zimu) spadnout řidiči bažantovi stranový klíč na spojky dvou článků
Pb aku náklaďáku Záblesk, hlasité lupnutí plastového obalu Pak už jen honem nohy pryč od vytékající kyseliny
Rozežralo to co šlo, ale pokud od žhavého kovu nechytla nějaká izolace, tak plast a asfalt baterky se nevznítily
- Ovšem nahromaděný vodík v malém, špatně větraném prostoru při nabíjení Pb aku, to už je jiná.
Taky systém odvětrání komor s Pb aku sekcemi na ponorkách, nebylo nic jednoduchého (hlavě pod vodou)


Jedna z prvních zkoušek na elektrofakultě byla z bezpečnosti a příslušných vyhlášek.

Spolužák dostal zákeřnou otázku z praxe:

- Jste na akumulátorovém vozíku, děláte údržbu a na kontakty accu vám spadl klíč. Co uděláte?

- Rychle ho seberu.

- Neseberete, už svítí.

- Tak ho odkopnu.

- Neodkopnete, už je přivařený.

- Rychle uteču.

- Ano, to je ta správná odpověď!
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#7 Příspěvek od tomashr »

Celeron píše:Za požár mohl zkrat v elektroinstalaci. Jestli pohon ponorky zajišťovala lithiovka, olovo nebo stříbrozinek je na výslednej efekt celkem vedlejší.


Tohle ale není příliš pravda, zkrat je řekněme prvotní spouštěč, ale celkové následky se mohou podle dalších návazností lišit zcela fatálně. Akumulátor může "prsknout" a skončit s odhořelým kontaktem a nestane se vůbec nic anebo také může blafnout okamžitě plamenem, ještě podpořeným reaktivním kovem a hned je malér úplně jinde.
A už vůbec nemusí být stejné chování různých akumulátorů při vyšší teplotě - typicky jeden chytne a shoří (blbé, ale budiž), ale jde o to, co udělá zbytek baterek v dalších sekcích... Pokud přežijí, tak se prostě po dohoření vadný přemostí a je klid, pokud ale začnou blafat řetězově, tak sbohem a šáteček :-(
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10853
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#8 Příspěvek od Celeron »

No tak třeba s olověnejma baterkama na ponorce (americká, 50-tý léta, asi třída Tang) se podařilo při zkratu uměle vytvořit kulový blesk. To se zatím nikomu s Lipolkou nepovedlo. :wink:
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#9 Příspěvek od guchar »

@Celeron " No tak třeba s olověnejma baterkama na ponorce (americká, 50-tý léta, asi třída Tang)
se podařilo při zkratu uměle vytvořit kulový blesk. To se zatím nikomu s Lipolkou nepovedlo. "
- 50-léta 20. století, a americká ponorka třídy Tang, je nějaký dobrý šprým
"Tango-class" ponorky je kódové jméno NATO, pro ruské ponorky, které byly dány do užívání 1973 až 1981
http://russianships.info/eng/submarines/project_641b.htm
a měly nahradit zastaralé předchůdce "Foxtrot-class"(=třída ponorek Foxtrot) užívaná od roku 1957.
Takže když cca 50-tá léta 20. století tak ne americké Tang, ale ruské Foxtrot. Ono je to, ale asi dost jedno

-- Předesílám, že to co na videu je vidět jsou (dle mne) hořící kapky nespálené směsi nebo hořlavých plynů
Začněme tedy postupně sbírat odkazy, které jdou k KULOVÝ BLESK NA PONORCE sehnat I. video:
Robert K. Golka Conducts Fireball experiments in Submarine
https://www.youtube.com/watch?v=A5px6rCqArQ
Submarine Battery Bank shorted.Initially called ball lightning, now Leidenfrost
https://www.youtube.com/watch?v=1kCB6Wyk81k
"In WW2, There were reports of Ball Lightning type fireballs on board U.S. Submarines.
It was suspected that these rare events were caused by the very high inrush currents
when the switch was closed from the huge capacity battery banks into the powerful
DC electric motors which propelled the submarines.
Robert K. Golka on Board the USS Silversides Submarine,
he short circuits the DC generator outputs in attempts to duplicate this inrush current
with the hopes of creating the rare fireballs reported only in this series of submarines."
--- II. video je z laboratoří a jsou to (světélkující) kapičky horké tekutiny běhající ¨
po studené hladině. K jevu nazvaném "Leidenfrost Effect(Leidenfrostův jev, se vrátím)
Submarine Battery Bank shorted.Initially called ball lightning, now Leidenfrost
https://www.youtube.com/watch?v=1kCB6Wyk81k
---- Leidenfrost Effect: A drop of water will evaporate very quickly
from a metal surface that has been heated to over 100 degrees centigrade. ¨
Na styku kapaliny s vodorovnou stěnou, jejíž teplota značně převyšuje teplotu
kapaliny, dochází k vypařování kapaliny, které je doprovázeno tzv. Leidenfrostovým jevem.
Kapalina vytváří drobné kuličky, které konají rychlý neuspořádaný pohyb
https://www.youtube.com/watch?v=a_n7qxMX7Vk
----- Každopádně to co je popisováno v literatuře a co jsem slyšel
od přímých svědků má daleko k tomu, co je vidět na videu I. a II.
==edit02 Ač Wikipidie nebývá považována za seriózní zdroj tak o jevu KULOVÝ BLESK píše věrohodně
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kulov%C3%BD_blesk
- Jedna teorie o vzniku kulového blesku je PLAZMOVÁ Teorií plazmatu se zabýval Pjotr Leonidovič Kapica
velmi detailní popis a řada dalších významných velikánů lidstva s Kul. Ble. spojených je v tomto odkazu
https://mysterioustrue-cz.webnode.cz/kulovy-blesk/
-- Kul. Ble. na ponorce z rus. www popsán jako zeleně zářící koule - Шаровая молния на подводной лодке
http://www.molniablog.ru/crash/na-podvodnoi-lodke/#more-31
--- Kul. Ble. z ruských stránek - S teorií, že jde o staticky nabité malé částice mezi kterými probíhá
tichý výboj, tedy mnoho miniaturních kopií obou konců ČÁROVÉHO BLESKU, a spojujících ionizovaných cest
https://kipmu.ru/kak-poyavlyaetsya-sharovaya-molniya/
---- KULOVÝ BLESK=Ball Lightning také název OHNIVÁ KOULE (Fireball) go by the name of “ball lightning”
pak zahrnuje i v přirod se vyskytující světélkování při rozkladu organických hmot BLUDIČKA(-Y)
Teorie MIKROVLNO-PLAZMOVÉ-BUBLINY by vysvětlovala prostupy stěnami ať kovovými nebo nekovovými
http://nautil.us/blog/a-new-explanation-for-one-of-the-strangest-occurrences-in-nature-ball-lightning
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#10 Příspěvek od tomashr »

guchar píše:- 50-léta 20. století, a americká ponorka třídy Tang, je nějaký dobrý šprým
"Tango-class" ponorky je kódové jméno NATO, pro ruské ponorky, které byly dány do užívání 1973 až 1981
http://russianships.info/eng/submarines/project_641b.htm
a měly nahradit zastaralé předchůdce "Foxtrot-class"(=třída ponorek Foxtrot) užívaná od roku 1957.
Takže když cca 50-tá léta 20. století tak ne americké Tang, ale ruské Foxtrot. Ono je to, ale asi dost jedno


Mě vždycky u tebe baví, jak tu naleješ mračno odkazů z netu, ale přitom do toho přidáš nějaký naprostý nesmysl, neboť ti při hledání něco poněkud uniklo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ona totiž americká třída Tang v 50tých letech samozřejmě existovala a se sovětskou Tango nemá nic společného - viz https://en.wikipedia.org/wiki/Tang-class_submarine
Vzniklo to tak, že různé ponorky z WWII, prošly modernizacemi v programech GUPPY 1 a 2, což byla v podstatě aplikace poznatků z testování posledních německých XXI. No a na základě těchto zkušeností pak vznikla po válce mimo jiné třída Tang, což byla zřejmě vůbec poslední třída klasických dieselových ponorek v USA, po ní už přišly atomové.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#11 Příspěvek od guchar »

@tomashr Určitě vřelý dík Nevím kam jsem dal hlavu a oči, ani jak jsem psal klíčová slova Ono to s US SS "Tang"
nebude zase až tak přímočaré. SS 563 (třída Tang, jméno Tang jako třída) Hull number SS-563 prodána Turecku
Ale taky jméno použito pro Balao class USS Tang (SS-306) Potopena vlastním jak bumerang vráceným torpédem
Ponorky Gato class byly spuštěny na vodu 1941-1943 v počtu 73+4=77 kusů 11.1941-04.1943
Po Tang class by to měly být "Succeeded by: USS Nautilus (SSN-571), USS Seawolf (SSN-575), Skate class.
@Celeron Velká omluva Čekal jsem, že se ozveš. To téma kulové blesky v ponorkách jsi nadhodil přímo zlatě.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#12 Příspěvek od tomashr »

Ano, "stará" Tang pod vedení Richarda Kanea byla jedna z nejslavnějších US ponorek WW2 (a pravda je i ten kuriózní konec po selhání vlastního torpéda).
To ale má s poválečnou třídou Tang společné právě jen jméno, kdy první ponorka nové třídy dostala znovu "slavné jméno" (to se děje v UK, USA, ale i dalších zemích běžně), šlo ale o zcela novou konstrukci.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#13 Příspěvek od guchar »

@ jj máš pravdu "s poválečnou třídou Tang společné právě jen jméno" už je vidím stačilo
List of submarine classes of the United States Navy - Cold War - Class name:
Tang, First laid down: USS Tang (SS-563)18.4.1949, Last commissioned: USS Gudgeon (SS-567)21.11.1952
SS-306: Balao-class losses - USS Tang (SS-306), 25 October 1944, Sunk by a circular run of own torpedo
SS-563: Class: Tang, Hull number: SS-563, Laid down: 18 April 1949, Commissioned: 25 October 1951
Fate: Transferred to Turkey 6 August 1987, decommissioned 2004, preserved as a museum
TAKŽE JEŠTĚ (na příště zbývá ta s kulovými blesky - USS Silversides Submarine SS/AGSS-236) is a Gato-class)
= Zdá se, že v seznamech (List(-s)) je pod jiným značením, nebo tam je jen s částí údajů, NEVÍM
== USS Silversides (SS/AGSS-236), Gato-class submarine, nowday in museum ship in Muskegon, Michigan
V Gato-class jenom pod: US submarines. Silversides, Flasher, and Wahoo were 3rd, 4th, and 7th place
on the list for the number of ships sunk
===Část dalšího osudu: "Post-war service: 1945 – 1969
- Silversides transited the Panama Canal on 15 September 1945, arriving at New York City on 21 September.
After shifting to New London, Connecticut, she was decommissioned on 17 April 1946 and placed in reserve
until 15 October 1947, when she was placed in service as a training ship for Naval Reservists at Chicago,
Illinois. After a 1949 overhaul, she remained at Chicago in support of Naval Reserve training as a stationary
training vessel for the rest of her service.
- The last time the Silversides was dry-docked was after the war, in 1949, when the submarine went into the
reserve fleet and her solid brass propellers were removed.
- On 6 November 1962, Silversides was reclassified as an auxiliary submarine with hull classification
symbol AGSS-236, and on 30 June 1969 her name was struck from the Naval Vessel Register.
The South Chicago Chamber of Commerce promptly applied to the United States Department
of the Navy for custody of Silversides to preserve her as a memorial."
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10853
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#14 Příspěvek od Celeron »

Dobře Tome! :) Guchare, vím, že jsi dobrej hledač ale musíš přesně vědět, co hledáš a chce to taky studium jiných dokumentů, než častých sraček na netu. :wink: Zrovna dnes byl na Čt2 o 2WW ponorce Tang polohraný dokument včetně toho "vlastňáku" posledním torpédem co jim zbylo.
Jinak těsně před tím poslali na japonce salvu šesti torpéd a potopili jíma najednou 4 lodi. To se nikdy nikomu znova nepovedlo, Tang je asi nejslavnější 2WW USA ponorka spolu s Cavalla a Albacore.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Zahoření Li-Pol - beze strachu ale s respektem

#15 Příspěvek od tomashr »

Celeron píše:Tang je asi nejslavnější 2WW USA ponorka spolu s Cavalla a Albacore.


Ještě bych tam přidal Archerfish - potopením superobří letadlové lodi Shinano se tato ponorka stala absolutním rekordmanem ve velikosti "jediného úlovku"...
Doufejme, že to nebude nikdo překonávat a nedojde na nějaké potápění ropných supertankerů, to by bylo divoké :-(

Jinak Tang je asi fakt nejslavnější ponorka WW2 v USA, Albacore, Cavalla či třeba Dace, Darter a Sealion jsou sice profláklé jednotlivými potopeními velkých japonských válečných lodí (v některých případech navíc v rámci významných bitev), ale Tang je rekordmanem v tom, co bylo ponorkám nejvíc vlastní, tedy v útocích na japonskou dopravu...
Ale to už jsme od tématu celkem daleko, ve všech těchto ponorkách bylo baterek spoustu, ale vše poctivé Pb, o LiXXX ještě nikdo netušil :D
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“