Boxer MVVS 116

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Boxer MVVS 116

#1 Příspěvek od Celeron »

Kámoš na letišti zalítával novou Extru na MVVS 116. Stala se mu zajímavá věc, motor mu vynechal a střelil do výfuků a při tom se přestřihlo všech 6 šroubů, co drží vrtuli na unášeči. Docela mě to překvapilo, myslel jsem, že pevnostní imbusy 5.8 musí takovejhle škubanec bez problémů vydržet. No už tam jsou 10.9 :wink:
Libor.N
Příspěvky: 103
Registrován: úte 17.12.2019 19:58
Bydliště: ROSICE u Brna ČR

Re: Boxer MVVS 116

#2 Příspěvek od Libor.N »

Šrouby jakost 5.8 nejsou pevnostní. Ty 10.9 už ano.

L.N.
Dogfighter,Twinstar,Elan,Pirát,MarabuXL,ArsenalVB10, Super Chipmunk ,Sea Fury, Kawasaki KI-61, P-51D
Austria-P
Příspěvky: 95
Registrován: pon 13.07.2015 12:54
Bydliště: Austria, Dolni Rakousko

Re: Boxer MVVS 116

#3 Příspěvek od Austria-P »

Kdyz uz vymena sroubu, tak existuje jeste vyssi jakost 12.9.
Uživatelský avatar
jirinovo
Příspěvky: 767
Registrován: pon 06.06.2011 0:00
Bydliště: Odolena Voda

Re: Boxer MVVS 116

#4 Příspěvek od jirinovo »

co by se stalo, kdyby se nepřestřihly. A takhle, vrtule uletěla, nebo zůstala na unašeči? Nepoškodil by se motor?
Uživatelský avatar
PatMat
Příspěvky: 730
Registrován: pon 07.06.2010 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#5 Příspěvek od PatMat »

S novým motorem/vrtulí jsem musel utahovat vrtuli po každém letu. Ty dřevěné vrtule jsou potvory, než se dřevo pořádně zmáčkne pod podložkou, trvá to. Pokud se řádně nedotahuje, je jasné, že šrouby drží jen na smyk a škubnou se. Používám i modrý Loctite na zajištění.
Doufám, že to model přežil.
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#6 Příspěvek od Celeron »

Austria-P píše:Kdyz uz vymena sroubu, tak existuje jeste vyssi jakost 12.9.

Nejsou už zase moc křehký?
Díky!
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#7 Příspěvek od Celeron »

PatMat píše:Doufám, že to model přežil.

Jo, bylo to při záběhu na zemi, takže se nic nestalo. Máš pravdu s tím utahováním, když utáhneš centrální matku, tak se zase odlehčí obvodový šrouby a naopak.
Mě se stalo něco podobnýho na Funtáně s ZDZ 90. Jak dřevěná vrtule "slehává", tak se mi za letu povolila a úplně vyšroubovala centrální matka hřídele. Laminátovej kužel byl na 6 obvodových šroubků, ne na cetrální šroub, tak jsem nic neztratil. Ale jak se v kuželu za letu matka mlátila, z kuželu zvenčí odprejskala barva a laminát byl od těch úderů celej mléčnej jak byl roztlučenej. Tak jsem ho napustil vteřiňákem, vevnitř přelaminoval a zvenčí přetmelil a nastříkal a lítá dodnes. :wink:
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#8 Příspěvek od Celeron »

jirinovo píše:co by se stalo, kdyby se nepřestřihly. A takhle, vrtule uletěla, nebo zůstala na unašeči? Nepoškodil by se motor?

Asi by se nic nestalo. Než jsem předělal DLE20, kterej má jen centrální matku na tři šrouby po 120 st, tak se matka za letu povolila a ztratil jsem vrtuli včetně kuželu.
Motor asi na sekundu "zavyl" a chcípnul. Je otázka, jestli to chcípnutí způsobilo že motor vlastně neměl setrvačník (vrtuli) a bez něj moc neběží a nebo je v zápalku nějaká chytrost, co vypne pokud se mžikově navýší otáčky čili se motor extrémně přetočí.
Uživatelský avatar
falkon
Příspěvky: 31
Registrován: pát 08.04.2011 0:00
Bydliště: Valašské Meziříčí
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#9 Příspěvek od falkon »

Někteří výrobci integrují do zapalování omezovač otáček.
Austria-P
Příspěvky: 95
Registrován: pon 13.07.2015 12:54
Bydliště: Austria, Dolni Rakousko

Re: Boxer MVVS 116

#10 Příspěvek od Austria-P »

Pro Celerona ktery pise: Nejsou už zase moc křehký?

Myslim, ze ne.
Uživatelský avatar
HavelAircraft
Příspěvky: 1365
Registrován: čtv 14.11.2013 17:05
Bydliště: Chocerady
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#11 Příspěvek od HavelAircraft »

Jak tu bylo napsáno šroub 5.8. Opravdu není pevnostní ale ten největší odpad.
Kup imbusy. Ty jsou běžně pevností 10.9 a stačí. Mám je i na DLE 170 s vrtulí o hmotnosti 1,2kg. A nikdy se nic neurvalo.

Technika s centrální matkou a ještě šrouby po obvodu mi přijde nesmyslná. Nikdy to nejde dobře utáhnout. Taky jsem to měl na jednom motoru. Než jsem to vyhodil a upravil pouze na dotažení přez šrouby.
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#12 Příspěvek od Celeron »

HavelAircraft píše:Technika s centrální matkou a ještě šrouby po obvodu mi přijde nesmyslná. Nikdy to nejde dobře utáhnout. Než jsem to vyhodil a upravil pouze na dotažení přez šrouby.

Ty ses nám rozepsal po půl roce. :) Takhle to dělá ZDZ. Já jsem to posichroval provrtáním hlav inbusů a "leteckým pojištěním drátem. I kdyby vrtule kdoví jak "slehla" tak se šrouby nepovolí. No a trubkáčem dotahuju jen středovej šroub s jemným závitem, ten se asi jen tak nepovolí. Vyhodit středovej šroub nejde, unášeč vrtule přeci drží na klikovce právě centální šroub.
Uživatelský avatar
HavelAircraft
Příspěvky: 1365
Registrován: čtv 14.11.2013 17:05
Bydliště: Chocerady
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#13 Příspěvek od HavelAircraft »

Nevšiml jsem si stáří. Mě se to zobrazilo jako nové.
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Boxer MVVS 116

#14 Příspěvek od BoŠ »

Celeron píše:Ty ses nám rozepsal po půl roce. :) Takhle to dělá ZDZ. Já jsem to posichroval provrtáním hlav inbusů a "leteckým pojištěním drátem. I kdyby vrtule kdoví jak "slehla" tak se šrouby nepovolí. No a trubkáčem dotahuju jen středovej šroub s jemným závitem, ten se asi jen tak nepovolí. Vyhodit středovej šroub nejde, unášeč vrtule přeci drží na klikovce právě centální šroub.
Jak to, prosím, máš těmi dráty zajištěné?
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10875
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Boxer MVVS 116

#15 Příspěvek od Celeron »

BoŠ píše:Jak to, prosím, máš těmi dráty zajištěné?

Poslední obrázek zde: http://alv-cr.cz/ONL/ONL_schvalene2012/ONL1336a_2012k.pdf
Jen tam jsou místo šestihranek inbusy vrtaný kolmo na plošky šestihranu. Pokud to není kolmo, tak se po projetí do šestihranu rád láme vrták.
Zajímavý PDF-ko. Třeba takovou ozubenou podložku pro zapuštěný šrouby jsem nikdá v životě neviděl.
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“