Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Rád bych požádal znalce historických modelářských motorů o pomoc s identifikací.
Získal jsem nějaké odlitky a další díly na starý benzínový modelářský motor. Na karteru je sice nějaké logo, ale nepoznám to. Podle měření by motor měl mít zdvihový objem cca 6,3 až 6,5 ccm. Průměr pístu je 20,7 mm a zdvih na klice je cca 18,9 mm (měřeno jen tak narychlo). Sání je dutým klikovým hřídelem. Spodní karburace. Podle přerušovače se zcela jistě jednalo o benzíňák s jiskřivou svíčkou. To je ale vše, co o tom vím. Původ odhaduji na 40.-50. léta 20. stol. Pomůže prosím někdo s identifikací?
Získal jsem nějaké odlitky a další díly na starý benzínový modelářský motor. Na karteru je sice nějaké logo, ale nepoznám to. Podle měření by motor měl mít zdvihový objem cca 6,3 až 6,5 ccm. Průměr pístu je 20,7 mm a zdvih na klice je cca 18,9 mm (měřeno jen tak narychlo). Sání je dutým klikovým hřídelem. Spodní karburace. Podle přerušovače se zcela jistě jednalo o benzíňák s jiskřivou svíčkou. To je ale vše, co o tom vím. Původ odhaduji na 40.-50. léta 20. stol. Pomůže prosím někdo s identifikací?
-
palci72
- Příspěvky: 213
- Registrován: úte 14.10.2014 21:40
- Bydliště: Podkriváň SR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Ja si myslím že podľa elipsovitého tvoru príruby pod valcom na tvojej kľukovej skrini by to mohol byť tento historický motorček "LETNÁ 6,3 ccm" na benzín...
....ešte pridám odkaz kde som to našiel a je tam oveľa viac fotiek....http://www.khmm.cz/2016/09/12/ze-stareho-webu/
Možeš si overiť jednotlivé časti /rozmerov/ ktoré máš doma z technického výkresu v odkaze ktorý som pridal....
....ešte pridám odkaz kde som to našiel a je tam oveľa viac fotiek....http://www.khmm.cz/2016/09/12/ze-stareho-webu/
Možeš si overiť jednotlivé časti /rozmerov/ ktoré máš doma z technického výkresu v odkaze ktorý som pridal....
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Díky za reakci. Na tu Letnou 6,3 jsem se už díval. Stejně tak na IPRO IKAR 6,3 a různé motory AL-KO
a REX. Všechny tyhle staré benzíňáky jsou si velmi podobné, ale 100% shodu jsem zatím nikde nenašel.
Brzy budu mít oba díly Modelářských motorů od J. Kaliny, tak uvidíme. Šlo mi teď hlavně o to,
jestli někdo pozná to vyražené logo na karteru. Mělo by se jednat o tuzemský motor.
a REX. Všechny tyhle staré benzíňáky jsou si velmi podobné, ale 100% shodu jsem zatím nikde nenašel.
Brzy budu mít oba díly Modelářských motorů od J. Kaliny, tak uvidíme. Šlo mi teď hlavně o to,
jestli někdo pozná to vyražené logo na karteru. Mělo by se jednat o tuzemský motor.
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
broucek píše:Díky za reakci. Na tu Letnou 6,3 jsem se už díval. Stejně tak na IPRO IKAR 6,3 a různé motory AL-KO
a REX. Všechny tyhle staré benzíňáky jsou si velmi podobné, ale 100% shodu jsem zatím nikde nenašel.
Brzy budu mít oba díly Modelářských motorů od J. Kaliny, tak uvidíme. Šlo mi teď hlavně o to,
jestli někdo pozná to vyražené logo na karteru. Mělo by se jednat o tuzemský motor.
Logo je Hruška a Choc, je to s vysokou pravděpodobností (řekl bych) Bora.
Podle vymáčklého loga by to mohl být originál, ale spíš to vypadá na pozůstatek z té stavebnice (spíš set dílů) z války.
Bora je taková profláklá klasika - v původním provedení (ty vrtaný přefuky "za roh") nikdy pořádně neběhala, respektive existovalo (vzniklo) několik kusů, co šlo natočit a udržely se horko těžko v chodu aniž by zhasly.
O jedné takové vím, před 40ti lety jsem do ní dělal výbrus. Výkresy bych tu někde měl mít.
Když by se udělaly rozumný přefuky, a výbrus a smysluplný časování, tak jak by mělo vypadat, tak by to asi nějak trochu běhalo, ale obecně je to takový .......no, jak to slušně říci.
Na polici dobrý, na model určitě ne.
Jinak nejzajímavější na Boře je to, že to je první český modelářský motor s vratným vyplachováním ( Schnürle ) - a bohužel to dopadlo tak jak to dopadlo - vratné to sice je, ale tak trochu víc
Naposledy upravil(a) MPml dne stř 30.06.2021 7:21, celkem upraveno 2 x.
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
a že starý český benzínový motory jsou stejný - tak to ani náhodou. Letná je Gustou okopírované Baby Cyclone, Ipro Ikar je "nesrovnatelně líp udělaná a upravená Letná". Oran, Rex a hlavně Bora, kapitola sama o sobě
, Kordovo Alka (originály) jediný (spolu s originálama Ikarů) motory z té doby, co byly udělané skutečně dobře a hlavně dobře běhaly.
U Ikarů je samozřejmě třeba rozlišovat ty originály a pak poválečné motory z té sady odlitků z ČKD - ty odlitky jsou perfektní, naopak motory co z nich vznikly obvykle jsou čirá katastrofa (daná tím jak to kdo a kde ufušoval, aniž by tušil, jak to má být udělané).
U Ikarů je samozřejmě třeba rozlišovat ty originály a pak poválečné motory z té sady odlitků z ČKD - ty odlitky jsou perfektní, naopak motory co z nich vznikly obvykle jsou čirá katastrofa (daná tím jak to kdo a kde ufušoval, aniž by tušil, jak to má být udělané).
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Paráda! Díky za info. Jména Hruška a Choc mi sice nic neříkají, ale o motorech BORA jsem slyšel.
Minimálně to, že existovaly. Na vratné vyplachování ukazuje i hladký píst bez deflektoru. Mám ještě jeden kompletní motor. Tedy amatérský pokus o dodělání tohoto motoru. Nemá to originální válec ani hlavu. Je to někdy z poloviny 80. let a prý to ani neblaflo. Uvidím, co se o Boře dočtu v knihách, ale uvítám jakékoliv další inforace o motoru i jeho výrobci. To logo je fakt zajímavě stylizované, to se musí nechat.
Jo, a nenapsal jsem, že ty staré motory byly stejné, ale že si byly velmi podobné. A myslel jsem to tak, že jako podobné na první pohled. Základním tvarem skříně, umístěním a konstrukcí přerušovače, karburátoru a tak. A tou 100% shodou jsem myslel shodu s těmi mými díly. Jestli jsem se tím někoho dotknul, tak se omlouvám. Nebyl to úmysl.
Minimálně to, že existovaly. Na vratné vyplachování ukazuje i hladký píst bez deflektoru. Mám ještě jeden kompletní motor. Tedy amatérský pokus o dodělání tohoto motoru. Nemá to originální válec ani hlavu. Je to někdy z poloviny 80. let a prý to ani neblaflo. Uvidím, co se o Boře dočtu v knihách, ale uvítám jakékoliv další inforace o motoru i jeho výrobci. To logo je fakt zajímavě stylizované, to se musí nechat.
Jo, a nenapsal jsem, že ty staré motory byly stejné, ale že si byly velmi podobné. A myslel jsem to tak, že jako podobné na první pohled. Základním tvarem skříně, umístěním a konstrukcí přerušovače, karburátoru a tak. A tou 100% shodou jsem myslel shodu s těmi mými díly. Jestli jsem se tím někoho dotknul, tak se omlouvám. Nebyl to úmysl.
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
broucek píše:Paráda! Díky za info. Jména Hruška a Choc mi sice nic neříkají, ale o motorech BORA jsem slyšel.
Hruška a Choc (popř. jenom Hruška) je mj. Atom, Super Atom, a taky NVčko (NV-21)
Tady to máš pohromadě od J.P. - abych to nemusel pracně scannovat a opisovat.
https://www.golden-era.cz/atom-pohani-modely-uz-70-let/
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
My, hoši z KHMM (které těší, že naše stránky dokážou poskytnout nějaké odpovědi a že o nich víte) potvrzujeme, že jde o motor BORA 5,1.
A cituji slova našeho nestora, Jardy Pipka, který potvrzuje vše co MPml napsal (dobře on, má za 1*) a dodává: "byly to opravdu "nepovedené" motory, které bez nějakých "odborných úprav" skoro vůbec nechodily!"
U nás v klubu se najdou i repliky těchto motorů od pana Pokorného, které po nějakých úpravách skutečně chodí jak mají (v případě zájmu přidám fotky), ale je na nich vidět ta novodobost - v tomto jsou ty staré hezčí. Jenže - netočí, což je u motoru dost podstatná závada
Bayeux
A cituji slova našeho nestora, Jardy Pipka, který potvrzuje vše co MPml napsal (dobře on, má za 1*) a dodává: "byly to opravdu "nepovedené" motory, které bez nějakých "odborných úprav" skoro vůbec nechodily!"
U nás v klubu se najdou i repliky těchto motorů od pana Pokorného, které po nějakých úpravách skutečně chodí jak mají (v případě zájmu přidám fotky), ale je na nich vidět ta novodobost - v tomto jsou ty staré hezčí. Jenže - netočí, což je u motoru dost podstatná závada
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Super!
Atomy znám a dokonce jsem onehdá měl i cukání si pořídit tu vaši repliku, ale ubránil jsem se. Mám hraček až dost
Netušil jsem, že za Atomy stojí stejný člověk jako za Borou.
Určitě je zájem. Ideálně nějaké obrázky originálu i té funkční verze. Dík.
Ale jedna věc mi teď vrtá v hlavě. Pokud byl BORA 51 opravdu tak nepovedený, proč se stále nabízejí (nebo nabízely - 2011) odlitky a plány na jeho stavbu? Nebo to jsou plány už na tu upravenou a funkční verzi?
Viz zde:
http://www.khmm.cz/2011/12/18/moje-cest ... ch-motoru/
a zde:
https://renovacemotoru.webnode.cz/news/ ... vstevniky/
- hnedka první fotka v galerii a ta pod ní je asi BORA 51, že?
MPml píše:Hruška a Choc (popř. jenom Hruška) je mj. Atom, Super Atom, a taky NVčko (NV-21)
Atomy znám a dokonce jsem onehdá měl i cukání si pořídit tu vaši repliku, ale ubránil jsem se. Mám hraček až dost
Bayeux píše:v případě zájmu přidám fotky
Určitě je zájem. Ideálně nějaké obrázky originálu i té funkční verze. Dík.
Ale jedna věc mi teď vrtá v hlavě. Pokud byl BORA 51 opravdu tak nepovedený, proč se stále nabízejí (nebo nabízely - 2011) odlitky a plány na jeho stavbu? Nebo to jsou plány už na tu upravenou a funkční verzi?
Viz zde:
http://www.khmm.cz/2011/12/18/moje-cest ... ch-motoru/
a zde:
https://renovacemotoru.webnode.cz/news/ ... vstevniky/
- hnedka první fotka v galerii a ta pod ní je asi BORA 51, že?
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Bayeux píše:My, hoši z KHMM (které těší, že naše stránky dokážou poskytnout nějaké odpovědi a že o nich víte) potvrzujeme, že jde o motor BORA 5,1.
A cituji slova našeho nestora, Jardy Pipka, který potvrzuje vše co MPml napsal (dobře on, má za 1*) a dodává: "byly to opravdu "nepovedené" motory, které bez nějakých "odborných úprav" skoro vůbec nechodily!"
U nás v klubu se najdou i repliky těchto motorů od pana Pokorného, které po nějakých úpravách skutečně chodí jak mají (v případě zájmu přidám fotky), ale je na nich vidět ta novodobost - v tomto jsou ty staré hezčí. Jenže - netočí, což je u motoru dost podstatná závadaBayeux
U Jardy jsem byl doma na návštěvě před nějakými 14ti dny - už jsme se dlouho neviděli, takže bylo třeba (konečně to šlo). Mj, na PERU (Pečiva/Ruml) , Atomy a NVčka jsme se opět dostali - protože toho děleného Atoma jsem měl i natočeného, toho s tou přední nádrží na karteru i půjčeného, Boru znám docela dobře a Jardova manželka byla za svobodna...........Pečivová
Svět je malý, spousta věcí je neuvěřitelná shoda náhod.
Pokorného (jak převzal pozůstalost po Pfefferovi) taky pamatuji - to by bylo dlouhé
Btw - ten Atom ode mě (spíš nás - ale překreslil jsem ho já) je taky upravený - ale tak aby to zvenku pokud možno nebylo vidět - protože původní motor (originál Atom), na rozdíl třeba od motorů od Pfeffera bohužel taky (jako ta Bora) nese spoustu konstrukčních stop autora (a té doby kdy vznikal).
Mj, třeba ten Atom s tou plexisklovou nádrží vepředu okolo kliky, taky je naprosto nepoužitelný - taky neběhá - takže se jako replika nedělal (ikdyž tlaky
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
broucek píše:Super!
Atomy znám a dokonce jsem onehdá měl i cukání si pořídit tu vaši repliku, ale ubránil jsem se. Mám hraček až dostNetušil jsem, že za Atomy stojí stejný člověk jako za Borou.
Určitě je zájem. Ideálně nějaké obrázky originálu i té funkční verze. Dík.
Ale jedna věc mi teď vrtá v hlavě. Pokud byl BORA 51 opravdu tak nepovedený, proč se stále nabízejí (nebo nabízely - 2011) odlitky a plány na jeho stavbu? Nebo to jsou plány už na tu upravenou a funkční verzi?
Viz zde:
http://www.khmm.cz/2011/12/18/moje-cest ... ch-motoru/
a zde:
https://renovacemotoru.webnode.cz/news/ ... vstevniky/
- hnedka první fotka v galerii a ta pod ní je asi BORA 51, že?
Plány (moc toho tam vidět není) jsou originál - nebo lépe je to ten samý co já mám už nějakých 40 let.
A u té Bory to je jednoduché - dám návod jak to kdysi doporučoval kamarád Ivan Hájek.
- Když uvidím někoho kdo nabízí "originál" Boru, tak si ho vychutnám.
- Řeknu mu, že motor koupím, ovšem jedině když mi ji osobně
- pak vzniknou tři možnosti:
---------
- celé odpoledne dobré zábavy
- motor fakt poběží (pak vím, že mám naprostý unikát - jeden z mála na této planetě)
- prodejce couvne a řekne, že to neběhá (cena pak bude ale opravdu jiná)
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Vím vím že jsi byl na kafi, povídal a chlubil se 
Fotky motorů sem hodím hned jak to půjde (kolega Petr Knob repliku hezky nafotil a originál je na webu k nalezení), mizím do středy mimo civilizaci...
Vám všem hezký prodloužený víkend (pokud někdo nebude stejně pracovat, že MPml ?
)
Fotky motorů sem hodím hned jak to půjde (kolega Petr Knob repliku hezky nafotil a originál je na webu k nalezení), mizím do středy mimo civilizaci...
Vám všem hezký prodloužený víkend (pokud někdo nebude stejně pracovat, že MPml ?
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Tak ta BORA 51 to nebude. Logo Hruška a Choc sedí, čili nějaká BORA by to být mohla, ale ne 51.
Detailním zkoumáním fotek jsem dospěl k závěru, že mám jiný minimálně čelní karter, klikovou hřídel a přerušovač, než má originál 51. Navíc nesedí ta kubatura. BORA 51 má podle dobového ceníku M.K. Moučka vrtání 19 mm a zdvih 18 mm. Což odpovídá 5,1 ccm. Já to znovu přeměřil a průměr pístu mám 20,65 mm a zdvih 18,9 mm, což ukazuje na nějakých 6,3 ccm. Jenže další BORU jsem našel až 75. Vím 100%, že ty díly na první fotce patří k sobě a že jsou to originály. Takže nějaké další nápady?
Bayeux: ale ty fotky bych určitě rád viděl. Díky.
Detailním zkoumáním fotek jsem dospěl k závěru, že mám jiný minimálně čelní karter, klikovou hřídel a přerušovač, než má originál 51. Navíc nesedí ta kubatura. BORA 51 má podle dobového ceníku M.K. Moučka vrtání 19 mm a zdvih 18 mm. Což odpovídá 5,1 ccm. Já to znovu přeměřil a průměr pístu mám 20,65 mm a zdvih 18,9 mm, což ukazuje na nějakých 6,3 ccm. Jenže další BORU jsem našel až 75. Vím 100%, že ty díly na první fotce patří k sobě a že jsou to originály. Takže nějaké další nápady?
Bayeux: ale ty fotky bych určitě rád viděl. Díky.
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Tak už nikdo nic? Z té knihy o modelářských motorech jsem se toho taky už moc nedozvěděl. Je tam zmíněna jen BORA 51 a víceméně okrajově. A je tam potvrzeno její vrtání 19mm, což k mému pístu prostě nesedí.
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Díly na historický modelářský motor - identifikace?
Přidávám slíbené fotky repliky motoru BORA z dílny p.Pokorného - ze sbírky Petra Knoba - koukni a posuď sám.
Ti největší kabrňáci se shodli, že jsou to díly a Boru 5,1 - ale bádej, bádej dál, určitě budu sledovat
Bayeux
Ti největší kabrňáci se shodli, že jsou to díly a Boru 5,1 - ale bádej, bádej dál, určitě budu sledovat
Bayeux
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS