Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: sob 07.04.2018 9:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2419
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
coro píše:
... Ja som ten výraz použil v tomto vlákne aj v opačnom zmysle - že čistý cvičný model alebo vetroň, si letí len tak pre radosť v rovine, s minimálnym odporom, a do toho sa mu točí motor možno aj na plný plyn aby úplne nebrzdil ale len "miešal vzduch" s vrtuľou s malým stúpaním - a úplne zbytočne žerie baterky...

Nie, nie. Tá narážka na "miešanie vzduchu" nebola v tomto zmysle a ani na teba.

Bola na názory a následné poučovanie ostatných o tom, že pri Statickom ťahu nejakého pohonu (rozumej: stojaci model bez pohybu) pohon neťahá, len mieša vzduch.
A to celé je následne obšírne rozvedené do detailov, viď citácia onoho modelára v našom článku:

„Pro příklad - vrtule 250 má obvod 785. Když ji roztočíš na 15 000 otáček, je to 250 za vteřinu. Konce pak mají 196 m/s. To už jsou dvě třetiny rychlosti zvuku. Větší průměr nebo točky už nemají význam, roste odpor.
Pokud by model s takovou vrtulí měl létat kolem stovky, je to asi 30 m/s, tedy na 12 cm na otáčku vrtule. Ta by tedy měla mít stoupání cca. 150 -180.
Když bude mít 100, bude při té rychlosti a otáčkách brzdit. Naopak, jako statická při nulové rychlosti letu je to pak křídlo s rychlostí 700 km/h a náběhem přes 7°, tedy s urvaným prouděním, co sice trochu táhne, ale hlavně míchá vzduch.
A někde mezi tím, tam kde list vrtule bude mít optimální náběh, bude mít vrtule nejlepší tah. A odpovídající rychlostí by měl model letět a v takové rychlosti by i vrtule měly být měřena, pokud z toho mají vypadnou užitečná čísla.
Mezi statickým a dynamickým tahem není žádný matematický vztah. Podobně jako u křídla. Tam taky ze vztlaku při urvaném proudění nemůžeš nijak vypočítat vztlak v optimálním stavu.“

Merania, ktoré sme realizovali a sú v tom článku spomínané, však ukázali, že to tak vôbec nie je.
Žiadne "urvané proudění", žiadne miešanie vzduchu, žiadny slabý ťah.
Pretože tá vrtuľa, hoci sa nehýbe, "rozhýbe" okolný vzduch na takú rýchlosť, že uhol nábehu nie je vyše 7°, ale oveľa menej, k trhaniu prúdnic nedochádza, vzduch sa "nemieša" a ťah nie je len "trochu".

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: sob 07.04.2018 14:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9102
Bydliště: Bratislava dnv SK
Ešte poznámka - často sa zanedbá niečo nepodstatné čo môže mať nakoniec zásadný vply, a tu je to možno pri statickom teste (rovnako ako za visu či pri štarte..) prúd vzduchu ktorý si vrtuľa urobí aj keď sa nepohybuje, a z uvedených 7 stupňov budú možno len 3-4 kedy už nedôjde k utrhnutiu prúdnic... (ale to je len pokus vysvetliť nezrovnalosť sedliadkym rozumom).

Pri Aeronaut Glass Electro 7/6" možno 7.5/6,5" či ako to značili, (biela, nie uhlíková) som ale vedel naozaj prúdenie utrhnúť, pri prudkom obrate ťažkého samokrídla v plnej rýchlosti.. ten zvuk bol jasne počuť aj z opačného konca letiska. Nikdy netrval viac ako cca pol sekundy pretože tak dlho letieť iným smerom než dopredu sa asi nedá, a zrejme to bolo potrebné aby list vrtule zabral mimo vytvoreného "prievanu".


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz