Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 06.11.2018 13:31 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 30.5.2012
Příspěvky: 133
Obrázky: 2
Rád bych se u svého MaxIona posunul s motorizací výše. Pro otestování jsem osadil kapotovanou oběžku 4.6/840 a vrtuli CAM-Carb 12.5x6/45mm a už se mi to zdá trochu pomalé a těžkopádné.
Výrobce modelu doporučuje MEGA ACn 22/45/3E a RFM 15,5/10. Tadle motorizace se mi zdá už trochu překonaná a chtěl bych zkusit něco s převodovkou. Cenově celkem zajímavá se mi zdá varianta motoru HET 2W-22 a převodovky Kontronik 5,2:1.
https://horejsi.cz/Pages/DetailProdukt. ... cislo=3409
Celková letová hotnost by měla zůstat cca stejná jako nyní, tedy cca 2750g, ale mělo by to být o dost živější (raketu nepožaduju), začnu s lehčí vrtulí, asi tak 14-15/8 s tím, že by to mělo v pohodě utáhnout až 15/10.
Mohl by mi to někdo posoudit, rozmluvit, případně navrhnout jiné řešení?

_________________
DURANGO DEX410v3, XRAY T3, MaxIon, MiniCorado, XENO, X-VERT VTOL a nějaký ty trosky


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 06.11.2018 14:36 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8475
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
V první řadě tam chybí počet článků. Osobně odhaduji že tam máš 3S s příkonem tak kolem 550W.

Špičkové řešení je JETI http://shop.jetimodel.cz/motor-phasor-r ... 00-p-66117 kde se dá pro 3S použít tebou chtěná RFM 15,5/10. Výkonově si polepšíš. Ale dle mě je to škoda a šel bych do více článků, ať to letí.

HET 2W-22 je moc malý, aby vydržel dlouhodobý výkon 700W, vybral bych nějaký větší...

Vřele doporučuji nabrat nějakou inspiraci, třeba zde: viewtopic.php?f=118&t=84301

A určitě se vyplatí trošku počítat: https://www.ecalc.ch/motorcalc.php


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.11.2018 15:39 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 30.5.2012
Příspěvky: 133
Obrázky: 2
Tak výše uvedené vlákno samozřejmě sleduju, kalkulátory používám, v zadání jsem uvedl LiPo4s.
Bohužel né všechny motory v databázích jsou dostupné a naopak.
Samozřejmě, že mužu koupit Kiru s převodovkou 500-30/6,7, osadit tam vrtuli 16x16 a je vymalováno. Trochu jsem takovejdle návrh očekával a pravděpodobně to tak dopadne, ale zajímají mě pokudmožno zkušenosti a aktuální trendy.

Zkusím se tedy zeptat jinak - je současný trend spíše více článků/menší proudy, oběžka/inrunner, bez převodovky/s převodovkou ?

(jen pro pořádek shrnu, že mi jde o motorizaci cca 800w na 4článek pro hotlinera do 3kg, rád bych se vešel do 80A)

_________________
DURANGO DEX410v3, XRAY T3, MaxIon, MiniCorado, XENO, X-VERT VTOL a nějaký ty trosky


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.11.2018 17:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 857
Bydliště: Dobruška
Podobný model jsem měl a lítal jsem s tímhle:
https://hobbyking.com/cz_cz/turnigy-gli ... 400kv.html


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.11.2018 18:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 127
Bydliště: S.M.
já lítám axinu: https://www.modelmotors.cz/cs/product/detail/469/ s vrtulí 15/13S nebo 15,5/10 a plná spokojenost :-))

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 07.11.2018 10:53 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8475
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
vladinek píše:
Bohužel né všechny motory v databázích jsou dostupné a naopak.
V placené verzi jsem narazil zatím jen na jeden motor, který jsem nedokázal dohledat.. Doporučuji to dát. 6,5$ bez daně je docela málo...

vladinek píše:
Zkusím se tedy zeptat jinak - je současný trend spíše více článků/menší proudy, oběžka/inrunner, bez převodovky/s převodovkou ?
Za mě tohle napsal skvěle blembondo: U F5J se šetří hmotností a čelním odporem. Nešetří se penězi.
Pokud máš trup, kam se vejde vhodná oběžka a rovnou se vzdáš nějakých extrémních motorizací, tak bych do převodu nešel. Za tu cenu a údržbu to nestojí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 07.11.2018 11:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8529
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Ten celny odpor ak sa mysli trupu, tak to je na dlhsiu debatu. Najvacsi odpor generuju kridla.
Nemyslim, ze niekto zmeria rozdiel v celnom odpore trupu s priemerom 30, alebo 40mm.
A este vacsi odpor ako kridla generuju ruky na kniploch.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 07.11.2018 20:15 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.12.2013
Příspěvky: 39
Bydliště: ROSICE , čR
Docela by mě ten podíl odporu křídla , ocasu a trupu zajímal. Třeba je nějaké měření skutečných větroňů zveřejněno.
Odpor trupu o prům. 40 bude o 1,78 větší než prům. 30. Někde na RCmanii byl popsán i vliv polohy trupu k ose letu na velikost odporu.


LV píše:
A este vacsi odpor ako kridla generuju ruky na kniploch.
.
Svatá pravda.

Robil.

_________________
Taranis + , Stinger,Phoenix 2000, Marabu XL,Hotwing 1200,Algol , Phantom 300,


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 11:00 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8475
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Mám to spočtené pro Avionika, tedy závodní pyloňák s poměrně tenkým profilem a malým křídlem (14,5dm2).

Čelní průřez křídla je zhruba 10 000 mm2 (1320mm rozpětí s průměrnou tloušťkou 7,5mm). Trup má průměr těsně nad 42mm a čelní průřez cca 1400mm2. Takže čelní průřez křídla je 7 větší. U větších větroňů ten poměr bude ještě větší.

To dává pocit, že na trupu nezáleží, ale tak to prostě není. Trup je jednoznačně škodlivý odpor, ale křídlo se podílí na generování vztlaku.

Osobně bych šel okamžitě do 30mm trupu, ale tam se mi motor o průměru 36mm nevejde, nemluvě o 5S baterkách :D .


Za mě by bylo spíš zajímavé porovnání, zda je lepší štíhlý dlouhý trup s malým čelním průřezem, ale velkou omočenou plochou proti krátkému baňatému trupu...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 11:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8529
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
TomasC píše:
Mám to spočtené pro Avionika, tedy závodní pyloňák s poměrně tenkým profilem a malým křídlem (14,5dm2).

Čelní průřez křídla je zhruba 10 000 mm2 (1320mm rozpětí s průměrnou tloušťkou 7,5mm). Trup má průměr těsně nad 42mm a čelní průřez cca 1400mm2. Takže čelní průřez křídla je 7 větší. U větších větroňů ten poměr bude ještě větší.

To dává pocit, že na trupu nezáleží, ale tak to prostě není. Trup je jednoznačně škodlivý odpor, ale křídlo se podílí na generování vztlaku.

Osobně bych šel okamžitě do 30mm trupu, ale tam se mi motor o průměru 36mm nevejde, nemluvě o 5S baterkách :D .


Za mě by bylo spíš zajímavé porovnání, zda je lepší štíhlý dlouhý trup s malým čelním průřezem, ale velkou omočenou plochou proti krátkému baňatému trupu...

Na kridle ale generuje odpor viac jeho hlbka ako celna plocha, rozumej vyska.
Dlhy trup lepsie drzi stopu, ale horsie toci.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 11:23 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8475
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
LV píše:
Na kridle ale generuje odpor viac jeho hlbka ako celna plocha.
Myslím, že to je spíše otázka, k čemu se příslušný bezrozměrný koeficient Cx vztahuje.
Užitečná odpor křídla se běžně vztahuje k ploše křídla. Škodlivé odpory trupu, kormidel, výstupků, atd... k čelnímu průřezu.

A co se týče vzniku odporu na větší ploše, tak tak by mě zajímalo, kolik dělá podíl tvarového odporu a kolik je podíl odporu z omočeného povrchu. Máš na to nějak ozdrojované? Něco co by si mohl člověk v klidu prostudovat.
Neříkám počítat nové letadlo, na to nemám ambice, ale podívat se na jednotlivé vlivy a popřemýšlet o tom.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 11:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8529
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Urob si kridlo z rovnej dosky 5mm hrubej a to iste s 12% profilom. Co bude mat mensi odpor?

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 11:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8529
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Alebo este inak. 18m historicke vetrone mali hlbku kridla v koreni okolo 1,5m a vysku 12-14%. Pozri si moderne orchideje aku maju hlbku v koreni pri 18m a kolko percentny profil.
Co myslis, co ma mensi odpor, lepsiu klzavost...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.11.2018 15:14 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8475
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
A neměl by jsi o tom nějakou odbornou práci, diplomku, atd... Domnívám se, že to velmi zjednodušuješ, spoustu proměnných zanedbáváš. Neuvěřitelně se vylepšily materiály, technologie pokročila. Moderní orchideje taky nemají potřebu startovat gumovým lanem. Mají poměrně velké opadání, ale skvělou klouzavost. Vysokou minimálku a vysokou přeskokovou rychlost...

Kdybych to zjednodušil taky, tak ten profil na orchideji pootočím o 90stupnů. Stejná omočené plocha, mnohem menší hloubka, ale mnohonásobný odpor. Ale oba víme, že takhle jednoduché to prostě není. :wink:


Mě by opravdu velmi zajímalo jaký je poměr mezi tvarovým odporem a třecím odporem v mezní vrstvě křídla na mém pyloňáku. Indukovaný odpor si mohu v klidu zanedbat, protože na rovince vztlak nepotřebuji.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.11.2018 10:31 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 124
Bydliště: Plzen
Vykon - to zalezi na vkusu kazdeho jednotliveho soudruha.
Pri sestavovani sad jsme omezeni prumerem hridele motoru, prevodovka 25 ma pastorek pro hridel 3,2mm.
Sady jsou mysleny hlavne pro F5J, tam to bohate staci.

Kazdy snad nemusi vedet - sada s prevodovym pomerem 6,7 nema pastorek, zuby jsou primo na hrideli motoru. To je snad vyhoda pro zivotnost, nevyhoda pro opravovani. Ale hlavnim duvodem spis je, ze uz to jinak nejde.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: dudaj, ellet, novfra a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz