Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 13:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1052
Bydliště: Praha
Přátelé, dole v jen takovém povídání píšu o provozu lodě. Dva motory "600" 2x baterie Li-Po 11.1 V - á 5000 mAh regulátor atd...

Jde o toto. Mám za baterií zapojený W-attmetr, potom regl a motory. Napájení Rx z becu reglu. Potud normálka. Mimo to mám napětové čidlo zapojené do přijimače. (Turnigy souprava Flysky i6 ) Problém je v tom, že jsem zapoměl připojit mínus od baterek !!! Ale nic to nevadilo,všechno fungovalo, rádio makalo, motory se točily. W-metr svítil a to mě hlavně zmátlo, že jsem zapoměl připojitt ten hlavní mínus od baterek.
Plus byl připojen normálně na stálo, ten mínus šel přes hl. silový vypinač a to jsem zapoměl připojit.

To napětové čidlo je napojeno přímo na baterky na plné napětí v servisním konektoru. Tudíž z toho mi vychází, že plus šel všude tam,
kam měl jít...
Ale mínus si to cucalo přes to napětové čidlo....do přijimače...z toho do reglu a pak klidně do motorů. Ale si představte. že to napětové čidlo
má kablíčky pro připojení jak k batekám, které má monitorovat, tak do přijimače, kablíčkem silným asi jako ke sluchátkum v mobilu.
Odhaduji ta na max. 0,15 mm2 Takže tím jedním drátkem musel jít proud řádově 6 až 8 A do těch motorů, když jsem to trochu osolil.

Kablík není nijak napadený teplem, vše fungovalo takto cca hodinu, chvílema i na polnej kotel. Bohužel nevim, kolik si to bralo, proto jsem tam měl
ten W-metr, ale jelikož byl napájený "jen zezadu" tudíž přes něj nešel proud, tak nic nezaznamenal. Ale dvě "600" 8,2 V napájený tvrdejma 11 V
si mohly teda pěkně sosnout (parelení zapojení motorů)

Tak to jen abychom věděli, co takový kablík nula nula nic může vydržet za proud .... nedivil bych se, kdyby se upálil - ale nestalo se tak :-)

POZOR - to že snese všechno jsem myslel jako nadsázku - ironicky, pokud to někdo pochopil jako návod na ušetřený průžez
tak to opravdu nééééé !!!!!!!!


Naposledy upravil rakos dne pát 11.08.2017 17:39, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 16:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 1762
Bydliště: Zavar, SK
Mnooo, neznesie všetko :mrgreen:
Pridám svoju historku:
Tak tri dni dozadu som lietal s Phoenixom, inak všetko v pohode, len po pristátí mi ESC pípal jak symfonický orchester. Hovorím si: ajaj, Chorvátsko, horko, chudák YEP sa prehrial a resetol. Včera ráno prídem na letisko, zložím Phoenixa, všetko vyskúšam, funguje. Síce sa mi zdalo, keď som s Phoenixom v ruke pridal plyn, že motor neťahá až tak brutálne, ako predtým, ale to je určite len pocit. Šup hore. Len som si náhodou počas lietania všimol, že mi neukazuje meranie prúdu. Čudné, asi sa niečo rozhádzalo aj vo vysielačke, to tie Chorvátske horká... Lietam si, lietam asi štvrť hodinu, zase chcem nastúpať tak pridám plyn a ... NIČ. Ajaj, rýchlo dole. Ešte že ovládanie ide. Pristanem, skúsim pridať plyn, motor sa rozbehne, ale nejako slabo.
Pomyslím si: kurník šopa, YEP je určite v čudu. No nič, sú aj horšie veci :(
Večer som chytil záchvat aktivity - ešte že som som si zobral na dovolenku celú dielňu - idem pozrieť ten YEP. Ťahám, ťahám pomaly všetko z trupu, len ... ako to, že mi nejde vytiahnuť ten káblik z prúdového/ napäťového snímača? A prečo ťahám aj káblik zo serva smerovky?
Keď som milý káblik z prúdového/ napäťového snímača vytiahnem, vyzeral takto:
Příloha:
APM02.jpg
APM02.jpg [ 85.63 KiB | Zobrazeno 940 krát ]

( ten servokáblik v popredí, všimnite si čiernu žilu ).
Takže pointa:
V modeli používam senzor prúdu/ napätia. Silovými káblami ide dovnútra plus a mínus z baterky, silové výstupy idú rovno na ESC. Výstup meraní ide cez servokáblik do prijímača: meranie napätia, meranie prúdu a - našťastie - zem. Výkonový vodič plus napájania ide na senzore cez snímací odpor, výkonový mínus vodič ide cez... plošný spoj. No a potom stačí Chorvátske horko, 37A prúdu do motora a ... milý čínsky plošný spoj sa prepáli:
Příloha:
APM01.jpg
APM01.jpg [ 133.68 KiB | Zobrazeno 940 krát ]

Normálne by to bol koniec napájania, keďže sa prerušil mínus vodič od baterky, ale ... ešte šťastie, že výstup zo snímača napätia a prúdu je aj ... zem. Takže mínus z baterky sa tým pádom vydal po servokábliku do prijímača a odtiaľ aj do ESC. Ale keď sa cez servokáblik rozhodnete pretlačiť 37A, tak ... to chudák servokáblik nevydrží, spálite na ňom izoláciu a pripečie sa napríklad k inému servokábliku. No a tiež začne fungovať ako odpor, a keď pridáte plyn, tak ... NIČ :mrgreen:
Takže nesúhlasím s rakosom, servokábel nevydrží všetko. Ale vydrží veľa :mrgreen:

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 16:51 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1418
Bydliště: Havířov
Téma trošku jinde, ale mrkněte třeba na dnešní auta. Kdysy u škoda 105-130 byly kabely třeba ke světlům řekněme minimálně 1,5mm2. Ke startéru, kde jde obrovský proud, v zimě možná i 150A šel kabel odhadem 25mm2. U novějších Favoritů a Felícií už se šetřilo, kabely ke světlům odhadem 0,75mm2. Ke startéru a od baterie odhadem 16mm2. Co koukám u moderních aut, tak se šetří ještě více, k hlavnímu světlu vedoui káblíky odhadem 0,35mm2, možná i méně. Jsou tam žárovky třeba H7 55/60W, to máte při běžícím motoru kolem 4-4,5A. A kabely drží roky, i když nevím, jestli se nehřejí. Jsou ale ve volném prostoru, dobře se chladí. U modelu je to horší, malý prostor, špatné chlazení, obzvlášť u lodičky. Ale i tak bych dal káblíky od motoru 600 nejméně 1mm2.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 17:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1052
Bydliště: Praha
to varok - samozřejmě, mám 1,5 mm2 - to byla jen nadsázka, když jsem to opoměl správně propojit, není to návod jak ušetřit. :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 17:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1052
Bydliště: Praha
to ddano007 - samozřejmě, myslel jsem to ironicky, škoda, že jsem to nenapsal hned jasněji - IRONICKY - !! :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 17:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 1762
Bydliště: Zavar, SK
@ rakos:Ale ja som to pochopil, že to myslíš ironicky. Tu historku som pridal len na pobavenie :mrgreen:

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 18:30 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.12.2013
Příspěvky: 11
To ddano007, jaký motor.vrtuli a baterku ve Phoenixu používáš? Motorová přepážka je zpevněná ? 400 W to je už docela síla.

Děkuji.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 18:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 1762
Bydliště: Zavar, SK
Vrtuľa zo stavebnice, t.j. neviemaká :mrgreen: , barerka 3S/1800mAh/20C modrá Turnigy, prepážka tam nie je, motor sa chytá priamo na škrupinu trupu, tu mám viac fotiek:
https://www.rcmodelytt.sk/phoenix-2000- ... vba-zalet/
Na to uchytenie motora je v stavebnici taký plastový výlisok, ale ja som ho nepoužil, dal som tam origoš kovový kríž, čo bol k motoru.

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 19:56 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.12.2013
Příspěvky: 11
Já mám asi starší verzi,motor KEDA 22 920Kv,s původní vrtulí bere 25A. Tak to stoupání není tak divoké. Zpevnění pod motorem tam nebylo, ale použil jsem 1,5mm laminát.Mám i křídlo 260 cm, ale zatím jsem ho nenamontoval. Byl to můj 3 větroň.

S pozdravem Robil.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 20:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 4603
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
bezva, tak aspon vim ze pokud budu potrebovat prodlouzit nebo udelat mekci kabliky od motory na gimbalu kde je max 1.5A tak muzu pouzit 30AWG co tu mam :-D

_________________
210,280X8,480 Hexa, 3.4m Go-3, EDF Goshawk, Huricane XL, EPP Spartan, SkySurfX8, SE.5 pred opravou


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kabel 0,15 mm2 snese všechno ??
PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 21:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.2.2013
Příspěvky: 275
Ono je tohle tezky ...... podle http://danyk.cz/vypocty.html a dalsich bezne pouzivanych informaci odborniku by kazde zapojeni motoru pres kablik k servu koncil po hodine (mnohem drive protoze by se roztekl spolu s izolaci) obrovskym zarem kolem 50 000 stupnu :D
Ta kalkulacka sice teoreticky funguje spravne a podle ni lze urcit snadno domovni rozvody a odpovidaji vypocty doporucenym kabelum pro jistice .. nicmene .... to co ukazuje za teploy je tak nejak naprosty nesmysl z praktickeho pozorovani a pokusniceni na kabelech vseho druhu protoze nijak nezohlednuje vnejsi podminky a schopnost okoli teplo odvest pryc....
.... jedinej takovej malej dratek v tom spletenci dratku pokud by jste pouzily do nejake prepalene pojistky tak pozor protoze snese 6 amper nez se prepali (pod 6 proste drzi a drzi a takova pojistka je k nicemu kdyz byla puvodne na 1 amperu ...samo hreje hodne ale vydrzi to ... no a techdle dratku je tam tusim minimalne 10 vedle sebe a ta schopnost vest proud bez prehrivani tim padem dosti brutalne roste .. pak staci jednou dat ten kablik pod neco ci zapojit silnejsi zdroj ktery vydrzi 2x delsi cas tocit motorem a je zadelano na pru..r) ....
Samozrejme nikomu nedoporucuju jit s praktickym pozorovanim na zapojovani kabelu kamkoliv... ty doporucovane prurezy jsou zarukou bezpecnosti a vyhnuti se pruserum, nebot je to proste pocitano ze to pojede v tech nejhorsich moznych podminkach a nepretrzit coz je jedina zaruka ze se opravdu nemuze nic pokazit ....
...a znate to je to jak naschval .. v modelu ktery provozujete venku a jeste k tomu na vode a o nic nejde to jede jak fik az jen zirate co je mozny ... doma kde je to prece vsechno v tom krku schovany v ty nehorlavy cihle proc bych nemohl vymenit pojistku z 10 na 16 kdyz ta svarecka prece stejne potrebuje takovej proud jen obcas a akorat to sem tam vypadne kuli ty blby pojistce ty kable sou stejne hodne tlusty tema by slo i kratkodobe varit aspon bodovat to se neprepali ani nahodou jinak by to mohlo jet nepretrzite ... no a voala najednou mate chalupu v plamenech ....


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz