kope píše:
No mapu to moc neobjasnilo, ale dobrá - buďme konkrétnější. Při letmém pohledu na mapu bych jako laik usoudil, že v celé oblasti severovýchodně od Prahy (a ještě konkrétněji cca severně Letiště Kbely, myšleno ve směru kolmém na směr dráhy) bych s modelem teoreticky takříkajíc neměl vystrčit nos (je tam v ploše mapy ta záhadná kombinace čísel, lomítek a písmen, končící GND). Platí toto tvrzení? No jo, ale pak se třeba zeptám, kam až sahá ta plocha, pro kterou platí tahle konkrétní kombinace, tohle konkrétní omezení? To z té mapy prostě nevyčtu. No a abychom byli ještě konkrétnější, pojďme se pro ilustraci bavit o tom, co lze z mapy vyčíst pro dvě oblasti-pro tu, vymezenou na přehledové mapě fialovou výsečí a pro tu, která je na detailním obrázku
Psal jsem hned na začátku, že určitě tady nikdo "neobjasní" tuhle mapu popisem na dvou stránkách A4.
Na mapu ti nepomůže nahlížet "letmo" a vyptávat se. Zvětši si to, sežeň si originál ( dva, tři můžu někomu dát, ale na poštu s tím nepůjdu) a hledej si na netu vysvětlivky.
Ty různé kruhy a výseče v Praze a kolem Prahy, mají označení TMA a CTR. To jsou letiště Ruzyně, Kbely, Vodochody. Tam je to pochopitelně až na zem. Potom jsou tam TMA těch letišť. Čím nižší číslo označení TMA (římsky), tím blíž je to k letišti a je tam omezení výšky níž. Všimni si, že např. v TMA V Praha je omezení ve FL, v TMA II už je to ve stopách a metrech a je to hodně nízko. V rámci jedné výseče ( např. TMA V je stejné označení letového omezení, které se opakuje na několika místech, aby jsi to snadno našel a nemusel jsi lézt po té výseči až na druhou stranu.
Takže konkrétně = uděláš si punťu v místě kde chceš létat a podíváš se v jakém je to prostoru.
Když tam bude označení FL xx/ FLxx, tak první je omezení kde to jde nadlétnout, druhé je omezení jak to podlétnout = do jaké výšky tam můžeš s modelem. Je to ve FL, musíš si to přepočítat na stopy ( x 100) a potom případně na nějakou výšku v metrech. Nadmořskou, nebo od země.
Potom tam bude označení např. xx/ 2000/600 AMSL. To znamená, že tam můžeš létat do výšky max. 600metrů AMSL ( neboli 2000 stop - údaj před posledním lomítkem).
Takže popisek toho omezení platí vždy pro vyznačený sektor. mimo něj navazuje další, nebo je tam prostor bez omezení.
Pro tebe stačí se věnovat jen těm spodním hladinám a výšky FL tě taky nezajímají, je to moc vysoko. Takže z tohoto pohledu to zase tak složité není. Chce to ale skutečně zorientovat se v těch udávaných výškách = co je ve stopách, co v metrech, co je nad terénem, nad mořem, co je přepočtené ze standartní atmosféry.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka