Kde se smí létat

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#61 Příspěvek od JMalik »

2952 píše:
Kde je napsáno, že modelář musí znát ICAO mapu a jaké omezení se nás modelářů týkají....


Nikde.
Taky nikde nemáš na tabuli vytetované, že neznalost zákona ( jeho prováděcích předpisů, směrnic, novelizací....) Tě neomlouvá. Ale to ti vysvětlí asi lépe právníci než já. :wink:
( příklad: Začni doma něco dělat na kšeft a až na tebe přijde berňák, tak vyhlaš, že jsi nevěděl, že na to máš mít živnosťák, platit sociálku, zdravotní, daně........)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Kde se smí létat

#62 Příspěvek od kope »

JMalik píše:Určitě ti tady nevysvětlím na pár příspěvkách diskuse to na co se ptáš, protože tohle je záležitost na delší dobu a vyžaduje nějaké znalosti souvislostí kolem převodů výšek, letových hladin, přepočtu tlaků atd.
Ale pár základních informací:
Na mapě jsou označené prostory a v nich jsou omezení. Co znamená CTR,MCTR,TMA..., se dá v definicích snadno dohledat na netu. Potom jsou tam vojenské prostory a zakázané prostory.
Z modelářského hlediska stačí vědět co znamenají ty čísla a písmenka s lomítky v těchto prostorech.
Označují výšku toho omezení.
Pro piloty to znamená, že některé prostory je možné nadletět, některé podletět, jiné lze jen oblétnout, případně si do nich vyžádat vstup.
Modeláři nemohou prostory nadlétnout, ani oblétnout, takže zbývají jen ty, se spodním výškovým omezení.
důležité jsou např. prostory s označením za lomítkem GND. To zanamená, že výškové omezení je až na zem. Tady je dobré rozlišovat např. prostory CTR (např. Ruzyně) a zakázané prostory ( např. Temelín).
Je jasné, že kolem té Ruzyně to nepůjde ani s metrovým EPPéčkem v padesáti metrech. Naproti tomu v prostoru Temelín to bude celkem možné.
Ruzyně má to omezení GND z hlediska leteckého provozu. Temelín z bezpečnostních důvodů sabotáže, terorismu..... Takže je jasné, že na to EPPéčko u Ruzyně snadno pošlou vrtulník. Na druhou stranu bych neriskoval start nějakého obříka na hranici zakázaného prostoru Temelín, protože dřív tohle kolečko bylo mnohem větší a letadla ( i UL) musela mít povinné pojištění proti terorismu.
Potom bývá za lomítkem na konci místo GND nějaké číslo. Např. XX / 3500/ 1050 AMSL.
Tohle označení udává, že letové omezení končí výškou 3500 ft ( 1050 metrů) AMSL. Do téhle výšky může létat neřízený letový provoz, nad tuto výšku je to vyhrazené např. civilní dopravě, případně ve vojenských koridorech vojákům. Jestli tam budu s modelem ve 300m, nebo 400m , bych já osobně nějak kategoricky neřešil, protože ostatní letový provoz má k dispozici tu výšku do 1050m.
Problém je v prostorech, kde je výškové omezení ještě nižší ( např. 300m). Tam neřízený letový provoz nemůže použít vyšší hladinu ale hlavně řízený provoz absolutně nepředpokládá nějaký letící verk v 1000 metrech !!!
Tohle zásadní. Nejde o omezování UL jak si tady někteří mylně představují, ale o nebezpečné narušení letových hladin řízeného provozu.

(Ty výšky je třeba ještě rozlišovat nejen v metrech, stopách a letových hladinách ( označení např. FL 65), ale ujasnit si, jestli se jedná o výšku nad mořem, nad terénem, převodní výšku..... Zase se snadno vyhledávačem zjistí co znamená to GND, AMSL......)


No mapu to moc neobjasnilo, ale dobrá - buďme konkrétnější. Při letmém pohledu na mapu bych jako laik usoudil, že v celé oblasti severovýchodně od Prahy (a ještě konkrétněji cca severně Letiště Kbely, myšleno ve směru kolmém na směr dráhy) bych s modelem teoreticky takříkajíc neměl vystrčit nos (je tam v ploše mapy ta záhadná kombinace čísel, lomítek a písmen, končící GND). Platí toto tvrzení? No jo, ale pak se třeba zeptám, kam až sahá ta plocha, pro kterou platí tahle konkrétní kombinace, tohle konkrétní omezení? To z té mapy prostě nevyčtu. No a abychom byli ještě konkrétnější, pojďme se pro ilustraci bavit o tom, co lze z mapy vyčíst pro dvě oblasti-pro tu, vymezenou na přehledové mapě fialovou výsečí a pro tu, která je na detailním obrázku
Přílohy
plocha.jpg
vysec.jpg
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#63 Příspěvek od JMalik »

kope píše:
No mapu to moc neobjasnilo, ale dobrá - buďme konkrétnější. Při letmém pohledu na mapu bych jako laik usoudil, že v celé oblasti severovýchodně od Prahy (a ještě konkrétněji cca severně Letiště Kbely, myšleno ve směru kolmém na směr dráhy) bych s modelem teoreticky takříkajíc neměl vystrčit nos (je tam v ploše mapy ta záhadná kombinace čísel, lomítek a písmen, končící GND). Platí toto tvrzení? No jo, ale pak se třeba zeptám, kam až sahá ta plocha, pro kterou platí tahle konkrétní kombinace, tohle konkrétní omezení? To z té mapy prostě nevyčtu. No a abychom byli ještě konkrétnější, pojďme se pro ilustraci bavit o tom, co lze z mapy vyčíst pro dvě oblasti-pro tu, vymezenou na přehledové mapě fialovou výsečí a pro tu, která je na detailním obrázku


Psal jsem hned na začátku, že určitě tady nikdo "neobjasní" tuhle mapu popisem na dvou stránkách A4.
Na mapu ti nepomůže nahlížet "letmo" a vyptávat se. Zvětši si to, sežeň si originál ( dva, tři můžu někomu dát, ale na poštu s tím nepůjdu) a hledej si na netu vysvětlivky.
Ty různé kruhy a výseče v Praze a kolem Prahy, mají označení TMA a CTR. To jsou letiště Ruzyně, Kbely, Vodochody. Tam je to pochopitelně až na zem. Potom jsou tam TMA těch letišť. Čím nižší číslo označení TMA (římsky), tím blíž je to k letišti a je tam omezení výšky níž. Všimni si, že např. v TMA V Praha je omezení ve FL, v TMA II už je to ve stopách a metrech a je to hodně nízko. V rámci jedné výseče ( např. TMA V je stejné označení letového omezení, které se opakuje na několika místech, aby jsi to snadno našel a nemusel jsi lézt po té výseči až na druhou stranu.
Takže konkrétně = uděláš si punťu v místě kde chceš létat a podíváš se v jakém je to prostoru.
Když tam bude označení FL xx/ FLxx, tak první je omezení kde to jde nadlétnout, druhé je omezení jak to podlétnout = do jaké výšky tam můžeš s modelem. Je to ve FL, musíš si to přepočítat na stopy ( x 100) a potom případně na nějakou výšku v metrech. Nadmořskou, nebo od země.
Potom tam bude označení např. xx/ 2000/600 AMSL. To znamená, že tam můžeš létat do výšky max. 600metrů AMSL ( neboli 2000 stop - údaj před posledním lomítkem).
Takže popisek toho omezení platí vždy pro vyznačený sektor. mimo něj navazuje další, nebo je tam prostor bez omezení.
Pro tebe stačí se věnovat jen těm spodním hladinám a výšky FL tě taky nezajímají, je to moc vysoko. Takže z tohoto pohledu to zase tak složité není. Chce to ale skutečně zorientovat se v těch udávaných výškách = co je ve stopách, co v metrech, co je nad terénem, nad mořem, co je přepočtené ze standartní atmosféry.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#64 Příspěvek od jio »

Je dobře, že jsi to začal popisovat. Ale přiznám se, že nemít za sebou poměrně dlouhý telefonát s Honzou 2952, tak bych stále nevěděl o čem píšeš.

A teď si představ toto. Já se o tuto problematiku zajímám a proto se o ní chci něco dozvědět. A protože vím, že by tady mohl být problém, tak se podle toho taky chovám. Naproti mě bude hoch, který si koupí set třeba i u českého obchodníka a začne s tím létat. Že by nějaký set nebo stavebnice obsahoval přednášku o tom, co smí a co nesmí podle tohoto tématu, o tom nevím. Pár stavebnic jsem už v rukou měl, ale toto tam nebylo. Zalíbí se mu to a létá stále výš kousek za barákem. Lítá tam třeba i proto, že viděl UL, jak krouží nad městem těsně nad střechami. Tak když může UL, tak proč by nemohl ON. Že ho pilot nevidí a proto mu neuhne ho ani nenapadne. Nenapadne ho to, protože to neví. A neví to proto, že o létání a letání s modely toho nejsou plné noviny a když to je v TV, tak jen vždy v pozici hračky.

A tady začíná problém. Ty to srovnáváš s obecně známou problematikou daní a povolení k podnikání. Ale letectví a modely speciálně jsou záležitostí jen úzké skupiny lidí. A proto se tyto 2 věci nedají srovnávat. Stejně tak neobstojí abni srovnání s řidičákem.

Osobně mám pořád dojem, že jdeš na komára s kanónem a chováš se jako placený lobista UL. To prosím neber jako pokus o urážku, ale jako pocit, jak na mě působíš. Tlačíš nekompromisní názor, že vše co není dovoleno je zakázáno. Ale ono je to spíše naopak.
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#65 Příspěvek od jio »

Ještě dodatek.
Nový občanský zákoník zavádí pojem "mohl vědět". Ten se ale týká profesionálů. A modeláři v naprosté většině profesionály nejsou.

Citace z prvního odkazu k této věci z google sice vztaženého na oblast daní, ale platí to obecně:
Nová úprava přináší podstatné zpřísnění náhrad škod způsobených profesionály, například daňovými poradci, advokáty, účetními, auditory či znalci. Podstatným rysem nové právní úpravy je omezení možnosti vyvinit se z povinnosti škodu nahradit v případě, že profesionál poskytnul chybné či neúplné informace nevědomě (tak je tomu u profesionálů dnes v rámci obecné povinnosti k náhradě škody). Na profesionály bude od nového roku platit „přísnější metr“, tedy povinnost hradit škodu mu vznikne ať už o tom, že poskytuje informaci nesprávnou či neúplnou věděl, nebo nevěděl, ale vědět měl a mohl (tzv. nedbalostní zavinění)..
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#66 Příspěvek od JMalik »

jio píše:
A teď si představ toto. Já se o tuto problematiku zajímám a proto se o ní chci něco dozvědět. A protože vím, že by tady mohl být problém, tak se podle toho taky chovám. Naproti mě bude hoch, který si koupí set třeba i u českého obchodníka a začne s tím létat. Že by nějaký set nebo stavebnice obsahoval přednášku o tom, co smí a co nesmí podle tohoto tématu, o tom nevím. Pár stavebnic jsem už v rukou měl, ale toto tam nebylo. Zalíbí se mu to a létá stále výš kousek za barákem. Lítá tam třeba i proto, že viděl UL, jak krouží nad městem těsně nad střechami. Tak když může UL, tak proč by nemohl ON. Že ho pilot nevidí a proto mu neuhne ho ani nenapadne. Nenapadne ho to, protože to neví. A neví to proto, že o létání a letání s modely toho nejsou plné noviny a když to je v TV, tak jen vždy v pozici hračky.

A tady začíná problém. Ty to srovnáváš s obecně známou problematikou daní a povolení k podnikání. Ale letectví a modely speciálně jsou záležitostí jen úzké skupiny lidí. A proto se tyto 2 věci nedají srovnávat. Stejně tak neobstojí abni srovnání s řidičákem.

Osobně mám pořád dojem, že jdeš na komára s kanónem a chováš se jako placený lobista UL. To prosím neber jako pokus o urážku, ale jako pocit, jak na mě působíš. Tlačíš nekompromisní názor, že vše co není dovoleno je zakázáno. Ale ono je to spíše naopak.


Ty nečteš to o čem píšu.
Neřeším, jestli někdo létá tam, kde létá UL. Vyjadřuji se k tomu, že někdo létá v koridorech řízeného provozu. Tam, kam ani UL nesmí !!!
Naposledy upravil(a) JMalik dne úte 25.02.2014 21:51, celkem upraveno 1 x.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#67 Příspěvek od JMalik »

jio píše:Ještě dodatek.
Nový občanský zákoník zavádí pojem "mohl vědět". Ten se ale týká profesionálů. A modeláři v naprosté většině profesionály nejsou.

Citace z prvního odkazu k této věci z google sice vztaženého na oblast daní, ale platí to obecně:
Nová úprava přináší podstatné zpřísnění náhrad škod způsobených profesionály, například daňovými poradci, advokáty, účetními, auditory či znalci. Podstatným rysem nové právní úpravy je omezení možnosti vyvinit se z povinnosti škodu nahradit v případě, že profesionál poskytnul chybné či neúplné informace nevědomě (tak je tomu u profesionálů dnes v rámci obecné povinnosti k náhradě škody). Na profesionály bude od nového roku platit „přísnější metr“, tedy povinnost hradit škodu mu vznikne ať už o tom, že poskytuje informaci nesprávnou či neúplnou věděl, nebo nevěděl, ale vědět měl a mohl (tzv. nedbalostní zavinění)..


Na tohle si můžeš dojednat s někým právní výklad.
To totiž funguje tak, že např. v minulosti tě advokát namočil do vlekoucího se soudního sporu, kde tě zastupoval a šance to vyhrát byla mizivá. Vytekl jsi spoustu peněz do jeho právního zastupování, zaplatil soudní poplatky....a tím to skončilo.
Teď je to nově postavené tak, že to mohl ze svého profesního hlediska lépe odhadnout a hrozí mu, že po něm budeš ty prachy vymáhat zpět na základě té novelizace.

Ty ale v tomto případě srovnáváš nesrovnatelné. S tím létáním tě neomlouvá neznalost zákonů, vyhlášek......
Je to jako když půjdeš s lodičkou na spalovák jezdit na vodu v ochranném pásmu. Taky tam nikde není cedule zákaz ježdění ( občas je tam zákaz koupání), k lodičce si tenhle návod nedostal...... prostě můžeš si tohle silně prodražit až nějakým správním řízením, úhradou čištění ......
Taky se můžeš zkusit odvolat na amíky. Ti totiž svojí tupostí to dostali už tak daleko, že v návodu k pračce máš tisíc pokynů co nesmíš ( strkat tam domácí zvířata), ale nenajdeš tam, jak to zapnout :wink:
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#68 Příspěvek od jio »

Ale houbeles. Trošku se s NOZ potýkám a tak vím, že to je jinak než píšeš.

Profesionál se v našem případě myslí pilot letadla nebo UL, protože má pro to osvědčení, bez kterého by tuto činnost nemohl dělat. Modelář, který to dělá pro zábavu toto osvědčení nemá a ani ho nepotřebuje. Proto v případě když létá v koridorech řízeného provozu školený pilot, je to něco jiného než když si tam půjde zalétat kluk, co si koupil set. Jinak řečeno, u pilota to skončí pokutou nebo zákazem létání, kdežto u toho kluka s velkou pravděpodobností jen domluvou.

Pokud toto nechceš připustit a stále dokola opakuješ své dogmata, tak mám jen 2 vysvětlení.
1) z počátku jsi silně přestřelil a teď nechceš přiznat barvu, že to tak bylo
2) jsi nějak zainteresovaný na tom, aby modeláři byli uzemněni
3) ... a možná ještě třetí ... máš utkvělou představu o své jediné pravdě a tomu se nedá nijak oponovat

Neřeším graupa, který veřejně dává najevo, že toto všechno ignoruje. Tam bych si tím výsledkem nebyl tak jistý. V případě velké boty by si poškozený určitě uměl toto dohledat
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#69 Příspěvek od JMalik »

jio píše:........ když létá v koridorech řízeného provozu školený pilot, je to něco jiného než když si tam půjde zalétat kluk, co si koupil set. Jinak řečeno, u pilota to skončí pokutou nebo zákazem létání, kdežto u toho kluka s velkou pravděpodobností jen domluvou.

Pokud toto nechceš připustit a stále dokola opakuješ své dogmata, tak mám jen 2 vysvětlení.
1) z počátku jsi silně přestřelil a teď nechceš přiznat barvu, že to tak bylo
2) jsi nějak zainteresovaný na tom, aby modeláři byli uzemněni
3) ... a možná ještě třetí ... máš utkvělou představu o své jediné pravdě a tomu se nedá nijak oponovat

Neřeším graupa, který veřejně dává najevo, že toto všechno ignoruje. Tam bych si tím výsledkem nebyl tak jistý. V případě velké boty by si poškozený určitě uměl toto dohledat


Když vletí do toho nesprávného prostoru školený pilot a nic se nestane, jenom ho u toho chytí, tak to může skončit jenom domluvou jako s tím klukem co si koupil set.
Když požádá o náhradu škody civilní dopravce a bude to skutečně vyžadovat, tak na tom oba budou stejně. Snadno se může stát, že to zacvakají, pilot samozřejmě navíc přijde na nějaký čas o papíry.

1) To se mi nezdá
2) To bych to musel mít v hlavě asi rozdané na betla když modelařím ne?
3) Jestliže jsem o něčem přesvědčený že to tak je, tak mě mohou přesvědčit věcné argumenty o opaku. Rozhodně ale nestáhnu ocas, když to začne oponovat laik.

Neřeším kluka, co šel omylem létat do toho prostoru. Vyjadřuji svůj názor k těm, co to činí pravidelně a vědomě s tím, že tak je to správně.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#70 Příspěvek od jio »

JMalik píše:Když požádá o náhradu škody civilní dopravce a bude to skutečně vyžadovat, tak na tom oba budou stejně. Snadno se může stát, že to zacvakají, pilot samozřejmě navíc přijde na nějaký čas o papíry.


Tady v tomto se právě hodně mýlíš. Zavedením NOZ je v této oblasti výrazný rozdíl, který si zatím spousta lidí (včetně pilotů) zatím neuvědomuje. Z čeho jistě budou mít radost pojišťovny, protože už teď se jim hrnou profesionálové na pojistky za blbost.

A navíc, jak jistě víš, NOZ není jen samostatná záležitost, která někde visí ve vzduchoprázdnu, ale má dopad na celý právní řád týkající se fyzických i právnických osob. Přitom zásadní novinkou je právě ochrana slabších a znevýhodněných stran.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#71 Příspěvek od JMalik »

K tomu poslednímu příspěvku: Teď se konkrétně mýlím v čem?
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#72 Příspěvek od 2952 »

Pořád ještě jsem se nedozvěděl, podle kterého předpisu nemohu létat v CTR a musím se zabývat ICAO mapou...
Pakliže takový předpis není, je další diskuze zbytečná...
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Kde se smí létat

#73 Příspěvek od JMalik »

2952 píše:Pořád ještě jsem se nedozvěděl, podle kterého předpisu nemohu létat v CTR a musím se zabývat ICAO mapou...
Pakliže takový předpis není, je další diskuze zbytečná...


Přečti si "letecký" zákon, jeho prováděcí předpisy a ty pasáže v něm, kde se pojednává o bezpečnosti letecké dopravy a rozdělení vzdušného prostoru.
(Do některého vlákna jsem dával konkrétní odkazy na příslušné paragrafy a statě , které se na to vztahují. Hledat to už nebudu)

Pokud si nejsi jistý, máš na to jiný názor ................., požádej si o vyjádření Ministerstvo dopravy ke konkrétnímu případu. Popiš jim situaci a požádej o písemné vyjádření.
( To jste totiž ještě nikdo s podobným názorem neudělali a vyhneš se tak i diskusím o nějaké oprávněnosti k regulaci ÚCL , případně vojáků).
Potom nás tady s tím jenom v krátkosti seznam = text který jsi odeslal, zprávu co ti odpověděli.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Kde se smí létat

#74 Příspěvek od 2952 »

Takže tak , jak jsem čekal :-))))) NIC...

Tedy končím toto neplodné téma a naposledy apeluji na zdravý rozum :-)

Koho zajímají ty čáry na mapě-jsem mu k dispozici :-)

Pro zajímavost : mapa se zobrazením let. prostorů: http://aisview.rlp.cz/
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Kde se smí létat

#75 Příspěvek od jio »

JMalik píše:K tomu poslednímu příspěvku: Teď se konkrétně mýlím v čem?


Tobě nestačí ta světle označená citace části tvého příspěvku? Ještě ti zvýrazním to nejdůležitější z ní. Pokud ani to ne, tak to vzdávám.

Když požádá o náhradu škody civilní dopravce a bude to skutečně vyžadovat, tak na tom oba budou stejně. Snadno se může stát, že to zacvakají, pilot samozřejmě navíc přijde na nějaký čas o papíry.


Mě to připadá, že skutečně platí bod 1.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“