Palivo
Re: Palivo
A co poslat dotaz na smysl a vysvětlení té podmínky přímo prodejci. Mě to připadá taky nesmyslné.
Ohledně těch syntetických olejů. Neobsahují modelářské syntetické oleje, třeba Aerosynth, nějaká speciální aditiva? Docela by mě to zajímalo.
Ohledně těch syntetických olejů. Neobsahují modelářské syntetické oleje, třeba Aerosynth, nějaká speciální aditiva? Docela by mě to zajímalo.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Palivo
Myslím, že aditiva v modelářském provozu nebudou nějak důležitá. Naproti tomu je rozhodující, jestli se daný olej rozpoušít v metanolu (běžné automobilní ne).Lark píše:Neobsahují modelářské syntetické oleje, třeba Aerosynth, nějaká speciální aditiva?
Re: Palivo
To je mi jasné, psal jsem to v souvislosti s informací od blembonda o použití alternativních olejů.
... k mazání žhavíků se používá olej jehož základem je Polyalkylenglykol čili PAG.Tyto oleje jsou primárně určeny na mazání převodů a kompresorů klimatizací.Rozdělení je podle ISO VG a to od 32 až po 460.To číslo udává viskozitu.
Pro naše účely je optimální ISO VG220 až VG320.Těchto olejů je na trhu hodně a jdou koupit i v 20L balení.
Třeba http://www.prodejoleju.cz/cz/katalog/iso-vg-220-2/
Info čerpám od http://www.macomodel.cz/index.php?page=olej-v-palivu a http://www.macomodel.cz/index.php?page= ... komponenty
... k mazání žhavíků se používá olej jehož základem je Polyalkylenglykol čili PAG.Tyto oleje jsou primárně určeny na mazání převodů a kompresorů klimatizací.Rozdělení je podle ISO VG a to od 32 až po 460.To číslo udává viskozitu.
Pro naše účely je optimální ISO VG220 až VG320.Těchto olejů je na trhu hodně a jdou koupit i v 20L balení.
Třeba http://www.prodejoleju.cz/cz/katalog/iso-vg-220-2/
Info čerpám od http://www.macomodel.cz/index.php?page=olej-v-palivu a http://www.macomodel.cz/index.php?page= ... komponenty
Re: Palivo
No například k tomu oleji MolSyn, co teď používám.
Podle ústní informace Igora Burgera, když mi předával kanystr s olejem MolSyn, v něm žádná aditiva nejsou. Čili není tam nic, co by třeba rozpouštělo karbon a pod. Proto mi taky říkal, že s přidáváním ricínu opatrně, nebo radši nic! A proto ho nemíchám s ricínem půl na půl, jak se to běžně dělá, ale dávám na 2 díly MolSynu pouze jen jeden díl ricínu, nebo ještě méně.
Jaká jiná aditiva by mohl mít olej pro dvoutakty si nedovedu představit.
Na oleje však nejsem žádný odborník, tak mě snad někdo v tom poučí.
Osobně si však myslím, že aditiva a stabilizátory mají smysl v motoru s trvalou olejovou náplní. Tam ten olej musí vydržet delší dobu bez toho aby se jeho vlastnosti nějak výrazně zhoršily. Aditiva musí být schopny eliminovat vliv přibývajících nečistot jak z produktu spalování paliva i toho oleje, tak i z opotřebení mechanických dílů motoru. A taky s vodou, která se tam dostane ve formě par ze spalin a v tom oleji zkondenzuje. A samozřejmě i všemožných forem uhlíku od sazí až po karbon. Co se týče stabilizace viskozity oleje v širším rozsahu teplot a tlaků, tak nevím jestli se to dosahuje aditivy, ale spíš bych řekl, že to musí být dáno základními vlastnostmi té olejové báze. I když se přidávají různé teflonové složky, které vytvářejí na povrchu třecích ložisek vrstvy, které ještě víc snižují tření. Mám s tím docela dobré zkušenosti (např s kdysi známým přípravkem SLIK). Nevím ovšem, jestli tohle lze nazvat aditivy, když je to jen na jednorázové použití?
Podle ústní informace Igora Burgera, když mi předával kanystr s olejem MolSyn, v něm žádná aditiva nejsou. Čili není tam nic, co by třeba rozpouštělo karbon a pod. Proto mi taky říkal, že s přidáváním ricínu opatrně, nebo radši nic! A proto ho nemíchám s ricínem půl na půl, jak se to běžně dělá, ale dávám na 2 díly MolSynu pouze jen jeden díl ricínu, nebo ještě méně.
Jaká jiná aditiva by mohl mít olej pro dvoutakty si nedovedu představit.
Osobně si však myslím, že aditiva a stabilizátory mají smysl v motoru s trvalou olejovou náplní. Tam ten olej musí vydržet delší dobu bez toho aby se jeho vlastnosti nějak výrazně zhoršily. Aditiva musí být schopny eliminovat vliv přibývajících nečistot jak z produktu spalování paliva i toho oleje, tak i z opotřebení mechanických dílů motoru. A taky s vodou, která se tam dostane ve formě par ze spalin a v tom oleji zkondenzuje. A samozřejmě i všemožných forem uhlíku od sazí až po karbon. Co se týče stabilizace viskozity oleje v širším rozsahu teplot a tlaků, tak nevím jestli se to dosahuje aditivy, ale spíš bych řekl, že to musí být dáno základními vlastnostmi té olejové báze. I když se přidávají různé teflonové složky, které vytvářejí na povrchu třecích ložisek vrstvy, které ještě víc snižují tření. Mám s tím docela dobré zkušenosti (např s kdysi známým přípravkem SLIK). Nevím ovšem, jestli tohle lze nazvat aditivy, když je to jen na jednorázové použití?
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Přesně to jsem měl na mysli. Protože mám zkušenost, že když jsem si míchal sám, používal jsem Aerosynth II a ricin jsem nedával vůbec. Lítal jsem i bez nitra a motory byly čišté jak dětská prdýlka. Proto by mě zajímalo, jestli o tom někdo neví víc.
Re: Palivo
No já tam 5% ricínu dávám (obyčejného z lékárny), k tomu těch 10% MolSyn a vše mám čisté zrovna tak.
Dokonce i teď, když mi ten motor poslední dobou blbne (čtyřtaktuje), tak je vše čisté.
Ohledně aditiv mě napadlo spíš, jestli se do nitrovaných paliv nepřidává něco aby se eliminovaly korozivní účinky produktu spalování nitrovaného paliva. Ale to by pak nebylo přece aditivem oleje, ale paliva jako celku, že?
Ohledně aditiv mě napadlo spíš, jestli se do nitrovaných paliv nepřidává něco aby se eliminovaly korozivní účinky produktu spalování nitrovaného paliva. Ale to by pak nebylo přece aditivem oleje, ale paliva jako celku, že?
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Zajímalo mě to spíš ze zvědavosti, protože až konečně dodělám Čmeláka, přejdu definitivně na benoš a žhavíky pudou z domu.
Pravda je že mi jednou odešel MVVS 7,5 za letu. Normálně chodil naprosto v pořádku a najednou strašnej rachot, vyletěly otáčky a nešel kvůli vibracím ani ubrat plyn a po chvilce sám chcípnul. Myslel jsem, že ulítla vrtule, ale po přistání a rozebrání, jsem zjistil, že se úplně rozšmelcovalo ojniční pouzdro, včetně roztržení oka ojnice na klikovém čepu. Motor byl plný hliníkové kaše, ale píst i vložka to kupodivu přežily bez nejmenší újmy, tak jsem vyměnil jen kliku (protože ten čep byl taky chycenej) a ojnici a motor běhal zase jako nový. Jestli to ale bylo vinou mazání, nebo díky karambolům, nedokážu určit, protože těch držkopádů měl za sebou dost.
Re: Palivo
Já bych tipoval, že to bylo kvůli nedostatečného mazáni.
Spodní oko ojnice-ojniční čep => to je z hlediska mazání nejslabší místo dvoutaktního spalovacího motoru.
Nedostatek maziva se neprojeví ani tak na zadření výbrusu, už vůbec ne na kuličkových ložiscích, ale ani ne na horním oku a pístním čepu, které dělají jen relativně malé kývavé pohyby.
Proto taky ty větší motory (tedy hlavně ty benziňáky) mají v spodním jehlové ložisko, co v kombinaci s materiálovou kombinací výbrusu AAC umožňuje bezproblémový provoz při poměru míchání oleje do benzínu 1:40 až 1:50. Přitom si všimni, že i v nich má horní oko ojnice pouze kluzné bronzové pouzdro.
Ale pamatuji motory PICO, kde 15cm3 lodní žhavík měl taky jehly v spodním oku ojnice, která byla ocelova, asi poměděná (měla takovou červenou barvu). To byla patnáctka, která byla schopna točit 30 tisíc ot/min. Ale když se v Těch točkách rozlítla klec jehel v spodním oku, tak tu paseku, co to nadělalo, když píst "žvýkal" jehly, si asi dovedeš představit.
Kamarád těsne po revoluci za ten motor dal 12 tisíc Kčs (a to si ho ješte nechal propašovat, jinak by platil nemalé clo). Jen tak pro porovnání nový kompletně vystrojený motor (ne půlmotor) do Škody 120L stál tehdy v Mototechně taky asi 12 tisíc do Favorita asi 14.
Tak po mnoha peripetiích asi za 4 tisícovky sehnal nový výbrus, ojnici a samozřejmě i to jehlové ložisko (klika to kupodivu přežila a její ložiska se koupila u nás). Jenže po té opravě už motor stejně nikdy neběžel jako předtím. Usoudili jsme, že se pravděpodobně při té ráně nějak hnul blok, asi to ztratilo kolmost či jinou geometrii bloku
, ale neměli jsme možnost to dostatečně přesně proměřit. U těch člunú FSR bylo normální, že když se rozlítla ojnice (a to i ta bez jehel), přičemž motor vevnitř vypadal relativně dobře, ale když se to opravilo, tak už to stejně nikdy nebylo ono ani po výměně výbrusu.
Spodní oko ojnice-ojniční čep => to je z hlediska mazání nejslabší místo dvoutaktního spalovacího motoru.
Nedostatek maziva se neprojeví ani tak na zadření výbrusu, už vůbec ne na kuličkových ložiscích, ale ani ne na horním oku a pístním čepu, které dělají jen relativně malé kývavé pohyby.
Proto taky ty větší motory (tedy hlavně ty benziňáky) mají v spodním jehlové ložisko, co v kombinaci s materiálovou kombinací výbrusu AAC umožňuje bezproblémový provoz při poměru míchání oleje do benzínu 1:40 až 1:50. Přitom si všimni, že i v nich má horní oko ojnice pouze kluzné bronzové pouzdro.
Ale pamatuji motory PICO, kde 15cm3 lodní žhavík měl taky jehly v spodním oku ojnice, která byla ocelova, asi poměděná (měla takovou červenou barvu). To byla patnáctka, která byla schopna točit 30 tisíc ot/min. Ale když se v Těch točkách rozlítla klec jehel v spodním oku, tak tu paseku, co to nadělalo, když píst "žvýkal" jehly, si asi dovedeš představit.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Je to klidně možný, brňáci tehdy měli v návodu přímo upozornění, že se musí používat ricinový olej. Ale i přes ty karamboly vydržel opravdu hódně dlouho, až jsem ho nakonec prodal i s érem a nový majitel ho do pár měsíců totálně zlikvidoval střemhlavým letem. Asi z 50m, pod plným plynem, šel až do země. Škoda ho.
Re: Palivo
To tam mají napsáno i teď a minimálně 18%.
Co já samozřejmě pravidelně porušuji, když létám na 15% maziva a z toho mám 2/3 syntetiky, nebo i celou.
Osobně si myslím, že tady taky dost záleží od režimu v jakém se motor provozuje. Kdybych ho měl v pyloňáku a s laděným tlumičem bych ho hnal trvale do 19-20 tisíc ot/min, tak bych to radši dodržoval. Ale pokud si vrčí v akrobatu maximálně na 12-13 tisících a většinu letu na třetinu plynu nebo i na volnoběh, tak to asi vydrží i s trochu menším množstvím oleje. I když zase, příliš dlouhý chod na volnoběh taky může vést k zadření, protože do motoru jde málo paliva a tím pádem i maziva (to je stejné jako když se Trabošem nesmělo moc dlouho brzdit motorem).
Ale taky ta moderní syntetika zas může mít mazací schopnosti i lepší než ricín?
Ale třeba se pletu.
Co já samozřejmě pravidelně porušuji, když létám na 15% maziva a z toho mám 2/3 syntetiky, nebo i celou.
Osobně si myslím, že tady taky dost záleží od režimu v jakém se motor provozuje. Kdybych ho měl v pyloňáku a s laděným tlumičem bych ho hnal trvale do 19-20 tisíc ot/min, tak bych to radši dodržoval. Ale pokud si vrčí v akrobatu maximálně na 12-13 tisících a většinu letu na třetinu plynu nebo i na volnoběh, tak to asi vydrží i s trochu menším množstvím oleje. I když zase, příliš dlouhý chod na volnoběh taky může vést k zadření, protože do motoru jde málo paliva a tím pádem i maziva (to je stejné jako když se Trabošem nesmělo moc dlouho brzdit motorem).
Ale taky ta moderní syntetika zas může mít mazací schopnosti i lepší než ricín?
Ale třeba se pletu.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Taky si to myslím. A s tím volnoběhem to u akrobata taky asi moc nehrozí. 
Re: Palivo
VTjr píše:Fakt nechápu k čemu to Tvoje prohlášení potřebují?Je snad nějaká kategorie metylu (myslím z hlediska legislativního), která, když je určena do motorů tak podléhá nějakému zdanění, či co?...
Nevím na základě čeho tam uvádějí, že cena platí při podepsání prohlášení, že metanol nebude používán do spalovacích motorů. Informace jsou k tomu poněkud rozporuplné.
Například v článku viz tento odkaz z února 2014 je zmínka o tom, že na metanol žádná spotřební daň není a že metanol byl vyřazen v roce 2009 ze sledovaných látek a jedů a od té doby ho může dovážet v podstatě kdokoliv a nemusí se prokazovat, k čemu bude použit.
Zatímco třeba v článku viz tento odkaz ze září 2012, ve kterém se píše o používání metanolu u plochodrážních speciálů je zmínka o tom, že z něj spotřební daň normálně platí.
Co z toho je pravda a jak je to s tím aktuálně to opravdu nevím. Nejlepší asi bude, aby autor té citace (blesk) oslovil toho prodejce ohledně bližšího vysvětlení a poskytnutí informace z jakého právního předpisu to vyplývá. Pokud je tam ve hře možné zdanění při použití ve spalovacím motoru i když je to prodejci třeba nejasné tak se možná pro jistotu chrání tím prohlášením, aby nebyl případně postižen za krácení daně.
Re: Palivo
Díky za reakci a průzkum.
První článek je ještě takový dozvuk reakcí na metylalkoholovou aféru. Autor problematice nerozumí a hledí na to čistě ze zorného úhlu rozhořčeného potenciálního poživatele pančovaného alkoholu. Prostě zakázat, omezit, evidovat - mj. toho jsem se jako modelář co provozuje žhavíky obával když ta aféra vypukla. Ale z toho článku mě nejvíc pobavila veta:
Chudáci američtí modeláři. Asi musí létat na etyl.
I když u té spousty amerických "provozovatelů modelů" mám podezření, že je ani nezajímá na co vlastně létají. Hlavně když to vrčí.
Podle toho druhého článku, je opravdu možné, že použití metylu na pohon motorových vozidel nějaké dani podléhat bude. A třeba i když je to nejasné, dodavatel se radši jistí tím písemným prohlášením odběratele, aby nebyl případně postižen za krácení daně, kdyby náhodou byla.
Osobně si myslím, že tomu dodavateli to stačí, aby byl kryt a na co to nakonec odběratel použije nebude zkoumat a je mu to srdečně jedno.
Hlavně že on je z obliga. A asi se to taky spíš vztahuje jen na ta motorová vozidla co jezdi po silnicích (modely letadel asi ne).
Tak že můj názor je, že jim to klidně podepiš a pak na to klidně lítej.
Oni budou z obliga, zkoumat to a kontrolovat Tě nebudou. A i kdyby, tak kdo a jak by Ti dokázal, že létáš zrovna na ten "jejich" metyl. Stačí mít doma pár prázdných bandasek od kupovaného paliva a mísit a skladovat to v tom.
První článek je ještě takový dozvuk reakcí na metylalkoholovou aféru. Autor problematice nerozumí a hledí na to čistě ze zorného úhlu rozhořčeného potenciálního poživatele pančovaného alkoholu. Prostě zakázat, omezit, evidovat - mj. toho jsem se jako modelář co provozuje žhavíky obával když ta aféra vypukla. Ale z toho článku mě nejvíc pobavila veta:
V USA byl metanol zakázaný v roce 2010 pro použití v čemkoliv. Je to jed. Tečka. Ale my jsme Česko.
Chudáci američtí modeláři. Asi musí létat na etyl.
I když u té spousty amerických "provozovatelů modelů" mám podezření, že je ani nezajímá na co vlastně létají. Hlavně když to vrčí.
Podle toho druhého článku, je opravdu možné, že použití metylu na pohon motorových vozidel nějaké dani podléhat bude. A třeba i když je to nejasné, dodavatel se radši jistí tím písemným prohlášením odběratele, aby nebyl případně postižen za krácení daně, kdyby náhodou byla.
Osobně si myslím, že tomu dodavateli to stačí, aby byl kryt a na co to nakonec odběratel použije nebude zkoumat a je mu to srdečně jedno.
Tak že můj názor je, že jim to klidně podepiš a pak na to klidně lítej.
Oni budou z obliga, zkoumat to a kontrolovat Tě nebudou. A i kdyby, tak kdo a jak by Ti dokázal, že létáš zrovna na ten "jejich" metyl. Stačí mít doma pár prázdných bandasek od kupovaného paliva a mísit a skladovat to v tom.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Chtěl jsem napsat to samé jako VTjr. Ten novější článek byl hodně zaměřený na chlast. Zrovna jsem listoval našima recepturama, protože jsem měl pocit, že jsme metyl používali do nějakého přípravku spotřební chemie, ale nikde jsem to už nenašel. Bylo to hodně let zpátky.
Já bych klidně takový metyl kupoval a lítal na něj. Když si uvědomím kolik nelegálností se "toleruje", tak bych si nechal fakt ležet doma lahvičku od kupovaného paliva a kašlal na to.
Já bych klidně takový metyl kupoval a lítal na něj. Když si uvědomím kolik nelegálností se "toleruje", tak bych si nechal fakt ležet doma lahvičku od kupovaného paliva a kašlal na to.
Re: Palivo
blesk píše:... Baterky i motory a regly jsou, ale fakt mě nebaví nabíjet atd...
No mne taky. Mnozí mi asi nebudou věřit, ale jé vážně tvrdím, že natankuji a nastartuji motor pro další let dřív než bych v elektroletu vyměnil baterku.
I když já to tak nikdy nedělal a nosil si radši z domu několik plně nabitých baterek.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)