DJI Phantom 4

Fórum pro všechny DJI Phantomy.
Odpovědět
Zpráva
Autor
MarenaX
Příspěvky: 11
Registrován: čtv 15.09.2016 8:50

Re: DJI Phantom 4

#391 Příspěvek od MarenaX »

Tak se mi snad podařilo problém vyřešit. Provedl jsem znovu kalibraci IMU a především kalibraci senzorů v DJI Assistant 2. Před kalibrací jsem zkoušel několik letů (jen nahoru a zpět přistát). Už po startu ukazoval barometr cca. 2x větší výšku než senzor na spodní straně, pak senzor zůstal "zaseknutý". Dle barometrického výškoměru jsem vystoupal nad 50m a po přistání ukazoval výšku 9m.
Po kalibraci jsem létal druhý den na stejném místě. Po startu oba výškoměry ukazovaly rozdíl max. 0,1 m, nad 10m senzorový výškoměr začal ukazovat "výšku nad osobami". Po přistání ze 120 m byla odchylka asi 0,7m a po přistání ze 300 m odchylka necelé 2,0 m.
Snad to vydrží.
Phantom 4 / Nvidia Shield K1 / Vuzix iWearHD / Helmer 505
Uživatelský avatar
luhal
Příspěvky: 20
Registrován: pon 26.11.2012 14:40
Bydliště: Náchod

Re: DJI Phantom 4

#392 Příspěvek od luhal »

MarenaX: člověče zlatá tys na to kápl. To je ono! Udělal jsem kalibraci senzorů přes Assistant2 a všechny problémy jsou pryč! Vůbec by mne napadlo, že by optické senzory mohly souviset s barometrem. Kalibroval jsem předtím vsechno možné vč.gimabalu. Moc děkuji za radu! Teď to chodí jak hodinky. :-)

Odesláno z mého HUAWEI M2-801W a podpis odstraním
Phantom4/FW 02.00.0106/App 4.1.5 build 2025485/RC 1.9.2/Huawei media pad M2 wifi 32/3GB / Xperia XA
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Ptaak 2 boural...

#393 Příspěvek od gardenroute »

Ptaak 2 boural...
V poslední avizovaný den slunečného počasí jsme chtěli s kolegou dokončit natáčení (a fotografování) leteckých záběrů ze Slavkovského lesa malou chuťovkou, a tím byl let na bájnou horu Krudum od jejího úpatí v Třídomí. Tuto nejzvláštnější horu Slavkovského lesa obestírají řady keltských mýtů a středověkých záhad, a bylo celkem logické se k ní pokusit doletět i filmovou multikoptérou.

Avšak se zlým jsme se potázali, výsledkem byl havarovaný Phantom 4, nakonec nalezený možná jen díky záchrannému vyhledávacímu systému MarcoPolo. Ale o tom dále...

Předtím jsme ještě dotočili dnes již uzavřený fascinující rašelinový důl "V Borkách" u kdysi bombardováním zaniklé obce Čistá v nadmořské výšce 828 m n. m., vše bez komplikací, Ptaak poslouchal jak hodinky, i na vzdálenost až 980 m létal, točil i fotil, byť jsem stál za lesem mezi mnou a dolem. Používal jsem i přídavné měděné pasivní anténní extendery, jen asi jednou či dvakrát obraz zakolísal a dostal se do červeného pásma, ovládání však stále bylo na několika čárečkách.
Letecké panorama náhorní plošiny Slavkovského lesa s rašelinovým dolem "V Borkách", nedaleko zaniklé obce Čistá
Letecké panorama náhorní plošiny Slavkovského lesa s rašelinovým dolem "V Borkách", nedaleko zaniklé obce Čistá
Poté jsme se již před západem slunce přesunuli o několik kilometrů dál do osady Třídomí, v překrásné přírodní scenérii na úpatí hory Krudum, vzdálené cca 1.5 km vzdušnou čarou. Sluníčko ale rychle zmizelo za mraky :(

Měl jsem plán, že přes louky, bažiny a les poletím s Ptaakem velmi nízko na vrcholky stromů, které na úpatí Krudumu přecházejí v souvislé zalesnění. Neočekával jsem žádné problémy, měl jsem mít stálou a přímou viditelnost, problémy mohly nastat jen s fyzickým dosahem LightBridge. To by ale přišlo postupně, a případný automatický návrat po FailSafe by neměl být asi žádný problém.

Takže jsem odstartoval, opět jsem použil pasivní anténní extendery, potřeboval jsem opravdu spolehlivý link na vzdálenost cca 1.5 km v pusté a neosídlené krajině. Protože jsem nechtěl letět na takovou vzdálenost "pomalu", po startu jsem přepnul do letového režimu S, upaloval jsem rychlostí asi 52 km/h (podle logu) přímo k hoře Krudum, přitom jsem plynule nabíral výšku, s tím že jsem chtěl letět efektně těsně nad přibývajícími stromy a přibližujícím se úpatí hory. Ve vzdálenosti 497 m (opět log), jsem před dost vysokým smrkem, který jsem chtěl přeletět, náhle postřehl, že přestože jsem měl knipl motorů nahoru, přestávám z neznámých příčin stoupat, a v dost vysoké rychlosti jsem viděl, že vrchol stromu nedokážu minout. V sportovním "S" režimu bohužel není funkční "Obstacle Avoidance" ochrana pro automatické vyhnutí se překážce. Ještě jsem prudce klonil doprava, kolega spotter vedle mě vykřikl, že letím přímo proti stromu, ale již jsem jen v Dominátorech viděl, že letadlo narazilo, a začíná padat dolů. Už jsem stihl udělat jen rychlý CSC, a poté již jen zamrzlý obraz, celé spojení kompletně vypadlo, nejde video kanál, ani telemetrie, ani řízení...

No průser, takže rychle sedáme do auta, naštěstí tam na okraji toho mokřadu vedla cesta až k lesu, který byl někde vpravo asi půl kilometru od místa havárie, takže jsme nemuseli přes tu louku s vysokou trávou a bažinami. I tak to bude peklo najít, v místě pádu je to pololes, keře a vysoká tráva.

V autě již vytahuji MarcoPolo monitor, a poprvé za ty léta ho aktivuji na ostro. Nic, po několika vteřinách poblikávání "Search" začne MP i pípat, a na displeji je údaj 30%, současně se šipkou, kam se vydat. Auto odstavujeme, a dál jdeme pěšky. Párkrát jsme zapadli do bažiny, tak do půl lýtek, zdejší rašelina je prý ale léčivá :D MarcoPolo stále pípalo, nutilo k pohybu a změnám směru, a když bylo na displeji už 95%, tak stále nikde nic (!).
Začal jsem trochu propadat beznaději, že to opravdu uvízlo někde ve větvích, a ještě jsem se několikrát otočil kolem sebe, MarcoPolo ukazuje 99%, a najednou jsem uviděl Ptaaka ve vysoké trávě. Těsně vedle něj leží baterka, která po nárazu na zem musela překonat nárazovou pojistku.
MarcoPolo finále
MarcoPolo finále
Na dvou místech jsou proražená ramena (výměna trupu), z podvozku u místa spojení s trupem vypadly a někde v travinách zmizely 2 krytky kabeláže, 2 vrtule jsou na odpis, z každé zbyla pouze polovina. To není tak hrozné, více toho ale vidět není, rychle se stmívá.
Proražené rameno
Proražené rameno
Ale až u auta, když jsem chtěl držákem zafixovat kameru s gimbalem, tak to nějak nejde, a zjišťuji, že je do levé strany vyhnutý gimbal, byť kamera nenese ani škrábanec. To už je vážnější...
Ale MarcoPolo nezklamalo, byť jsem ho hodněkrát testoval a předváděl, toto je něco jiného, a v této chvíli se asi zaplatilo. V tom soumraku, lese a vysoké trávě bychom neměli šanci, vždyť jsem ho v tom neviděl ani sotva 1.5 metru od sebe...(!)

Doma rychle vyndavám SD kartu, poslední MP4 soubor se záznamem nehody tam je, ale přehrát nejde, "corrupt file"... Titulkový telemetrický SRT soubor je prázdný, žádná data, nic se neuložilo (!). Jasné, vypadla baterie, než jsem stačil vypnout nahrávání, běžné vypnutí letadlové baterie tlačítkem umí všechno korektně ukončit a uložit...

Takže začínám s rekonstrukcí poškozeného souboru, po webu je hodně různých postupů, nakonec se to daří, byť je video dost poškozené a s výpadky, opravený soubor je asi o 1/2 menší než ten původní poškozený, obávám se tedy toho, že finále tam nebude. Ale bylo, a je jasně vidět, jak přestávám stoupat a narážím stromu... V té rychlosti kolem 15m/s se s tím už mnoho dělat nedalo, prostě to na sekundu na dvě přestalo stoupat :-(
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6u49aRkoesg[/youtube]

Udělal jsem zběžnou diagnostiku spuštěním a kontrolou všeho, baterie vypadá OK, hlavní motory také OK, jdou spustit a reagují, IMU žádné chyby, gimbal samozřejmě ohnutý, a tím rozhozený jeho balanc, motory jsou ale funkční a snaží se gimbal stabilizovat, byť s hláškou "gimbal motor overloaded". Takže to vypadá, že elektronika je v pořádku, kamera fotí i natáčí, vč. SRT souboru s telemetrií, který lze při projekci videa do obrazu naklíčovat jako běžné titulky.

Závěr - je to na servis, asi se prohnu, výměna trupu určitě, naštěstí spodní platforma a všechny kamery a senzory se zdají OK, gimbal je zatím neznámá, to je na DJI servis.

No, tajemný Krudum se tedy na první pokus nepoddal, letos to už asi nebude. Se sportovním režimem se musí velmi uvážlivě, P4 létá v "S" fakt rychle, nedávno jsem s tím letěl 80 km/h (!). Zajímavé je i to, že i fotky i video z hledání, které jsem na místě dělal se svou SGS5 jsou rozmazané, fakt divné, to se normálně nestává (!)...
Krudum
Krudum
Pořád to beru tak, že jsem hodně riskoval, a to s RC trochu mohu, byť ve velkém letadle mám takřka posvátnou bázeň, a nikdy bych si podobný risk nedovolil, tam se nic neodpouští (!). Letěl jsem rychle a velmi, velmi nízko nad stromy pro dobré záběry, a jednou se to pověstné ucho džbánu utrhne. Kdo zná moje video z Delty Okavanga, kde jsem podobně minul vršek stromu nad slony jen o pár fousů, ví o čem mluvím :(

A ten podivný výpadek stoupání těsně před nárazem? To bylo divné, stáhl jsem si letová data do Healthy Drones (resp. ona se tam přenášejí automaticky), a prohlížím to. Nicméně v tuto chvíli těžko říci, buďte opatrní.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
Marek_Km
Příspěvky: 1686
Registrován: ned 27.05.2012 13:03
Bydliště: Kroměříž

Re: DJI Phantom 4

#394 Příspěvek od Marek_Km »

Upřímnou soustrast Petře :cry: Že se něco takového stane zrovna Tobě a s takovým strojem, to bych nečekal. Asi tam fakt působí nějaké tajemné síly, kterým se nelíbili vetřelci v jejich teritoriu. I jak jsi psal dále, že stávkovalo focení. Tak ať je zas Pták 2 v původní kondici co nejdřív. Aspoň že lokátor nezklamal... :|
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI Phantom 4

#395 Příspěvek od gardenroute »

Díky za soustrast Marku, no částečně si za to mohu jistě i sám, to tím riskováním, které bych si jinak fakt nedovolil, je to docela paradox, když uvážím, že při "velkém" létání by mě takové chování nikdy ani nenapadlo, je to asi nějaký dopad toho, že nějak tady má člověk zafixováno, že se mu nic nemůže stát, až na ty hmotné ztráty, a za ty mu to asi občas stojí :(
Jinak MarcoPolo fakt pecka, nalezení bylo rychlé, investice dnes již nelituji... :wink:

Už mě volal i Tomáš, tak i pro něj fotka toho ohnutého gimbalu, která se již do toho předchozího příspěvku nevešla :
Ohnutý gimbal
Ohnutý gimbal
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
DominikVF
Příspěvky: 915
Registrován: ned 31.08.2014 17:35

Re: DJI Phantom 4

#396 Příspěvek od DominikVF »

Petr, aj mne je to ľúto ... Oprava bude stáť dosť podľa mňa, hlavne ten gimbal.. asi to budeš riešiť rovno cez DJI v DE, že? ... Daj im to na protihodnotu za Mavica na skúšku :D

Pri tom sport režime kedy lietaš.. lietaš preto aby si mal plynulé rýchle zábery napr. ponad stromy ako v tomto prípade kedy senzory nefungujú.. Nieje lepšie lietať radšej pomalšie a s aktívnymi senzormi (nie v sport režime) kde to video môžeš potom v programe zrýchliť?.. Či by to zrýchlené video nebolo také plynulé?... Teraz je už zbytočne o tom polemizovať ale tie senzory by to zrejme zachytili a vyhli nárazu koptéry...
snoop69
Příspěvky: 109
Registrován: ned 13.05.2012 18:41
Bydliště: mezi Pce a HK

Re: DJI Phantom 4

#397 Příspěvek od snoop69 »

Taky mi při havárii P3A vypadla baterie na zem a coptéra zůstala na stromě. Po vyndání paměťové karty nešlo video přehrát v počítači. Vrátil jsem kartu do coptéry a video na tabletu v DJI GO přehrát šlo a po opětovném vložení do počítače se video přehrálo.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI Phantom 4

#398 Příspěvek od gardenroute »

DominikVF píše:Petr, aj mne je to ľúto ... Oprava bude stáť dosť podľa mňa, hlavne ten gimbal.. asi to budeš riešiť rovno cez DJI v DE, že? ... Daj im to na protihodnotu za Mavica na skúšku :D
Pri tom sport režime kedy lietaš.. lietaš preto aby si mal plynulé rýchle zábery napr. ponad stromy ako v tomto prípade kedy senzory nefungujú.. Nieje lepšie lietať radšej pomalšie a s aktívnymi senzormi (nie v sport režime) kde to video môžeš potom v programe zrýchliť?.. Či by to zrýchlené video nebolo také plynulé?... Teraz je už zbytočne o tom polemizovať ale tie senzory by to zrejme zachytili a vyhli nárazu koptéry
...
Dominiku, je to tak, bude to asi darda.
Sport rezim pouziji zejmena tehdy, kdyz potrebuji doletet nekam dale, a tam potom tocit/fotit. Vrchol hory byl asi 1.5 km daleko, a o cca 240 m vyse, nez misto startu. Ve standardnim rezimu by let tam trval dlouho (pokud bych vubec doletel), chtel jsem to urychlit, soucasne velmi rychly let tesne nad vrcholky stromu by byl velmi efektni. Risk i za cenu nefunkcnosti "Obstacle Avoidance" senzoru. Pokud bych letel v beznem rezimu, jiste by se to neprihodilo...

To misto me ale neda spat, ma to desne tajemnou atmosferu, a ten dlouhy let by se mohl zadarit, je to neobydlena oblast, hora "plna cinu, stribra a snad i zlata" 8O a s hodne (po)divnou minulosti...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
TiroP3s
Příspěvky: 137
Registrován: sob 03.09.2016 20:51
Bydliště: Brno

Re: DJI Phantom 4

#399 Příspěvek od TiroP3s »

Zdraví tě Tiro gardenroute,
teda je mi tě líto, úplně mě běhal mráz po zádech když jsem to četl. Vlastně jsem si uvědomil, že jsem se tě v mém jednom příspěvku ptal jak Marco Polo funguje a už je to tady. No tak přejí brzké, zejména psychické uzdravení. Ptaakovi přeji úspěšnou GO.
No teda stát se to mě, tak hledám v autě odtahový lano.
Zdar Tiro.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI Phantom 4

#400 Příspěvek od gardenroute »

Tiro - nečekal jsem, že někdy budu muset MarcoPolo naostro použít, ale vždy jsem si říkal, že když na to dojde, tak ať nezklame. Tady fakt byla situace (terén je vidět trochu z toho foto níže) dost na hovno, protože všude okolo bažiny, vysoká tráva, les, keře, prostě taková divočina, a Ptaaka jsem neviděl ani když jsem stál něco přes metr od něj ( :!: ) A to jsme nevěděli, zda-li nezůstal někde ve větvích, bylo to dost daleko.
Obávám se, že nebýt MarcoPolo, tak jsem letadlo nenašel :(

Letos si již asi s Ptaakem nezalétám (nevím, jak rychle bude opraven), pustím se do stříhu a postprodukce za léto natočeného materiálu a čeká mě pokračující výcvik "velkého" létání, to mě tu psychiku snad narovná :wink:

Ještě jedna fotka přímo z místa nehody, v pozadí vykuje rozhledna na Krudumu, samotný kopec zakrývají stromy:
20161001_163013.jpg
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
texmur
Příspěvky: 515
Registrován: pát 17.01.2014 14:48

Re: DJI Phantom 4

#401 Příspěvek od texmur »

Petře co video uložené v tabletu, je tam něco?
Phantom 4, ipad air2 cellular, tracker RF V16
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7702
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: DJI Phantom 4

#402 Příspěvek od graup15 »

Ahojky Petře

Co takhle fresnelova zona? Nikdy nezapomínej,že jinak skvělý lightbridge jede jen na mizerných 100mW. Vsadím se o Mavica,že mít tam 1w tak se ti to nestalo. S Uhf mám podobný zážitek,jenže to projde i zkrz ty stromy...2,4 je mrcha nestálá. A tak jsem to na rozdíl od tebe dokázal zvednout...jen naslepo. V podobné situaci...jen o hodně dál než ty jsem přišel o video a data...ovládání ale nezklamalo a po 3 s na plný plyn nahoru jsem se z toho dostal.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI Phantom 4

#403 Příspěvek od gardenroute »

texmur píše:Petře co video uložené v tabletu, je tam něco?
Tome, je tam to samé, jen bez těch výpadků a v nízkém rozlišení
graup15 píše:Ahojky Petře, Co takhle fresnelova zona? Nikdy nezapomínej,že jinak skvělý lightbridge jede jen na mizerných 100mW. Vsadím se o Mavica,že mít tam 1w tak se ti to nestalo. S Uhf mám podobný zážitek,jenže to projde i zkrz ty stromy...2,4 je mrcha nestálá. A tak jsem to na rozdíl od tebe dokázal zvednout...jen naslepo.
Zdar Dalibore, cca hodinu před tím jsem nedaleko (z úplně druhé strany té hory) letěl skoro na 1 km daleko nad lesem (nad tím rašelinovým dolem, viz první foto z počátku letu), a stál jsem s ovládáním za lesem s vysokými smrky, to rašeliniště je uprostřed hlubokého lesa, spoza kterého jsem musel přilétnout, LightBridge to bez problémů na ten kilák prolezl. Až přímo nad tím rašeliništěm začalo občas vypadávat jen video, řízení s telemetrií stále dost silný signál.
Naopak, u té nehody to bylo jen na cca 490 m, ve výšce kolem 30-40 metrů a úplnou přímou viditelnost, pustina bez žádného rušení, takřka dokonalé podmínky, ten strom, co jsem ho vzal, byl nejvyšší od začátku letu, mezi mnou a letadlem NIC nebylo. Ta hora má nahoře jen kovovou rozhlednu, žádné vysílače. Na moment (1-2 s ?) mě vypadlo řízení, video naopak jelo až do konce, viděl jsem vše vč. pádu :( ...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7702
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: DJI Phantom 4

#404 Příspěvek od graup15 »

Já ti nevím, ale přijde mi že přímá viditelnost to nebyla....ty první stromy tě u přímku zakryli, jakmile jsi byl pár desítek metrů před tím který jsi trefil.
Ale třeba se pletu.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: DJI Phantom 4

#405 Příspěvek od gardenroute »

Myslim ze ne, od startu jsme ten vysoky strom celkem dobre videli, takze musel byt v prime dohlednosti...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Odpovědět

Zpět na „Coptery - DJI Phantom“