Motor k letadlu
Motor k letadlu
Ahoj, nevím jestli se zeptám dobře, ale zajímá mě něco ohledně motoru. Jaká je "rezerva" pro vzlet. Myslím tím jaký tah musí mít motor pro 600g letadlo. Teda alespoň aby se to vzneslo.
Re: Motor k letadlu
Ono záleží na letadle. Do 3D akrobata potřebuješ zhruba dvojnásobný tah než třeba do větroně.
Upřesni: akrobat, cvičný hornoplošník s podvozkem, elektrovětroň apod. Nebo konkrétní typ-název letadla.
Upřesni: akrobat, cvičný hornoplošník s podvozkem, elektrovětroň apod. Nebo konkrétní typ-název letadla.
FrSky / Dingo, F5J ...
Re: Motor k letadlu
Bf 109 rekreační létání 
Re: Motor k letadlu
Příklad z katalogu:
motor AXI 2212/20 V2
Napájení LiXX článků 2 - 3
Otáčky na Volt [ot./min/V] 1150
Max. špičkový proud (60 s) [A] 18
Max. výkon [W] 180
Větroň do hmotnosti [g] 800
Trenér do hmotnosti [g] 750
Akrobat do hmotnosti [g] 600
3D do hmotnosti [g] 400
Doporučená vrtule 2S: 10x5"
Doporučená vrtule 3S: 9x4,5", 9x5", 10x4"
U tohoto letadla bych se díval po údaji "akrobat", aby to trochu letělo. Samozřejmě je třeba se držet doporučených vrtulí.
Ale počkej raději, jestli se ozve někdo v těchto polomaketkách zkušenější, já s tímhle nelétám.
motor AXI 2212/20 V2
Napájení LiXX článků 2 - 3
Otáčky na Volt [ot./min/V] 1150
Max. špičkový proud (60 s) [A] 18
Max. výkon [W] 180
Větroň do hmotnosti [g] 800
Trenér do hmotnosti [g] 750
Akrobat do hmotnosti [g] 600
3D do hmotnosti [g] 400
Doporučená vrtule 2S: 10x5"
Doporučená vrtule 3S: 9x4,5", 9x5", 10x4"
U tohoto letadla bych se díval po údaji "akrobat", aby to trochu letělo. Samozřejmě je třeba se držet doporučených vrtulí.
Ale počkej raději, jestli se ozve někdo v těchto polomaketkách zkušenější, já s tímhle nelétám.
FrSky / Dingo, F5J ...
Re: Motor k letadlu
Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím.
Díky
Re: Motor k letadlu
Ten motor byl jen příklad, nemusí to být zrovna AXI 2212.
Vrtule 9x5 při 2200 otáček na volt se mi zdá moc velká. (Tvůj motor se točí dvakrát rychleji, než ten, co jsem uváděl!) Hrozí, že motor upečeš, protože tak velkou vrtuli na takových otáčkách neutáhne.
Zkoušej to opatrně - jen na dvoučlánek!
Lépe:
Najdi si na netu přesně svůj motor a zjisti si doporučené vrtule (k baterce 2S nebo 3S - podle toho, co použiješ).
Není motor spíš třeba tenhle? http://www.brchobbies.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=811
Větší průměr vrtule (=to první číslo), než je doporučeno, nedávej - upekl bys motor nebo hůř i regulátor! Určitě nemůžeš dát třeba 9x5 namísto 6x4, to je jistá smrt
Ještě líp:
Najdi si přesně ten svůj model na netu a zjisti doporučený motor i vrtuli. Hádám bude mít menší otáčky, než ten co máš...
Vrtule 9x5 při 2200 otáček na volt se mi zdá moc velká. (Tvůj motor se točí dvakrát rychleji, než ten, co jsem uváděl!) Hrozí, že motor upečeš, protože tak velkou vrtuli na takových otáčkách neutáhne.
Lépe:
Najdi si na netu přesně svůj motor a zjisti si doporučené vrtule (k baterce 2S nebo 3S - podle toho, co použiješ).
Není motor spíš třeba tenhle? http://www.brchobbies.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=811
Větší průměr vrtule (=to první číslo), než je doporučeno, nedávej - upekl bys motor nebo hůř i regulátor! Určitě nemůžeš dát třeba 9x5 namísto 6x4, to je jistá smrt
Ještě líp:
Najdi si přesně ten svůj model na netu a zjisti doporučený motor i vrtuli. Hádám bude mít menší otáčky, než ten co máš...
FrSky / Dingo, F5J ...
Re: Motor k letadlu
Co máš za baterky? Do toho Tvého motoru bych dal max. dvoučlánek. I tak k němu píšou vrtuli 7x5. Takže 9x5 je moc. Musel bys zkontrolovat odběr proudu. Ale to asi zatím nemáš čím, takže si kup, nebo půjč vrtuli 7-8x5 a po letu zkontroluj teplotu motoru a regulátoru. Všechny tyhle údaje najdeš u strejdy Gůgla-třeba https://www.modelmotors.cz/cs/product/axi-2212-v2/
Tam jsou v tabulce doporučené váhy. Nebo si vypočítej jaký potřebuješ příkon( napětí baterky x max. proud co motor snese), v poměru k váze modelu. Doporučené je
3 D akrobat 2-3g/W
normální akrobat 5g/W
pohodový hornoploch 8g/W
větroň 10g/W
Stíhačka je jako akrobat, takže potřebuješ kolem 120 W. Motor zvládne v pohodě 22A, při dvoučlánku cca 8V to je 176 Wattů. Bude to lítat!
Tam jsou v tabulce doporučené váhy. Nebo si vypočítej jaký potřebuješ příkon( napětí baterky x max. proud co motor snese), v poměru k váze modelu. Doporučené je
3 D akrobat 2-3g/W
normální akrobat 5g/W
pohodový hornoploch 8g/W
větroň 10g/W
Stíhačka je jako akrobat, takže potřebuješ kolem 120 W. Motor zvládne v pohodě 22A, při dvoučlánku cca 8V to je 176 Wattů. Bude to lítat!
Re: Motor k letadlu
kup novy motor s pouzitelnym kV. Pokud das 9" na 2200kV motor tak ho upeces. Bud hned a nebo behem letu. Skody rozhodne budou vetsi nez ten novej motor.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Re: Motor k letadlu
organak píše:Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím.Díky
Na takové KV tam můžeš dát nanejvýš 7x3" nebo 7x4", možná dokonce i 6x3 - je to potřeba vyzkoušet. Ale rozhodně to nedávej na 3 články, ale jen na dva.
Amper píše:kup novy motor s pouzitelnym kV. Pokud das 9" na 2200kV motor tak ho upeces. Bud hned a nebo behem letu. Skody rozhodne budou vetsi nez ten novej motor.
Neupeče, prostě se to neroztočí na plno, regulátor to v jistém okamžiku vypne. Protože tak malý motor s tak velkou zátěží neudrží rozumný úhlový skluz, rotor vypadne ze synchronizmu na co správný regulátor zareaguje tím, že to vypne.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Motor k letadlu
organak píše:Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím.Díky
To KV je dôležité, podľa mňa nemôžeš na taký motor dať 9" vrtuľu a hotovo..
Záleží len od reglu či zastaví, alebo spáli motor či seba..
A pozor AXI uvádza rozmery inak (rozmery statoru vnútri motoru) než bežná čína (vonkajší rozmer priemer a dĺžka).
- takže 2212 u AXI je asi 2830 čínskych. To je proste iný motor než čínskych 2212, väčší..
Aj keď u čínskych 2212-06 s KV2200 ide oprekvapivo výkonný motor aj keď maličký - no pre maličké vrtule vo vysokých otáčkach (a vyrába ich viac firiem a nie sú všetky rovnako dobré..).
Na 3s Lipo alebo LiFe (u mňa dokonca na 4s Life (A123 2300) - ale to by som sa radiť neodvážil, to je na hranici zničenia už aj kvoli otáčkam..).
Myslím že vrtuľa bude lacnejšia a rýchlejšie sa kúpi, než celý motor - možno 6" alebo max 7" priemer. 7" je zbytočne veľa až nebezpečne (prúd z 3s blížiaci sa 30A).
Aj keď je otázka či to stojí za pokusy alebo je rozumnejšie urobiť to celé poriadne (t.j. počkať na nový motor).
Na WWII stíhačku ale nemusia byť vysoké otáčky až tak nepoužiteľné, ak to teda vydrží držiak motoru a čumák..
Zrovna motory 2212-06 s KV2200 sa mi páčia, akože výkon je na ich rozmery neskutočný (s 6x4 vrtuľami APC, prípadne uhlíkovými Graupner CAM 5.5x5.5"). Len ložiská nežijú večne a zvuk je hodne výrazný..
Ale to že model má 600g, ešte neurčuje úplne dostatočne čo je to - rozpätie a materiál, by napovedali že ako to má letieť, presnejšie ako rýchlo (aj to určuje potrebný výkon a aj vhodnosť motoru z pohľadu rozdelenia výkonu medzi krútiaci moment a otáčky).
Bez toho je jediná rada - elektromotor s nesprávnou (veľkou) vrtuľou zhorí, a môže zobrať so sebou aj regl či dokonca baterky.
Re: Motor k letadlu
Súhlasím s Corom. S vrtuľou 9x5" to nie je potrebné ani len skúšať.
Pri KV2200 už pri napájaní z 2-článku LiPol idú otáčky až do 17-18 tisíc.
A na roztočenie takej veľkej vrtule do tak vysokých otáčok je potrebné minimálne 600 až 800W mechanického výkonu.
To ten Tvoj motorček nedá ani náhodou.
A pri použití 3-článku by otáčky išli až do 25 aý 27 tisíc - to by si vyžadovalo ešte menšiu vrtuľu.
S tou Tvojou vrtuľou by si ten motor poradil len na 1-článok.
Pri KV2200 už pri napájaní z 2-článku LiPol idú otáčky až do 17-18 tisíc.
S tou Tvojou vrtuľou by si ten motor poradil len na 1-článok.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Motor k letadlu
Pokud má motor tah asi jako polovina hmotnosti, dá se s letadlem akrobatit. Udělá přemet, souvrat i výkrut. Typické pro třeba sportovní hornoplošníky jako třeba Cessny a i ten Tvůj Bf 109. Pokud má motor tah čtvrtiny hmotnosti, dá se použít jako pomocný pro stoupání třeba do větroně. Pokud má motor tah jako je hmotnost letadla, dá se akrobatit velmi slušně , asi jako skutečné akrobaty , třeba Zlín 50. Na 3D blázniviny je třeba cca 2x vyšší tah jako hmotnost. Více výkonu je samozřejmě ku prospěchu, ubrat se dá vždy. Ale když chceš létat maketově, tak příliš přemotorovat není dobře, je to poznat i když to umíš dobře dávkovat.