Motor k letadlu

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odpovědět
Zpráva
Autor
organak
Příspěvky: 50
Registrován: pát 30.09.2016 19:49

Motor k letadlu

#1 Příspěvek od organak »

Ahoj, nevím jestli se zeptám dobře, ale zajímá mě něco ohledně motoru. Jaká je "rezerva" pro vzlet. Myslím tím jaký tah musí mít motor pro 600g letadlo. Teda alespoň aby se to vzneslo.
zelkar
Příspěvky: 869
Registrován: pon 23.06.2014 23:59
Bydliště: Žďár n. S., ČR

Re: Motor k letadlu

#2 Příspěvek od zelkar »

Ono záleží na letadle. Do 3D akrobata potřebuješ zhruba dvojnásobný tah než třeba do větroně.
Upřesni: akrobat, cvičný hornoplošník s podvozkem, elektrovětroň apod. Nebo konkrétní typ-název letadla.
FrSky / Dingo, F5J ...
organak
Příspěvky: 50
Registrován: pát 30.09.2016 19:49

Re: Motor k letadlu

#3 Příspěvek od organak »

Bf 109 rekreační létání :D
zelkar
Příspěvky: 869
Registrován: pon 23.06.2014 23:59
Bydliště: Žďár n. S., ČR

Re: Motor k letadlu

#4 Příspěvek od zelkar »

Příklad z katalogu:
motor AXI 2212/20 V2
Napájení LiXX článků 2 - 3
Otáčky na Volt [ot./min/V] 1150
Max. špičkový proud (60 s) [A] 18
Max. výkon [W] 180
Větroň do hmotnosti [g] 800
Trenér do hmotnosti [g] 750
Akrobat do hmotnosti [g] 600
3D do hmotnosti [g] 400
Doporučená vrtule 2S: 10x5"
Doporučená vrtule 3S: 9x4,5", 9x5", 10x4"

U tohoto letadla bych se díval po údaji "akrobat", aby to trochu letělo. Samozřejmě je třeba se držet doporučených vrtulí.
Ale počkej raději, jestli se ozve někdo v těchto polomaketkách zkušenější, já s tímhle nelétám.
FrSky / Dingo, F5J ...
organak
Příspěvky: 50
Registrován: pát 30.09.2016 19:49

Re: Motor k letadlu

#5 Příspěvek od organak »

Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím. :lol: Díky
zelkar
Příspěvky: 869
Registrován: pon 23.06.2014 23:59
Bydliště: Žďár n. S., ČR

Re: Motor k letadlu

#6 Příspěvek od zelkar »

Ten motor byl jen příklad, nemusí to být zrovna AXI 2212.

Vrtule 9x5 při 2200 otáček na volt se mi zdá moc velká. (Tvůj motor se točí dvakrát rychleji, než ten, co jsem uváděl!) Hrozí, že motor upečeš, protože tak velkou vrtuli na takových otáčkách neutáhne. :roll: Zkoušej to opatrně - jen na dvoučlánek!

Lépe:
Najdi si na netu přesně svůj motor a zjisti si doporučené vrtule (k baterce 2S nebo 3S - podle toho, co použiješ).
Není motor spíš třeba tenhle? http://www.brchobbies.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=811
Větší průměr vrtule (=to první číslo), než je doporučeno, nedávej - upekl bys motor nebo hůř i regulátor! Určitě nemůžeš dát třeba 9x5 namísto 6x4, to je jistá smrt :(

Ještě líp:
Najdi si přesně ten svůj model na netu a zjisti doporučený motor i vrtuli. Hádám bude mít menší otáčky, než ten co máš...
FrSky / Dingo, F5J ...
Uživatelský avatar
JB
Příspěvky: 146
Registrován: ned 13.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 10

Re: Motor k letadlu

#7 Příspěvek od JB »

Co máš za baterky? Do toho Tvého motoru bych dal max. dvoučlánek. I tak k němu píšou vrtuli 7x5. Takže 9x5 je moc. Musel bys zkontrolovat odběr proudu. Ale to asi zatím nemáš čím, takže si kup, nebo půjč vrtuli 7-8x5 a po letu zkontroluj teplotu motoru a regulátoru. Všechny tyhle údaje najdeš u strejdy Gůgla-třeba https://www.modelmotors.cz/cs/product/axi-2212-v2/
Tam jsou v tabulce doporučené váhy. Nebo si vypočítej jaký potřebuješ příkon( napětí baterky x max. proud co motor snese), v poměru k váze modelu. Doporučené je
3 D akrobat 2-3g/W
normální akrobat 5g/W
pohodový hornoploch 8g/W
větroň 10g/W
Stíhačka je jako akrobat, takže potřebuješ kolem 120 W. Motor zvládne v pohodě 22A, při dvoučlánku cca 8V to je 176 Wattů. Bude to lítat!
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Motor k letadlu

#8 Příspěvek od Amper »

kup novy motor s pouzitelnym kV. Pokud das 9" na 2200kV motor tak ho upeces. Bud hned a nebo behem letu. Skody rozhodne budou vetsi nez ten novej motor.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Motor k letadlu

#9 Příspěvek od VTjr »

organak píše:Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím. :lol: Díky

Na takové KV tam můžeš dát nanejvýš 7x3" nebo 7x4", možná dokonce i 6x3 - je to potřeba vyzkoušet. Ale rozhodně to nedávej na 3 články, ale jen na dva. :!: I tak Ti to bude točit 16 až 17 tisíc ot/min. Já mám BF-109 od AlfaModelu s motorem, který má taky dost vysoké KV a používam plastovou černou z KZ Prostějov co je pro spalováky. Je nezničitelná, co je u modelu bez podvozku důležité. Otáčky jsou kolem 13 tisíc a tah to má takový, že na plný plyn model stoupá kolmo k nebi i ve výkrutech. Na normální let stačí tak 1/3 plynu. Ale moje letovka je 450g.
Amper píše:kup novy motor s pouzitelnym kV. Pokud das 9" na 2200kV motor tak ho upeces. Bud hned a nebo behem letu. Skody rozhodne budou vetsi nez ten novej motor.

Neupeče, prostě se to neroztočí na plno, regulátor to v jistém okamžiku vypne. Protože tak malý motor s tak velkou zátěží neudrží rozumný úhlový skluz, rotor vypadne ze synchronizmu na co správný regulátor zareaguje tím, že to vypne.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: Motor k letadlu

#10 Příspěvek od coro »

organak píše:Já mám doma motor 2212 jen 2200KV. A vrtuli 9x5. Zkusím, uvidím. :lol: Díky


To KV je dôležité, podľa mňa nemôžeš na taký motor dať 9" vrtuľu a hotovo..
Záleží len od reglu či zastaví, alebo spáli motor či seba..

A pozor AXI uvádza rozmery inak (rozmery statoru vnútri motoru) než bežná čína (vonkajší rozmer priemer a dĺžka).
- takže 2212 u AXI je asi 2830 čínskych. To je proste iný motor než čínskych 2212, väčší..
Aj keď u čínskych 2212-06 s KV2200 ide oprekvapivo výkonný motor aj keď maličký - no pre maličké vrtule vo vysokých otáčkach (a vyrába ich viac firiem a nie sú všetky rovnako dobré..).
Na 3s Lipo alebo LiFe (u mňa dokonca na 4s Life (A123 2300) - ale to by som sa radiť neodvážil, to je na hranici zničenia už aj kvoli otáčkam..).

Myslím že vrtuľa bude lacnejšia a rýchlejšie sa kúpi, než celý motor - možno 6" alebo max 7" priemer. 7" je zbytočne veľa až nebezpečne (prúd z 3s blížiaci sa 30A).
Aj keď je otázka či to stojí za pokusy alebo je rozumnejšie urobiť to celé poriadne (t.j. počkať na nový motor).
Na WWII stíhačku ale nemusia byť vysoké otáčky až tak nepoužiteľné, ak to teda vydrží držiak motoru a čumák..

Zrovna motory 2212-06 s KV2200 sa mi páčia, akože výkon je na ich rozmery neskutočný (s 6x4 vrtuľami APC, prípadne uhlíkovými Graupner CAM 5.5x5.5"). Len ložiská nežijú večne a zvuk je hodne výrazný..

Ale to že model má 600g, ešte neurčuje úplne dostatočne čo je to - rozpätie a materiál, by napovedali že ako to má letieť, presnejšie ako rýchlo (aj to určuje potrebný výkon a aj vhodnosť motoru z pohľadu rozdelenia výkonu medzi krútiaci moment a otáčky).
Bez toho je jediná rada - elektromotor s nesprávnou (veľkou) vrtuľou zhorí, a môže zobrať so sebou aj regl či dokonca baterky.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Motor k letadlu

#11 Příspěvek od VTjr »

Súhlasím s Corom. S vrtuľou 9x5" to nie je potrebné ani len skúšať. :P
Pri KV2200 už pri napájaní z 2-článku LiPol idú otáčky až do 17-18 tisíc. :o A na roztočenie takej veľkej vrtule do tak vysokých otáčok je potrebné minimálne 600 až 800W mechanického výkonu. 8O To ten Tvoj motorček nedá ani náhodou. :lol: A pri použití 3-článku by otáčky išli až do 25 aý 27 tisíc - to by si vyžadovalo ešte menšiu vrtuľu.
S tou Tvojou vrtuľou by si ten motor poradil len na 1-článok. :P
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Motor k letadlu

#12 Příspěvek od Troll »

Pokud má motor tah asi jako polovina hmotnosti, dá se s letadlem akrobatit. Udělá přemet, souvrat i výkrut. Typické pro třeba sportovní hornoplošníky jako třeba Cessny a i ten Tvůj Bf 109. Pokud má motor tah čtvrtiny hmotnosti, dá se použít jako pomocný pro stoupání třeba do větroně. Pokud má motor tah jako je hmotnost letadla, dá se akrobatit velmi slušně , asi jako skutečné akrobaty , třeba Zlín 50. Na 3D blázniviny je třeba cca 2x vyšší tah jako hmotnost. Více výkonu je samozřejmě ku prospěchu, ubrat se dá vždy. Ale když chceš létat maketově, tak příliš přemotorovat není dobře, je to poznat i když to umíš dobře dávkovat.
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“