Z-37 Čmelák, plány

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11261
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Z-37 Čmelák, plány

#16 Příspěvek od TomasC »

Azaret píše:1. Jaký elektromotor?
Píšou že tam má být 2,5-3,5cm3, a při hmotností do 2000g. Takže bych se přikláněl spíše k silnějšímu motoru.
Disponuji jednim pohonem původně do větroně. Motor GF2215-20, baterka 3s ale ten bude s největší pravděpodobností slabej. (měla to byt náhrada za 1,5cm3).


Vím, že je to těžké, ale doporučil bych postavit model a podle toho, jak vyjde hmotnost, respetive plošné zatížení, teprve podle toho vybereme, spočítáme motor. Neřeš počty článků, velikosti aku, regulátor.

Inspiraci bych našel na nějakém podobném modelu: https://www.rcalbum.cz/hledat?q=z-37+%C4%8Dmel%C3%A1k
Jirka Schifi Zatec
Příspěvky: 368
Registrován: ned 03.03.2019 14:40

Re: Z-37 Čmelák, plány

#17 Příspěvek od Jirka Schifi Zatec »

ahoj modelari, podelim se i Ja o mem Cmelaku respektive o Cmelacich. Take jsem modelarsky zatouzil postavit si takove ero ktere jsem jako kluk ze vsi vzdy obdivoval kdyz praskoval okolni pole a letal hodne nizko i nad vsi. Zaclo to tak ze jsem si sehnal stavebni plan na Cmeldu,konstrukce Pan Vostry. Rozpeti necelych 1,5. metru a rozhodl jsem se pro elektromor, rizeny byly sop, vop, kridelka a samozrejme motor. Ero jsem vahove tzv. orezal ale ne na ukor pevnosti, Cmeldu pohanel tri-clanek Li-po cca myslim 1800.mah, motor jsem tam dal nejaky z dronu, uz nevim co to bylo zac....., tento motor mne venoval kolega a na Cmeldu bohate stacil, s erem jsem letal asi dva nebo tri roky a ero slo do sveta. Jeden Pan do mne tak hucel az jsem mu za nejaky peniz nechal. Dalsiho Cmelaka jsem postavil dle sameho planu ale nechal jsem si ten plan v reklamce nazvetsovat na roz. 2600 m\m a pustil jsem se do stavby a taky el. motor a tam uz byl silny AXI a take jsem vahove ubiral pri stavbe, ero jsem postavil take bez vztlak. klapek a byl jsem zvedav jak to bude pristavat jestli to nebude pri zemi dost plavat. Trochu jsem litoval ze klapky nema ale po zaletu jsem zjistil ze je vlastne ani nepotrebuje. Vahove mne ero vyslo hodne priznive a to se vsim vsudy okolo 6.kg, model letal hodne pomalu coz jsem ani necekal a ostatni kluci modelari se taky divily ze leta skoro krokem. Cmelaka jsem prohanel taky asi tri roky a bohuzel spadl jsem tzv. na ruce, ero na cucky. Cmeldu pohanel sesticlanek Lipo 5000.mah, ero jsem obrecel a pustil jsem se do stavby dalsiho a to o roz. 2700 m\m, take elektro a opet bez vztlak. klapek a zase vahovy orez materialu a tento Cmelak leta dodnes. Pri pritavani je treba udelat samozrejme nejaky ten rozpocet, ale opravdu moc mista nepotrebuje na to aby sedl. Hodne co na eru ocenuji je profil kridla ktery ero drzi v zatackach i na minimalce, vop ma soumerny profil, vaha modelu taky do sesti kg, s erem se leta opravdu hodne prijemne a jak pisu v zatackach ani naznak ze by spadl po kridle. Samozrejme naklon se nesmi zase prehnat a motor v zatackach taky neubirat az do nekonecna.Serva tam jsou obycejne Hitec, motor KAVAN, regl. KAVAN, prijimac Hitec sesti-kanal OPTIMA. Bat. Lipo sesti clanek 5000.mah, kdyz ero nehonim na plny plyn jen pri startu tak s Cmeldou letam okolo pul hodiny na jeden let. Tim jak je lehky tak nema rad vitr, coz se dalo i cekat a tak letam tak cca do 3.m\s, coz je jeste dobre. Ahoj Jirka. :D :D :D
Uživatelský avatar
jenap
Příspěvky: 106
Registrován: pon 28.08.2006 0:00
Bydliště: Táborsko

Re: Z-37 Čmelák, plány

#18 Příspěvek od jenap »

Čmelák je také moje srdcovka, jako zde psali ostatní. Nedávno jsem konečně dokončil Čmeldu podle plánu 135 S, který prodává RCR. Stavbu jsem začal dříve, než byly k sehnání vyřezy od Czechaero nebo FlaingWood. Pokud by jsem dnes chtěl stavět podle plánu 135 S tak z výřezů CzAero. Oproti plánu by jsem o 0,5-1cm prodloužil trup za motorovou přepážkou. Jsem hraboš a matlal, Čmelda mi vyšel těžký na zadek a vozím hodně olova kolem eloktromotoru. Místo původně počítaného MVVS 3,5 jsem zabudoval Foxy nějaký C28.. (musel by jsem kouknout) a 60A regl., čtyřčlanek 2,7Ah. Startuje na 3/4, letí na 1/2 plynu, to olovo je znát. Na modelu jsem nasimuloval singy na křídle a VOP z režné nitě pomocí disperzního lepidla.
Pokud by jsem chtěl Čmeláka s klapkamy, poptal by jsem u FlaingWood. Ale myslím, že ty budou až u té verze 2600mm. Pro 1,5 metrového Čmeláka je to asi jenom komplikace.
Steve
Příspěvky: 1042
Registrován: pát 28.04.2017 13:02
Bydliště: Napajedla

Re: Z-37 Čmelák, plány

#19 Příspěvek od Steve »

Ten"Šaďácký" je nějaký....tvarově jiný :roll:
Troufám si říct, že mám Čmeldu v oku... A tak mi to vadí natolik, že bych si ho nekoupil. 8)
To prodloužení trupu za motorovou přepážkou bych asi taky viděl, často se tak prodlužuje čumák třeba Dreideckera. Nedejbože když někdo ještě zmenší čelní průřez krytu motoru - to je teprve mazec! Chápu, že to pak líp lítá, ale to už je lepší stavět účelovku :wink:
Motal jsem se i kolem skutečných, v modelech jsem měl tři, ve stavbě je čtvrtý (malý) a uvažuju i nad něčím větším. Nejspíše ten vícemístný.
Výřezy nebo výpalky od p.Žáka jsou, myslím, už mimo hru - myslím, že už s výrobou skončil.
U FW mají taky velkou verzi, avšak odrazuje mě to, že původně frézované verze jsou nyní vypalovány. Uhlí moc nemusím, ale smířím se s tím. Nicméně neupravená data vytváří vůle oproti frézované verzi, mám obavy, že to prostě nebude sedět.
Řeší se tady v jiném vlákně - třeba PO-2, Lazy Bee...
Ale zase je v těch výpalcích hotová slušná porce nezajímavé práce, kterou bych nemusel dělat já :wink: I tak je na takové předloze práce dost a dost.
Vztlaky, signy, slušný podvozek....a hodně dělá i profil, na to téma byl článek - tuším - od R.Helmera.

Ten výchozí (Farův) jsem kdysi stavěl (druhý v pořadí). Mám za to, že by měl být i při zvětšení přirozeně stabilní, Farova konstrukční škola je zárukou.
Ten od Vostrého neznám, ale jak se tady píše, byla by to asi také rozumná volba.
Vždycky mám větší chuť, když je vidím na nějaké akci (Zlín cup Halenkovice, Čmelák show Holešov...).
Jestli mě to konečně zlomí :lol: , tak se podělím o zkušenosti :wink:
Uživatelský avatar
Azaret
Příspěvky: 24
Registrován: pát 02.02.2007 0:00
Bydliště: Troubky, okr. Přerov

Re: Z-37 Čmelák, plány

#20 Příspěvek od Azaret »

Zatím mám v plánu si toho čmeldu vyřezat sám. Díly od czechaero budou az jako nouzovka :-)

Myslím že čmelák od FlyingWood má klapky i v jeho 1500 variantě, protože vyloženě píšou: "Zmenšený Čmelák má stejnou konstrukci, jako jeho větší bratři".
Ale myslet znamená ho*** vědět. :-D
Tuhle verzi ale vyloženě nechci, jak už jsem psal nazačátku.

Klapky, ale nějak konstrukčně vyřeším, na velikosti okolo těch 1500 to dělalo už několik lidí, tak to snad k něčemu bude.
Steve
Příspěvky: 1042
Registrován: pát 28.04.2017 13:02
Bydliště: Napajedla

Re: Z-37 Čmelák, plány

#21 Příspěvek od Steve »

Myslím, že to určitě pomůže i kdyby s ideálním profilem létal krokem :wink:
Nehledě na to, že to vypadá daleko maketověji 8)
Mimochodem, jeden z modelářů stavěl i 4m obříka! Mazec! Ale toho jsem viděl jen na fotkách.
No a když člověk v reálu vidí tohle..... 8) 8) 8)


DSC_0547res.jpg
Uživatelský avatar
Azaret
Příspěvky: 24
Registrován: pát 02.02.2007 0:00
Bydliště: Troubky, okr. Přerov

Re: Z-37 Čmelák, plány

#22 Příspěvek od Azaret »

Tak jsem zkusil ve 3D narýsovat klapky. Něco už mám i slepeno, ale začínám přemýšlet jaky, použít serva.
Když sem se díval na RCalbum tak tam někdo používal mini, nekdo standart.
Je mi jasny, že velky servo bude mít větší tah než to menší, ale zajímalo by mě jestli se ten tah dá nějak, alespoň odhadem, vypočítat?
Přílohy
3D.png
Uživatelský avatar
Azaret
Příspěvky: 24
Registrován: pát 02.02.2007 0:00
Bydliště: Troubky, okr. Přerov

Re: Z-37 Čmelák, plány

#23 Příspěvek od Azaret »

Zdravim.

Trochu to tu oživím. Po nějakých osobních peripetiích bych se chtěl vrátit k pokračování čmeldy.
Momentálně řeším panty na vztlakovy klapky. Někde na www.lindinger.at jsem našel závesy pro vztlakové klapky.
Našel jsem i podobný (velikostne) model pro 3D tisk, tak jsem si zkusil pant překreslit do 3D programu v kterém jsem upravoval žebra křídel.

Jen se mi úplně nedaří přijít na to kde by tak zhruba měl být stred otáčení té klapky a mezera se mi zdá velká, zkoušeno při 60° výchylce, viz. obrázky.

První má střed otáčení 6mm od plochy křídla a zároveň je s koncem spodní hrany coz je približne podle Moravy od "Jirka JR"
uhel60_pant.png


Další varianta inspirovaná modelem od Flyingwood má střed 6mm dolu a 7mm dozadu, což by mělo byt v podobným umistění jako je na stavebnici od Flyinwood a podobně posunuté dozadu, ale řekl bych že ještě níž pod křídlo, to má i KoRmodel.
uhel60_vzadu.png


Otázka tedy zní, která varianta by měla být lepší a bude v tom vůbec nějaký zásadní rozdíl?

A jěště jednu otázku bych měl, hlavně na zde přítomné 3D tiskaře.
Byl by pant vytisknutý na 3D tiskárně reálně použitelný (ohledně pevnosti), když by měly stěny jen něco okolo 2mm?

Děkuji.
Steve
Příspěvky: 1042
Registrován: pát 28.04.2017 13:02
Bydliště: Napajedla

Re: Z-37 Čmelák, plány

#24 Příspěvek od Steve »

Při posunutí osy otáčení dál ("záklon páky") dochází i v většímu vysunutí mimo obrys. při mírném vysunutí se zmenší i štěrbina.
Při plném vysunutí je pak větší štěrbina než v prvním případě.
Co to způsobí aerodynamicky neposoudím, závisí to od profilu, vzdálenosti osy otáčení od hrany klapky, od velikosti modelu, jeho rychlosti...
Vždycky mě mrzí, že NIKDO (co jsem kdy viděl, snad mimo Komárkova Čmeldy, ověřím si) nedělá dvouštěrbinové klapky. Tedy s tou malou pevnou.
Jestli je to jen pracností (nemyslím si že je to velký rozdíl) nebo obavami z neznámého aerodynamického chování...nevím.
Kdyby tě zajímaly skutečné závěsy klapek, dají se na netu najít nebo ti je sem vložím.

Čmelda je jeden z typů v mém hledáčku, už mnooooho let 8)
Uživatelský avatar
Azaret
Příspěvky: 24
Registrován: pát 02.02.2007 0:00
Bydliště: Troubky, okr. Přerov

Re: Z-37 Čmelák, plány

#25 Příspěvek od Azaret »

Ja na netu ohledně klapek hledal už několikrát, ale moudrej z toho nejsem. Většinou jsem našel jen schématicky obrázky porovnání více typů mezi sebou, ale tím to hasne.
Obrázek
A větsinou všichni řeší fowlerovu klapku v těch rozkresech.

Co jsem se dočetl na https://www.orlita.net/cmelak/ ..."a pro optimální průběh odtržení proudnic po rozpětí proto přibyly na koncích křídel pevné sloty. Podobné pevné sloty byly zabudovány v křídle před přistávacími klapkami."
Což, ale ani ty sloty před křidlem nemá každý čmelda, a ty v křídle jsem na žádné fotce pořádně neviděl, nebo spíše nevěděl co vidět.. O umístění osy pantu ani nemluvě.
A na modelech mi umístění osy přijde pokaždé někdě jinde.
Asi by to chtělo navštívit muzeum v Kunovicích a podívat se přímo a nabrat nějakou inspiraci.
Steve píše:Kdyby tě zajímaly skutečné závěsy klapek, dají se na netu najít nebo ti je sem vložím.
Určitě mě zajímají, ale mě se toho moc najít nepovedlo, asi to bude tím že z neznalosti problematiky hledám prostě špatne.
Takže budu velice rád pokud mi neco pošleš.

K modelařině z balzy se vracím po mnoha letech, a o aerodimanice vím že pomocí ní letadla létají.
A ano mohl jsem si vybrat daleko jednodužší stavbu nebo se na klapky vybodnout úplně (a když bude nejhůř, pořád je tam můžu zalepit napevno a nazdar).
Ale to by zase bylo moc jednoduchy :-D
Steve
Příspěvky: 1042
Registrován: pát 28.04.2017 13:02
Bydliště: Napajedla

Re: Z-37 Čmelák, plány

#26 Příspěvek od Steve »

Pokud vím, tak bez slotů byl jen prototyp. Ale můžu se mýlit.
Ten měl jiný tvar trupu - horní část kabiny a zejména spodní část trupu za křídlem.
19.1.2011 065res.jpg
P9278758.jpg
Uživatelský avatar
Azaret
Příspěvky: 24
Registrován: pát 02.02.2007 0:00
Bydliště: Troubky, okr. Přerov

Re: Z-37 Čmelák, plány

#27 Příspěvek od Azaret »

Dekuji za fotky,
ale v tehle velikosti co stavim, ty klapky se sloty neudelam.
Ale je na nich krasne videt jak hodne je posunuty stred otaceni klapky, takze to zkusim jeste na pantech posunout kousek dal.

Dekuji moc
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“