potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemi
Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Ahoj všichni,
potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemi
Profil jsem dodržel podle plánu ale je poměrně uzký. Díky za každou pomoc.
potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemi
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Jaká je hmotnost stroje připraveného k letu?
Odkud jsi? Tohle by chtělo vidět.
Odkud jsi? Tohle by chtělo vidět.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
napadl mě takovej ten základ, máš dobře těžiště. U Pipera by mohlo bejt na nosníku, možná i víc v předu.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Především si zkontroluj polohu těžiště a souměrnost modelu. Tzn.:
Křídlo i VOP nesmí být zkroucené, vše musí být souměrné vůči ose - vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka bych problém viděl někde tam. A pak je důležité prověřit úhel seřízení. V klouzavém letu (bez motoru) letí rovně?
Křídlo i VOP nesmí být zkroucené, vše musí být souměrné vůči ose - vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka bych problém viděl někde tam. A pak je důležité prověřit úhel seřízení. V klouzavém letu (bez motoru) letí rovně?
-
banderas
- Příspěvky: 97
- Registrován: sob 03.09.2011 13:55
- Bydliště: Praha a Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
čáp píše:vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka..
Píše že na křídélkách musí mít minimální výchylky.
-
TERAZKY
- Příspěvky: 2559
- Registrován: pon 02.06.2008 0:00
- Bydliště: Hlohovec, Člen RCMK Trnava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Presne to vidím rovnako. Uhol zoradenia, ťažisko...
Ako stíhačka to letí ak je uhol zoradenie málo do plusu.
Ako stíhačka to letí ak je uhol zoradenie málo do plusu.
... čo purex spojil, človek nerozdeľuj...
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
banderas píše:čáp píše:vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka..
Píše že na křídélkách musí mít minimální výchylky.
A sorry, neumím číst. Nicméně stejně je potřeba si překontrolovat nejsou-li křídla zkroucená - pokud by na nich byly pozitivy mohl by se model takto chovat. Soudím, že má tendenci zatáčet, resp. padat do vývrtky v klouzavém letu.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
nemyslím, že to je zkroucením. Napiš jakou má model hmotnost a profil křídel a výškovky. Plánek nemám k dispozici.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
kreuz píše:Ahoj všichni,
potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemiProfil jsem dodržel podle plánu ale je poměrně uzký. Díky za každou pomoc.
Takže moje tipy : podle popisu chování , v první řadě kontrola těžiště (mělo by se pohybovat kolem hlavního nosníku nebo mírně před ),
v druhé řadě kontrola vyosení motoru , "Když si pomyslně protáhneš osu hřídele motoru musí ti projít někam do horní poloviny SOP ideálně do 2/3 výšky " , stranově to vyosovat (i když mě tady za to chytrolíni utlučou) - nemusíš .
Pokud se to výrazně nezlepší po výše uvedených zásazích - pak je tu poslední možnost - úhel náběhu křídla , spíš podložit vpředu pod náběžkou , bude z toho pluh na vzduch , ale zpomalí a let bude maketovější.
Způsob letu - s piperem se lítá spíše tak že řídíš primárně VOP a SOP ,křidelka jen sekundárně - když to přeženeš se směrovkou nebo při nějaký akrobacii , nebo k případnýmu srovnání horizontu pokud tě něco rozhodí.
Stahování plynu a následný pád - jsou logické , Piper není plachťák, má docela velký čelní odpor - takže trochu toho plynu potřebuje k vodorovnému letu (i ta roztočená vrtule na volnoběhu je značně účinná aerodynamická brzda - toho se dá krásně využít k úpravě rozpočtu na přistání) .
Rádio a nabíječ = základ modeláře .
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Ahoj všichni,
díky moc za vaše rady. Model má hmotnost 1,8 kg, težište je na hlavním nosníku křídla 7 cm od náběžné hrany, hloubka křídla 21 cm. Motor je vyosený do prava a dolů cca o 2 stupně. Úhel náběhu VOP je 0 stupňů a křídlo taky 0 stupňů. To znamená že úhel seřízení bude taky 0 stupňů. Podle toho co hodně z vás píše, tady bude ten problém. O kolik mám hlavní křídlo podložit ? kolik by měl být úhel seřízení ?
moc všem děkuji
díky moc za vaše rady. Model má hmotnost 1,8 kg, težište je na hlavním nosníku křídla 7 cm od náběžné hrany, hloubka křídla 21 cm. Motor je vyosený do prava a dolů cca o 2 stupně. Úhel náběhu VOP je 0 stupňů a křídlo taky 0 stupňů. To znamená že úhel seřízení bude taky 0 stupňů. Podle toho co hodně z vás píše, tady bude ten problém. O kolik mám hlavní křídlo podložit ? kolik by měl být úhel seřízení ?
moc všem děkuji
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Pokud jsi úhel křídla měřil podle spodní strany, pak nulový není a nech to být. Malý úhel seřízení bys snadno dotáhnul výškovkou, tam problém nebude. Při plošném zatížení nějakých 60 g/dm2 má pádovku nějakých 10 m/s, což může být pro začátečníka dost. To je Tvoje první éro?
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Malý úhel seřízení že dotáhne výškovkou? Sorry, takové tvrzení mi přijde jako falešná a zavádějící informace. Mě teda Piper (ze stavebnice) začal pokojně lítat taky až po úpravě úhlu seřízení, ale výškovkou to rozhodně nešlo, musel jsem upravit úhel náběhu křídla asi o 2 stupně do plusu, hádám že tady by to taky pomohlo, přestože už to podle popisu trochu do plusu je.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
martin z píše:Malý úhel seřízení že dotáhne výškovkou? Sorry, takové tvrzení mi přijde jako falešná a zavádějící informace.
A co je úhel seřízení?
- Pišta
- Příspěvky: 451
- Registrován: sob 02.01.2010 0:00
- Bydliště: kósek od Brna
- Kontaktovat uživatele:
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
No, úhel seřízení(nastavení) je ten, který svírá osa tupu s tětivou profilu, ten je za letu něměnný a úhel náběhu se může za letu měnit a záleží na momentální poloze modelu vůči přitékajícímu proudu vzduchu. Klasický příklad je vodorovný ustálený let a přitažení těsně před dosednutím. Dost
se tady na fóru zaměňuje. Takže pokud má ten Pajpřík profil klasiku Clarka Y s rovnou spodní stranou, a ta je v nule s osou trupu, tak má úhel nastavení
min.1,5 stupně, což je akorát a odpovídá to zhruba i originálu. Každopádně by to chtělo vidět, ať na zemi nebo v letu, takhle na dálku se špatně radí.
Doporučuji vyhledat nějakého zkušeného kolegu v okolí. Spousta lidí tady na fóru dokáže poradit dobře, najednou však do toho někdo hodí sekeru a je z toho debata na tři stránky, ze který je člověk stejně paf. Takže opravdu, chce to řešit na místě s někým zkušeným.
se tady na fóru zaměňuje. Takže pokud má ten Pajpřík profil klasiku Clarka Y s rovnou spodní stranou, a ta je v nule s osou trupu, tak má úhel nastavení
min.1,5 stupně, což je akorát a odpovídá to zhruba i originálu. Každopádně by to chtělo vidět, ať na zemi nebo v letu, takhle na dálku se špatně radí.
Doporučuji vyhledat nějakého zkušeného kolegu v okolí. Spousta lidí tady na fóru dokáže poradit dobře, najednou však do toho někdo hodí sekeru a je z toho debata na tři stránky, ze který je člověk stejně paf. Takže opravdu, chce to řešit na místě s někým zkušeným.
Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně
Úhel nastavení se měří vůči nějaké virtuální ose trupu a je zajímavý nanejvýš při stavbě.
Úhel seřízení je úhel mezi tětivou křídla a tětivou vodorovné ocasní plochy a je zajímavý za letu.
A je-li vodorovná ocasní plocha nějakým způsobem řiditelná, mohu jej za letu měnit.
Pokud chci letět pomaleji, přitáhnu výškovku. Nemusím za letu podkládat náběžku křídla.
Úhel seřízení je úhel mezi tětivou křídla a tětivou vodorovné ocasní plochy a je zajímavý za letu.
A je-li vodorovná ocasní plocha nějakým způsobem řiditelná, mohu jej za letu měnit.
Pokud chci letět pomaleji, přitáhnu výškovku. Nemusím za letu podkládat náběžku křídla.